Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Håvard

Re: Erfaring med lengre økter i sone 3/4?

Legg innav Håvard » 29 aug 2019 06:03

Veteran skrev:2: Haavard: hvis du fortsatt foeler at treningen ikke gir godt nok resultat, samtidig som du sier at du liker aa ta deg ut saa skurrer det litt.
Styrketreningen har vi vel blitt enige om har mye av skylda hvis du f.esk. ikke faar opp farten mer. Men hvordan ligger du an rent resultat-
messig? En 3000 m. test som i Forsvaret er en grei start uansett. De har latterlige lave krav saa du noer med din trening gruse disse.
Har du en 3000 m, tid aa vise til kan jeg gi deg et godt tips for fortsettelsen, jeg begynte sjoel med 3000 m. i bedriftsloep og det var moro,
Saa bygde jeg paa med 5000 og 10000 m. osv. og alle mulige mosjonsloep. Som jeg alltid har sagt, tren alene kun som noedhjelp, sammen gaar
alt saa mye raskere og lettere.
Glem pulsklokka o.a. dingser om saa bare for en tur, loep fordi det er moro og ikke tenk paa uvesentlige ting men nyt naturen og livet.
Vi levde i Lykkeland uten slike greier under Gulltiden paa 80-tallet. Dumt ikke aa lytte til erfaring. Lykke til!

Hei, Veteran,

Takk for innspill! Jeg lytter til erfaring, vet du! :)

Nå vet ikke jeg om jeg har sagt at treningen ikke har gitt godt nok resultat. Synes jeg har hatt grei fremgang. Samtidig er jeg også inneforstått med at uansett hvor hardt jeg skulle nå trene, så har mengden vært for liten. Dette har mange grunner, men først og fremst mangel på tid. Jeg jobber to jobber, men om en måned går jeg ned til 1 jobb.

Og ja, jeg prioriterer nok fortsatt å trene styrke, men det er mer som å vedlikeholde muskelmassen og styrken jeg har. Jeg satser ikke på å bli større. En kamerat av meg som har blitt løper har til sammenlignet sluttet helt med styrke og gått ned 15 kg på ett år og han var tynn fra før av. Ikke noe jeg ønsker, selv om det helt klart er gunstig for løpingen.

Om en måned har jeg langt bedre tid og kommer da til å trene mer. Da skal jeg se om jeg får testet 3000 m tid. :)

Mvh

Håvard

Veteran

Legg innav Veteran » 29 aug 2019 09:13

Hei Puma ! takk for Moens treningsopplegg, mye lettere enn jeg tenkte,kun Fredag virker vaere hard.
Bortsett fra Fredagen ville jeg "dengang da" holdt foelge paa de fleste oektene med full innsats.
Det er nok mye sanning i det som en av de andre beste skrev her tidligere, " med saa mange km./uka. er det
nesten umulig ikke aa bl god." Men selvsagt ikke paa Moens nivaa forstaar alle, Hans intervaller er toeffe og
gjoer at han har en meget god tid paa 10.000 m. som han mesterlig holder nesten 4 paa rappen..
Jeg ble litt overrasket fordi mange av hans oekter er lettere enn det mange av de beste hadde "dengang" dere vet,
jeg loep litt sammen med de og da var litt under 4/km. lett for dem og noe jeg alltid satset paa og klarte ogsaa de
gangene jeg loep mine to ulike 30 km. alene. Over 75 km./uka hadde jeg nok aldri, kanskje bortsett fra uka foer foerste maran
da jeg loep konk. 18 km. skogsloep helga foer og 3000m. paa bane tirsdag og 30 km, 36 timer foer start paa maran.
Spesielt de 3 foerste aarene jeg trente fra 1977 - 79 hadde jeg ogsaa ganske hardt kropssarb. inkl. daglig pendling
slik at jeg var hjemmefra min. 12 tim.
Tiden i mitt foerste vet.NM-25 km. passer bra med Moens treningstid 1.25 paa 24 km.( + 1 km. 3.30 og tid 1.28.30.Moro.)
Men selvsagt uten baneerfaring og litt hurtighet saa er 4.00/km. paa maran en grei tid for mosjonister,og jeg var nok litt
over det et par ganger ogsaa fordi jegaldri satsetpaa etspesielt loep men deltok ialt jeg hadde tid til. Noen av de beste sa
at jeg sikkert ville vaert nede paa 2.30 med et slikt opplegg,men loepergleden tokoverhaandog jeg angrer ikke paa ett
eneste loep. Enten dere tror meg eller ei, Kollis ogPuma spesielt, hahaha, saa fikkjeg lett veldig mange gode venner overalt
og holder fortsatt god kontakt med noen. Ikke alle mosjonister som hadde gleden av aa ha Grete W. som supporter og faa
kortbrev m. bilde paa 50-aardagen, dethengerpaa veggen foran meg her i kinaland ogsaa.
Saa staa paa gutter/karer, alle taaler mye mer enn de de tror, men det er ikke mulig aa faa det ut alene, du maa konkurrere!

Håvard

Legg innav Håvard » 07 sep 2019 10:29

Veteran skrev:Saa staa paa gutter/karer, alle taaler mye mer enn de de tror, men det er ikke mulig aa faa det ut alene, du maa konkurrere!

Du er en herlig fyr, Veteran! :)

Gå tilbake til «Trening»