Spinning/sykling i maratontrening

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Sleggja

Re: Spinning/sykling i maratontrening

Legg innav Sleggja » 21 feb 2015 20:18

OK. Så rendyrka (dog mest mulig løpsspesifikk) styrketrening for bein regnes gjengs som mer fruktbart enn alternativ kardio om en må velge? Det synes jeg i så fall høres veldig rart ut. Leser jo stadig om langkjøring etc. "Varier med alternative aktiviteter", aldri "bytt ut med styrketrening". Også om vi tenker at vedkommende allerede løper det henn kan...

At sykling på tunge gir er unyttig (eller kontraproduktivt) er også en interessant påstand. Kanskje er sykling på lette gir/høy frekvens bedre. Men er vel kanskje et utbytte også i tyngre sykkeløkter, sammenlignet med faktisk unyttige ting som bicepscurl eller gullrekka?

s_egeland

Legg innav s_egeland » 22 feb 2015 01:30

Sleggja skrev:I januar har jeg ligget rundt seks mil, men det har rundet sju og kryper stødig opp mot åtte mil ukentlig nå som langturene blir stadig lengre. Bytter jeg ut spinninga er jeg altså oppe i ti mil i uka. Skal prøve bytte ut ihvertfall en spinningøkt da.
Jeg går nok for sub 3 i løpet av året, ihvertfall på gateløp - i kombinasjon med startnummer i Berlin maraton i september er det en fantastisk (dyr) motivasjonspakke! :) Synes dog 25 min forbedring i tid høres tøft ut, anlegger en det perspektivet. Aldri løpt halvmaraton men lå i fjor rundt 40 min på milløp, og ned mot 38 min på bane (dog ikke konkurranse), men da trente jeg jo mindre og annerledes. Problemet her blir ikke hjertet, men å holde beina gående over tid tenker jeg. Uansett blir vårsesongen nå et stort steg i det store perspektivet, så en liten ferie og så god trening mot høstens løp. Hvordan trener du s_egeland om du vil under 3:10, og hva løp du på tidligere?

Har kun løpt maraton én gang, Bergen City Marathon (mange høydemeter) i fjor, løp på 3:52 uten noe særlig treningsgrunnlag (krampe i begge bein siste 14km :lol: ), fikk skulderen ut av ledd etter ski-fail 5 uker før så hadde kun én løpetur på 5 uker før maraton. Persen fra konkurranse på milen er 40:18 og halvmaraton 1:33, begge i høst.

Grunnen til at jeg tror 3:10 er realistisk er 1. Oslo maraton er paddeflat ift. BCM, 2. Vil nå være forberedt og i en helt annen form. 4:30 er for meg nå et behagelig tempo for hurtig langkjøring, jogget nylig en runde i BCM-løypen her på 1:40 med snittpuls lavt i sone 2, så føler det kan gå veien om jeg få nok langturer opp mot 4mil i tiden før. Halvmaraton på 1:25 er egentlig hovedmålet, synes den maratonspesifikke treningen er litt kjedelig.

Trener i snitt 4,5 løpeøkter i uken: 55-65 km/uke
- Langkjøring under 15 km, sone 2
- Langkjøring over 15, sone 1.
- Terskelintervaller. 7x1000m, 4x2km eller tempoøkt på 5-7 km i terskelfart (ca. 4:05)
- Intervaller, intervaller sone 4. ofte bakke.
- Rolig recoveryrun på 8-12 km. (annenhver uke ca)

Er ikke helt tro mot programmet grunnet et litt utagerende studentliv, men en typisk uke blir sånn. Har prøvd å øke litt i år men fikk først en strekk og nå bihulebetennelse, så kanskje jeg skal ta litt mindre steg.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Øyvindmacody

Legg innav Øyvindmacody » 22 feb 2015 22:09

Sleggja skrev:OK. Så rendyrka (dog mest mulig løpsspesifikk) styrketrening for bein regnes gjengs som mer fruktbart enn alternativ kardio om en må velge? Det synes jeg i så fall høres veldig rart ut. Leser jo stadig om langkjøring etc. "Varier med alternative aktiviteter", aldri "bytt ut med styrketrening". Også om vi tenker at vedkommende allerede løper det henn kan...

At sykling på tunge gir er unyttig (eller kontraproduktivt) er også en interessant påstand. Kanskje er sykling på lette gir/høy frekvens bedre. Men er vel kanskje et utbytte også i tyngre sykkeløkter, sammenlignet med faktisk unyttige ting som bicepscurl eller gullrekka?

