Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Johnny Puma
Innlegg: 297
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav Johnny Puma » 09 jun 2019 04:32

Håvard skrev:Jeg ligger nok på området rundt terskel som du sier, men har ikke brukt å redusere farten når syra kommer (antar det er det som skjer på slutten når jeg sliter med å holde ut). Har alltid tenkt at det er bra å trene på å holde ut dette?


Isolert sett er det bra, problemet er at slike økter krever veldig mye restitusjon og vil som oftest gå utover et normalt treningsopplegg. De beste maratonløperne i verden løper gjerne +/- 30km om dagen, men de løper kun noen få maraton i konkurransefart hvert år fordi det bryter ned kroppen så voldsomt.

En annen ting er at det er ekstremt hardt psykisk å trene med såpass mye smerte på hver eneste økt. Før eller siden kommer det snikende et spørsmål om "hvorfor i huleste driver jeg med dette", samtidig som du ikke har noe godt svar.
Sist redigert av Johnny Puma den 09 jun 2019 22:10, redigert 1 gang totalt.

Johnny Puma
Innlegg: 297
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav Johnny Puma » 09 jun 2019 22:09

Det er forresten en artikkel på Kondis nå der Marius Vedvik gir noen enkle råd om trening til 10k.

Sitat..: En skal aldri slite seg helt ut på trening, men alltid ha igjen litt overskudd etterpå. De fleste tåler en del behersket intervalltrening, men det er få som tåler å kjøre seg helt i senk. Det er derfor viktig å holde igjen litt om en skal unngå å bli skadet. Det siste giret kan du spare til konkurranser, sier han.

Håvard
Innlegg: 102
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav Håvard » 18 aug 2019 12:28

Johnny Puma skrev:Det er forresten en artikkel på Kondis nå der Marius Vedvik gir noen enkle råd om trening til 10k.

Sitat..: En skal aldri slite seg helt ut på trening, men alltid ha igjen litt overskudd etterpå. De fleste tåler en del behersket intervalltrening, men det er få som tåler å kjøre seg helt i senk. Det er derfor viktig å holde igjen litt om en skal unngå å bli skadet. Det siste giret kan du spare til konkurranser, sier han.


Godt innspill! :)

Det sitter fortsatt litt i beinmargen min dette med å ta seg ut. Ikke bare det, men en del av meg liker det også. :o

Nå har jeg hatt et treningsopphold noen uker, så skal forsøke å tenke over dette og starte litt mindre tungt.

Kan trekke en parallell til styrketrening. Svært mange studier viser nå at trening til failure (hvor man ikke greier å fullføre neste repetisjon) ikke gir noen mereffekt i forhold til å holde igjen 1 repetisjon før failure. Ikke bare det, men noen studier viser også bedre effekt av å trene tungt, men holde igjen litt.

Johnny Puma
Innlegg: 297
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav Johnny Puma » 21 aug 2019 22:36

Håvard skrev:Godt innspill! :)

Det sitter fortsatt litt i beinmargen min dette med å ta seg ut. Ikke bare det, men en del av meg liker det også. :o

Nå har jeg hatt et treningsopphold noen uker, så skal forsøke å tenke over dette og starte litt mindre tungt.

Kan trekke en parallell til styrketrening. Svært mange studier viser nå at trening til failure (hvor man ikke greier å fullføre neste repetisjon) ikke gir noen mereffekt i forhold til å holde igjen 1 repetisjon før failure. Ikke bare det, men noen studier viser også bedre effekt av å trene tungt, men holde igjen litt.


Dette er litt sammensatt, men det er uansett viktig å ikke glemme restitusjonsdelen. Eksemplet med styrketrening kan jo skyldes at utøverne overtrener, dvs. at man trener så hardt at man ikke er ferdig restituert før neste økt. Det kan skje med både amatører og profesjonelle.

Det blir også hevdet at det er ufordelaktig å trene med melkesyre i muskulaturen i det hele tatt, fordi den ødelegger muskelfibrene du ønsker å utvikle. (Ingrid Kristiansen m.fl.)


lettsvett
Innlegg: 16
Registrert: 23 feb 2018 13:49

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav lettsvett » 23 aug 2019 11:20

Greit med slike hardøkter en gang i blant, men flesteparten av turene bør være rolige (sone 1/2).

Veteran
Innlegg: 346
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav Veteran » 24 aug 2019 08:30

Håvard skrev:
Johnny Puma skrev:Det er forresten en artikkel på Kondis nå der Marius Vedvik gir noen enkle råd om trening til 10k.

