Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Johnny Puma
Innlegg: 285
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav Johnny Puma » 09 jun 2019 04:32

Håvard skrev:Jeg ligger nok på området rundt terskel som du sier, men har ikke brukt å redusere farten når syra kommer (antar det er det som skjer på slutten når jeg sliter med å holde ut). Har alltid tenkt at det er bra å trene på å holde ut dette?


Isolert sett er det bra, problemet er at slike økter krever veldig mye restitusjon og vil som oftest gå utover et normalt treningsopplegg. De beste maratonløperne i verden løper gjerne +/- 30km om dagen, men de løper kun noen få maraton i konkurransefart hvert år fordi det bryter ned kroppen så voldsomt.

En annen ting er at det er ekstremt hardt psykisk å trene med såpass mye smerte på hver eneste økt. Før eller siden kommer det snikende et spørsmål om "hvorfor i huleste driver jeg med dette", samtidig som du ikke har noe godt svar.
Sist redigert av Johnny Puma den 09 jun 2019 22:10, redigert 1 gang totalt.

Johnny Puma
Innlegg: 285
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav Johnny Puma » 09 jun 2019 22:09

Det er forresten en artikkel på Kondis nå der Marius Vedvik gir noen enkle råd om trening til 10k.

Sitat..: En skal aldri slite seg helt ut på trening, men alltid ha igjen litt overskudd etterpå. De fleste tåler en del behersket intervalltrening, men det er få som tåler å kjøre seg helt i senk. Det er derfor viktig å holde igjen litt om en skal unngå å bli skadet. Det siste giret kan du spare til konkurranser, sier han.

Håvard
Innlegg: 95
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav Håvard » 18 aug 2019 12:28

Johnny Puma skrev:Det er forresten en artikkel på Kondis nå der Marius Vedvik gir noen enkle råd om trening til 10k.

Sitat..: En skal aldri slite seg helt ut på trening, men alltid ha igjen litt overskudd etterpå. De fleste tåler en del behersket intervalltrening, men det er få som tåler å kjøre seg helt i senk. Det er derfor viktig å holde igjen litt om en skal unngå å bli skadet. Det siste giret kan du spare til konkurranser, sier han.


Godt innspill! :)

Det sitter fortsatt litt i beinmargen min dette med å ta seg ut. Ikke bare det, men en del av meg liker det også. :o

Nå har jeg hatt et treningsopphold noen uker, så skal forsøke å tenke over dette og starte litt mindre tungt.

Kan trekke en parallell til styrketrening. Svært mange studier viser nå at trening til failure (hvor man ikke greier å fullføre neste repetisjon) ikke gir noen mereffekt i forhold til å holde igjen 1 repetisjon før failure. Ikke bare det, men noen studier viser også bedre effekt av å trene tungt, men holde igjen litt.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester