Side 1 av 1

Italiensk suksessoppskrift i fire faser - artikkel om Sondre Moen og hans trener

Lagt inn: 07 sep 2019 16:35
av Håvard
Interessant artikkel i DN om Sondre Moen. Noen år gammel vel og merke. ;)

https://www.dn.no/loping/trening/sondre ... 2-1-241772
Ingen rolige langturer

Gjengs holdning innen utholdenhetsidrett er at en for all del må unngå lapskaustrening. Det vil si at når det kjøres hardt, så skal det tas skikkelig i. På rolige dager skal det gå rolig, kjent som sone 1-trening. Men Canova er ikke redd for treningen som mosjonister og utøvere skyr som pesten. Han mener løpere heller bør oppsøke den og stadig løpe fortere i nettopp denne intensiteten, som er kjent som sone 2-trening.


Høres ut som noe Veteran kunne sagt? :D

Re: Italiensk suksessoppskrift i fire faser - artikkel om Sondre Moen og hans trener

Lagt inn: 07 sep 2019 19:14
av kollis
som sagt mange ganger før trener du i afrika der det er varmt slipper man å fokusere for mye på sone 1 fordi varmen kompanserer sirkulasjonen.HADDE sondre trent det smme i norge får han ikke det samme efekten.HVORFOR REISER HAN I AFRIKA ...varmen må være en faktor her..eller trener du i usa er det varmere.HVA er enklest å trene i minus 10 eller 15 +++

Re: Italiensk suksessoppskrift i fire faser - artikkel om Sondre Moen og hans trener

Lagt inn: 08 sep 2019 09:10
av Veteran
Takk Haavard, den var fin... men du kunne selvsagt ogsaa skrevet " hoeres ut som det er noe Veteran har sagt ".... hele tiden tillegger jeg,haha.

kollis: M oen trener i Afrika av 2 viktige grunner:
I hoeyden der "samler han opp" masse roede blodlegemer,akkurat som skiloeperne gjoer naa ogsaa.
Dessuten naar han maa trene daglig for aa opprettholde sitt hoeye nivaa, saa kan vaeret i Norge iblant
vaere litt vrangt med snoe og is. Ikke for oss mosjonister, jeg mistet aldri en trening pga vaeret, tvertimot saa
koste jeg med da for det var en boost for psyket naar jeg visste at andre sto over pga kulde e.l.

Vet ikke om du har proevd aa trene i varmen, men en faar ikke mye gratis. Jeg har proevd litt paa 4000 m. uten problemer,
der var det selvsagt ikke saa varmt men derimot paa Stillehavskysten de 10 vintrene jeg bodde i Ecuador.
Og ikke aa forglemme Iromman paa Hawaii da den svenske trenern, (tidl. OL-vinner) kjeftet paa grabbarna fordi de ikke holdt
foelge med den " gamla norrbaggen" som var meg paa trening i sprengvarme noen dager for konken/
Bortsett fra Oerjan Sandler som vi gamle husker fra skoeyteloep paa Bislet, vi to ble gode kamerater, jeg bodde jo ogsaa 10 aar
i Sverige tidligere. Han vant sin klasse i Ironman flere aar paa rad, en virkelig sympatisk kamerat .

Re: Italiensk suksessoppskrift i fire faser - artikkel om Sondre Moen og hans trener

Lagt inn: 10 sep 2019 20:26
av kollis
sondre moen har trent fra han var liten ,veteran startet å trene sent i livet. DET blir 2 forskjellige utgangspunkt ,med sine fordeler og bakdeler.Vi vet nå at sirkulasjon må være til stede for å utløse røde blodlegmer ,noe Johannes Høsflot Klæbo beviser uten å trene i høyden.Om en skal velge den viktigste faktoren må en ta hensyn til sirkulasjon ,fordi fordelene er størst.DVS VARMERE klima gir fordeler en må kompansere i kaldere strøk.OM du da ikke har høyt blodsukker og er varm i kroppen pga blodsukkernivået....men da belaster du kroppen så mye at sannsynligheten for alvorlige problem lett oppstår.sondre har netopp vært langstids skadd .....jeg har løpt i afrika og hawai maraton,,,bakdelen med hawai er betongdekke på veiene som er unaturlig å løpe på for de fleste...

Re: Italiensk suksessoppskrift i fire faser - artikkel om Sondre Moen og hans trener

Lagt inn: 10 sep 2019 21:01
av hailegeraldo
Sondre har også sagt at det i starten kostet mye å løpe de rolige turene i sone 2, og at det er noe han ikke anbefaler noen å gjøre om de ikke er ekstremt godt trent. Og ekstremt godt trent i hans øyne er nok ikke å løpe maraton på 2:20. Husk at dette er en mann som i en årrekke har løpt over 150 km hver uke før den gærne italieneren fikk ham til å ta et nytt steg mot toppen - blant annet ved å løpe raskere på de rolige turene.
Er du mosjonist og trener mye, virker det som at rolige turer bør være sone 1. Er du mosjonist og løper lite, kan sone 2 være minst like bra. Slik tolker jeg Sondres treningsutvikling og hans kommentarer om emnet.
En annen av grunnene til at Sondre trener i Afrika, er at der er det ikke mye annet å gjøre der enn å spise, hvile og trene. Akkurat det Canova sier at kenyanerne er så ekstremt flinke til.

Re: Italiensk suksessoppskrift i fire faser - artikkel om Sondre Moen og hans trener

Lagt inn: 11 sep 2019 13:47
av Johnny Puma
hailegeraldo skrev:Sondre har også sagt at det i starten kostet mye å løpe de rolige turene i sone 2, og at det er noe han ikke anbefaler noen å gjøre om de ikke er ekstremt godt trent. Og ekstremt godt trent i hans øyne er nok ikke å løpe maraton på 2:20. Husk at dette er en mann som i en årrekke har løpt over 150 km hver uke før den gærne italieneren fikk ham til å ta et nytt steg mot toppen - blant annet ved å løpe raskere på de rolige turene.
Er du mosjonist og trener mye, virker det som at rolige turer bør være sone 1. Er du mosjonist og løper lite, kan sone 2 være minst like bra. Slik tolker jeg Sondres treningsutvikling og hans kommentarer om emnet.
En annen av grunnene til at Sondre trener i Afrika, er at der er det ikke mye annet å gjøre der enn å spise, hvile og trene. Akkurat det Canova sier at kenyanerne er så ekstremt flinke til.


Meget enig med hailegeraldo her.

En annen ting å tenke på er at ulike idretter heller ikke er direkte sammenlignbare. F.eks. gir sykling og ski betydelig mindre belastning på kroppen. Dette betyr at du kan trene mer mengde (gjerne 3-5 timer), og på disse øktene kan og bør du begrense intensiteten til sone 1.

Ved løping må man pga. muskulær belastning begrense seg til 1-1,5 timer på de fleste økter, og da må man gjerne samtidig opp i sone 2-3 for å få samme kondisjonseffekt. (Gitt at man tåler det, kommer an på hvilken form man er i og hvor ofte man trener.)

Re: Italiensk suksessoppskrift i fire faser - artikkel om Sondre Moen og hans trener

Lagt inn: 11 sep 2019 13:48
av Johnny Puma
Johnny Puma skrev:
hailegeraldo skrev:Sondre har også sagt at det i starten kostet mye å løpe de rolige turene i sone 2, og at det er noe han ikke anbefaler noen å gjøre om de ikke er ekstremt godt trent. Og ekstremt godt trent i hans øyne er nok ikke å løpe maraton på 2:20. Husk at dette er en mann som i en årrekke har løpt over 150 km hver uke før den gærne italieneren fikk ham til å ta et nytt steg mot toppen - blant annet ved å løpe raskere på de rolige turene.
Er du mosjonist og trener mye, virker det som at rolige turer bør være sone 1. Er du mosjonist og løper lite, kan sone 2 være minst like bra. Slik tolker jeg Sondres treningsutvikling og hans kommentarer om emnet.
En annen av grunnene til at Sondre trener i Afrika, er at der er det ikke mye annet å gjøre der enn å spise, hvile og trene. Akkurat det Canova sier at kenyanerne er så ekstremt flinke til.


Meget enig med hailegeraldo her. (Veteran trente vel stort sett i sone 4 om jeg har forstått ham riktig. ;) :shock: )

En annen ting å tenke på er at ulike idretter heller ikke er direkte sammenlignbare. F.eks. gir sykling og ski betydelig mindre belastning på kroppen. Dette betyr at du kan trene mer mengde (gjerne 3-5 timer), og på disse øktene kan og bør du begrense intensiteten til sone 1.

Ved løping må man pga. muskulær belastning begrense seg til 1-1,5 timer på de fleste økter, og da må man gjerne samtidig opp i sone 2-3 for å få samme kondisjonseffekt. (Gitt at man tåler det, kommer an på hvilken form man er i og hvor ofte man trener.)

Re: Italiensk suksessoppskrift i fire faser - artikkel om Sondre Moen og hans trener

Lagt inn: 07 okt 2019 06:44
av rodbrolin
Er du mosjonist og løper lite, kan sone 2 være minst like bra.
ado stunt cars 2