Terskeltrening og labtester

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Johnny Puma

Re: Terskeltrening og labtester

Legg innav Johnny Puma » 08 sep 2019 14:52

Veteran skrev:Hei Korak ! du gjorde nok helt rett i det siste, haha...
Jeg forstaar ikke vitsen med terskelfart og endel andre "fine uttrykk", saa ingen boer ofre tid paa dette.
Vi er ulike individer med veldig ulik makspuls osv. saa da blir dette bare tullete og unoedvendig.
Kan tillegge at jeg aldri har maalt makspuls e.l. Fikk bare beskjed paa Riksen om at jeg hadde hjertefeil
og aldri maatte finne paa aa anstrenge meg, trene e.l.

Jeg er helt enig i dette.. Det er bare å finne seg en friidrettsbane og løpe en 10km-test. Du justerer deg fort inn på tempoet du klarer å holde, dette vil omtrent tilsvare din terskefart.

Jeg tenker samtidig at laktatmålinger kan være nyttig for profesjonelle utøvere, når du skal pushe den siste prosenten blir det langt viktigere å ha full kontroll på intensisteten.

Veteran skrev:Se ellers paa hva Norstad Moens it. trener sier om langturer, det samme som jeg har anbefalt, 90 % av maks.
og mnage her paa forumet har naermest idiotforklart meg. Moro aa vaere en slik idiot som faar medhold av
en som kanskje vet bedre enn flertallet her .
Moro aa hoere mer fra dere om dette. God trening og fine konkurraner framover oenskes alle!

Jeg tror ikke det er mange som er uenige i det du sier, men det er viktig å forstå at det er stor forskjell på 90% i 90 minutter for Sondre Norstad Moen og 90% i 90 minutter for en halvt overvektig morsjonist. SNM kan trene slik 2 ganger om dagen, mens en nybegynner kan trenge en ukes pause etter en slik økt. Da har det lite for seg.

Poenget er at man kan ikke anbefale det samme til alle.

Gå tilbake til «Trening»