Progresjon trening!

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Kondisjag
Innlegg: 4
Registrert: 04 jan 2020 16:37

Progresjon trening!

Legg innav Kondisjag » 04 jan 2020 16:40

Har litt spørsmål angående løping.

Startet med løping etter lang pause med fotball i oktober 2019 og har siden da kjørt 3 økter i uken med gradvis oppbygging. Startet så rolig som meg 1 km hver gang, altså 3 km i uken, men er nå oppe i 3 økter hvorav to av øktene er på 5 km, og den siste er på 7,5 km.

Grunnen til at jeg trappet så forsiktig opp var min vekt som var på ca 120kg(183cm), noe som er godt over godt i hold. Etter å ha lagt om kosthold er jeg nå nede i ca 100kg. Hadde en stund ca 5.45 på km, men startet etter hvert å få litt problemer med ene leggen. Justerte derfor ned tempoet til ca 6.10 på km og dermed forsvant problemene i leggen. Jogger på grusvei som ikke er kupert.

Jeg har som et mål å kanskje kunne fullføre et halvmaraton i november i år på en god måte og håper at jeg skal være i rute til det. I tillegg til disse tre øktene i uken kjører jeg to økter styrke for å stabilisere rygg og har også fokus på tåhev og leggmusklatur og er ekstra obs på akilleshæl.

Det jeg lurer på er om andre har vært i tilsvarende situasjon i trening inn mot halvmaraton og kan dele sine erfaringer? Tar også gledelig i mot andre tips til et slikt program.

Lurer også på hvilke tanker dere har angående intervalltrening. Tenker jo at jeg må starte med dette, men lurer på om jeg må ha mer grunntrening før jeg eventuelt starter med dette? Dette for å hindre skader. Har lagt bak med 130km siden jeg startet og har som sagt tatt det veldig forsiktig. Er redd for å gå på en skade som gjør at motivasjonen stopper opp, for slik det er nå så er jeg veldig motivert og går ut i all slags vær.

Takk for alle tips :)

Veteran
Innlegg: 396
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Progresjon trening!

Legg innav Veteran » 06 jan 2020 04:26

Hei og godt nytt loepeaar !

Grattis med htttil bra utfoert start, slett ikke ille med den vekta...
og klokt av deg i motsetning til mange andre ikke aa begynne aa prate om tider/pers saa tidlig.
Dessuten, du nevner noe svaert viktig i "trelle-moelletiden", at du gaar ut uansett vaer, det var min
store fordel jfr. med mange kamerater som trente endel inne, det gav aldri loeperesultater..
撒啊 De sa sjoel til meg at jeg fikk et psykisk overtak paa dem naar jeg loep alene i minus 20 eller mer,
og 10 aar uten piggsko e.l. hele vintern uten en eneste liten strekk/skade e.l.

Jeg hadde bare 10 kg. for mye aa dra paa da jeg som 37-aaring begynte aa loepe litt, da var det
flere aar siden jeg spilte fotball langt nede i div. Men 10 kg. ned paa 2-3 aar gjorde susen for meg,
samtidig maa jo vekta sees i sammenheng med kroppsbygningen, kanskje er du ordentlig kraftig osv.

Med kombin riktig kosthold og klok trening vil du helt klart klare maalet med halvmara til hoesten,
og for deg som alle andre er den desidert beste trening: Tren mest mulig sammen med andre , aa delta i alle typer mosjons-gateloep o.l du har mulighet til er garantert den beste trening. Jeg prater av manges gode
erfaringer, da presser du deg alltid litt mer en naar du loeper alene, det er morsommere/lettere, og du
faar den sosiale kontakten som er viktig for videre utvikling.

Men ta det rolig og ikke tenk paa korte intervaller. Proev etter en tid med 3 km. og se hva du klarer ,
ikke stress med tiden men greit aa ha som et sjekkpunkt framover og se utviklingen. Du loeper ikke
raskere hver gang men du bygger kondis og en dag loesner det skikkelig. Saa skal du proeve med 5 km.
distansen er viktigere enn tiden du bruker, men du maa etterhvert framovver ha flere km. i beina...

Jeg har alltid vaert skeptisk til for mye styrketrening for loepere, det har aldri funket for noen, og at
det forebygger skader etc. har jeg vanskelig for aa tro, det motsatte derimot har desverre ofte skjedd.

Du vet nok best sjoel hvilket kosthold du maa satse paa, gjoer det enkelt uten de store ord slik jeg sjoel
gjorde. Jeg er i ordets rette forstand Veteran naa som jeg er 80-aar, men kostholdet m. null alkohol
har betydd enormt mye for meg, og idag veier jeg bare 2 kg. mer enn i 1980 og loep aktivt og raskt.

Naar du om noen mnd. vil ha litt detaljer om hvordan du skal trene foran loep kan vi prates her igjen,
men som nevnt: Still opp i alle typer loep saa ofte du kan, det finnes ingen lettere vei til god kondis
og mye moro framover. Lykke til !

Kondisjag
Innlegg: 4
Registrert: 04 jan 2020 16:37

Re: Progresjon trening!

