Spinning/sykling i maratontrening

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Sleggja
Innlegg: 10
Registrert: 12 okt 2013 23:26

Spinning/sykling i maratontrening

Legg innav Sleggja » 16 feb 2015 14:54

Tenkte løpe maraton om 6-7 uker.
Lurer på nytteverdien av spinning i denne treninga.

En treningsuke ser vel noe slik ut:
En lang rolig tur (2-2,5 time)
En kortere litt kjappere tur (60 min)
To intervalløkter av varierende lengde i tid og distanse, men ikke så kjappe, og ender vel på mellom 75-90 min.
To spinningøkter (60-90 min sone 1) etterfulgt av litt skadeforebyggende styrketrening

Jeg er selvsagt interessert i å prestere best mulig sett opp mot tiden jeg legger ned i form av trening.
Mitt spørsmål er derfor: er det nærliggende å tro at jeg vil prestere bedre om jeg bytter ut en eller to av spinningøktene med løping? (Bedre = målbart...)

Om nivå: har løpt mila på 38-39 og har løpt Nordmarka skogsmaraton på 3:25, men det er et år og mye god trening siden...

Authon
Innlegg: 132
Registrert: 21 jan 2010 21:01

Re: Spinning/sykling i maratontrening

Legg innav Authon » 16 feb 2015 17:15

Svaret er JA! Så lenge du holder deg skadefri så blr man løpe
Skal man bli god å løpe så må man løpe. Blr også legge inn 2-3 stk turer på 30km også før marathon. Siste turen blr det vel være ca. 10 dager igjen pga restitusjon. Ikke daff på den turen, men hold et ok tempo. Ikke maratonfart da, men kanskje siste 20 km kan gå på maratontempoet ditt.

Skal man løpe maraton er ideen å løpe mest mulig på høyest mulig fart. Uten at man skader eller bruker for mang tid på restitusjon. Så lange halvharde turer er veldig bra.

Sleggja
Innlegg: 10
Registrert: 12 okt 2013 23:26

Re: Spinning/sykling i maratontrening

Legg innav Sleggja » 17 feb 2015 14:38

Riktig, takk for svar.
Er i grunn ikke bekymret for langturene, de skal jeg få til.
Der jeg ble mer i tvil var restitusjonsturene dagen etter intervalløkt. De blir uansett bare jogg.
Men da forstår jeg det som at også disse burde gjennomføres som løp (jogg), heller enn andre aktiviteter.
I så fall bør jo den avgjørelsen være fundert i sannsynligheten for at det gir merkbart bedre resultater over tid (type minutter), og ikke bare være tatt på prinsipielt/treningsfilosofisk grunnlag.
Erfaringer her? Kan vel være andre fordeler enn å unngå skader også ved f.eks. spinning eller andre aktiviteter? Ikke vet jeg, men nysgjerrig.

Å holde seg skadefri er jo også noe som kan spille inn ja. Får være flink og kjenne etter.

MissHyper
Innlegg: 99
Registrert: 12 aug 2011 12:58

Re: Spinning/sykling i maratontrening

Legg innav MissHyper » 19 feb 2015 09:00

Pga 2 tretthetsbrudd og et akutt fraktur i foten så bestemt jeg meg for å begynne å variere trengingen mye mer. Jeg satser derfor mot triatlon nå og jeg løper fortere enn noensinne ;-) Jeg sykler like mye som jeg løper på sommeren, om vinteren spinner jeg kanskje maks en gang i uken (kjedelig med innetrening :oops: ) Og går på ski minst en gang i uken. I tillegg til svømming så får jeg til 2-3 løpeøkter i uken.

Du må jo rett og slett teste ut hva som funker for deg, da. Test deg selv. For meg funker det veldig bra :D

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Spinning/sykling i maratontrening

Legg innav s_egeland » 19 feb 2015 12:42

Om sykling er positivt for løping er totalt avhengig av hvilket nivå man er på i begge idrettene. Er man på et lavt nivå så er jo all trening bra trening. Men på ditt nivå løpsmessig tror jeg det vil skade med lange harde sykkeløkter. Gode syklister er som regel dårlige løpere pga trege muskelfibre, mangler spensten.

Skal du løpe maraton på ned mot 3:00, som jeg tolker deg, er det viktig med høyt volum av løpetrening. Er løping målet ville jeg satset først og fremst for å øke dette. Men på hviledager og dager der bena er støle etter lange løpeturer er jo sykling bra for restitusjon og man få også aerob trening. Ville passet på å ha lette gir og høy frekvens!

Ville kuttet til maksimalt 1 spinningøkt i uken og heller byttet ut den andre med en "recovery run" på 10-12 km i sone 1.

Med 7 treninger i uken bør du kanskje ha 2 langkjøringer også. Spesielt om det er maraton som er hovedmålet. Og med det treningsvolumet så er vel målet sub 3:00 med grei margin?
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Sleggja
Innlegg: 10
Registrert: 12 okt 2013 23:26

Re: Spinning/sykling i maratontrening

Legg innav Sleggja » 19 feb 2015 20:37

Ja vanskelig det der med skaderisikoen. Å bli satt ut er jo den store skrekken...
Samtidig har jeg inntil nylig løpt mye, det var nettopp pga murrende akilles at jeg måtte trene alternativt i vinter, og kom i n i en rutine med bl.a. Sykling.

Må innrømme at sub 3 er den store drømmen ja, lang vei dit, men motiverende mål, fristende å gunne på nå som jobb og familiesituasjon fremdeles tillater det. Men da jeg foreløpig ikke er på det nivået er jeg usikker på verdien av sone 1 jogging kontra sykling, blir jo tidvis lunting. Men får gi det en sjanse nå i vårsesongen, holder bena er det topp, merker jeg antydninger kan jeg jo improvisere.

Ligger vel en lekse der et sted.

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Spinning/sykling i maratontrening

Legg innav s_egeland » 20 feb 2015 09:55

Ja er enig i det. Sykling som alternativ og restitusjon er glimrende, men ikke erstatt løpeøkter hvis du føler deg pigg.

Hvor mange km har du i uken nå da? Ut ifra tid og antall økter du beskriver så skulle en tro at du lå på 65-70 km/uke med 2 spinningøkter i tillegg. Da er ikke det ikke lang vei fra 3:25 til 3:00, og så var jo den maratonen i terreng også? Hva er persen din på halvmara?

Jeg satser på 3:10 under Oslo Maraton, og jeg har færre økter/uke og langt dårligere pers. Jeg ville gønnet på for 3:00 i år hvis jeg var deg. Tenk den motivasjonen det gir å kunne trene mot det da! Gleder meg allerede som en unge til å ta sub 3:00 i 2016.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Øyvindmacody
Innlegg: 10
Registrert: 06 sep 2013 12:13

Re: Spinning/sykling i maratontrening

Legg innav Øyvindmacody » 20 feb 2015 12:50

Slik jeg ser det så bør man løpe så mye man kan. Som regel er det ikke kroppens motor som begrenser løpetreningen, men det at beina blir tunge/skadet. Men der er folk forskjellig, noen kan trene 12 løpeøkter i uken, andre må ligge under 5. Men de fleste kan trene mer enn hva beina tåler, for eksempel ved å svømme/sykle/langrenn. Jeg mener det er denne funksjonen alternativ trening har, nemlig at man kan trene mer. Men denne treningen er ikke like effektiv som løpingen er, derfor bør ikke den erstatte løping med mindre kroppen allerede har løpt så mye den tåler. Det blir som når du pakker en tursekk: først fyller du oppi de viktige tingene, så kan du spa på med mindre viktige ting om det er plass. Men ikke bytt ut viktige ting ( løping) med uviktige. Samtidig trengs noen uviktige ting uansett hvis man skal få fylt sekken helt opp.

MissHyper
Innlegg: 99
Registrert: 12 aug 2011 12:58

Re: Spinning/sykling i maratontrening

Legg innav MissHyper » 20 feb 2015 13:49


Sleggja
Innlegg: 10
Registrert: 12 okt 2013 23:26

Re: Spinning/sykling i maratontrening

Legg innav Sleggja » 20 feb 2015 21:51

Takk for interessante innspill.

Jeg opplever også at det er bein (ankler og akilles for min del) og ikke lyst eller motor som begrenser løpinga. Har man først vært litt satt ut av skade så er det alltid en frykt der for gjentakelse. Slik opplever ihvertfall jeg det. Liker tursekkmetaforen din øyvindmacodi, og har prøvd å tenke litt i lignende baner, har blant annet prioritert vekk alt av vekttrening - og aktivitet med barna (morsomt fordi det er sant? :? Neida (jeg lover, barnløs)).

I januar har jeg ligget rundt seks mil, men det har rundet sju og kryper stødig opp mot åtte mil ukentlig nå som langturene blir stadig lengre. Bytter jeg ut spinninga er jeg altså oppe i ti mil i uka. Skal prøve bytte ut ihvertfall en spinningøkt da.
Jeg går nok for sub 3 i løpet av året, ihvertfall på gateløp - i kombinasjon med startnummer i Berlin maraton i september er det en fantastisk (dyr) motivasjonspakke! :) Synes dog 25 min forbedring i tid høres tøft ut, anlegger en det perspektivet. Aldri løpt halvmaraton men lå i fjor rundt 40 min på milløp, og ned mot 38 min på bane (dog ikke konkurranse), men da trente jeg jo mindre og annerledes. Problemet her blir ikke hjertet, men å holde beina gående over tid tenker jeg. Uansett blir vårsesongen nå et stort steg i det store perspektivet, så en liten ferie og så god trening mot høstens løp. Hvordan trener du s_egeland om du vil under 3:10, og hva løp du på tidligere?

Bra artikkel miss_Hyper, den oppsummerer nok ting bra. Jeg forstår dog ikke helt siste avsnitt:
"Han legger også til at syklingen gir styrke i lårene, som kan være godt å ha i et maratonløp. En forutsetning er da at det sykles på lette gir, og at den spesifikke styrketreningen holdes ved like."
Sykling gir altså styrke som løping ikke nødvendigvis gir, som kan komme en til gode i maratonløp?
Er lette gir en forutsetning for å utvikle denne styrken? Jeg kan også komme opp med gode grunner for lette gir, men slik det presenteres i artikkelen skurrer det litt for meg. I tillegg da i kombinasjon med forutsetning to, spesifikk styrketrening? (altså løpsspesifikk?)
Jeg vet jeg kverulerer, men fanget ikke helt resonnementet på slutten der.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester