Løpetrening av barn

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Bamse_bra

Løpetrening av barn

Legg innav Bamse_bra » 02 nov 2019 23:39

Har en gutt på 9, som i utgangspunktet trener fotball og håndball. Plutselig fikk han det for seg at han ville begynne å løpe. Deltok på et par familie/barneløp i sommer før han fant ut at han ville løpe hytteplanmila.

Siden han aldri hadde løpt så langt før, var mor og far skeptiske på hvordan dette skulle gå og formante i det vide og brede om å ta det rolig i starten og at det ikke var noe nedtur å bryte. Han og vi ble enige om at han skulle få lov til å starte med fartsholderen på 60min, og slippe hvis det ble for tungt og ikke prøve å løpe fra før han var passert halvveis og begynt på Selteveien. Den avtalen holdt han i 1km, før han stakk fra fartsholderen. Og kom seg i mål på 55 min, uten å være synlig sliten.

Han har nå lyst til å løpe mere, og langt. Er det noen som vil driste seg ut på noen ideer om hvor mye og hvor langt han bør løpe på trening? Ønsker ikke på noen måte å brenne han opp med for hard trening. Men samtidig viser han en interesse og vilje som bør støttes opp under.

Brukeravatar
kollis

Re: Løpetrening av barn

Legg innav kollis » 04 nov 2019 19:33

NÅR DU HAR MED ET BARN Å GJØRE ,MENER JEG AT TRENINGEN BØR VÆRE MEST GRUNNTRENING OG LITT TOPP FART EN GANG I UKA...
Det kan gjøres på to måter så det ikke barnet kveles av arbeidsoppgaver,men forstår hvorfor det er lurt å trene på denne måten...HAR SELV en på 4 år som jeg går turer med å småløper med...
NR 1 ER rolige gåturer (står om dette i dagens dagblad også) han bør ta seg tid til å gå turer som bygger sener og ligament og holder kroppen myk nok før musklene kommer for fult...om han ligger på min 10000 steg pr dag er det et minimum,"desverre" fører dette også til bedre karakterer på skolen da konsentrasjonen øker .Kortfortalt fører dette til at sannsynligheten for skader blir mindre da mykheten i kroppen redder ham ut av de fleste problemer.DVS KROPPEN ER RASKERE TIL Å HENTE SEG INN.
NR 2 ER korte kjappe(men høyfrekvens,dvs foten bør ikke komme foran kroppen) steg på løpinga opp til 5km ,hva han føler for ...grunnen til dette er at denne typen trening holder på mykheten i kroppen og forsterker alle ledd og brusk til å tåle mer...Den ene dagen kan han velge selv hva han vil fokusere på ...han bør ikke trene så mye når han er slapp da forskerne nylig har oppdaget at imunforsvaret forbruker all energi i kroppen når en er syk eller har bettennelser.DETTE medfører at dopamin ikke blir produsert og barnet ditt mister motivasjon og tiltakslyst ...DA bør en være forsiktig ,helst få ned bettennelsene og gi sykdommen mindre sukker ...dvs lurt å ikke forlange at nå skal du spise ,men vente til han selv sier i fra. Frokost kan vente til par timer etter å våkne da dopamin produksjonen forstyrres av måltider rett etter en har våknet...HÅPER dette ga deg et innblikk i hva jeg ville ha valgt å gjøre ....sammendrag fokusere på holde ham myk(nr 1 og 2) ,dette bygge en sterk fleksibilitet ,så tilslutt muskler .Når energien og mykheten blir sterk nok kommer musklene av seg selv da kroppen begynner å tilpasse seg det han trener på...husk korte steg...Grunn treninga gjør at han får nok energi til å fullføre samme løpet neste år om han ønsker det...

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 04 nov 2019 19:40

https://www.news-medical.net/news/20190 ... cov1vNtApk
Chronic inflammation removes motivation by reducing dopamine in the brain

Bamse_bra

Legg innav Bamse_bra » 05 nov 2019 10:21

Hei.
Vi går mye turer, mye turer både i skog og fjell. Og han går som en maskin. Tror ikke det er noe problem at han har 10 000 skritt i løpet av dagen. Gjerne det dobbelte. Det som er utfordringen er at han ønsker å begynne å trene løping. Jeg har ikke noe behov for at han skal begynne med det enda. Men tror vi kan klare å begrense han til 5 km. Han løper mye både på fotball og håndball. Han er den som orker desidert mest, både på skolen, håndball og fotball. Så grunnlaget har han og det vi ønsker å bygge forsiktig videre på.