Legg innav Kondisjag » 09 jan 2020 08:08

Tusen takk for utfyllende og gode svar, Veteran! :)

Skal ta de med meg videre, og har allerede meldt meg på et løp i slutten av mars for å få teste hvordan jeg ligger an, selvsagt ikke halvmaratondistanse.

Veteran
Innlegg: 396
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Progresjon trening!

Legg innav Veteran » 11 jan 2020 09:09

Kondisjag skrev:Tusen takk for utfyllende og gode svar, Veteran! :)

Skal ta de med meg videre, og har allerede meldt meg på et løp i slutten av mars for å få teste hvordan jeg ligger an, selvsagt ikke halvmaratondistanse.


Hei igjen! Det hoeres veldig fornuftig, saa dette kan gaa bare en vei for deg -
opp og fram og ned i vekt ! Lykke til, vi prates igjen ved behov.

Kondisjag
Innlegg: 4
Registrert: 04 jan 2020 16:37

Re: Progresjon trening!

Legg innav Kondisjag » 10 apr 2020 12:29

En liten oppdatering her hvis det egentlig er av noen sin interesse :lol:

Ble jo selvsagt ikke noe løp i slutten av mars, men fikk arrangert et testløp på 10km for min egen del. Hadde som mål å klare under 55min, men endte på 49.30 så er kjempefornøyd.
Har til nå fått god kontinuitet på treningen og har 4-5 rene løpsøkter i uka(ca40km). I tillegg til er par økter med statisk og dynamisk mobilitet mtp skadeforebygging.

Målet er fortsatt halvmaraton under 2 timer i november, men dette bør være godt innenfor rekkevidde hvis jeg holder meg skadefri. Isåfall må jeg nok justere målet. Det viktigste er uansett at jeg fortsatt synes det er veldig gøy og motiverende.

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 103
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Progresjon trening!

Legg innav Runnur » 10 apr 2020 13:42

Å komme opp i 40 km i uka på ca. 3 mnd er flott. Grattis! Høres ut som du har god kontroll og er i ferd med å etablere gode vaner. Vær forsiktig med å ikke øke for mye for raskt selv om du føler deg bra. Hvis du bare har ett par sko, så vil jeg anbefale deg å skaffe deg et nytt par eller to. Vet ikke om du har det allerede?

Kondisjag
Innlegg: 4
Registrert: 04 jan 2020 16:37

Re: Progresjon trening!

Legg innav Kondisjag » 12 apr 2020 12:13

Runnur skrev:Å komme opp i 40 km i uka på ca. 3 mnd er flott. Grattis! Høres ut som du har god kontroll og er i ferd med å etablere gode vaner. Vær forsiktig med å ikke øke for mye for raskt selv om du føler deg bra. Hvis du bare har ett par sko, så vil jeg anbefale deg å skaffe deg et nytt par eller to. Vet ikke om du har det allerede?


Takk for tips! Har to gode par med god demping. Bestilte et nytt par igår. Skal vel helst byttes mellom 500-1000 km.

Toffin
Innlegg: 12
Registrert: 17 apr 2019 02:42

Re: Progresjon trening!

Legg innav Toffin » 15 apr 2020 12:25

Kondisjag skrev:En liten oppdatering her hvis det egentlig er av noen sin interesse :lol:

Ble jo selvsagt ikke noe løp i slutten av mars, men fikk arrangert et testløp på 10km for min egen del. Hadde som mål å klare under 55min, men endte på 49.30 så er kjempefornøyd.
Har til nå fått god kontinuitet på treningen og har 4-5 rene løpsøkter i uka(ca40km). I tillegg til er par økter med statisk og dynamisk mobilitet mtp skadeforebygging.

Målet er fortsatt halvmaraton under 2 timer i november, men dette bør være godt innenfor rekkevidde hvis jeg holder meg skadefri. Isåfall må jeg nok justere målet. Det viktigste er uansett at jeg fortsatt synes det er veldig gøy og motiverende.


Hvis du løper mila på under 50 minutter nå høres det ut som du allerede kan leke deg til under 2 timer på et halvmaraton. :D Om ikke nå - så i alle fall snart.

Johnny Puma
Innlegg: 332
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Progresjon trening!

Legg innav Johnny Puma » 21 apr 2020 23:48

[quote="Kondisjag"Takk for tips! Har to gode par med god demping. Bestilte et nytt par igår. Skal vel helst byttes mellom 500-1000 km.[/quote]
Veldig bra jobba! Kan anbefale HOKA M BONDI 6, jeg ble kvitt leggsmerter ifm. asfaltløping så og si umiddelbart. (Jeg er også relativt tung og lander flatt på foten.)

Johnny Puma
Innlegg: 332
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Progresjon trening!

Legg innav Johnny Puma » 21 apr 2020 23:49

Johnny Puma skrev:[quote="Kondisjag]"Takk for tips! Har to gode par med god demping. Bestilte et nytt par igår. Skal vel helst byttes mellom 500-1000 km.[/quote]
Veldig bra jobba! Kan anbefale HOKA M BONDI 6, jeg ble kvitt leggsmerter ifm. asfaltløping så og si umiddelbart. (Jeg er også relativt tung og lander flatt på foten.)[/quote]


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 20 gjester