Hvor raskt mister man kondisjonen etter et treningsopphold?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Håvard

Hvor raskt mister man kondisjonen etter et treningsopphold?

Legg innav Håvard » 18 aug 2019 12:32

Hei!

I sommer ble jeg truffet av en 'perfekt storm'. Så frem til en sommer med masse fjellturer og løping. Dette startet bra, men så ble jeg kraftig forkjølet av typen som gjør at man absolutt ikke bør trene. Ikke bare det, men den har sittet lenge i. I tillegg har jeg hatt det travelt med andre ting.

Har nå trent et par uker med vekter - rett og slett for å ikke risikere muskelsvinn. Kondisjon har jeg ikke turt å trene på grunn av hoste og fordi den totale belastningen trolig ville blitt for stor. Så nå er det vel rundt 4-5 uker siden siste hardøkt eller økt i det hele tatt.

Skal ta min første rolig økt i dag tenkte jeg, så jeg finner vel fort ut hvor landet ligger. Når det gjelder vekttrening er min erfaring at man mister mye mindre enn man frykter, men her har jeg også et langt bedre grunnlag med ukentlig trening over en årrekke.

Nysgjerrig hvilke erfaringer dere erfarne løpere har rundt dette? :) Mister man mye på en måned? Kommer det eventuelt fort tilbake?

Brukeravatar
kollis

Re: Hvor raskt mister man kondisjonen etter et treningsopphold?

Legg innav kollis » 18 aug 2019 19:04

din kondisjon gjenspeiler ditt totale fysiske aktivitet pr dag.dvs er du aktiv 3 eller 4 timer pr dag faller kondisjon mye om du hadde 8 timer før......

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 18 aug 2019 23:16

kollis skrev:din kondisjon gjenspeiler ditt totale fysiske aktivitet pr dag.dvs er du aktiv 3 eller 4 timer pr dag faller kondisjon mye om du hadde 8 timer før......

Tja, så enkelt er det vel ikke? Kommer an på hva du mener med "fysisk aktiv". Har man en jobb der man f.eks. går mye (veiarbeid, butikk, lager, etc) vil man praktisk talt ikke oppnå bedre kondisjon. Man må opp i intensitet sone 1 før man får treningseffekt.

4-5 ukers inaktivitet vil sette en ok trent person betydelig tilbake. Jeg vil anslå 3 måneders jevn opptrening før du er tilbake der du var.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 19 aug 2019 14:37

jeg går mye i arbeids situasjon ca 20206 steg pr dag de siste 3måndene ....det er stor forskjell på ligge å slappe av enn å gå tur.NÅR DU gårtur opprettholder cellebalansen slik at cellene lager energi og du restituerer kroppen -DITT eks vegarbeid etc (som jeg sa først) er forskjellen liten om du trener som en mosjonist .NÅR DU ER HJEMME fører dette som oftes til at du har større tilgang på mat og dermed spiser mer som øker forskjellene mellom slappe av å være på jobb.AVHENGIG av hvor mye du stapper i deg,og alder ...Jeg mener sone 1 er gåtur til alle som ikke er i norges toppen innen løping.NÅ VET VI eller bare noen få, DET AT sone 2 for de fleste blir etter en stund så høybelastning at en mister restitusjons effekten og samtidig mister kondisjon .Fordi cellene ikke kan produsere opptimalt med energi ,pga du har ubevist forbrukt energi istendfor å lade cellene opp....Jeg mener da at kondisjon gjenspeiler din kropp evne til å få avfall ut og næring inn.DA ER SIRKULASJONEN VIKTIG FOR DEN HAR ANSVARET FOR NÆRING INN OG AVFALL UT .Har du da en høy kondisjon har kroppen mye større sannsynlighet å stenge av sirkulasjonen når du sitter og viler,fordi kroppen har tilpasset seg bevegelses mønstret. Når du da trener mye å får lite fett% i kroppen ,faller kondisjonen mye om du ikke beveger deg .Unntaket er når du har høy fett% ,men sannsynligheten for denne kompinasjonen er så liten .AT JEG velger å si det er lurerer å gå enn å slappe helt av ,for å minske kondisjon tapet........

hailegeraldo

Legg innav hailegeraldo » 19 aug 2019 20:58

Etter en måneds totalt treningsfravær grunnet influensa og lungebetennelse (hele april), der jeg brukte tre uker i mai på å jogge meg opp såpass at jeg etter hvert kunne løpe på noe som nærmer seg terskelfart, er jeg nå i en god del bedre form enn i mars. Trolig hadde jeg utlignet tapet omtrent 1. juli. Ergo to måneder trening. Og det etter en lungebetennelse som nok setter dypere spor enn en forkjølelse.
Mitt tips er 4-6 uker.

Veteran

Legg innav Veteran » 20 aug 2019 06:42

Hei Kondisred. og alle andre !

Jeg proevde med et innlegg under KOSTHOLD, men der er alt det gamle borte og jeg
klarte ikke aa faa lagt inn noe. Ok, da tar jeg det her og naa og vil gjerne ha rask respons
fra flest mulig.

Foran Ringeriksmaran den 17.8. fant jeg i Ringerikes Blad en etter min mening et hinsides opplegg
skrevet av en dame som selvsagt kaller seg PT og ernaeringsraadgiver.
Over skriften med uthevet skrift dekket hele siden:
" Visste du at boller og loff med syltetoey er perfekt oppladning i dagene foer du skal loepe langt ?
Her faar du kostholdsraadene som BOOSTER loepeformen foran Ringeriksmaraton 17.aug.

Du boer spise 25 % mer enn vanlig: Spis mindre grove kornprodukter, frukt og groennsaker.,
og mer pasta, potet, ris, boller og brus. (!)
Dropp gjerne groennsaken helt slik at du faar plass til mer . ( poteter m.m da forstaar jeg.)

PS. de fleste legger paa seg naar de gjoer s.k. karboloading. Det vil du gaa ned i loepet av konkurransen.

Spis snacks som kjeks, boller, sjokolade og toerket frukt.

Spis godt 2 tim. foer trening og et mellommaaltid 30 min. foer.

Maa nevne at jeg forgjeves proevde med et innlegg i RB da jeg leste dette, men min hotmail bare fusket
saa etter flere mail fra Redaksjonen ble vi enige om at jeg tar kontakt naar jeg snart kommer til Norge.
Vil da fortelle hva jeg mener om damens anbefalinger, aa spise lavoktan junkfood og kutte ut helsekosten
frukt og groennsaker etc. Dessuten aa fraatse som hun skriver og staa paa startstreken "stappmett" og god.
Naar noen sier at de trener saa hardt at de spyr saa maa de ha fulgt hennes raad, galskap.
Tror hverken paa at hun sjoel har loept eller blitt fortalt av maratonere at dette er greit, saa dette opplegget
kan ikke forsvares.
Haaper paa reaksjon fra dere, men min dom blir uansett at dette er galskap. Bytt helsekost med junkfood.

Veteran

Legg innav Veteran » 20 aug 2019 06:58

hailegeraldo skrev:Etter en måneds totalt treningsfravær grunnet influensa og lungebetennelse (hele april), der jeg brukte tre uker i mai på å jogge meg opp såpass at jeg etter hvert kunne løpe på noe som nærmer seg terskelfart, er jeg nå i en god del bedre form enn i mars. Trolig hadde jeg utlignet tapet omtrent 1. juli. Ergo to måneder trening. Og det etter en lungebetennelse som nok setter dypere spor enn en forkjølelse.
Mitt tips er 4-6 uker.

Hei Haavard. dette er nok det mest fornuftige av de svar du har faatt, det heilegeraldo nevner sitter gjerne
i kroppen noen uker. Men det finnes andre treningsavbrudd som ikke virker negativt paa formen/kondisen>
Jeg laa hele Juli mnd. et aar med min trofaste foelger Prolapsen. Da hadde jeg som vanlig nylig loept mange
loep og det var ikke foerste gangen at "kniven" satt i ryggraden.
Jeg slet meg en tur til toalettet i blant, men klarte ikke aa gaa opp trappen til stua eller kjoekkenet paa hele tiden>
Saa loesnet det like plutselig som det kom og jeg stilte som vanlig opp i alle loep i naerheten, dvs. minst 2/uke pluss
litt trening. Jeg merket ikke noe paa formen da, var bare voldsomt loepssugen og det gikk bra. Hadde mange mindre
anfall aarlig , problemer kom i utforsbakker slik at jeg alltid maatte safe litt der, jeg loep svaert mange skogs-/fjelloep.
Litt smaarusk/forkjoelelse betyr ikke mye hvis en er veltrent.
Har du Haavard forresten deltatt i flere loep enn det ene du nevnte? Du boer konkurrere mer og roe ned paa antall
tonn jern som du flytter paa saa kommer loepeformen !
Hei til alle igjen, mange fine loep framover hoesten for dere mens jeg sitter paa biken et sted oppi fjellene her.

boas

Legg innav boas » 20 aug 2019 10:51

Jeg tror dette er høyst individuelt, for min egen del avhenger det i alle fall av alder (formen kommer treigere tilbake med åra), annen aktivitet og hva slags distanse du måler. Har hatt noen avbrekk og noen slappe perioder hvor jeg har prestert helt greit på korte distanser i etterkant, skal du løpe langt er du nok mer avhengig av treningsgrunnlaget. Jeg opplever også at f.eks. gåing minsker forfallet og er vektregulerende, så jeg ville fortsatt om du kan.
Uansett får du det forfallet du får og bør bruke den tida det tar på å hente seg inn. For mye for fort gjør nok bare at du forlenger sykdoms- eller skadeperioden.
Den helt klare fordelen med å slippe seg litt ned er at det er så deilig å kjenne at formen stiger!

Håvard

Legg innav Håvard » 29 aug 2019 06:07

Hei alle og takk for gode og interessante svar! :)

Beklager sent svar, men har det litt for travelt om dagen. :shock:

Uansett, jeg må innrømme at svarene deres overrasket litt. Jeg forventer nedgang, men langt fra like mye som flere av dere skisserte. Samtidig sier jo dere at det er mye individuelt.

Har hatt 6 styrkeøkter og 4 løpeøkter siden jeg kom meg i gang igjen og jeg opplever ikke at formen er spesielt mye dårligere. På første løpeøkt merket jeg at utholdenheten var dårligere, men alt på andre økt var den mye bedre igjen. :)

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 02 sep 2019 11:46

Håvard skrev:Hei alle og takk for gode og interessante svar! :)

Beklager sent svar, men har det litt for travelt om dagen. :shock:

Uansett, jeg må innrømme at svarene deres overrasket litt. Jeg forventer nedgang, men langt fra like mye som flere av dere skisserte. Samtidig sier jo dere at det er mye individuelt.

Har hatt 6 styrkeøkter og 4 løpeøkter siden jeg kom meg i gang igjen og jeg opplever ikke at formen er spesielt mye dårligere. På første løpeøkt merket jeg at utholdenheten var dårligere, men alt på andre økt var den mye bedre igjen. :)

Du får stole på dine egne erfaringer her. Vaskelig/umulig å gi noen klar fasit. Den viktigste varianten er nok hvilket nivå du faktisk befinner deg på når avbruddet inntreffer.

Hvis du trener 2 ganger i uka og i tillegg har ujevne avbrudd så vil du etablere deg på et relativt lavt nivå. Da er det selvsagt også letttere å komme tilbake til formen du var i før et lengre avbrudd. Hvis du derimot har trent 5 ganger i uka i 5 år, så vil et treningsopphold gjøre større utslag.

Hvis du skal opp på et høyt nivå så handler trening om å bygge stein på stein over veldig lang tid. Ha også i bakhodet at all trening er ferskvare.

Gå tilbake til «Trening»