Tanker om trening på tredemølle?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Håvard

Tanker om trening på tredemølle?

Legg innav Håvard » 19 mar 2019 18:59

Hei!

"Gjør som Team Ingebrigtsen - Velg Sportsmaster" reklameres det for på toppen av forumet.

De fleste har vel fått med seg at Veteran på forumet er sterk motstander av mølletrening og at vi burde komme oss ut i Guds frie natur så ofte vi kan, men hva tenker dere andre på forumet? :D

Min unnskyldning er at jeg bor midt i byen, har knapt med tid og ikke liker å løpe på asfalt. Ikke bare det, men jeg synes faktisk det er ganske deilig å løpe på mølle. Mulig det er fordi jeg trener på et stort og åpent senter hvor jeg har forskjellig å hvile øynene på både inne og ute. En mølle inne på et rom uten noe annet enn en vegg å se på kunne kanskje blitt deprimerende.

Men jeg liker også at en tredemølle automatisk presser meg. Jeg kan med 100% sikkerhet si at mange av mine intervalløkter hadde blitt kjørt mindre hardt om jeg gjorde de ute av den grunn at jeg slakker ned farten når ting begynner å bli tungt. Det kan man jo ikke gjøre på en mølle (joda, man kan jo, men det er jo et vanvittig nederlag å ikke fullføre på den fart/tid man skal).

Samtidig er dette kanskje noe jeg bør øve på - nettopp det å holde oppe intensiteten ute på egenhånd. :)

Forøvrig trener jeg alltid med helning. Typisk 3-3,5 grader når jeg løper.

Håvard

Brukeravatar
kollis

Re: Tanker om trening på tredemølle?

Legg innav kollis » 19 mar 2019 22:36

veteran levde i steinhardalderen og har sikkert aldri brukt mølle,,,gamle folk og nymotens ting går sjelden sammen....mølle er best for intervall og når du ikke vet hvor langt eller kort du bør løpe. eks ETTER sykdom eller skade...

Veteran

Legg innav Veteran » 20 mar 2019 08:29

Håvard skrev:Hei!

"Gjør som Team Ingebrigtsen - Velg Sportsmaster" reklameres det for på toppen av forumet.

De fleste har vel fått med seg at Veteran på forumet er sterk motstander av mølletrening og at vi burde komme oss ut i Guds frie natur så ofte vi kan, men hva tenker dere andre på forumet? :D

Min unnskyldning er at jeg bor midt i byen, har knapt med tid og ikke liker å løpe på asfalt. Ikke bare det, men jeg synes faktisk det er ganske deilig å løpe på mølle. Mulig det er fordi jeg trener på et stort og åpent senter hvor jeg har forskjellig å hvile øynene på både inne og ute. En mølle inne på et rom uten noe annet enn en vegg å se på kunne kanskje blitt deprimerende.

Men jeg liker også at en tredemølle automatisk presser meg. Jeg kan med 100% sikkerhet si at mange av mine intervalløkter hadde blitt kjørt mindre hardt om jeg gjorde de ute av den grunn at jeg slakker ned farten når ting begynner å bli tungt. Det kan man jo ikke gjøre på en mølle (joda, man kan jo, men det er jo et vanvittig nederlag å ikke fullføre på den fart/tid man skal).

Samtidig er dette kanskje noe jeg bør øve på - nettopp det å holde oppe intensiteten ute på egenhånd. :)

Forøvrig trener jeg alltid med helning. Typisk 3-3,5 grader når jeg løper.

Håvard

" Alt med maate " heter det jo. Jeg haaper at alle mosjonister snaret begynner aa forstaa at aa sammenligne med profesjonelle loepere
er helt hinsides. De fantastiske Sandnesgutta benytter moella til finpuss av formen naar de er i hjemlandet vinterstid fordi de ikke har
tilgang til innendoersbane. De som lever av aa loepe faar ikke fullgod trening utendoers da og skaderisikoen blirfor stor.
KUTT UT slike sammenligninger og tenk logisk.
Greit at en mosjonist i tidsklemme tyr til moella i blant, men utbyttet jfr, med trening utendoers og helst sammen med andre gir saa mye
stoerre effekt at det maa oppleves.
Selvsagt maa du som alle vom vil bli bedre trene paa aa holde hoey intensivitet, men moella er jo snill slik at du kan trykke paa minus og
den gaar litt roligere, i stedet for aa hoppe av i svingen, haha..
Glem farta, kjoer ei langoekt min. 45 min. saa fort du orker, du kan jo starte med 12 km.t. og heller oeke ettersom du foeler og avslutte
f.eks. med 15 km.t. Det er jo enkelt aa regulere farta i farta..... 4 x 4 i 12.km/5.m. blir for slapt, og glem det med hellinga det betyr null.
Vi prates. Lykke til.!
o

Veteran

Legg innav Veteran » 20 mar 2019 09:12

kollis skrev:veteran levde i steinhardalderen og har sikkert aldri brukt mølle,,,gamle folk og nymotens ting går sjelden sammen....mølle er best for intervall og når du ikke vet hvor langt eller kort du bør løpe. eks ETTER sykdom eller skade...

Hei kollis, eller rettere sagt Fjortis. Med ditt nedsettende uttrykk om en meddebattant forteller du baade om manglende folkeskikk og
daarlig ordforrad. M.as.o. typisk fjortis.
Tidligere fortalte du meg at jeg tenkte med feil hjernedel, Hoeyre eller Venstre husker jeg ikke, men begge gaar jo likevel ad undas naa, haha.

Du har ved flere tilfeller fortalt oss mye om hjerte og blodtilfoersel etc. Vanskelig for oss doedelige aa forstaa alt men dog interessant.
Merkelig nok saahar du med din kunnskap om hjerte/blodomloep etc. alderi kommentert det jeg har nevnt om mitt hjertefeil.
Jeg tillater meg aa spoerre deg som rent faglig absolutt vet mye mer enn meg om dette. Hva ville du ha sagt til meg hvis jeg fortalte at
jeg hadde incomplett h.grenblokk og hjerteflimmer? Ville du sagt at det er helt greit aa belaste hjerte med hard trening?
Jeg har stor respekt for alle som studerer slike medisinske saker som svaert faa gjoer, derfor er det alltid spennende aa hoere hva slike
personer mener.
Fint om du tar deg tid til et kort svar. Ha en fin dag i dag! mvh. Veteran ( navnet som du ikke liker...)

Veteran

Legg innav Veteran » 20 mar 2019 09:23

kollis skrev:veteran levde i steinhardalderen og har sikkert aldri brukt mølle,,,gamle folk og nymotens ting går sjelden sammen....mølle er best for intervall og når du ikke vet hvor langt eller kort du bør løpe. eks ETTER sykdom eller skade...

Hei igjen, jeg glemte noe viktig, skrev det i foerste innleg som forsvant - nesten som vanlig det...
Mitt foerste moete med Moella var paa Idrettshoeyskolen 1980. Jeg haade vel gjort noen overraskende gode loep som nybegynner/mosjonist
paa 40 + og de ville sjekke meg samen med endel andre. "Han har samme Kondis som Oddvar " ble det ropt !

Siden har jeg sjelden besoekt moella, men for aa kunne svare deg saa loep jeg denne loenningsdag 20.3.2019,( loenn fra Staten/NAV, flott )
3 x 3 , ikke min. men 3 x 3 km.paa 5.00/km./ 12 km.t. m. 5.min. drikkepause og kos med bikkja mellom oektene.

Greit, " me talas att "som de sier i Valdres der jeg bodde noen aar.

gnagblemme

Legg innav gnagblemme » 20 mar 2019 10:26

Hei
Det er viktig å huske at tredemøllen er hverken god eller ond, den er et hjelpemiddel. Dersom det hjelpemiddelet hjelper deg med å få trent så er det flott.
Jeg har en stående. Den brukes mest som klesstativ, men er nyttig dersom tiden ikke strekker til, hvis jeg er alene noen dager med små barn, eller hvis kommunen salter snøen istedenfor å brøyte den (altså hvis det har snødd en del).
Selv syns jeg det oppleves som tyngre å løpe på mølle enn å løpe ute. Siden det er i strid med fasit er det sikkert bare min subjektive opplevelse.
Dersom jeg får velge fritt, og det passer med jobb/barn/familie tar jeg bilen noen km og løper på grus rundt et vann der omgivelsene er grønne.
Blog: https://gnagblemme.wordpress.com/
Instagram: @gnagblemme

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 20 mar 2019 14:48

Det er vel ingen her utenom veteran som kan forklare hva som var nedsettende i min utalse .Om vi tar utgangs punkt i trådstarter sin konklusjon på mølle .SÅ hvem sikanerer hvem...og drar et spø etterpå. :D

Hjerte flimmer går mere på nerve signalet til hjerte....skade på nervesignalene er mange ,men den jeg synes er mest sansynlig er at store belastninger som tømmer b e vitaminer har en tendens til å skade nervebanene.
Grunnen til at jeg mener sone 1 og 2 er viktigst og det kjedeligste å trene.ER at sannsynligheten er størst for at kroppen regenerer alle problemer i kroppen uten tvil å trene sone 1 og 2 .Også for din del veteran om du skal minimere alle dine småskader.Såvidt jeg vet er lista lang...så min 1 år kan du sjekke med legen om du har fremgang.Fordelen din er at det er varmere og du har mange venner som kan bli med på tur...

Håvard

Legg innav Håvard » 20 mar 2019 20:19

Veteran skrev:
" Alt med maate " heter det jo. Jeg haaper at alle mosjonister snaret begynner aa forstaa at aa sammenligne med profesjonelle loepere
er helt hinsides. De fantastiske Sandnesgutta benytter moella til finpuss av formen naar de er i hjemlandet vinterstid fordi de ikke har
tilgang til innendoersbane. De som lever av aa loepe faar ikke fullgod trening utendoers da og skaderisikoen blirfor stor.
KUTT UT slike sammenligninger og tenk logisk.
Greit at en mosjonist i tidsklemme tyr til moella i blant, men utbyttet jfr, med trening utendoers og helst sammen med andre gir saa mye
stoerre effekt at det maa oppleves.
Selvsagt maa du som alle vom vil bli bedre trene paa aa holde hoey intensivitet, men moella er jo snill slik at du kan trykke paa minus og
Glem farta, kjoer ei langoekt min. 45 min. saa fort du orker, du kan jo starte med 12 km.t. og heller oeke ettersom du foeler og avslutte
f.eks. med 15 km.t. Det er jo enkelt aa regulere farta i farta..... 4 x 4 i 12.km/5.m. blir for slapt, og glem det med hellinga det betyr null.
Vi prates. Lykke til.!
o

Det med Ingebrigtsen var egentlig tull. Regner med de løper mest utendørs? Men jeg vet jo at de løper på mølle også.

men moella er jo snill slik at du kan trykke paa minus og

Nei! Mølla er ikke snill! :) Det er nettopp det som er poenget mitt. Å skru ned er et nederlag og det er svært få ganger jeg ikke har fullført en intervalløkt som planlagt. Nettopp fordi jeg forholder meg til en klokke og en gitt intensitet. Det kan være så vondt det bare vil, men jeg fullfører. Om ikke flyr jeg av mølla. Sånn er det i hvert fall for meg. Men trener jeg ute. I hvert fall aleine. Så er det lettere å begynne å sakke på når man blir sliten...

At helling betyr null er bare tull. Om du fortsatt tror det, så ta deg en tur på en mølle og se om du greier å løpe i 12,5 km/t på 15,0 graders helning like enkelt som uten. Du vil nok få deg en overraskelse. :D

Veteran

Legg innav Veteran » 21 mar 2019 11:37

kollis skrev:Det er vel ingen her utenom veteran som kan forklare hva som var nedsettende i min utalse .Om vi tar utgangs punkt i trådstarter sin konklusjon på mølle .SÅ hvem sikanerer hvem...og drar et spø etterpå. :D

Hjerte flimmer går mere på nerve signalet til hjerte....skade på nervesignalene er mange ,men den jeg synes er mest sansynlig er at store belastninger som tømmer b e vitaminer har en tendens til å skade nervebanene.
Grunnen til at jeg mener sone 1 og 2 er viktigst og det kjedeligste å trene.ER at sannsynligheten er størst for at kroppen regenerer alle problemer i kroppen uten tvil å trene sone 1 og 2 .Også for din del veteran om du skal minimere alle dine småskader.Såvidt jeg vet er lista lang...så min 1 år kan du sjekke med legen om du har fremgang.Fordelen din er at det er varmere og du har mange venner som kan bli med på tur...

Hei igjen! ALLE normalt tenkende synes jeg meg at aa fortelle at jeg lever i steinalderen og aldri har sett ei moelle er svaert nedsettende.
Hvis du oensker aa bli like gammel som meg, saa bruk aldri alder negativt, det vil du angre paa naar du skal ut i livet. Alder betyr erfaring og
livsvisdom, det du mangler . Ikke glem det .
Du burde forstaa at jeg har mer erfaring ikke bare paa trening/loep enn det du kanskje aldri vil faa, men det viktigste naar du tydeligvis tror
at jeg er en innesnoedd raring maa du vite. Jeg har jobbet som avd.leder/sjef for flere statlige og kommunale behandlings-institusjoner for
kriminelle rusmisbrukere baade

i Sverige og Norge. Jeg har faat utmerkelser baade for min arbeids- og frivillige humanitaere innsats ogsaa i Ecuador,bl.a. for aa har reddet
7 mennesker fra doeden etter forlis, knivsstikking og drukning.

Saa for ditt eget beste mtp. fremtid jobb osv. Ikke bruk andres alder negativt, det vil du angre bittert paa. Det er vi som har kunnskapen
som du maa jobbe noen tiaar for aa oppnaa.

Du svarte ikke paa mitt spoersmaal vedr. incomplett grenblokk som jeg var mest opptatt av, men kommer med noe diffust om hjerteflimmer.
Greit, det beviser at du ikke har den kunnskap om dettesom du har gitt inntrykk av i mange innlegg om blodtilfoersel osv. Greit det ogsaa, saa
vet jeg at du bare prater mye om ting du tror men ikke har basiskunnskap om.

Vedr. alle mine skader som du nevner. Lista er lang osv. Hvor har du faatt det tullet fra? Det er oppspinn uten rot i virkeligheten.
Jeg har ALDRI blitt skadet under trening/loep. ALDRI! Og jeg har fullfoert utrolig mangelange fjell-/skogsloep o.l. ned gjennom bekkefar og
smaaelver, stubb og stein. Og svaert sjelden hoerte jeg om at andre ble skadet under slike loep. Hard trening og litt toeffhet, noe de fleste
mangler i dag var hovedgrunnen til det.
Du prater om min fordel med varme osv. Hva har det med saken aa gjoere? Jeg fyller snart 80 aar og har bedre helse enn de fleste, ikke minst
pga min livsfoersel totalt uten roeyk, alkohol , feit mat og soetsaker/drikke. Mye soevn har ogsaa vaert svaert viktig. min norska fastlege er
aerlig og sier at han misunner meg min helse fordi 49 av 50 proever er helt topp. Den ene som ikke er helt topp er prostata men det plager
meg ikke. Tiltross for alle fysiske skader etter bil- og arbeidsulykker med store blodtap osv. saa har jeg null problem med aa foelge unggutta
paasykkeltrening naar det begynner aa stige litt. Min gamle maratonkondis reddet mitt liv saa legene sist da jeg saa riktig ille ut,men med litt
metall og plast i kroppen, samt det aller viktigste, livserfaring og sjoeldisiplin saa lever jeget godt liv.
Og jeg har helt klart mye mer erfaring enn deg som trener/loeper/leder og stiller gjerne opp i et langloep mot deg naar jeg trolig kommer til
Norge neste aar. Ha det bra og tren klokt, dvs. hardt og glem soner etc.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 21 mar 2019 19:24

HVOR STÅR DET OM STEINALDEREN? NYE BRILLER? LESER HAN BARE HALVEORDET?
SVARTE PÅ HELE SULAMITTEN PÅ EN GANG ,VETERAN.. DU forstår vell at jeg ikke gidder å lære meg lege språk ,for all mulige ting .Får jeg oversatt deres ord for et problem .Har jeg avogtil et svar.
Har ikke sagt at du har fått alle de skadene du nevnte for 2år siden(som du selv ramser opp igjen) og den nye du snakker om nå,,,, kommer fra løping.Hvor har du det fra? Her kommer du aldri til å svare på ;) Jeg bare sumerte antallet som jeg viste var høyt.
varme
Er da et enkelt prinsipp .Der du bor er det varmere enn i norge .Dvs går du en tur i 20grader får kroppen en høyere sirkulasjon enn om du går i 5grader.Høyere sirkulasjon i kroppen gir større regulering av næringstoffer og oksygen.Om du da ikke er enig i at det er gjennomsnittlg varmere der du bor enn i norge.80 år og sinnatagg er du ,kan vell tilføye at du får gratis sirkulasjons effekt bare av å lese hva jeg skriver .God bedring... :geek:

Gå tilbake til «Trening»