Tanker om trening på tredemølle?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
kollis

Re: Tanker om trening på tredemølle?

Legg innav kollis » 21 mar 2019 19:53

håper du roer deg ned snart og bruker den fornuftige hjernehalvdelen til å fortelle deg at steinhardalderen ikke er steinalderen osv osv Gå en tur så titter fornuften frem JEG HADDE BARE 33278 STEG I DAG . ligger på rundt 18000 pr dag denne uka. :ugeek: :ugeek: :ugeek:

Veteran

Legg innav Veteran » 22 mar 2019 08:08

kollis skrev:håper du roer deg ned snart og bruker den fornuftige hjernehalvdelen til å fortelle deg at steinhardalderen ikke er steinalderen osv osv Gå en tur så titter fornuften frem JEG HADDE BARE 33278 STEG I DAG . ligger på rundt 18000 pr dag denne uka. :ugeek: :ugeek: :ugeek:

Den som, behoever roe seg litt og slutte aa fortelle oss med erfaring hva som er riktig det er deg.
Pass deg litt naa - jeg har bevist i flere tiaar at fornuften er tilstede ++, ingen flere sleivspark fordi jeg er eldre og klokere enn dag -
det er skremmende at du kan gulpe opp noe slikt. Men fra umodne fjortiser kan en vel ikke forvente noe fornuftig.
33000 steg i lunketempo klarer alle - jeg syklet 4t.15m. i dag inkl. endel klatring og er ikke det minste sliten.
Gjoer deg klar til et langloep neste hoest saa prates vi mer etterpaa - om du overlever. Bruk det lille vettet du har.

Veteran

Legg innav Veteran » 22 mar 2019 08:36

kollis skrev:HVOR STÅR DET OM STEINALDEREN? NYE BRILLER? LESER HAN BARE HALVEORDET?
SVARTE PÅ HELE SULAMITTEN PÅ EN GANG ,VETERAN.. DU forstår vell at jeg ikke gidder å lære meg lege språk ,for all mulige ting .Får jeg oversatt deres ord for et problem .Har jeg avogtil et svar.
Har ikke sagt at du har fått alle de skadene du nevnte for 2år siden(som du selv ramser opp igjen) og den nye du snakker om nå,,,, kommer fra løping.Hvor har du det fra? Her kommer du aldri til å svare på ;) Jeg bare sumerte antallet som jeg viste var høyt.
varme
Er da et enkelt prinsipp .Der du bor er det varmere enn i norge .Dvs går du en tur i 20grader får kroppen en høyere sirkulasjon enn om du går i 5grader.Høyere sirkulasjon i kroppen gir større regulering av næringstoffer og oksygen.Om du da ikke er enig i at det er gjennomsnittlg varmere der du bor enn i norge.80 år og sinnatagg er du ,kan vell tilføye at du får gratis sirkulasjons effekt bare av å lese hva jeg skriver .God bedring... :geek:

Hei den saa jeg ikke foer jeg svarte paa den andre. Nei jeg forstaar faktisk ikke at du ikke gidder laere deg legespraak naar di brifer mye med
uttrykk som forde fleste er "gresk"... Jeg har fortalt at jeghar vaert uheldig noen ganger fordi jeg har maattet jobbe hardt, og det har ved flere
tilfeller gitt meg tildels alvorlige skader. Men jeg har aldri blitt skadet under trening/loep e.l. En fotball-ankelskade som aldri har blitt helt bra
men ikke hindret men fra aa bli iflg. statistikken en av landets beste veteranloepere. Hardheten fra all jobbing har laert meg aa takle det meste
i tillegg til selvdisiplin, totalavhold og fornuftig levesett ellers.
Hvilken skade snakker jeg om naa? Kanskje du maa begynne aa bruke riktig hjernedel og forklare..
Varme ja, det er bra for kroppen, og naar mange andre foretrakk innetrening i de gode gamle dager, sa drog jeg ut i minus 20. Du knekker oss
pyskisk sa kompisene iblant litt misunnelige sa de fordi jeg orket mine faste 30 km, uansett temp og i moerke uten lykt. Aldri skadet!