Sitat..: En skal aldri slite seg helt ut på trening, men alltid ha igjen litt overskudd etterpå. De fleste tåler en del behersket intervalltrening, men det er få som tåler å kjøre seg helt i senk. Det er derfor viktig å holde igjen litt om en skal unngå å bli skadet. Det siste giret kan du spare til konkurranser, sier han.


Godt innspill! :)

Det sitter fortsatt litt i beinmargen min dette med å ta seg ut. Ikke bare det, men en del av meg liker det også. :o

Nå har jeg hatt et treningsopphold noen uker, så skal forsøke å tenke over dette og starte litt mindre tungt.

Kan trekke en parallell til styrketrening. Svært mange studier viser nå at trening til failure (hvor man ikke greier å fullføre neste repetisjon) ikke gir noen mereffekt i forhold til å holde igjen 1 repetisjon før failure. Ikke bare det, men noen studier viser også bedre effekt av å trene tungt, men holde igjen litt.


1: Apropo Vedviks tips: Det er vel faa om noen som klarer aa " slite seg ut" f.eks. paa en 10 km. Da maa en vaere daarlig trent.
Stor forskjell paa aa bli litt sliten og aa slie seg ut,
Ellers eing med han, spar litt til konk. slik jeg hele tiden har sagt, 90-95 % paa trening taaler en , min skikompis og jeg kjoerte alltid slik men
abslott 100 % de siste km, da var det som konk. og ingen ville gi seg. Han har stor aere for mine resultater, det er ikke mulig aa kjoere saa
hardt alene. Men jeg var heller aldri saa sliten f.eks. etter maraton at jeg maatte sette/legg meg ned litt, aldri.

2: Haavard: hvis du fortsatt foeler at treningen ikke gir godt nok resultat, samtidig som du sier at du liker aa ta deg ut saa skurrer det litt.
Styrketreningen har vi vel blitt enige om har mye av skylda hvis du f.esk. ikke faar opp farten mer. Men hvordan ligger du an rent resultat-
messig? En 3000 m. test som i Forsvaret er en grei start uansett. De har latterlige lave krav saa du noer med din trening gruse disse.
Har du en 3000 m, tid aa vise til kan jeg gi deg et godt tips for fortsettelsen, jeg begynte sjoel med 3000 m. i bedriftsloep og det var moro,
Saa bygde jeg paa med 5000 og 10000 m. osv. og alle mulige mosjonsloep. Som jeg alltid har sagt, tren alene kun som noedhjelp, sammen gaar
alt saa mye raskere og lettere.
Glem pulsklokka o.a. dingser om saa bare for en tur, loep fordi det er moro og ikke tenk paa uvesentlige ting men nyt naturen og livet.
Vi levde i Lykkeland uten slike greier under Gulltiden paa 80-tallet. Dumt ikke aa lytte til erfaring. Lykke til!

Veteran
Innlegg: 346
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav Veteran » 24 aug 2019 08:52

Hei igjen! Ettersom KOSTHOLD-linken tydeligvis ikke funker lla jeg et innlegg vedr.KOST i Kondis-forumet forleden.Merkelig nok ikke et enenste svar. Det tyrder jo paa at dere som diskuterer unoedvendige detaljer om puls etc. ikke bryr dere med det viktigste, hva vi putter i "broedboksen" som
jeg kaller matinntaket. Tar jeg feil?
Kostholdet er enormt viktig, mitt eget alltid meget enkle kosthold har gitt meg pluss ++ paa flere maater.
Starten var absolutt null - 0- Alkohol, ( 15 min. bedre tid paa maraton det tenker jeg..?)
F.eks. er vektproblem ukjent. Pga. skader/operasjoner har jeg ved to tilfeller lagt paa meg fra konk.vekta 74 kg .til 80 kg.
Senest i fjor var jeg noen uker i Norge hos en kamerat, og tiden brukte jeg til aa sitte og lese, samt spise borskt paalegg som jeg ikke
faar tak i her.. Jeg led ikke av overvekt ettersom jeg er 181 cm. men syntes jeg var for dreoy, haha. Kjoerte noen mil ekstra paa biken|
i vinter og vips var vekta i konk. klasse igjen, 74 kg. De siste mnd. har jeg oest paa med ulike kornprodukter og sjoelbakt grovbroed av 4 sorter
korn . Bryr meg ikke om aa gaa ned mer for naa er det lett aa klarte i fjellene sjoel om Meridan er en svaer tung klump.
Jeg satser nok paa 100 km. tempo paa bursdan om to-tre uker, hahaha. Men det er utrolig herlig aa vaere saa lett i kroppen og aldri ha vondt
noe sted, haaper at jeg har faatt min dose av ulykker/skader etc. Jeg er aerlig og synes det er moro at min 30 aar yngre eks.modell-kone sier til sine venninner at jeg er supersprek, hahaha, er det noen sak da spoer jeg..
Lykke til med trening og konk. folkens. Dere har masse ti aa gaapaa, det haaper vi jo alle heldigvis uten aa vite noe ..

Johnny Puma
Innlegg: 297
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav Johnny Puma » 28 aug 2019 07:49

Veteran skrev:1: Apropo Vedviks tips: Det er vel faa om noen som klarer aa " slite seg ut" f.eks. paa en 10 km. Da maa en vaere daarlig trent.
Stor forskjell paa aa bli litt sliten og aa slie seg ut,
Ellers eing med han, spar litt til konk. slik jeg hele tiden har sagt, 90-95 % paa trening taaler en , min skikompis og jeg kjoerte alltid slik men
abslott 100 % de siste km, da var det som konk. og ingen ville gi seg. Han har stor aere for mine resultater, det er ikke mulig aa kjoere saa
hardt alene. Men jeg var heller aldri saa sliten f.eks. etter maraton at jeg maatte sette/legg meg ned litt, aldri.


Det er ikke den ene Tirsdagen du løper knallhardt som er poenget her. Poenget er at hvis du regelmessig går i kjelleren fordi du tror dette gir bedre resultater vil 1 av 2 ting skje..:

1. Du må restituere mye mer enn "nødvendig". 1 daglig økt med 10km/85% vil over tid gi langt bedre resultater enn 10km/100% hver tredje dag.
2. Du restituerer ikke nok og blir overtrent.

Overtrening har ingen direkte sammenheng med hvor godt trent du er, det handler om at du trener hardere enn DIN kropp klarer å akkumulere. Kan skje på det lokale treningssenteret eller på landslaget. Svært mange toppidrettsutøvere overtrener en eller flere ganger i løpet av karrieren, Weng og Northug er 2 eksempler fra de siste årene.

Ellers tror jeg ikke du trente veldig ulikt dagens utøvere på høyt nivå. Forskjellen er sannsynligvis at du ikke hadde tid til å trene like mye som en "proff" i dag gjør, og derfor trente noe hardere. (Noe som er en fornuftig tilnærming for optimale resultater.) Eksempel på treningsuke for Sondre Norstad Moen 10 uker før maraton..: (Det er vel bare 1 av 14 økter som kan betraktes som "hard" her. 13 av 14 er moderat eller lett.)

Mandag
Økt 1: 1t 07’ lett (18km)
Økt 2: 1t 04’ lett (17km)

Tirsdag
Økt 1: 1t 19’ moderat (22km)
Økt 2: 56’ lett (15km) + 10x80m bakkesprint

Onsdag
Økt 1: 1t 25’ moderat (24km)
Økt 2: 47’ lett (12km) + 10x100m stigningsløp

Torsdag
Økt 1: 59’ lett (16km)
Økt 2: 57’ lett (15km)

Fredag
Økt 1: 27’ oppvarming (7km)+ baneintervaller: 2x3000m på 9’00’’ (pause 3’)+3x2000m på 6’00’’ (pause 3’)+5x1000m på 2’55’’ (pause 2’)+6x500m på 1’22’’ (pause 1’30’’)
2km nedjogg
Økt 2: 47′ lett (12km) + styrketrening

Lørdag
Økt 1: 1t 09’ lett (18km)
Økt 2: 47’ lett (12km)

Søndag
Økt 1: 1t 15’ lett (20km)
Økt 2: 38’ lett (10km) + 6 stigningsløp

Totalt 242km

Håvard
Innlegg: 102
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav Håvard » 29 aug 2019 06:00

Johnny Puma skrev:
Håvard skrev:Dette er litt sammensatt, men det er uansett viktig å ikke glemme restitusjonsdelen. Eksemplet med styrketrening kan jo skyldes at utøverne overtrener, dvs. at man trener så hardt at man ikke er ferdig restituert før neste økt. Det kan skje med både amatører og profesjonelle.

Det blir også hevdet at det er ufordelaktig å trene med melkesyre i muskulaturen i det hele tatt, fordi den ødelegger muskelfibrene du ønsker å utvikle. (Ingrid Kristiansen m.fl.)


Takk for bra svar og link til interessant artikkel under! :)

Nå blir det ikke mer enn 2-3 økter per uke. De har blitt rimelig harde, men fortsatt behagelige for min del. Får se om jeg kan periodisere og legge inn flere mykere økter når jeg får bedre tid om rundt en måned. Men per dags dato føles 2 semi-tunge økter bra. Har forresten kuttet intervallene for en periode og kjører nå bare på med jevn jogging hvor pulsen typisk peaker på rundt 180 slag i minuttet de siste 10 minuttene.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester