Intensivitet på løpetrening

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 124
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Intensivitet på løpetrening

Legg innav Runnur » 04 jun 2020 20:41

Jeg hørte i en eller annen løpepodcast at forskere har studert videoer av løpere som ble filmet med de løp sakte og raskt. De rapporterte at de følte at de løp med dårligere løpsteknikk da de løp sakte, men videoene viste minimal forskjell i teknikk. Med andre ord ligger det mer i topplokket enn i teknikken. Og jeg skjønner det - det er mentalt krevende å løpe i sone 1 og føle at folk tenker "så sakte han løper", men som de sa i podkasten Løpetid sist, så er det å kunne jogge sammenhengende noe mange misunner i seg selv. Sannheten er at andre beundrer oss for å kunne jogge sammenhengende, mens det vi selv tenker er at andre bedømmer farten vår. Resultatet er at vi øker tempoet på for mange økter og gjennom det gjør at vi hele tiden løper litt for fort og dermed havner i "gråsonen" hvor vi ikke får fremgang eller enda verre - vi løper på oss en skade fordi kroppen ikke takler overbelastningen. Nesten alle jeg følger på Strava løper for raskt på sine rolige dager, i min mening. Poenget med rolige løpeturer er å herde beina og øke kapillærårene og utholdenheten. Det er ikke i de øktene vi skal bli raskere - til det har vi dedikerte hardøkter. Dess roligere vi løper, dess bedre føler vi oss i hverdagen ellers. Mitt tips er å legge igjen egoet hjemme når du skal løpe rolige turer og hent det fram når du skal konkurrere. For øvrig blir vi også raskere gjennom rolig trening - men det vi da øker er farten vi kan holde på en rolig puls.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester