3000m dårlig i forhold til alle parametre

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
kollis

Re: 3000m dårlig i forhold til alle parametre

Legg innav kollis » 12 des 2019 17:25

jeg definerte mobbing ...påstander UTEN FORKLARING.Det er enkelt å forstå ,hva du egentlig sa .Du kan vell hoste opp en forklaring der du avslører hvilket nivå du ligger på .Nei selvfølgelig får jeg ingen ,fordi jeg vet 100% på at du ikke har noen.FOR Å SVARE PÅ DITT SPØ. mÅ du først forklare din viten om gener så jeg vet hvilket nivå du har på forstå kroppen... den enkle måten er å forstå hva insulin gjør med microblodårene...men jeg henvende meg ikke til deg ,men jeg forsto at trådstarter ikke ønsket å prøve mitt forslag .SOM er ganske likt veteran bare at jeg har med backup slik at blodårene er bedre rustet til å få mye høyere belastning enn det de har opplevd før i livet.Grunnen til dette er at blodårene er svakere struktur i befolkningen enn da veteran herjet på løpe banen...

gener kan forandre seg...Nasa sendte en ny pressemeddelelse ud: Mark og Scott Kelly er stadig enæggede tvillinger, lød den: »Scotts dna har ikke ændret sig. Hvad forskere observerede, var ændringer i genernes udtryk, hvilket fortæller hvordan kroppen reagerer på sine omgivelser. Ændringerne er formentlig inden for normal rækkevidde af mennesker i stresssituationer såsom bjergbestigning og dykning.« hva får du ut av dette....?

Veteran

Legg innav Veteran » 14 des 2019 08:16

Hei kollis! "artig laell" at du fortsatt vet best. Jfr. hva jeg har fortalt om blodtilfoersel o.l. som du har pratet mye om.
Hvordan var det mulig for meg aa loepe saapass fort med kun 50 % blodgjennomstroemming i hjertet?

Mobbing, ennaa mer morsomt. Du mobbet jo meg ganske krafitg med dine paasatnder om at jeg ikke hadde
peiling paa noe som heslt, at jeg aldri hadde sett ei "trellemoelle" osv.

snberge boer du be om unnskyldning naar du paastaar at han ikke kan hoste opp hverken resultater e.l.
Han har loept i alle fall et par X paa 2.29. MInst 30 忞燃烧可热嗯呢德国village今儿个t'ro ?

Veteran

Legg innav Veteran » 14 des 2019 09:01

Jaja, her faar jeg bruk for mitt favoritt politiker-utsagn< " arti laaell"..
naar maskina igjen slaar over til modersmaalet kinesisk, som kan vaere litt vrient for noen...haha.

Men kollis vi boer diskutere som kamerater og ikke beskylde noen for mobbing, du sitter jo i glasshus slik og boer
ikke glemme alt det rare du har kalt meg for...
Men som 80-aaring taaler jeg det meste, skulle gjoerne fortsatt loept ei mil eller to sammen med deg, og er
ikke helt sikker paa at du hadde knust meg hvis det hadde vaert mye oppoverbakke......

God alkoholfri Jul til alle paa Forumet!

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 02 jan 2020 02:04

MikkeSnus skrev:Hei folkens! Jeg har i flere år stusset over mine forholdsvis dårlige resultater på 3000m test. Jeg løper denne på omtrent 14:20, hver bidige gang. Faktisk varierer ikke denne testen noe særlig fra år til år (snakk om sekunders forskjell). Jeg løper mellom 2 og 4 ganger i uken, trener en del styrke (også bein), svømmer, sykler og står på ski fra tid til annen. Det er ingen andre øvelser jeg virkelig sliter med like mye som 3000m. Jeg løper 5k på under 25 minutter, og mila på rett under 1 time. Jeg vet dette ikke er noe tid å skryte av på et kondisjonsforum, men jeg har en del vekt etter årevis med styrke og CrossFit, noe som gjør at jeg veier omtrent 96 kg pr i dag. Jeg løper mye langkjøring (ca 9km/t og holder omtrent 60-75% av max HR), hvor jeg kan holde på i halvannen til to timer. Videre løper jeg en del intervaller på mølle (ligger på rundt 12,5 km/t på en 4x4 økt), samt bakkeintervaller utendørs. Av og til løper jeg hurtige sprint på omtrent 20-60 sekunder x10-15 (16-18 km/t). Hvilepulsen min er på 55 bpm, noe som burde tilsi en god kondisjon? Jeg har og sjekket kondisjon og hjertet hos leger, og jeg hadde visstnok det som ble beskrevet som "normalt god kondisjon" etter både tredemølle og sykkeltest. Jeg er en j**** på fjelltur, og har seig utholdenhet samt god maksimal styrke/sprint.

