Vil komme i god form.

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Guvguv
Innlegg: 26
Registrert: 13 feb 2010 11:22
Sted: Haugesund

Vil komme i god form.

Legg innav Guvguv » 20 apr 2010 11:12

Er ikke i noe god form i det hele tatt. Så trenger en del grunntrening tror jeg. Så planen var å holde seg til rolige turer opp mot en mil og mer i en stund. Og da er det mest gunstig å trene i sone 1. Men jeg klarer rett og slett ikke å løpe med en slik intensitet. Da må jeg løpe så sent at det ikke er morsomt og lysbetont. Jeg kjeder meg rett og slett ihjel i sone 1.

Derfor kjører jeg mitt eget tempo, som er brukbart hardt for meg som er i så dårlig form hvertfall. Det blir en 10 km på rundt 48-49 minutt. Jeg tror dette er rimelig nær terskelfart. Men jeg er ikke utslitt når jeg kommer hjem og kunne nok holdt farten i 15 km hvertfall. Så litt under terskel tror jeg vi sier. Detter er mye morsomere å jeg føler jeg får mye mer ut av en slik økt. Denne økta kjører jeg hver 2. dag. Jeg velger å ikke fokuserer på intervaller og slikt, for jeg trenger litt mengdetrening.

Spørsmålet er om det er feil å kjøre "langturene" såpass hardt?

Tarzan
Innlegg: 485
Registrert: 20 jan 2010 10:06
Sted: Marker

Re: Vil komme i god form.

Legg innav Tarzan » 20 apr 2010 12:59

Om du er i dårlig form, vil du komme i merkbart bedre form nesten uansett hvordan du trener. For de mer etablerte er det nok nødvendig med mer struktur og planlegging for å holde jevnt stigende fremgang. Jeg løp mye som du beskriver da jeg startet ifjor, og hadde en jevn økning hele våren og forsommeren. Nå kjører jeg intervall en gang i uken (hardt) og to lengre rolige turer, sone 1 og 2, sånn som det passer der og da, pluss et stigningsløp eller terskeltrening. Jeg har oppdaget at jeg ifjor antagelig var så dårlig trent at jeg ikke maktet lange løpeturer i sone 1, mye av samme årsak som du beskriver. Nå går det greit i 2 - 3 timer, og da blir jeg også skikkelig kjørt, men på en helt annen måte enn hardere kortere økter. Tror det har med treningsgrunnlag å gjør. Mitt tips er at du trener som du selv ønsker, slik at du beholder det lystbetonte. Inntil du eventuelt stagnerer, da må du kanskje gjør noen grep for å få videre fremgang :)

Johnny Puma
Innlegg: 287
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Vil komme i god form.

Legg innav Johnny Puma » 12 mai 2010 09:52

Guvguv skrev: Derfor kjører jeg mitt eget tempo, som er brukbart hardt for meg som er i så dårlig form hvertfall. Det blir en 10 km på rundt 48-49 minutt. Jeg tror dette er rimelig nær terskelfart. Men jeg er ikke utslitt når jeg kommer hjem og kunne nok holdt farten i 15 km hvertfall. Så litt under terskel tror jeg vi sier. Detter er mye morsomere å jeg føler jeg får mye mer ut av en slik økt. Denne økta kjører jeg hver 2. dag. Jeg velger å ikke fokuserer på intervaller og slikt, for jeg trenger litt mengdetrening.

Spørsmålet er om det er feil å kjøre "langturene" såpass hardt?


Vel, Hvis du løper 10km på 48-49 min i "ditt eget tempo" så er du slett ikke i dårlig form. Ganske langt over gjennomsnittet vil jeg vel heller si.

For å få litt fart ville jeg kombinert denne treningstypen med intervaller for å pushe maks O2.

Brukeravatar
AKG
Innlegg: 58
Registrert: 15 apr 2010 09:11
Sted: Malm i Nord-Trøndelag

Re: Vil komme i god form.

Legg innav AKG » 12 mai 2010 22:29

48-49 min er jo en kanontid.

Hadde jeg vært der nå hadde jeg vært storfornøyd.

Du er jo i form, ikke tull nå :)
Treningsblogg - www.akg6000.blogspot.com


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester