Unik forskning: Trening i varme gir deg bedre utholdenhet

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
kollis

Unik forskning: Trening i varme gir deg bedre utholdenhet

Legg innav kollis » 06 apr 2019 17:23

https://www.nrk.no/ho/oppsiktsvekkende- ... 1.14503420
Noe av årsaken til høyde trening og trening i varme får mye av det samme resultet.Jeg MENER dette er et eks på at sirkulasjon er den egentlige kjernen her.Varme og høyde påvirker kroppen på samme måte som sone 1 trening .Bare at det er lettere å gjøre feil i høyden der kroppen også påvirkes av andre ting .MEN målet til de som gjør det er det samme.... :? 8-)

Brukeravatar
kollis

Re: Unik forskning: Trening i varme gir deg bedre utholdenhet

Legg innav kollis » 07 apr 2019 09:07

håper veteran husker at jeg nevnte at det å trene i usa er lettere pga gjennom snitt varmen er høyere enn i norge.Har også nevnt dette før som et eks om de som trener i afrika....
Norske løpere må kompansere med mer sone 1 trening eller trene der det er varmere for å utligne sirkulasjons fordelen varme gir .....eller kjøre tredemølle (obs enda en fordel) i bastua...eller i rom med 25-30 grader tror jeg er mer perfekt ,helst bygge seg opp til 25 først

jeg synes det er rart at 4x4 ikke tar hensyn til utgangs punktet til løperen før en tar 4x4 .Er sirkulasjonen høy er effekten også mye høyere...og skade problematikken mye mindre

Veteran

Legg innav Veteran » 11 apr 2019 08:41

kollis skrev:håper veteran husker at jeg nevnte at det å trene i usa er lettere pga gjennom snitt varmen er høyere enn i norge.Har også nevnt dette før som et eks om de som trener i afrika....
Norske løpere må kompansere med mer sone 1 trening eller trene der det er varmere for å utligne sirkulasjons fordelen varme gir .....eller kjøre tredemølle (obs enda en fordel) i bastua...eller i rom med 25-30 grader tror jeg er mer perfekt ,helst bygge seg opp til 25 først

jeg synes det er rart at 4x4 ikke tar hensyn til utgangs punktet til løperen før en tar 4x4 .Er sirkulasjonen høy er effekten også mye høyere...og skade problematikken mye mindre

kollis: nei, nei og atter nei! Hvilke norske topploepere har du pratet med som har trent i sone 1? Jeg var kompis med mange av de beste og jeg
vet hvordan de trente, jeg var heldig og fikk vaere med iblant. Her tuller du ganske enkelt. Sirkulasjonen kommer raskt igang naar en kjoerer
hardt ut, ogsaa i flere kuldegrader. Sjekk hva Henry Olsen fortalte, eller tror du at disse gutta reiste til Sydenfor aa trene?

At varme er bra iperioderfor nordboere er greit, jeg tilhoerer sjoel en isjias/leddgikt- Beckterews-familie,men trening i +25 unngaar ogsaa
afrikanerne mest mulig ved aa trene foer/ved soloppgang og solnedgang. Kun korte intervaller kan kjoeres midt paa dagen.
Jeg har sjoel baade trent og konkurrert i bortimot 30+ og det er absolutt ikke aa foretrekke. Men MINUS 20 derimot er helt greit for da herder
en kroppen baade fysisk og psykisk.
INGEN norsk loeper vil finne paa aa trene inne i + 25,det er ren galskap, i allefall ikke paa moelle for den har ikke noe med langdistanse-

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 11 apr 2019 12:14

Aprospos sirkulasjon: Alle som har hatt slitne bein etter ei treningsøkt, og gått seg en tur etterpå, vet hvor godt det er (det kjennes ut som "balsam for beina", ikke sant). Dette er sirkulasjon av blodet i beina og du kjenner at du blir varmere i beina mens du går. Andreas Wahl og Folkeopplysningen intervjuet en ekspert om kompresjonsstrømper. Eksperten bekreftet de øker sirkulasjonen i beina og dermed bedrer restitusjonen, men la til at det å tråkke rolig i fem minutter på ergometersykkelen (evt. gå seg rolig tur) har samme effekten.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 11 apr 2019 16:01

vilke norske topploepere har du pratet med som har trent i sone 1? Jeg var kompis med mange av de beste og jeg
vet hvordan de trente, jeg var heldig og fikk vaere med iblant. Her tuller du ganske enkelt. Sirkulasjonen kommer raskt igang naar en kjoerer
hardt ut, ogsaa i flere kuldegrader. Sjekk hva Henry Olsen fortalte, eller tror du at disse gutta reiste til Sydenfor aa trene?

snakker vetran om ,,,kan noen finne hvor jeg skriver at jeg har pratet med ...tror nok translaten er dårlig fra norsk til engelsk---
4 g har jeg forklart årsaken til før og nå .noe veteran ennå ikke har fått med seg.Årsaken til at de var bedre før....

Gå tilbake til «Trening»