Hvor viktig er intervaller med høy puls?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Oahoah

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav Oahoah » 13 mai 2015 19:34

Spesielt kommentaren rundt Radcliffe er interessant, hvor vi ser at hun får en ny pers på 3000m 60 dager etter å ha debutert på maraton, mens hun under baneløp-treningsregime brukte 6 år på å forbedre sin 3000m rekord med 3 sekunder. Canova mener at man ikke kan tape noe man har, "you just add qualities". Du kan selvsagt tape kvaliteter hvis man ikke vedlikeholder dette, men for Radcliffe så trengt nok kroppen hennes nye stimuli som maratontrening for at løpsformen kunne ta et steg videre også i de kortere fartsdisipliner.

Rundt temaet spenstrening og banetrening for å få opp farten, så er Canova tilhenger av "hill sprints" som er full spurt opp bakker før syra kommer (ca 8-10 sekunder), samt det han kaller Circuits (som er spenstrening blandet sammen med intervalldrag).

For en litt gammel kropp, dvs over 40 år, så kan man nevne risiko for skader som kanskje er større hvis man kjører for hardt på med spensttrening. Men det viktigste er vel å ha det gøy - så synes man banetrening og spensttrening er gøy, så er det vel ingen grunn til å la være dette. Bare man unngår skader, så blir man vel bare bedre av dette? Selv har jeg perset i år både på 10k og nylig en holmenkollstafettetappe tross at jeg de siste 6 måneder nesten har hatt fravær av fartsøkter, vs ekstremt mye fartsøkter tidligere. Så slik sett ser jeg Radcliffe-argumentet så langt i år ser også ut til å gjelde meg - jeg har økt antall km.

Så i bunn begynner jeg å tro at antall km per uke er den viktigste faktoren for å løpe fortere (når man har nådd et visst nivå), og hvordan man løper disse km er av sekundær betydning. Hadde jeg blitt spurt for ett år siden, så hadde jeg hevdet at mye harde økter var viktigst...

Min egen plan for å se om det fortsatt er mulig å løpe fortere (jeg er40 år) er nå å legge opp til maratontrening og jeg meldt meg på den første helmaraton i høst. Jeg kommer da til å modulere langøkter - først 2t, så øke 15min hver uke - og så ha et system hvor siste 15 min går i maratonfart, så siste 30 min osv. I tillegg så har jeg planer om å kjøre 10x1km i sub 10k-fart minst en gang hver annen uke, og alternere denne med kortere intervalløkter den andre uke (type 40sek raskt-20sek rolig) i 15-20 reps.

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 13 mai 2015 22:19

Oahoah skrev:Så i bunn begynner jeg å tro at antall km per uke er den viktigste faktoren for å løpe fortere (når man har nådd et visst nivå), og hvordan man løper disse km er av sekundær betydning. Hadde jeg blitt spurt for ett år siden, så hadde jeg hevdet at mye harde økter var viktigst...

Dét tror jeg er veldig individuelt. De tre-fire siste årene har jeg hatt volum på over 100km/uke, og i 2014 lå det tidvis på 160-170. Jeg har "profetert" det med mengde i stor grad i mange innlegg, men ser at også kvalitet er av betydning. Det kommer helt an på hva du ønsker å oppnå + hvor du står fra før. For min del så har jeg inntrykk av nå at jeg godt kan kjøre litt kvalitet for å fortsette å forbedre meg, mens det ikke var det mest nærliggende svaret tidligere. F.eks. Marius Vedvik som har 10km-pers på sub 29 løper ikke særlig mer enn det jeg gjorde i fjor.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Oahoah

Legg innav Oahoah » 14 mai 2015 07:22

Vi snakker om litt forskjellige utgangspunkt. For min del snakker vi om å øke fra 40km i uka for et par år siden, til 60km i uka i fjor og nå fremover opp mot 80km i uka. Jeg fikk god fremgang tross relativt lite km-antall i starten (40km i uka), da nesten alle øktene var harde eller halvharde. Men så kommer man til et punkt hvor dette stagnerer - og da må km-antallet opp. Og jeg er selv overrasket over at jeg har så god fart i kroppen i dag som jeg har nå tross lite kvalitetsøkter i det siste. Jeg har dog planer om å legge mer kvalitet fremover - vi er kun i starten av løpsesongen... Men fokuset i år er mer km.

Hvis man ligger på 100/km per uke - og kombinerer dette med 100% jobb, familie, kanskje små barn med tilhørende sykdomsrisiko - så balanserer man kanskje allerede på en knivsegg mht hva kroppen tåler? Jo eldre man blir, jo mer restitusjon trenger også kroppen for å hente seg inn igjen. Trening bryter jo ned kroppen, så man må jo la kroppen klare å bygge seg opp igjen mellom øktene. Hvis man da øker på til 160-170km/uke, så er det da absolutt ikke sikkert at man blir i bedre form og løper fortere av en slik mengdeøkning. Overtrening, nedbygging av kropp, og skader kan vel så sannsynlig være belønningen. Men jeg er som sagt langt unna disse km, så dette blir bare litt synsing fra min del. Jeg tror bare at eliten har en ikke rent liten fordel av at de sover mye og slapper av veldig mye mellom øktene - dette har i hvert fall ikke jeg tid til...

Mitt poeng er: Trener man 40-60km/uka og ting stangnerer tross greit innslag av hardøkter (2-3 i uka), så er nok den sannsynlige løsningen, hvis nye personlige rekorder er målet, å øke antall km - og ikke å trene disse 40-60km hardere.

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 14 mai 2015 11:54

Med den presiseringen kan jeg si meg enig.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Gå tilbake til «Trening»