Dårligere kondis jo mer jeg trener

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Tom2k
Innlegg: 8
Registrert: 20 mai 2019 20:09

Re: Dårligere kondis jo mer jeg trener

Legg innav Tom2k » 21 mai 2019 15:47

Runnur skrev:Jeg var selv innom mange av de tankene som Kollis nevner. For øvrig var jeg usikker på treningsgrunnlaget: Det ble vel nevnt at han i alle fall prøvde seg i vinter (jamfør kuldeastmaen), men ikke noe om tiden før vinteren.


Hadde en periode før jul hvor jeg kjørte 4x4 på mølle, men aldri i fri luft.
Har hovedsaklig erfaring fra styrketrening tidligere, men gikk lei pga skader.

Beklager rotete svar her, så ikke at det var så mange innlegg!

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 670
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Dårligere kondis jo mer jeg trener

Legg innav kollis » 21 mai 2019 18:51

dine skader du får når du trener styrke trening ,er det godt bevis for meg at grunntreninga er borte eller kroppen ikke får til eller fått muligheten til å bygge kraftig nok grunn mur...årsaken kan være mange ,spiller ingen rolle .DU BØR STARTE på nytt...jeg holder meg ikke til 130 puls regelen fordi jeg ønsker å være 100% sikker på at du får fremgang.DERFOR anbefaler jeg å gå i starten,men du må gå min 3-4 dager max 15km pr dag i etter hverandre for å få effekt( her må det tllleges at en 15km er max pr dag da utrente får en negativ split etter 15 eller lavere om de er i et elendig utgangspunkt) .SPORADISKE GÅ TURER eller løpe turer har mye dårligere effekt .mao 3-4 på så fri dager osv untaket er når du går på topp turer ,da dette tilsvarer det samme eller er bedre avhengig av type problem....

Veteran
Innlegg: 333
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Dårligere kondis jo mer jeg trener

Legg innav Veteran » 22 mai 2019 09:53

Tom2k skrev:Hei!
Vet ikke om jeg skriver i riktig forum eller om noen har spurt om dette før, fant i hvert fall ingenting ved ett kjapt googlesøk.

Jeg har ett problem som tidligere i år ga meg mistanke om at jeg kanskje hadde kuldeastma, men nå som det er blitt varmere i været kan man avkrefte dette.
Prøver å forbedre kondisjonen min men opplever at jo mer jeg forsøker å trene jo dårligere blir kondisen min.
F.eks hadde jeg 2 uker opphold fra all kondisjon og klarte å løpe 7 km uten store anstrengelser eller problemer.

Jeg kan f.eks begynne på NTNU sitt 4x4 program og oppleve den første 4x4 uka som helt ok, mens jeg nesten må avbryte den siste.
For å være mer konkret hva jeg gjorde de to siste ukene:
Løp for første gang på 1 1/2 uke på torsdag, 7-8 km.
Dagene etter det har jeg gått tilsvarende distanse i rolig tempo.
I dag forsøkte jeg å løpe en distanse på 5 km og ved rolig jogg i oppvarmingen gisper jeg etter luft og det kjennes ut som slutten på en hissig intervall. Dette skjer hele tiden når jeg prøver å kjøre i gang med kondisjonstrening over tid.
Noen som har en anelse om hva dette kan være?

173 cm høy og 74 kg 36 år mann


Hei! fortell hvor lenge/mange aar du har trent - hvor langt du loeper paa dine 4 x 4 intervaller - 0g oppgi gjerne en
referansetid paa f.eks. 3 eller 5 km. Saa skal du faa et fornuftig svar paa problemet, saafremt du ikke har fatt noe
svineri i kroppen som setter deg tilbake noe vi ikke haaper er tilfellet.
mvh. Veteran som begynte aa trene da jeg var 37 aar.

Tom2k
Innlegg: 8
Registrert: 20 mai 2019 20:09

Re: Dårligere kondis jo mer jeg trener

Legg innav Tom2k » 23 mai 2019 09:45

Trente nesten eksklusivt styrke fra jeg var 25-32.
Jeg havner vel i den sporadiske kategorien som er blitt nevnt her tidligere. De siste 4 årene har det for det meste gått i fjellturer, hvor ett av de er ganske kort men bratt.
Når jeg har trent på mølle har jeg klart 4x4 på ca. 10-12 km/t i følge møllen, men dette begynner nå å bli 7-8 mnd siden.

Veteran
Innlegg: 333
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Dårligere kondis jo mer jeg trener

Legg innav Veteran » 23 mai 2019 11:38

Hei igjen Tom ! greit svar og du faar et aerlig tilbakesvar som du akseptere;
Det er nok kun manglende loepetrening som gjoer at du ikke har saerlig framgang, og at det kan variere mye.
Du nevner ikke noe om distanse, jeg tolker det da slik at du ikke har loept saerlig mange km. sammenhengende,

10-12 kmt. paa moella er 5-6 min/km. I dag klarer ogsaa gamlingen km. paa 6.00 eller 5 km.paa 30.00 paa moella
saa du maa nok kjoere litt hardere saa kommer kondisen. Men for all del, kutt ut moellq og loep naturlig paa all slags underlag.
Og det viktigste - tren mest mulig sammen med noen raskere og DELTA I ALLE TYPER MOSJONSLOEP saa ofte du kan.
Det finnes IKKE NOEN BEDRE TRENINGSFORM ! Det kan svaert mange i likhet med meg virkelig skrive under paa.
og for all del glem det meste av styrketreninga hvis du vil bli en habil loeper.

Her er det snakk om 50 % viljestyrke og 50 % trening - det gjoer underverker, og du er ennaa ung & sprek. Lykke til !

PS. jeg ser at det ble litt kluss igjen fordi jeg ikke har full kontroll paa denne dampmaskina, beklager at det ble litt"dagens dobbel".

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 73
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Dårligere kondis jo mer jeg trener

Legg innav Runnur » 25 mai 2019 20:52

Ja, jeg er enig med Veteran i denne. Dropp mølla. Ut og løp så lenge, så lenge du klarer. Gå raskt som supplement ved behov. Prøv med løping annenhver dag. Ikke tenk tempo, kun tenk at du skal holde det gående. Prøv å kom deg av asfalten så mye som mulig. Beina dine må herdes for løping. Det er for lite km i beina som gjør at du sliter med bein og pust. Etter hvert klarer du mer og mer. Igjen, viktigst: ikke tenk tempo fordi det vil øke av seg selv ettersom beina herdes for belastningen. Husk at løping er en voldsom belastning og sporadiske 4x4 hjelper på hjertet, men ikke for herding av beina. Og igjen, helst dropp mølla fordi den gir et noe unaturlig forhold til løping i min mening. Du aktiverer så få muskler og det gjør noe med motivasjonen at det er to meter til dusjen. Ute i skogen kan du ikke bare hoppe av når du føler for det - da må du faktisk gå hjem selv om du føler at du er "ferdig".

Håvard
Innlegg: 93
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Dårligere kondis jo mer jeg trener

Legg innav Håvard » 26 mai 2019 15:28

Jeg tror ikke mølle i seg selv er et problem, men som andre er inne på starter du kanskje for tungt?

Min kondisjonstrening startet også med 4x4 intervaller. På min første økt sprengte jeg meg selv totalt. Det ble mange måneder til jeg turte/orket prøve igjen. Denne gang la jeg meg på et tempo hvor jeg lett kunne fullføre en slik økt uten å være helt i kjelleren.

Dvs., middels intensiv løping i fire minuter. 3 minutter gåing. Repeter. Så økte jeg veldig gradvis herifra. Dette fungerte fint for min del.

Uansett om du velger mølle eller intervaller eller langkjøring: start veldig lett eller på et tempo som i hvert fall ikke gjør deg helt utmattet første gang. Hold igjen litt til neste gang. :)

Tom2k
Innlegg: 8
Registrert: 20 mai 2019 20:09

Re: Dårligere kondis jo mer jeg trener

Legg innav Tom2k » 26 mai 2019 17:39

Takk for tilbakemeldinger folkens.

Først og fremst: jeg har ikke løpt på mølle overhodet siden november så den er grei.

Jeg har tatt rådene her og forsøkt å løpe lengre og lengre, så langt annen hver dag de siste ukene.
Det går litt bedre nå og jeg ser for meg at jeg kan teste 4x4 om noen uker til.
Formen er ikke den beste, i dag løp jeg 7 km på 40 minutter 5:52 min/km.

Har ingen ambisjoner om å bli en maratonløper, men har lyst på en betraktelig bedre kondis.

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 73
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Dårligere kondis jo mer jeg trener

Legg innav Runnur » 26 mai 2019 18:34

5:52 er jo et kjempebra utgangspunkt :) Jeg er helt sikker på at du kommer til å heve kondisen raskt så lenge du kjører fornuftig.

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 670
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Dårligere kondis jo mer jeg trener

Legg innav kollis » 27 mai 2019 08:34

er målet bedre kondis ....
så bør du av og til nå løpe flere dager i strekk 2 eller tre for å presse kroppen .DVS IKKE GI DEN RO
pga nå har du trent så lenge at du kan anstrenge deg litt mer ,progression
Når du velger å ta de i bolker får kroppen større muligheter til å bryte ned problemer som gir deg bedre kondisjon på sikt .
Dette har med at prossessene i kroppen fungerer bedre på denne måten.Dvs du oppnår raskere fremgang.Men dette medfører noen dager med tung kropp.Når kroppen følses tung er når prossesene bryter ned avfall og andre problemer som har oppstått gjennom en for lav aktivitet.Når kroppen har for lav aktivitet ,hoper problemene seg opp. Staten sier at en times aktivitet pr dag er nok for å unngå dette ,men jeg vil si 15000 steg er der enn bør være pr dag.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester