Tanker om trening på tredemølle?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening

Johnny Puma

Re: Tanker om trening på tredemølle?

Legg innav Johnny Puma » 25 mar 2019 10:24

Håvard skrev:Pulsen lå jevnt på 170-180 hele tiden. En del tyngre enn det som kanskje er anbefalt for langkjøring? Saken er at jeg egentlig skulle legge meg på sone 2 når jeg begynte med disse, men følte ikke jeg kunne gå lavere i fart enn dette. Resultatet ble en puls rundt 170 alt på første økt og siden har jeg bare fortsatt. Jeg skal konkurrere i et løp som går over 35 minutt, så jeg tenker som så at jeg bør trene meg til å holde ut nærmere makspuls ihvertfall i 40 minutter.

Vedrørende det Veteran skriver om at 4:00 inne tilsvarer 4:30 ute så er det jo vel mulig at det stemmer, men spiller det noen rolle så lenge man har fremgang? Jeg vet at kapasiteten min øker (om enn sakte) av den enkle grunn at jeg alltid presser meg og at både tempo og lengde på øktene har gått opp. Alt dette er veldig enkelt å styre på mølle.

Men jeg er jo enig i mye av det du sier Veteran. For min del er det bare slik at akkurat nå har jeg mer enn nok bare med å få trent det lille jeg gjør på mølle. Å løpe mange timer ute i et løpemiljø har jeg faktisk ikke tid til nå. Du har sikkert vært på et rimelig seriøst nivå på dine yngre dager. Selv om jeg har et sterkt konkurranseinstinkt, så er jeg fortsatt bare for en hobbymosjonist å regne. :)

Hvis man sjekker et utvalg mosjonister så vil jeg tro at framgang/nivå er tilnærmet proporsjonalt med hvor mye vedkommende klarer å trene i området rundt terskel. Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg over at øktene blir for harde. Det kan du gjøre når du begynner å trene daglig (eller mer) og skal treffe formtopper.

Fart på mølle kontra ute er en håpløs diskusjon, det kommer an på mølla, båndet, vindforhold, hvordan du takler forskjellige underlag, terreng, osv, osv. Ikke bruk kalorier på å tenke på det.

Veteran

Legg innav Veteran » 27 mar 2019 07:55

Hei "moellevenner".....

takknemlig for litt hjelp.
Jeg husker bare "Moellerens Iren ", en romantisk vise fra 50-aara,tror det var Nora Brockstedt som sang....

Naar begynte tredemoella aa bli "hvermanskost" i Norge, og det viktigste hvor mange moeller er solgt totalt,
saann cirka, 5000, 10000 eller...,? Klarer ikke aa faa noe statistikk av de store lerandoerene, det virker vaere
mer hemmelig enn kinesiske militaeroevelser i alle fall,for slike ser vi ofte paa TV.

Veldig fint om noen har tall aa vise til, saa faar dere se alt i min nye statistikk om en tid...

Og husk - det er ikke mulig for en mosjonist aa trene for hardt. Ha en fin treningsdag !

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 27 mar 2019 13:56

https://www.youtube.com/watch?v=moWTPOkWw40
Indoor vs Outdoor Running: What's The Best Way To Train For Triathletes?

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 29 mar 2019 11:44

Veteran skrev:Hei "moellevenner".....

Jeg husker bare "Moellerens Iren ", en romantisk vise fra 50-aara,tror det var Nora Brockstedt som sang....

Naar begynte tredemoella aa bli "hvermanskost" i Norge, og det viktigste hvor mange moeller er solgt totalt,
saann cirka, 5000, 10000 eller...,? Klarer ikke aa faa noe statistikk av de store lerandoerene, det virker vaere
mer hemmelig enn kinesiske militaeroevelser i alle fall,for slike ser vi ofte paa TV.

Veldig fint om noen har tall aa vise til, saa faar dere se alt i min nye statistikk om en tid...

Og husk - det er ikke mulig for en mosjonist aa trene for hardt. Ha en fin treningsdag !

Hei. Joda, vi vet utmerket godt at tidene på maraton, halvmaraton og 10.000 meter var langt bedre på 1970-tallet før tredemøllene gjorde sitt inntog. Men statistikken som viser dette er null verdt hvis du ikke kan underbygge at antall løpere, treningstimer, etc har vært stabilt i hele perioden, og at den eneste forskjellen er at disse løperne på et gitt tidspunkt gikk over fra å trene ute til å trene på mølle.