Veteran

Legg innav Veteran » 05 nov 2019 13:09

Bamse_bra skrev:Hei.
Vi går mye turer, mye turer både i skog og fjell. Og han går som en maskin. Tror ikke det er noe problem at han har 10 000 skritt i løpet av dagen. Gjerne det dobbelte. Det som er utfordringen er at han ønsker å begynne å trene løping. Jeg har ikke noe behov for at han skal begynne med det enda. Men tror vi kan klare å begrense han til 5 km. Han løper mye både på fotball og håndball. Han er den som orker desidert mest, både på skolen, håndball og fotball. Så grunnlaget har han og det vi ønsker å bygge forsiktig videre på.
Hei ! dere har en kommende løpestjerne i familien hvis gutten løper så langt og fort nå.
La han fortsette å utfolde seg på en naturlig måte med lek og spill akkurat som gutter flest, så vil han sjøl etter hvert finne ut hva
han eventuelt vil satse mest på. Han skal ikke trenes til å bli bedre /best allerede nå. La han utvikle seg naturlig, og vil han løpe
langt så ikke sett på håndbrekket, men se heller ikke på klokka. Og for all del, ikke nevn pulsklokke, soner etc. for da er dere på
feil vei. Jeg var sjøl i samme situasjon som guttunge fram til skoleslutt, løp fra alle også voksne, var best i fotball, på ski og
skøyter. Fra 15-årsalderen var det stopp, bare jobbing på fiskebåt og lignende Løp mitt første mosjonsløp da jeg var 37 år og ble
raskt blant de aller beste maratonveteraner.
Du har allerede fått svar fra en som jeg regner som indremedisiner, ettersom han alltid kommer med tips som vi dødelige har
vanskelig for å forstå, annet enn at han mener det godt men det blir altfor komplisert. At han i tillegg mener at jeg er under-
utviklet synes jeg er hellt greit, så lenga han aldri kommer i nærheten av mine maratontider, hahaha-
Lykke til, la gutten gjøre det han har lyst til av aktiviteter . Ingen dlr av hard trening, mange dør fordi de aldri trener.

Bamse_bra

Legg innav Bamse_bra » 06 nov 2019 12:24

Hei og takk for tilbakemelding.

Jeg tror heller ikke at det er så mange som dør av hard trening. Men jeg tror at for hard og lang trening kan være skadelig for en liten kropp i vekst. Tror det er mye fornuft i det Kollis skriver. Men det er vanskelig å styre skrittlengden på en gutt som elsker å løpe. Setter nok litt håndbrekk på for han, ellers hadde han deltatt på alt som var mulig. Han er for tiden fornærmet på meg på at han ikke får melde seg på 10 km OCR hinderløp, jeg har sagt at 5 er nok.... Jeg skal tross alt prøve å henge med :lol: og det er i utgangspunktet 12 års grense for å delta, men det har vi fått klarsignal fra arrangøren på. Tar til meg det dere skriver å prøver meg litt frem for å finne hva som ser ut til å funke for han. Angående skritt så hadde han på aktivitetsarmbånd på fotballkamp og i løpet av 2x25 min kamp + 10 min pause så hadde han 9100 skritt :o . Og etter en dag på skolen så har han gjerne 8-9000 og helt opp i 11000 skritt. Så han er i bevegelse i det som er av friminutt. Jeg tror også at han har mulighet til å bli god, men som Kollis nevner det, bør man skynde seg langsomt 8-)

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 07 nov 2019 19:57

Jeg tror du har misforstått litt ,det jeg mener .Eller jeg forklarte litt uklart.DET er 2 ting du burde passe på mykhet nr1,gå mye rolig eller løpe med høyfrekvens med korte steg.Da jobber du med mykhet i tilegg tradisjonelle stretching,men de 2 første er mer effektiv fordi hjernen forstår hva gåturen innebærer.
DET 2 er restituasjon å gå rolige turer øker restituasjonen og øker utviklingen av det han trener på.Går han for fort i forhold til kroppens situasjon der og da ,får du ingen restituasjon.(mer sliten enn han tror,infeksjon,små skader,fall etc,gjør at gåturer er 100% helgardering).JEG valgte ikke å skille dette første gang da slapp jeg å forklare så mye. UT I FRA DET DU SKREV TOLKET JEG at jeg måtte forklare litt dypere.Passer du på dette får han en god utvikling ,fordi avog til vil gutten gjøre det som veteran ønsker trene hardt og du kan ikke passe på alt...
DIN backup er å påse at kroppen greier belastningen raskt nok og tilpasser seg treninga.Med å passe på de 2 essensielle tingene,ved å være med på mye av denne treningen selv Og lære deg å se ,når han er sliten.dvs korte setninger,blek etc.... DET GJØR at DU, MENER jeg er så nære du kan å passe på kroppen hans og han da kan velge resten selv hva han vill .Sammendrag Da styrer du minst mulig av hva gutten selv vil ,men du har kontroll på det mest viktigste for han kroppens helse.SLIK jeg mener enn far bør gjøre minst mulig ,men det viktigste og forlange argumenterfor det han har lyst til. For å utvikle hans analyse .Viktig å trene på analyse tiligst mulig ,,,alt innen sport går på analyse og livet. UNNGÅ rein FRUKTOSE I LØP ELLER I ALLE SAMMEHENGER da den blokkerer energi tilførselen til cellene og setter han tilbake i utviklingen ,,,,noe som er lite kjent enda..

Bamse_bra

Legg innav Bamse_bra » 11 nov 2019 19:09

Tak for tilbakemelding. Tror jeg forstår hva du mener. Prøver å følge han opp så godt jeg kan. Men har 2 andre som er veldig forskjellige som også skal ha sin del av tiden, så vanskelig å få vært med på alt for alle.

Gå tilbake til «Trening»