Dårligere kondis jo mer jeg trener

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Tom2k

Dårligere kondis jo mer jeg trener

Legg innav Tom2k » 20 mai 2019 20:15

Hei!
Vet ikke om jeg skriver i riktig forum eller om noen har spurt om dette før, fant i hvert fall ingenting ved ett kjapt googlesøk.

Jeg har ett problem som tidligere i år ga meg mistanke om at jeg kanskje hadde kuldeastma, men nå som det er blitt varmere i været kan man avkrefte dette.
Prøver å forbedre kondisjonen min men opplever at jo mer jeg forsøker å trene jo dårligere blir kondisen min.
F.eks hadde jeg 2 uker opphold fra all kondisjon og klarte å løpe 7 km uten store anstrengelser eller problemer.

Jeg kan f.eks begynne på NTNU sitt 4x4 program og oppleve den første 4x4 uka som helt ok, mens jeg nesten må avbryte den siste.
For å være mer konkret hva jeg gjorde de to siste ukene:
Løp for første gang på 1 1/2 uke på torsdag, 7-8 km.
Dagene etter det har jeg gått tilsvarende distanse i rolig tempo.
I dag forsøkte jeg å løpe en distanse på 5 km og ved rolig jogg i oppvarmingen gisper jeg etter luft og det kjennes ut som slutten på en hissig intervall. Dette skjer hele tiden når jeg prøver å kjøre i gang med kondisjonstrening over tid.
Noen som har en anelse om hva dette kan være?

173 cm høy og 74 kg 36 år mann

Brukeravatar
Runnur

Re: Dårligere kondis jo mer jeg trener

Legg innav Runnur » 20 mai 2019 20:37

Hva skjer om du bare fortsetter å jogge de gangene du gisper etter luft under oppvarmingen? Fortsetter pusteplagene eller blir det bedre når du har blitt varm i kroppen?

Tom2k

Legg innav Tom2k » 20 mai 2019 20:40

Runnur skrev:Hva skjer om du bare fortsetter å jogge de gangene du gisper etter luft under oppvarmingen? Fortsetter pusteplagene eller blir det bedre når du har blitt varm i kroppen?

Det blir litt bedre, men ikke mye. Prøvde å fortsette meget rolig frem til destinasjonen men sprakk som en boble og var utrolig stiv i beina.

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 21 mai 2019 09:06

Når du har blitt varm: hva er (generelt) den største plagen? beina eller pusten?

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 21 mai 2019 11:05

her mener jeg er et godt eks på for høy intensitet på treninga som tapper kroppen.
HER er det mange som gir opp og slutter å trene fordi slike opplevelser gir en negativ spiral..
ØKE næringsopptaket ,lag en bedre grunn mur\grunntrening,tren litt mere styrke....

jeg mener personen må innstille seg på å bruke langt tid på bygge opp kroppens evne til å tåle belastninger ,siden treningen forbruker for mye energi i forhold til prestasjon.
EN LANG periode med å gå rolig og rolige sone 1 bygger opp musklaturen og kroppen evne til å tåle høyere belastninger er tingen .Spise mat når en er sulten ,fordi cellenes evne til å ta til seg næring kan være dårlig .Pga difusjon i cellemebranen er for stiv,mangler magnesium ,vann,salt,osv 3 viktigste nevner jeg her.
ETTER noen uker kan en supplere med kraftigere sirkulasjonstrening for å tvinge kroppen fra rolig til korte høye puls for å åpne evnen til å regulere denne situasjonen bedre or kroppen.

den mest effektive treninga etter min erfaring er å oppsøke fjelltopper over 1500m og gå rolig opp å ned .FORDI DU da multitasker flere typer trening som er effektive for din situasjon.Å dypde forklare denne påstanden blir for :ugeek: så det velger jeg ikke å gjøre.BLIR NOK GRESK FOR de fleste dette her...
mhv rk

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 21 mai 2019 12:54

Jeg var selv innom mange av de tankene som Kollis nevner. For øvrig var jeg usikker på treningsgrunnlaget: Det ble vel nevnt at han i alle fall prøvde seg i vinter (jamfør kuldeastmaen), men ikke noe om tiden før vinteren.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 21 mai 2019 12:59

Tom2k skrev:Prøver å forbedre kondisjonen min men opplever at jo mer jeg forsøker å trene jo dårligere blir kondisen min.

Hei! Her vil jeg grovt sett si at det er kun 2 muligheter..: 1. Du trener for hardt slik at kroppen ikke rekker å restituere. 2. Du har en eller annen form for sykdom.

Hvis vi hypotetisk antar at punkt (1) er problemet, så vil jeg tro du er i relativt dårlig form(?) (No offence. :))
For å teste hypotesen foreslår jeg at du glemmer 4x4 inntil videre og starter fra scratch med å bygge deg opp med rolig trening.. Ta først en hel uke fri. Deretter tar du en hard økt der du finner makspulsen din. (Søk etter metoder på nettet.) Så kan du begynne å trene ca. annenhver dag i det som Olympiatoppen kaller "Sone 1". https://www.olympiatoppen.no/fagstoff/utholdenhet/oltsintensitetsskala/page594.html (Hvis du har makspuls 180 vil det si at du skal trene med puls mellom 108 og 130. Legg ALL trening til denne intensiteten inntil videre.)

Start med 20-30 minutters økter og bruk våren/sommeren på å gradvis bygge deg opp til 1 time. Hvis du legger all trening til sone 1 bør du relativt raskt også være i stand til å trene daglige økter, hvis ønskelig. Hvis du opplever at pulsen blir høyere enn 130 når du jogger så slår du bare over til rask gange inntil pulsen er tilbake i Sone 1.

Når du er i stand til å løpe 10km på 1 time (Fart 6.00 km/min) kan du begynne å planlegge intervaller/tempo/lengre økter.

Tom2k

Legg innav Tom2k » 21 mai 2019 14:27

Johnny Puma skrev:
Tom2k skrev:Prøver å forbedre kondisjonen min men opplever at jo mer jeg forsøker å trene jo dårligere blir kondisen min.

Hei! Her vil jeg grovt sett si at det er kun 2 muligheter..: 1. Du trener for hardt slik at kroppen ikke rekker å restituere. 2. Du har en eller annen form for sykdom.

Hvis vi hypotetisk antar at punkt (1) er problemet, så vil jeg tro du er i relativt dårlig form(?) (No offence. :))
For å teste hypotesen foreslår jeg at du glemmer 4x4 inntil videre og starter fra scratch med å bygge deg opp med rolig trening.. Ta først en hel uke fri. Deretter tar du en hard økt der du finner makspulsen din. (Søk etter metoder på nettet.) Så kan du begynne å trene ca. annenhver dag i det som Olympiatoppen kaller "Sone 1". https://www.olympiatoppen.no/fagstoff/utholdenhet/oltsintensitetsskala/page594.html (Hvis du har makspuls 180 vil det si at du skal trene med puls mellom 108 og 130. Legg ALL trening til denne intensiteten inntil videre.)

Start med 20-30 minutters økter og bruk våren/sommeren på å gradvis bygge deg opp til 1 time. Hvis du legger all trening til sone 1 bør du relativt raskt også være i stand til å trene daglige økter, hvis ønskelig. Hvis du opplever at pulsen blir høyere enn 130 når du jogger så slår du bare over til rask gange inntil pulsen er tilbake i Sone 1.

Når du er i stand til å løpe 10km på 1 time (Fart 6.00 km/min) kan du begynne å planlegge intervaller/tempo/lengre økter.

Takk for svar. Jeg er ikke i sykt god form men heller ikke elendig form.
Skal uansett følge rådene dine og se hva som skjer!

Tom2k

Legg innav Tom2k » 21 mai 2019 15:43

Runnur skrev:Når du har blitt varm: hva er (generelt) den største plagen? beina eller pusten?

Pusten, uten tvil.

Tom2k

Legg innav Tom2k » 21 mai 2019 15:46

kollis skrev:her mener jeg er et godt eks på for høy intensitet på treninga som tapper kroppen.
HER er det mange som gir opp og slutter å trene fordi slike opplevelser gir en negativ spiral..
ØKE næringsopptaket ,lag en bedre grunn mur\grunntrening,tren litt mere styrke....

jeg mener personen må innstille seg på å bruke langt tid på bygge opp kroppens evne til å tåle belastninger ,siden treningen forbruker for mye energi i forhold til prestasjon.
EN LANG periode med å gå rolig og rolige sone 1 bygger opp musklaturen og kroppen evne til å tåle høyere belastninger er tingen .Spise mat når en er sulten ,fordi cellenes evne til å ta til seg næring kan være dårlig .Pga difusjon i cellemebranen er for stiv,mangler magnesium ,vann,salt,osv 3 viktigste nevner jeg her.
ETTER noen uker kan en supplere med kraftigere sirkulasjonstrening for å tvinge kroppen fra rolig til korte høye puls for å åpne evnen til å regulere denne situasjonen bedre or kroppen.

den mest effektive treninga etter min erfaring er å oppsøke fjelltopper over 1500m og gå rolig opp å ned .FORDI DU da multitasker flere typer trening som er effektive for din situasjon.Å dypde forklare denne påstanden blir for :ugeek: så det velger jeg ikke å gjøre.BLIR NOK GRESK FOR de fleste dette her...
mhv rk

Mesteparten av min trening har vært å gå på fjell, men ikke så høye som du beskriver her.
Takk for svar!

Gå tilbake til «Trening»