Jeg kan f.eks. lage en statistikk som viser at andelen dødsfall forsårsaket av hjerte/karsykdommer har halvert seg siden vi begynte å bruke smarttelefoner. Men det betyr kun at disse 2 hendelsene er sammenfallende, ikke at de har en sammenheng.
https://www.fhi.no/nyheter/2018/dodsarsakene-2017

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 30 mar 2019 14:19

Jeg har både mølle og sykkel koplet til Zwift hjemme. Har en medfødt fotdeformitet og noe revmatismetullball og en ikke ubetydelig invaliditetsgrad, så innetrening har reddet kondisjonen min de siste ti årene. Ellers er favoritten motbakker ute men da må jeg ha krykke og ankelortose. Trening hjelper big time mot smerter, så her er det bare å dure på til jeg dør :-).

Mølla er også et utmerket tørkestativ for klær da det er god tilluft og avtrekk rundt :-D

Håvard

Legg innav Håvard » 30 mar 2019 20:27

Johnny Puma skrev:Hvis man sjekker et utvalg mosjonister så vil jeg tro at framgang/nivå er tilnærmet proporsjonalt med hvor mye vedkommende klarer å trene i området rundt terskel. Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg over at øktene blir for harde. Det kan du gjøre når du begynner å trene daglig (eller mer) og skal treffe formtopper.

Kan man generelt si jo mer trening, jo bedre når det gjelder kondisjon? Hva med restitusjon? Er kondisjon annerledes enn styrketrening?

Når det gjelder styrketrening vet jeg godt hvordan kroppen min responderer og generelt gjelder "less is more". Jeg bygde opp toleransen min til å tåle en betydelig større treningsmengde (2 timers fullkroppsprogram 4 dager i uken) i samarbeid med en coach, men fikk dessverre ikke særlig gode resultater av det. Med en gang jeg reduserte mengden kom resultatene tilbake. Han mente forøvrig at jeg ikke trente spesielt mye.

Jeg løpte en mil i går og hadde tenkt å løpe i dag også, men valgte å droppe det ettersom jeg har litt halsbetennelse. Men er usikker på om det kanskje hadde vært lurt å droppe det uansett. Kjenner meg ganske støl i kroppen. Må kanskje bare føle meg litt frem og bygge opp toleransen over tid.

Hvordan vet man hva området rundt terskel er? :)

Økten i går var rimelig hard (jeg løper kontinuerlig på samme fart uten pause og holder puls rundt 170-180), men om jeg virkelig måtte så skulle jeg sikkert greidd en god del mer. 5 minutt mer hadde gått uten veldig store problemer, men valgte å holde igjen litt til neste gang. Kunne jeg løpt slik en time til? Ja, om noen holdt en pistol mot hodet mitt skulle det gått, men hadde selvsagt blitt ekstremt krevende.

4x4 treningene er verre. Der kan jeg bli så sliten at jeg rett og slett ikke hadde kunne fullføre uansett hva noen truet meg med. :)

Føler forresten at jeg får bra utbytte av disse "langøktene". Tror det er en fin synergieffekt mellom disse og intervalløktene.

Håvard

Legg innav Håvard » 30 mar 2019 21:23

Johnny Puma skrev:Hei. Joda, vi vet utmerket godt at tidene på maraton, halvmaraton og 10.000 meter var langt bedre på 1970-tallet før tredemøllene gjorde sitt inntog. Men statistikken som viser dette er null verdt hvis du ikke kan underbygge at antall løpere, treningstimer, etc har vært stabilt i hele perioden, og at den eneste forskjellen er at disse løperne på et gitt tidspunkt gikk over fra å trene ute til å trene på mølle.

Var de? Jeg visste ikke dette. Trodde rekorder har blitt bare bedre og bedre for alle sporter.

Fant denne nå:

https://www.nordlys.no/sport/dagens-lop ... 79-7089493

Utrolig.

Personlig tviler jeg på det er mølletrening som er årsaken. De aller fleste seriøse løpere trener nok sin andel ute. Må jo være en annen årsak som for eksempel treningsmengde.

Veteran

Legg innav Veteran » 31 mar 2019 06:34

Johnny Puma skrev:
Veteran skrev:Hei "moellevenner".....

Hei. Joda, vi vet utmerket godt at tidene på maraton, halvmaraton og 10.000 meter var langt bedre på 1970-tallet før tredemøllene gjorde sitt inntog. Men statistikken som viser dette er null verdt hvis du ikke kan underbygge at antall løpere, treningstimer, etc har vært stabilt i hele perioden, og at den eneste forskjellen er at disse løperne på et gitt tidspunkt gikk over fra å trene ute til å trene på mølle.

Jeg kan f.eks. lage en statistikk som viser at andelen dødsfall forsårsaket av hjerte/karsykdommer har halvert seg siden vi begynte å bruke smarttelefoner. Men det betyr kun at disse 2 hendelsene er sammenfallende, ikke at de har en sammenheng.
https://www.fhi.no/nyheter/2018/dodsarsakene-2017

Puma! du moeter deg sjoel i doera flere Xmen forstaar det ikke.
Statistikken viser at det paa 60 0g 70 tallet var bare noen faa som loep maraton, 80-tallet noen fler men etter at moella kom har det vaert flere tusen aarlig. 2018 reiste over 3000 moelle-elskere til de mest lettloepte loeypene for aa oppnaa best mulig tid.
Til orientering: Det var INGEN av loeperne paa 50- tallet, Kjersem 2.36 i 1952-OL, Systad 2.32. i 1956 - 1960 Torgersen 2.27 i OL, Victor Olsen 2.28 ogsaa 1960, Lundemo 2.27 i 1964 osv. Ingen av disse var i naerheten av aa loepe paa moelle. Det samme med de beste hele 80-tallet, jeg
pratet engod del mad flere av disse og vet hvordan de trente.
Min tid 2.37 var saavidt inne blant de 100 beste i landet hele 80-tallet. Fra 1997 da moella var etablert til 2017 var det bare mellom 9 0g 31 som
loep raskere. Kan du forstaa - tiltross for at de kunne kose seg paa moella og tro at da kom kondisen av seg sjoel.

Sjekk Haavards link intervjuet med Henry Olsen. Det forteller alt om hva som kreves og hvodan det maa trenes, ikke diltes. Husker du hva jeg
flere x har sagt om miljoets betydning, kameratskap og hele det sosiale spektret? Det du aldri kan finne paa ei moelle.
Og du - hvis moella er saa fantastisk. Hvordan er det da mulig at nivaaet baade blant mosjonister og elite er saa daarlig naa?
Hvorfor reiser vaar eneste proffloeper til Afrika for aa loepe milevis ute i bushen naar han kunne kost seg hjemme med moella?
Vet du hvem som har N-rekorden paa 5000 m? Marius Bakken som ikke bodde paa moella, likevel har ennaa ingen av Sandnesgutta klart aa
tukte hans tid. Karer som jeg ellers synes er imponerende. Ja Jacobs 12.plass i gaar var kanskje skuffende for dere moellediggere, jeg synes
det var en meget flott innsats. Bare titt paa res.lista hvem som kom langt bak han. Og hva med de beste? Naturloepere som knapt har satt
sine foetter paa moella. Hvordan er det mulig tror du aa loepe saa fort?
Din "anklage" til de gode norske maratonere om "doping" paa moellafoer deen kom til landet,forteller at det er du og ikke jeg som ikke er oppdatert, og du mangler totalt respekt for de eldre som loep raskere fra 40-tallet, Stokken under 30.00 paa10.000 m 1949 som 4.mann i verden
og videre ut 80-tallet. Sidenhar vi hatt/har vi noen faa gode unntak.

Jeg er sikker paa at du ALDRI

Veteran

Legg innav Veteran » 31 mar 2019 06:48

haha og jaja, der stakk den av men sannelig kom innlegget paaprent, bravissimo...
Det jeg ville si videre, jeg er ganskesikker paa at du aldri har loept maraton. Naar du sier til meg vedr. dine moelleoketer at jeg ville
"faatt kjoert meg" paa dine koerte oekter med bittelitt stigning,saa sier jeg som han kjekkasen i oSLO, Raymond,"vet du ikke hvemdu prater med"?
Til og med eliteloeperne slet med meg i lange bakker, paa Besserud-etappen parkerte jeg en skiloeper med VM-medalje og en som hadde2.46 paa
1.500 m. Alle sa at det er omtrent utrolig, spesielt de som visste at jeg hadde hjertefeil, og alle kunne se at jeg var veldig "laaghalt" pga at v.benet
var 2 cm kortere... Meg gjoer det ikke noe, jeg ler av de som ikke forstaar sitt eget beste, men vis litt respekt for de andre gamle gutta, og ikke
beskyld dem for"moelledoping" De bare ler av det hele.
Og vedr. 4 x 4 og moella. Et6 godt raad hvis du tenker trene saa mye at du klarer maraton paa under3.30 om 1-2 aar. Ring Johan Kaggestad, saa
faar du det beste raad. Han vet hva han prater om. Lykke til !

Gå tilbake til «Trening»