Det ligger vel noe i her at styrketreningen ikke vil komme i veien for løpingen, mens syklingen gjerne erstatter løpeøkter. Jeg er uansett enig med deg i at Kaggestad sine analyser er litt på tynn is. Og som artikkelen sier, det er mye uenighet rundt dette temaet. Men hvis du ser hva proffene gjør, så vil du se at syklister aldri trener løping, og løpere trener ganske lite sykling også. (og da stort sett på lav intensitet for å få mengde og trene motor.)
Noen er redd for at man blir "treig" eller rett og slett får for store bein av å sykle mye. Det tror jeg varierer ganske mye, noen kan trene masse sykling uten å bli det, mens andre tror jeg vil lide av det. Mo Farah kan nok trene masse sykling uten å få store bein, mens HeNrik Ingebrigtsen kanskje ikke kan det. Alle kan se at Robert Försteman ikke er noe god å løpe selv om han trener utholdenhet mange timer hver dag.

Siden det kanskje er rom for egne meninger om et tema der det ikke er noe klart svar: jeg tror man ikke bør bytte ut løpeøkter med mindre for å unngå skader eller beholde motivasjonen. Men å sykle til jobb tror jeg aldri vil skade noen.

Sleggja

Legg innav Sleggja » 22 feb 2015 22:40

Hehe, tror ikke det er Kaggestad som en er på tynn is, kanskje heller journalisten som har prøvd å få notatene til å bli en fin tekst eller noe. Men det du sier Øyvindmacody med at styrketrening ikke vil komme i veien for løpeøkter var i og for seg godt sagt, så langt tenkte jeg kanskje ikke nei.

Motiverende å høre om treninga di s_egeland. Løp du BCM uten maratontrening i beina går det nok mot solid forbedring, det blir spennende å høre. Noen løp før den tid, så du vet ca hvor landet ligger?
Jeg er også enig i at maratontrening kan bli ensformig. Avhengig av turmuligheter, vær og godt selskap, og tid og stress for øvrig, det kan være et skikkelig ork. Selv løp jeg (bortsett fra Nordmarka skogsmaraton) mange løp på rundt 10 km i fjor, det er i og for seg vel så artig - men merka at Sentrumsløpet ikke var nok til å motivere til helhjertet innsats nå i januar. Og det fine med Holmestrand maraton (som er min neste) er at det ikke er lengre tid til enn at hver dag bør telle.
Men den dagen jeg må omprioritere på tida så blir det nok tilbake til 10 km ja, jævli fin distanse i grunn :)

s_egeland

Legg innav s_egeland » 23 feb 2015 10:59

Sleggja skrev:Motiverende å høre om treninga di s_egeland. Løp du BCM uten maratontrening i beina går det nok mot solid forbedring, det blir spennende å høre. Noen løp før den tid, så du vet ca hvor landet ligger?

Bestemt meg for kun én maraton per år. Men blir ett eller to halve før den tid, og noen kortere løp. Halvmara i BCM 25.april blir en bra pekepinn, men vil ha god tid til å satse på ny formtopp til september. Skal også inn til test av VO2-max og laktatprofil denne våren. Blir gøy å endelig få testet dette. Spent på terskelfart! Litt usikker også på hvor nærmt terskelfarten jeg tør å legge meg på en maraton, kommer nok til å teste det ut på noen raske 30km i månedene før.

Sleggja skrev:Jeg er også enig i at maratontrening kan bli ensformig. Avhengig av turmuligheter, vær og godt selskap, og tid og stress for øvrig, det kan være et skikkelig ork. Selv løp jeg (bortsett fra Nordmarka skogsmaraton) mange løp på rundt 10 km i fjor, det er i og for seg vel så artig - men merka at Sentrumsløpet ikke var nok til å motivere til helhjertet innsats nå i januar. Og det fine med Holmestrand maraton (som er min neste) er at det ikke er lengre tid til enn at hver dag bør telle.
Men den dagen jeg må omprioritere på tida så blir det nok tilbake til 10 km ja, jævli fin distanse i grunn :)

Enig med deg, 10km er en gøy distanse. Men akkurat nå foretrekker jeg faktisk både 5km og halvmara foran 10. Det er nok mest pga. at de siste to 10km ble åpnet for hardt, det å holde 4:00 min/km med stive ben i 3-4 km er pain!

Satser på at du oppdaterer litt fra fremdriften i treningen din. Er ikke for mye aktivitet her, og siden nivået ditt er hakket over meg er det veldig interessant å høre :)
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Sleggja

Legg innav Sleggja » 23 feb 2015 16:52

I lige måde.
Fortell hvordan det går med testing av terskelfart etc.!
Har veldig lyst på å få til det sjøl, om jeg får satt av litt penger.

Gå tilbake til «Trening»