Er intervaller etterfulgt av lettere mendgetrening en god idè?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Håvard

Er intervaller etterfulgt av lettere mendgetrening en god idè?

Legg innav Håvard » 19 mai 2019 10:59

Hei!

Når intervaller blir diskutert på forumet ser mange ut til å mene at det er essensielt å få inn mer mengdetrening og at (kun) intervaller kan bli litt for lite trening.

Er ikke det da en god idé å avslutte intervalløkter med litt mengde?

Har nå begynt å avslutte mine intervalløkter med rask gange i litt motbakke/helning på mølle. Holder typisk 140-150 puls og løper noen minutter for å få opp pulsen igjen om den skulle synke under dette. Avslutter også ofte med å løpe litt på slutten om jeg føler jeg har overskudd til det.

Brukeravatar
Runnur

Re: Er intervaller etterfulgt av lettere mendgetrening en god idè?

Legg innav Runnur » 20 sep 2020 16:43

Ja, det er det. Hørte om dette i Strength Running Podcast, episode 155. Poenget er at når vi har påført det kardiovaskulære systemet en stor belastning for så å roe ned, så vil disse effektene fortsette selv inn i den roligere delen av økta. Det blir litt som om "vi får hardtreningseffekt også ved å trene rolig", mens hvis det går progressivt så er det bare i siste del av økta vi oppnår denne effekten.

Link til episoden: https://podcasts.apple.com/us/podcast/155-definitive-long-run-episode-david-roche-explains/id1170932252?i=1000489962990

Håvard

Legg innav Håvard » 22 nov 2020 12:24

Interessant, Runnur.

Kan du oppsummere kort det som blir sagt i den episoden? Vet ikke når jeg får tid til å lytte gjennom den.

La oss si man har en 4 x 4 intervalløkt. Er det noen føringer for hvordan eller hvor mye rolig man bør kjøre etterpå?

Siden jeg nå trener stort sett kun ute har jeg egentlig ikke gjort det jeg skisserte i hovedinnlegget lenger, men ønsker nok å gjøre det om det har noe for seg. :)

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 22 nov 2020 15:23

Om jeg husker riktig, så er oppsummeringen at dersom du starter økten hardt så settes det i gang en rekke prosesser som bare skjer når du presser deg. Og disse vil fortsette utover selv om du roer ned farten. Det er litt av det samme som i intervaller: hvis du har korte pauser på f. eks 1 minutt, så vil du påføre kroppen stort sett de samme prosessene i pausene som under selve løpingen. Ergo er intervall like effektiv som sammenhengende løping og dersom du starter hardt og roer ned, så vil likevel du få effekt av at du trente hardt tidligere også når du løper rolig (effekter som du ikke får dersom du løper rolig hele økta).

Så: rolig-rolig = bare aerobe effekter.
Rolig-hardt = bare "trene hardt effekt" i delen du løper hardt, og ikke før.
Hardt-rolig = både aerobe og ("trene hardt effekter") spesielt mens du trener hardt, men også noe av disse under rolig del.
Hardt-pause-hardt-pause-hardt etc. = "trene hardt effekter" gjennom hele økta så lenge du ikke overdriver tiden på pausene.
Hardt sammenhengende = unødvendig hardt for kroppen når du kunne fått samme effekt gjennom intervall - men kanskje mer mentale effekter av at du "står i det" når det føles hardt. Dog mye lengre restitusjonstid!

Konklusjon: Kroppen er smart og du trenger ikke løpe hardt sammenhengende for å få ønsket "trene hardt effekt":

Gå tilbake til «Trening»