For å gjenta andre innlegg, så er ikke 14:20 spesielt avvikende fra de andre resultatene dine. 3000-tempoet ditt matcher omtrent tempoet på 4x4-øktene (4:45ish), noe som høres normalt ut.

Men ut ifra din alder og hvor mye du trener så virker det som det er noe muskulært ift. høy hastighet som bremser deg, ikke kondisjonen. Den antar jeg er meget bra ut ifra aktivitetsnivå og alder. Det det handler om da er å prøve å pushe makshastigheten på noen økter, og da må du løpe raskere enn 4:45-tempo. Det betyr igjen at du må løpe kortere enn 4x4. F.eks. 200, 300 og 400-metere.

Langkjøringer i 6:30-tempo tror jeg ikke vil hjelpe på 3k-tida di i det hele tatt. Finn deg heller et utvalg kuperte løyper i terrenget fra 5-15km. Veksle mellom sone 2/3/4 ut ifra hvordan terrenget er, og velg løype ut ifra hvor langt du har lyst til å løpe den dagen. (Gjerne noen sammenhengende sløyfer som gjør at du kan ombestemme deg underveis.) Du kommer sannsynligvis til å få gode resultater hvis du baserer nesten ALL løpetreninga di utifra dette prinsippet. (Spe på med de nevnte fartsøktene en gang i blant.)

Det må også nevnes at kroppsvekta ikke vil spille på lag med deg når du skal løpe lengre distanser, men det er du jo klar over. 10-15kg ned vil være en helt annen verden.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 06 jan 2020 23:08

Jeg leste innlegge ditt litt dårlig, så jeg har en ekstra kommentar til et par momenter..:

"Rolige langkjøringer"
Denne typen trening var i vinden for en del år siden, og ble fremhevet av bl.a. Ingrid Kristiansen, Marit Bjørgen og Frode Estil som kunngjorde at svært mye av treningen deres foregikk i rolig tempo.

For mosjonister derimot er dette misforstått. For det første; dette var utøvere som kunne trene 4-5 timer daglig i sin oppkjøringsperiode. Da møter du selvsagt veggen om mye av dette er hard trening. For det andre; Når du trener 30 timer i uka og "kun 10%" er hardt, tilsvarer dette fortsatt 3 timer hard trening. Dvs. opp imot 12stk. 4x4-økter!! (16min hardt pr. treningsøkt.)

Når du løper opp til 4 ganger i uka kan jeg nærmest garantere deg at du vil få langt bedre resultater dersom du legger hver eneste økt i sone 3-4. For en mosjonist er det også unødvendig å gå i kjelleren med sone 5-økter.

"Hurtige sprint"
Her ligger du på 3:20-fart, dette er faktisk litt i raskeste laget hvis du skal pushe 3000-farta ned fra 14:20 / km-tid 4:47. Å løpe så raskt gir deg syre så fort at økta ikke blir spesielt kondisjonseffektiv.

En bedre tilnærming kan da være å kjøre litt lengre intervaller (1000m) der du legger deg på 4:30 (Tilsvarer 3000m-tid på 13:30). Du kan f.eks. kjøre en slik økt i uka, neste økt kan du forsøke å holde i 1200m, deretter 1400m, osv. Alternativt holde deg til 1000m og øke farta.

Gå tilbake til «Trening»