Bør en som løper lengre distanser også øve på å løpe fort?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Håvard
Innlegg: 136
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Bør en som løper lengre distanser også øve på å løpe fort?

Legg innav Håvard » 03 feb 2020 09:50

Hei alle. :)

Jeg har nå begynt å løpe litt lengre økter og liker dette. Typisk 40-45 minutter i kontinuerlig tempo. På sikt er det ikke uaktuelt at jeg prøver meg på halvmaraton eller 10 km, men jeg løper først og fremst av egen glede og med et ønske om å bli bedre.

Dessverre går det fortsatt ikke spesielt fort, så skal jeg få en bra tid må jeg jo få opp tempoet.

Bør jeg derfor 'overkompensere' ved å fokusere på litt raskere tempo på enkelte økter? Enten litt kortere økter på kontinuerlig høyere tempo eller intervaller med betydelig høyere tempo?

Jeg løper jo litt 4x4 fortsatt, men tempoet blir ikke veldig høyt her. Tenkte eventuelt å kanskje legge inn noen 8 x 2 intervaller hvor jeg prøver å få opp tempoet litt. Eller rett og slett til og med noen korte sprinter utendørs på full guffe.

Noen visdom å dele her? :)

På forhånd takk!

Håvard

Håvard
Innlegg: 136
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Bør en som løper lengre distanser også øve på å løpe fort?

Legg innav Håvard » 03 feb 2020 21:03

Tok min første 'raske' økt i dag.

Tenkte å starte rolig på 14,0 km/t på 3.0 graders stigning og 8 x 2 minutts intervaller. Tungt nok til første økt å være, så jeg stoppet etter 6 intervaller. Tok imidlertid én ekstra intervall uten stigning og kunne konstatere at 3.0 grader utgjør en vesentlig forskjell. :)

Sulten på mer bestemte jeg meg for å kjøre 1 minutts intervaller på økende fart på slutten av økta. 1 minutt på 15,0 km/t, 1 minutt på 16,0 km/t og til slutt 1 minutt på 17,0 km/t. Også med stigning. På 17,0 km/t følte jeg at jeg hadde nok med å holde meg på mølla, så det var definitivt fort nok. Jeg er med andre ord ikke spesielt rask.

Men har tro på at en slik intervalløkt kan være et fint supplement og gjøre det lettere på lavere fart som jeg typisk kjører til vanlig. :)

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 104
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Bør en som løper lengre distanser også øve på å løpe fort?

Legg innav Runnur » 03 feb 2020 21:11

Tror det kommer an på hva slags type muskelfibre du har. Om du har raskere muskelfibre, tror jeg du nyter bedre av "raske" økter enn en har tregere fibre.

Ja, det hjelper nok på løpeteknikken din, men er det hva som er viktigst?

8x2 minutter virker som fin intervall for en som trener til 10km. Skal du opp på halv eller helmaraton ville jeg heller løpt 10x4 min f. eks i et tempo som gjør at du ikke går i kjelleren på noen av dragene.

Jeg tenker det er viktigere å ligge i ønsket måltempo enn raskest mulig.

Håvard
Innlegg: 136
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Bør en som løper lengre distanser også øve på å løpe fort?

Legg innav Håvard » 05 feb 2020 23:46

Takk for innspillet, Runnur! :)

Jeg har ingen store ambisjoner utover å bli jevnt bedre, så får vi se hva som skjer etterhvert. Men 10 km/halvmaraton er nok mer i min gate enn maraton.

Målet er egentlig å delta på et motbakkeløp til høsten, så får begynne å spisse treningen litt opp mot det etterhvert.

For hva det er verdt hadde jeg en 4x4 økt i dag og den gikk veldig lett i forhold til sist jeg hadde tilsvarende økt. Nå har jeg hatt noen andre økter i mellom, men jeg har så absolutt troen på at noen raske økter kan hjelpe meg bli bedre på de roligere distansene også. :)

Håvard
Innlegg: 136
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Bør en som løper lengre distanser også øve på å løpe fort?