De 12 siste aar har jeg bodd her, vinter-dagtemp mellom +2 og + 10. Her svoemmer baade kvinner og menn i elva som nesten rimer.
Jeg trener naa kun for vedlikehold og faar ros fra kona og alle venner fordi jeg er saa sprek ogser uforskammet ung ut, det siste er jeg blitt
vant med, og alle faar oppskrifta av meg. Lev sunt og tren klokt saa faar du resten
gratis. Kollis, jeg har som tidligere nevnt at jeg har jobbet med kriminelle i alle aldre, maaase frivillig forebyggende blant tenaaringen og det
har vaert mange fine diskusjoner. 10 aar i Sverige,10 aar i Ecuador og resten i Norge. Du er den FOERSTE som kalle meg sinnatagg! Min kone,
ex. fotomodell og29 aar yngre enn meg blir ordentligsinna naar jeg forteller hva du skriver. INGEN andre har det inntrykket av meg og jeg har
moett mange, vaert lederfor flere organisasjoner o.l blitt headhuntet til jobber og en ordfoerer tryglet meg om aa bli partimedlem med alle
goder det medfoerer osv. Barn overalt klynger seg til meg fordi jeg er gutteaktig, morsom, aapen og spontan..

Du har lite vett men det flyter over av frekkhetens naadegaver. Det er du som maa oenskes God Bedring!

gnagblemme

Legg innav gnagblemme » 22 mar 2019 12:48

Hvis jeg får være så radikal at jeg går tilbake til temaet som startet denne tråden, trening på tredemølle.
Fordeler med tredemølle:
-tidseffektivt
-nøyaktig intensitetsstyring
-dempet løpeunderlag
-stabilt vær:)

Fordeler med utetrening:
-Løping er en utendørssport (hovedsaklig), mer spesifikt
-varierende underlag
-natur i den grad man oppsøker det har i seg selv en rekke positive effekter blant annet i forhold til stress. natur+løping=medisin
-man tvinges til selv å opprettholde farten
-frisk luft
-steget blir mer naturlig
-enklere å løpe sammen med andre. Har samme erfaring som "Veteran", løping med treningspartner som er litt lettere i steget gjør at man hever seg.

For meg er trening helt klart best ute.
Samtidig er det jo den treningen man får gjort, og den treningen som gjør at man får lyst til å trene igjen neste dag som er den beste.
Blog: https://gnagblemme.wordpress.com/
Instagram: @gnagblemme

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 22 mar 2019 15:02

Håvard skrev:Hei!

"Gjør som Team Ingebrigtsen - Velg Sportsmaster" reklameres det for på toppen av forumet.

De fleste har vel fått med seg at Veteran på forumet er sterk motstander av mølletrening og at vi burde komme oss ut i Guds frie natur så ofte vi kan, men hva tenker dere andre på forumet? :D

For min del er mølla et verktøy jeg bruker for å trene intervall vinterstid, stort sett 4x4. Noen få ganger litt lengre intervall. Langkjøring på mølle klarer jeg ikke, det blir for statisk for min del. Men det er null problem å legge langkjøringene utendørs også på vinteren. Man kan selvsagt også gå på ski her til lands.

Fra påske og til November løper jeg kun utendørs. Jeg har 3 faste steder der jeg trener intervall, en bakke der jeg løper 4x4 i ca. 70 høydemeter, en annen bakke der jeg løper 10-minuttere i ca. 150 høydemeter og en topp moderne friidrettsbane 10 minutter jogg unna der jeg løper litt forskjellige økter. 400-metere, 1000-metere, 3000-metere, etc.

Ei tredemølle er som noen her nevnte et verktøy som det er opp til deg å bruke. Og som kjent, alle ting kan brukes eller misbrukes. Ei mølle kan f.eks. både hjelpe deg med å pushe deg selv, eller den kan hindre deg i å ta i det siste. Dette er 100% opp til deg.

Å skylde på mølla for at treninga ikke blir god nok er å tillegge mølla egenskaper som den ikke har. Noe som er karakteristisk for folk som har liten erfaring med moderne teknologi.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 22 mar 2019 18:14

er det noen som kan forklare hva han snakker om :?: :?: :?: sikert ingen :?:eller hva er poenget? hvordan er analysen her ... :shock: oii s vet jo at han levde i steinhardalderen trenger ikke å forklare dette på nytt igjen...livet mitt blir sikkert hardt når analysen er så god.

Veteran

Legg innav Veteran » 23 mar 2019 07:02

Hei Haavard! jeg proever igjen med dampmaskina...
Greit at du er saa selvdisiplinert at du ikke gir deg og mener at moella ikkeer snill, hahaha, det er bra..
Det du mangler naa erc langturer , start gjerne med 10 - 12 km. fart og loep saa lenge du orker, og gjenta det noen ganger/dager.
Vel, aa loepe paa moella gir uansett fart en unormal loepestil . Du opplever det stressende fordi du maa bruke all energi paa aa holde
deg oppe, fordi baandet gaar uansett.
Jovisst vill jeg faatt problem i dag med 15 % stigning i den farten, men jeg ville aldri proevd,saa gal er jeg ikke.
Moella er ikke for motbakkeloep, da er den skadelig. Som sagt baandet gaar og du risikerer glipptak aom paa ski, noe som skader ryggen spesielt.

Baandet paa konas moelle er bare 105 cm. og for meg blir det tripping og ikke loeping. Men dog kjoerer noen noen turer i 10 km. i en time, det
blir jo naermest jogging med den farten. Bakketrening og kondis faar du ved aa trene i bakker der du maa bruke frasparket til aa komme framover,
uten moellas hjelp. Jo moella er falsk. Naar du etterhvert loeper 1 km. paa 4 min. paa Moella,(15 km.t) saa vil du bruke 4.30 utendoers.
Derfor er den villedende ogalle boer trene mest mulig sammen med noen bedre for aa faa kjenning paa miljoet og farta. Du som bor i byen har
masse tilbud paa gate/mosjonsloep osv. samme i hvilken by . Alle med erfaring kan skrive under med blodskrift paa at fellestrening og konkurranser
overgaar alt annet. Og du faar det hyggelige sosiale gratis paa kjoepet..
Du vil virtkelig tjene paa aa satse paa lengre oekter i grei mosjonsfart foerst i stedet for intervaller i den farta du nevner.nDvs. hvis du satser paa
aa fullfoere en maraton greit i loept av et aars tid eller saa. Saavidt jeg husker er du ung og da kommer framgengen raskt, saa staa paa og ha
lykke til paa veien/stien og i skogen,variert underlag er fint men asfalt er ikke saa ille som mange sier, jeg synes moella er stivere fordi det er
saa dodskjedelig aa trene alene sjoel om vaar staar ute hele aaret paa en stor balkong med fin utsikt. Ha det fint!

Veteran

Legg innav Veteran » 23 mar 2019 07:20

Johnny Puma skrev:
Håvard skrev:Hei!

"Gjør som Team Ingebrigtsen - Velg Sportsmaster" reklameres det for på toppen av forumet.

De fleste har vel fått med seg at Veteran på forumet er sterk motstander av mølletrening og at vi burde komme oss ut i Guds frie natur så ofte vi kan, men hva tenker dere andre på forumet? :D

For min del er mølla et verktøy jeg bruker for å trene intervall vinterstid, stort sett 4x4. Noen få ganger litt lengre intervall. Langkjøring på mølle klarer jeg ikke, det blir for statisk for min del. Men det er null problem å legge langkjøringene utendørs også på vinteren. Man kan selvsagt også gå på ski her til lands.

Fra påske og til November løper jeg kun utendørs. Jeg har 3 faste steder der jeg trener intervall, en bakke der jeg løper 4x4 i ca. 70 høydemeter, en annen bakke der jeg løper 10-minuttere i ca. 150 høydemeter og en topp moderne friidrettsbane 10 minutter jogg unna der jeg løper litt forskjellige økter. 400-metere, 1000-metere, 3000-metere, etc.

Ei tredemølle er som noen her nevnte et verktøy som det er opp til deg å bruke. Og som kjent, alle ting kan brukes eller misbrukes. Ei mølle kan f.eks. både hjelpe deg med å pushe deg selv, eller den kan hindre deg i å ta i det siste. Dette er 100% opp til deg.

Å skylde på mølla for at treninga ikke blir god nok er å tillegge mølla egenskaper som den ikke har. Noe som er karakteristisk for folk som har liten erfaring med moderne teknologi.

Morsom du ogsaa naa Puma, det er bare hyggeligfor samholdet her paa verdens viktigste forum. Saa du mener at en maa vaere teknologi-
ingenioer e.l. for aa forstaa hvordan moella virker? I stil med kollis saa proever du liksom aa fortelle en med langt mer erfaring enn deg sjoel
med trening etc. ikke begriper noenting. Lykke til med det umulige.,
Fint at du i alle fall har forstaatt at det er fint aa trene utendoer vinter, men ikkeglem ogsaa uten ski..

Du fortalte ganske nylig at du hadde oppskrifta paa riktig maratontrening, saa det ville vaert fint aa faat se reseptet. Det du ellers nevnte da
var vel noe om 5 - 6 min/km.? Naa forteller du om dine oekter, fint det ogsaa, menhvorfor da ikke fortelle hvilket tempo f.eks. paa 1000 og
3000 m. DU nevnte tidligere maratonerfaring osv..men uten aa nevne noe om tempo saa er det vanskleig aavite om du virkelig har erfaring
som kan hjelpe andre. Du hjelper ikke meg om du avsloerer hemmeligheten, for jeg loep min siste konk. i 1987 foere ryggen ble knekt,
menhar bygd meg opp til aa beholge helsa med lange sykkelturer, 4t.15 min.senest i gaar.
Fortsatt god trening ute i Mor Norges ( OBS. ikke Gro,s ) natur!

Om en ukes tid eller saa skal du og alle faa se en statistikk som forteller omhvilken fantastisk revolusjon Moella er for mosjonister! Foelg med!

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 23 mar 2019 13:11

er det noen som forteller at de har langt mer erfaring her på forumet må det være.... en som har løpt lite på mølle og enormt påvei.Hvem har da mest erfaring på mølle ?Den som har løpt lite eller den som har løpt mye?Om man bruker deres egne argumentasjon stilling?
Om man aldri har løp er man da uegnet som løpetrener ?
Slik enkelte argumenterer med her! Hjert er vell bevis på at fornuft ,trumfer erfaring...
Finnes det en oppskrift på trene løping? SOM alle må følge for å bli god? Eller er det personlig tilpasset ditt ståsted ,der det grunnlegende må være på plass før en belaster kroppen max. Om du trener mye og hardt er det da mulig du lettere kommer ut for problemer i ditt eget liv ?Mere uoppmerksom ?
Er da Klæbo et produkt av en mal? Eller egne ideer og går sine egne veier? Eller Petter osv osv

grunnlegende er din egen evne til å analysere din egen situasjon noe du også får gjennom sone 1 trening...og ikke får ved 4-5-6 da står du på stedet vil mentalt...

Håvard

Legg innav Håvard » 23 mar 2019 15:00

Takk for alle innspill her! Litt dårlig tid nå, så svarer ikke alle direkte med sitat. :D

Hadde en fantastisk mølleøkt i går som illustrerer en av fordelene med mølletrening. Dette skulle være en av mine nye "langøkter" (vet at noen ler nå), men alt etter 10 minutt opplevdes dette veldig tungt. 3,5 graders helning med fart 10,0 km/t (6:00/km). Hadde dette vært utendørs er jeg ganske sikker på at jeg hadde slakket ned eller gitt opp, men jeg lovet meg selv å greie minst 30 minutt i dette tempoet (tok 35 minutt forrige gang). Blytungt. Men man har ikke noe annet valg enn å fortsette. Å skru ned farten er jo rett og slett ikke et alternativ for folk med min mentalitet. Det hele endte med at jeg løp i hele 40 minutt takke være "bare fem minutt til" hele veien.

Pulsen lå jevnt på 170-180 hele tiden. En del tyngre enn det som kanskje er anbefalt for langkjøring? Saken er at jeg egentlig skulle legge meg på sone 2 når jeg begynte med disse, men følte ikke jeg kunne gå lavere i fart enn dette. Resultatet ble en puls rundt 170 alt på første økt og siden har jeg bare fortsatt. Jeg skal konkurrere i et løp som går over 35 minutt, så jeg tenker som så at jeg bør trene meg til å holde ut nærmere makspuls ihvertfall i 40 minutter.

Vedrørende det Veteran skriver om at 4:00 inne tilsvarer 4:30 ute så er det jo vel mulig at det stemmer, men spiller det noen rolle så lenge man har fremgang? Jeg vet at kapasiteten min øker (om enn sakte) av den enkle grunn at jeg alltid presser meg og at både tempo og lengde på øktene har gått opp. Alt dette er veldig enkelt å styre på mølle.

Men jeg er jo enig i mye av det du sier Veteran. For min del er det bare slik at akkurat nå har jeg mer enn nok bare med å få trent det lille jeg gjør på mølle. Å løpe mange timer ute i et løpemiljø har jeg faktisk ikke tid til nå. Du har sikkert vært på et rimelig seriøst nivå på dine yngre dager. Selv om jeg har et sterkt konkurranseinstinkt, så er jeg fortsatt bare for en hobbymosjonist å regne. :)

Når jeg får bedre tid over sommeren skal vi allikevel se om jeg kanskje skrur opp ambisjonsnivået enda et hakk. Mer fritid = mer tid til å trene.

God helg alle! :)

Gå tilbake til «Trening»