Progresjon trening!

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Johnny Puma
Innlegg: 343
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Progresjon trening!

Legg innav Johnny Puma » 21 apr 2020 23:49

Kondisjag skrev:Takk for tips! Har to gode par med god demping. Bestilte et nytt par igår. Skal vel helst byttes mellom 500-1000 km.

Veldig bra jobba! Kan anbefale HOKA M BONDI 6, jeg ble kvitt leggsmerter ifm. asfaltløping så og si umiddelbart. (Jeg er også relativt tung og lander flatt på foten.)

Kondisjag
Innlegg: 10
Registrert: 04 jan 2020 16:37

Re: Progresjon trening!

Legg innav Kondisjag » 14 jun 2020 22:47

Johnny Puma skrev:
Kondisjag skrev:Takk for tips! Har to gode par med god demping. Bestilte et nytt par igår. Skal vel helst byttes mellom 500-1000 km.

Veldig bra jobba! Kan anbefale HOKA M BONDI 6, jeg ble kvitt leggsmerter ifm. asfaltløping så og si umiddelbart. (Jeg er også relativt tung og lander flatt på foten.)


Så ikke denne før nå Johnny! Men løper på Bondi 6 og er kjempefornøyd.

Kondisjag
Innlegg: 10
Registrert: 04 jan 2020 16:37

Re: Progresjon trening!

Legg innav Kondisjag » 14 jun 2020 22:49

Ny oppdatering etter gjennomført 9 uker med gode økter og en 5 økter i uken i snitt. Mengden hver uke varierer fra 45-55km. Hadde retest på samme løype hvor jeg klarte 49:30 og klokket inn på 44:55! Over all forventning og regner med stagnasjonen er like rundt hjørnet ;).

Uansett kjempemotiverende. Vurderer nå om jeg skal kjøre igang på et halvmaratonprogram, eller om jeg skal ta en ny runde med 10km-program. Er nok ikke de store forskjellene sånn egentlig, men tar gjerne i mot tips.

Johnny Puma
Innlegg: 343
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Progresjon trening!

Legg innav Johnny Puma » 14 jun 2020 23:56

Kondisjag skrev:Ny oppdatering etter gjennomført 9 uker med gode økter og en 5 økter i uken i snitt. Mengden hver uke varierer fra 45-55km. Hadde retest på samme løype hvor jeg klarte 49:30 og klokket inn på 44:55! Over all forventning og regner med stagnasjonen er like rundt hjørnet ;).

Uansett kjempemotiverende. Vurderer nå om jeg skal kjøre igang på et halvmaratonprogram, eller om jeg skal ta en ny runde med 10km-program. Er nok ikke de store forskjellene sånn egentlig, men tar gjerne i mot tips.


Dette er kjempeframgang, gratulerer!

Jeg regner kanskje med at du ikke veier 100kg lengre, men uansett er det sannsyligvis 2 faktorer som hovedsakelig vil begrense videre framgang; Kroppsvekt og treningsmengde. Kombinasjonen 90kg+(?) og 45-55km i uka vil sannsynligvis kunne ta deg ned mot 42-43min på mila hvis du trener med kvalitet i en lengre periode, men da vil du nok stagnere.

Nå vet jeg ikke om du er motivert for å løpe enda mer pr. uke, men hvis du er det vil jeg anbefale at du lar treningsmengden følge vekta. Ikke løp 100km i uka før du er ned mot 80kg, ellers frykter jeg at belastningsskadene kan begynne å komme. Øk gradvis.

Hvis du synes 45-55km i uka er passelig kan ren vektnedgang også gi en viss videre framgang. Du kan nok komme deg et stykke under 40 blank på mila med "ideell" løpervekt.

Hvis du fortsatt er relativt "tung" til å være løper (+/-90kg) vil jeg også anbefale å fokusere på 10km framfor 21km. Belastningen på halvmaraton er veldig mye større enn 10km, spesielt for oss som veier en del.

Kondisjag
Innlegg: 10
Registrert: 04 jan 2020 16:37

Re: Progresjon trening!

Legg innav Kondisjag » 15 jun 2020 08:51

Johnny Puma skrev:
Dette er kjempeframgang, gratulerer!

Jeg regner kanskje med at du ikke veier 100kg lengre, men uansett er det sannsyligvis 2 faktorer som hovedsakelig vil begrense videre framgang; Kroppsvekt og treningsmengde. Kombinasjonen 90kg+(?) og 45-55km i uka vil sannsynligvis kunne ta deg ned mot 42-43min på mila hvis du trener med kvalitet i en lengre periode, men da vil du nok stagnere.

Nå vet jeg ikke om du er motivert for å løpe enda mer pr. uke, men hvis du er det vil jeg anbefale at du lar treningsmengden følge vekta. Ikke løp 100km i uka før du er ned mot 80kg, ellers frykter jeg at belastningsskadene kan begynne å komme. Øk gradvis.

Hvis du synes 45-55km i uka er passelig kan ren vektnedgang også gi en viss videre framgang. Du kan nok komme deg et stykke under 40 blank på mila med "ideell" løpervekt.

Hvis du fortsatt er relativt "tung" til å være løper (+/-90kg) vil jeg også anbefale å fokusere på 10km framfor 21km. Belastningen på halvmaraton er veldig mye større enn 10km, spesielt for oss som veier en del.


Takk for svar!
Er blitt litt lettere og er velnå rundt 96-kilo, men går seinere av kiloene nå, enn i starten. Likevel går det rette veien. Har jo egentlig ikke et veldig jag etter å komme ned mot noen spesielle tider og målet med løpingen var jo å komme i form. Uansett er det vanskelig å ikke bli skikkelig motivert med de testløpene jeg har hatt, så begynner å se litt på tider, men er ikke det som skal være hovedmotivasjonen min.

Slik som situasjonen min er nå så er det veldig usannsynlig at jeg klarer å løpe noe særlig mer i uken enn 50-60 km. Jeg ønsker ikke at dette skal gå noe særlig på bekostning av familieliv og prioriterer kone og barn før løping ;). Så vil tro at jeg vil holde meg rundt der jeg er en stund fremover. Hovedmålet mitt er jo halvmaraton i november, hvis det blir gjennomført. Hvis ikke får jeg ta det alene.

Johnny Puma
Innlegg: 343
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Progresjon trening!

Legg innav Johnny Puma » 22 jun 2020 21:01

Kondisjag skrev:Takk for svar!
Er blitt litt lettere og er velnå rundt 96-kilo, men går seinere av kiloene nå, enn i starten. Likevel går det rette veien. Har jo egentlig ikke et veldig jag etter å komme ned mot noen spesielle tider og målet med løpingen var jo å komme i form. Uansett er det vanskelig å ikke bli skikkelig motivert med de testløpene jeg har hatt, så begynner å se litt på tider, men er ikke det som skal være hovedmotivasjonen min.

Slik som situasjonen min er nå så er det veldig usannsynlig at jeg klarer å løpe noe særlig mer i uken enn 50-60 km. Jeg ønsker ikke at dette skal gå noe særlig på bekostning av familieliv og prioriterer kone og barn før løping ;). Så vil tro at jeg vil holde meg rundt der jeg er en stund fremover. Hovedmålet mitt er jo halvmaraton i november, hvis det blir gjennomført. Hvis ikke får jeg ta det alene.


Dette er høyst forståelig, det krever en del prioriteringer å klare mer enn 50-60km i uka, og for de fleste er ikke dette bærekraftig over tid. Så lenge du har motivasjon til å fortsette, så vil du gå ytterligere ned i vekt og kan ha fortsatt framgang i lang tid.

Hvis du på et tidspunkt likevel ønsker å øke mengden, er den enkleste måten å kjøpe ei god tredemølle. Eksempelvis kan man da ha en fast rutine å legge seg 2200 og stå opp klokka 0600, gå rett på tredemølla og løpe 5km. Da er man ferdigdusja og nytrent klokka 0640. Dette gir 35km/uke i bunn, der du kan legge inn 3-4 kveldsøkter i tillegg. (Evt. gjør denne rutina Mandag-Fredag og ta noen lengre turer utendørs i helgene.)


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester