Progresjon som løper (kondisjon) i voksen alder? Hva er normalt?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Håvard

Progresjon som løper (kondisjon) i voksen alder? Hva er normalt?

Legg innav Håvard » 19 mar 2019 19:17

Hei!

Jeg kan en del om styrketrening etter mange år med det, men har per dags dato ikke mye kunnskap om løping. Jeg bare løper og kjører på når jeg kan. :)

Som med alt annet er det vel naturlig at fremgangen flater ut, men hva kan man forvente seg videre...?

Jeg har forsøkt meg på løping eller rettere sagt kondisjonstrening 2-3 perioder de siste 5 årene. Siste periode startet juli 2019 og jeg har faktisk vært noenlunde jevn helt siden da. Dette skal jeg gjøre mitt beste for å opprettholde og tror jeg kommer til å greie det denne gangen ettersom jeg liker det såpass godt. Ofte er det sykdom og andre ting som har stoppet meg fra å være jevn tidligere...

Stort sett har jeg hatt første treningsøkt for hver av disse periodene på 12,0 km/t med 3,0 graders helning på 4x4 intervaller. Rimelig kjørt i etterkant. Herfra har jeg økt alt fra 0,1 til 0,2 hver eneste gang frem til jeg når 13,5-13,7 km/t. Dette opplever jeg selv som en brukbar økning, men etter dette flater det som regel ut og jeg går mer over på "vedlikeholdstrening".

Personlig tror jeg nok at på mitt nåværende nivå så trener jeg nok for lite til å få særlig store økninger videre og at jeg burde hatt mer volum, både intervaller og langøkter. Så det er jeg inneforstått med.

Men gitt at man kan trene tilstrekkelig - hva slags utvikling er naturlig å forvente etter at nybegynnerøkningene er brukt opp? :)

PS: Grunnen til at jeg ikke trener nok per dags dato er at jeg i praksis har to jobber, men løper når jeg kan. Får mer tid til høsten, så skal i hvert fall vedlikeholde/øke sakte frem til da.

Mvh

Håvard

Veteran

Re: Progresjon som løper (kondisjon) i voksen alder? Hva er normalt?

Legg innav Veteran » 20 mar 2019 08:08

Hei igjen Haavard! regner med at du er samme kar som fikk endel tips tidligere ?
Du nevner 12 km/t. som er 5.00/km. og litt raskere paa intervaller.
Vanskelig aa forstaa at du ikke har stoerre framgang,men som du mangler nok langkjoer og ensidig
trening paa moella er ikke saerlig smart. Sjoel om du trener i studio med andre omkring deg saa
mangler den sosiale delen som utgjoer mye mer enn de fleste aner - noe alle forstaar naar de har
trent en tid sammen med andre. Det kan ikke beskrives hovr mye det betyr, som 1/3 naar en sykler
sammen med andre... Haaper at du komemr deg ut i vaarsola snart ! Lykke til!

Håvard

Legg innav Håvard » 20 mar 2019 20:15

Hei,

Ja, det er vel mulig fremgangen min er dårlig. Jeg vet ikke hva som er normalt med tanke på fremgang og videre utvikling.

Det jeg sa var at jeg startet på 12,0 km/t som tilsvarer 5:00/km og nå er på 13,5 km/t som tilsvarer 4:26/km. Litt fremgang er det jo, men sikkert ikke noe å skryte av?

Hovedproblemet er som nevnt at jeg ikke får inn nok treninger på en uke med dagens timeplan, men det kommer til å endre seg til sommeren. Da skal jeg realistisk sett kunne løpe minst 5 økter per uke.

Langkjøring har jeg startet med. For min del betyr det rundt 40 minutter i 10,0 km/t (6:00/km) med 3,5 graders helning. Ligger da jevnt på 175-179 i puls og blir ganske kjørt på slutten. Føler dette er et veldig godt og viktig supplement til intervallene.

Håvard

Håvard

Legg innav Håvard » 23 mar 2019 15:22

Ingen flere? :D

Som sagt - jeg vet at det ikke er urealistisk å øke 20-30 kg i benkpress på et år om man er fersk og trener/spiser/sover riktig. Dette fordi jeg har en del erfaring med styrketrening og har trent i mange år.

Men hva med kondisjon? Og hvordan måles egentlig fremgang? Finnes det noen benchmarks man bør bruke som lekmann uten å kunne teste O2-opptak?

For min del er det jo lett å måle med tanke på mølleløping og ellers tid på kjente turstier/løyper.

Men la oss si at jeg springer opp et fjell på 35 minutt og går i kjelleren.

Hva skal til for å forbedre tiden med 5 minutt? Kan det gjøres på et år med fornuftig trening? Mindre tid? Mer?

Forventer ingen presise svar, men lurer bare litt generelt hva som er vanlig med tanke på utvikling. :)

Veteran

Legg innav Veteran » 24 mar 2019 09:33

Håvard skrev:Ingen flere? :D

Som sagt - jeg vet at det ikke er urealistisk å øke 20-30 kg i benkpress på et år om man er fersk og trener/spiser/sover riktig. Dette fordi jeg har en del erfaring med styrketrening og har trent i mange år.

Men hva med kondisjon? Og hvordan måles egentlig fremgang? Finnes det noen benchmarks man bør bruke som lekmann uten å kunne teste O2-opptak?

For min del er det jo lett å måle med tanke på mølleløping og ellers tid på kjente turstier/løyper.

Men la oss si at jeg springer opp et fjell på 35 minutt og går i kjelleren.

Hva skal til for å forbedre tiden med 5 minutt? Kan det gjøres på et år med fornuftig trening? Mindre tid? Mer?

Forventer ingen presise svar, men lurer bare litt generelt hva som er vanlig med tanke på utvikling. :)

Hei igjen ! Det enkleste er alltid det beste, gjoer som alle i steinhardalderen gjorde: Vi hadde en eller etpar faste
strekninger ofte 10-15 km. som vi kjoerte maks. en gang ukentlig og tok tiden. I tillegg i starten 3000 m. paa bane da var vi
i alle fall sikre paa antall meter. Jeg sjoel hadde fra andre aaret en fast 30 km. kupert landevei som gav et greit svar.

Teste 02-opptak som du sier er ikke noedvendig for mosjonister. Sjekk hvilepulsen om kvelden, naar den kommer ned mot 40 er det flott.
Med noen langturer - paa moella men helst ute saa kommer kondisen. Det gaar raskere med utetrening men uansett er det individuelt.
Jovisst - 35 min. oppover for fullt i dag, ikke noe problem med 5 min. minus leenge foer aaret har gaatt. Garantert hvis du bestemmer
deg for aa slaa sammen 2-3 intervaller til 1-2 langturer. Og helst bare en styrkeoekt i uka, for det er vanskelig aa kombinere .

Jeg tror du er fornuftig og legger om til lengre oekter , foert rolige for aa venne kroppen til f.eks. 1 times kjoer og siden oeke baade
fart og tid slik at du om 6 mnd. uten problemer f.eks. gjoer en grei halvmaraton-test i konkurranse. Og ikke glem alle fine tilbud i
sommer med mosjons-/gateloep etc. Disse er det viktigste treningstilbudet en kan faa. Lykke til !

Håvard

Legg innav Håvard » 01 apr 2019 19:24

Veteran skrev:Hei igjen ! Det enkleste er alltid det beste, gjoer som alle i steinhardalderen gjorde: Vi hadde en eller etpar faste
strekninger ofte 10-15 km. som vi kjoerte maks. en gang ukentlig og tok tiden. I tillegg i starten 3000 m. paa bane da var vi
i alle fall sikre paa antall meter. Jeg sjoel hadde fra andre aaret en fast 30 km. kupert landevei som gav et greit svar.

Teste 02-opptak som du sier er ikke noedvendig for mosjonister. Sjekk hvilepulsen om kvelden, naar den kommer ned mot 40 er det flott.
Med noen langturer - paa moella men helst ute saa kommer kondisen. Det gaar raskere med utetrening men uansett er det individuelt.
Jovisst - 35 min. oppover for fullt i dag, ikke noe problem med 5 min. minus leenge foer aaret har gaatt. Garantert hvis du bestemmer
deg for aa slaa sammen 2-3 intervaller til 1-2 langturer. Og helst bare en styrkeoekt i uka, for det er vanskelig aa kombinere .

Jeg tror du er fornuftig og legger om til lengre oekter , foert rolige for aa venne kroppen til f.eks. 1 times kjoer og siden oeke baade
fart og tid slik at du om 6 mnd. uten problemer f.eks. gjoer en grei halvmaraton-test i konkurranse. Og ikke glem alle fine tilbud i
sommer med mosjons-/gateloep etc. Disse er det viktigste treningstilbudet en kan faa. Lykke til !

Takk for fine innspill, Veteran! :)

Tar med meg disse.

Som jeg har sagt til det kjedsommelige nå har jeg dessverre begrenset med tid om dagen, men har nå begynt å løpe rundt 1 time 1 gang i uka med relativt høy puls gjenom hele økta. Dette kombinert med intervalløkter tror jeg gjør underverker.

Når jeg omsider får sommerferie blir det mye løping i fjellet. Så ofte jeg kan og har tid.

Til høsten tenker jeg å jobbe mindre enn jeg gjør nå og da skal det bli tid til å løpe enda mer.

Mitt første mål nå er å få en brukbar tid i motbakkeløpet som jeg har nevnt noen ganger. Om alt går etter planen vil ikke dette ta meg mer enn maksimalt 35 minutter. Så et ganske kort løp.

På sikt ønsker jeg å sikte meg inn på litt lengre løp. For eksempel Skåla Opp. Men usikker på om det blir i år. :lol:

Veteran

Legg innav Veteran » 04 apr 2019 09:41

Hei igjen! Bare kort hvis dampmaskina funker...

Ikke stress med tiden. Du skrev tidligere til meg:" Du har sikkert vaert paa et rimelig serioest nivaa paa dine yngre dager "...
Jeg forventer jo ikke at du har lest saa mye av mine skribleriermen fakta er: Jeg var 37 aar da jeg begynte aa trene litt
med hjertefeil og advarsel fra spesialist om at det var galskapbare aa jogge litt,gaa en rolig tur med kona fikk jeg beskjed om.
Saa du har god tid, men behoeversomalle andre flere km.enkelt og greit.
Jeg vet det heter Skaala i Romsdal, er detder loepet gaar? Lykke til uansett !

Håvard

Legg innav Håvard » 26 apr 2019 22:43

Veteran skrev:Hei igjen! Bare kort hvis dampmaskina funker...

Ikke stress med tiden. Du skrev tidligere til meg:" Du har sikkert vaert paa et rimelig serioest nivaa paa dine yngre dager "...
Jeg forventer jo ikke at du har lest saa mye av mine skribleriermen fakta er: Jeg var 37 aar da jeg begynte aa trene litt
med hjertefeil og advarsel fra spesialist om at det var galskapbare aa jogge litt,gaa en rolig tur med kona fikk jeg beskjed om.
Saa du har god tid, men behoeversomalle andre flere km.enkelt og greit.
Jeg vet det heter Skaala i Romsdal, er detder loepet gaar? Lykke til uansett !

Hei, Veteran! Takk skal du ha.

Så ikke denne før nå. Håper du er tilbake på forumet snart og pisker oss! :D

Takk for lykkeønskingen! Fjellet er ikke Skåla. Det er betydelig lavere og kortere enn det, men ikke veldig langt unna. Bare en liten fjellknaus som tar rundt 35 minutt opp for meg, men med en løyperekord på 24 minutt.

Jeg skal teste meg selv på Skåla i løpet av sommeren, men det er litt mer stein der enn jeg liker. Foretrekker litt mer mark og mykere terreng. :)

Håvard

Legg innav Håvard » 07 jun 2019 22:44

Oppdatering! :)

Etter å ha trent forholdsvis mye skulle jeg forsøke meg på ny personlig rekord. Det fikk jeg rett nok, men kun 10 sekund (35:20 VS 35:30).

Så mye som jeg har trent var dette skuffende greier, men kanskje var ikke dagsformen bra? Hadde en litt diffus følelse av sykdom den uken, men vet ikke helt om jeg kan skylde på det.

Dette med kondisjonstrening er fortsatt litt mystisk for min del. Jeg skjønner godt vektløfting og hva som skal til der, realistisk progresjon, hvor mye tid jeg trenger for å øke 20 kg i benkpress, osv. Men løping skjønner jeg mindre av.

Får inntrykk av at det skal veldig mye trening til for å få betydelig fremgang?

For min del kan det jo godt hende at jeg trener akkurat nok til å få marginal fremgang, men for lite til god fremgang. :lol:

Gå tilbake til «Trening»