Legg innav Håvard » 10 feb 2020 23:31

Why speed training will transform your long distance running time

https://www.runnersworld.com/uk/trainin ... ning-time/

Har lest litt ellers også nå og det virker som dette med fartstrening er ganske vanlig for langdistanseløpere. :)

For min del kjører jeg nå 1 fast økt i uken hvor jeg kjører på med litt høyere tempo. Til nå har det vært 8 x 2 minutts intervaller og så avslutter jeg med noen kortere 1 minutts intervaller hvor jeg gir "alt".

Føles fornuftig og bra. :)

Veteran
Innlegg: 396
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Bør en som løper lengre distanser også øve på å løpe fort?

Legg innav Veteran » 16 feb 2020 04:36

Håvard skrev:Hei alle. :)

Jeg har nå begynt å løpe litt lengre økter og liker dette. Typisk 40-45 minutter i kontinuerlig tempo. På sikt er det ikke uaktuelt at jeg prøver meg på halvmaraton eller 10 km, men jeg løper først og fremst av egen glede og med et ønske om å bli bedre.

Dessverre går det fortsatt ikke spesielt fort, så skal jeg få en bra tid må jeg jo få opp tempoet.

Bør jeg derfor 'overkompensere' ved å fokusere på litt raskere tempo på enkelte økter? Enten litt kortere økter på kontinuerlig høyere tempo eller intervaller med betydelig høyere tempo?

Jeg løper jo litt 4x4 fortsatt, men tempoet blir ikke veldig høyt her. Tenkte eventuelt å kanskje legge inn noen 8 x 2 intervaller hvor jeg prøver å få opp tempoet litt. Eller rett og slett til og med noen korte sprinter utendørs på full guffe.

Noen visdom å dele her? :)

På forhånd takk!

Håvard


Hallo Haavard . Jeg har noen enkle spoersmaal til deg, ettersom du stadig ber om gode raad:

1. Hvorfor driter du i alle tips jeg har gitt deg tidligere, hvorfor ennaa ikke et eneste
testloep e.l. slik du lovet ?
2. Hvorfor starter du en ny traad om akkkurat det samme naar du ikke har fullfoert den forrige?
3. Hvorfor ber du om raad til " en som loeper lengre distander" naar du vitterlig aldri engang har
loept langt paa trening?
4. Hvorfor viser du null respekt for den som proever aa faa deg til aa forstaa at du ALDRI kan bli
en middels god mosjonsloeper hvis du "bor" paa moella og aldri loeper ute?
5. Hvor mange "reelle hoeydemetere "tror du at du faar paa 1 km. med den stigningen du oppgir?
6. Hvilken tid klarer du paa 1000 m. paa moella ?
7. Hvis du klarer f.eks. 3.00 - hvor lang tid vil du da bruke utendoers?

Moro aa hoere om du har tenkt litt paa det jeg tidligere har fortalt, eller om du som et par andre
paa forumet fortsatt tror at du vet alt mye bedre enn meg og derfor ikke gidder foelge mine raad..

Kom deg ut og faa et naturlig loepesteg, mye loeping paa moella er Risikosport .

Håvard
Innlegg: 136
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Bør en som løper lengre distanser også øve på å løpe fort?

Legg innav Håvard » 16 feb 2020 14:31

Veteran skrev:1. Hvorfor driter du i alle tips jeg har gitt deg tidligere, hvorfor ennaa ikke et eneste
testloep e.l. slik du lovet ?


Dette stemmer ikke.

Vedrørende testløp har jeg ment å gjøre det, men ikke funnet anledning av ulike årsaker. Skal nå teste 10 km sammen med en venn om kort tid.

2. Hvorfor starter du en ny traad om akkkurat det samme naar du ikke har fullfoert den forrige?


Fullført den forrige? Forstår ikke. Spørsmålet i denne tråden var spesifikt og ikke noe jeg har spurt om før.

3. Hvorfor ber du om raad til " en som loeper lengre distander" naar du vitterlig aldri engang har
loept langt paa trening?


Skjønner heller ikke denne.

Lengre distanser er vel relativt, men jeg løper nå typisk to turer i uken på 40-60 minutter. For meg er i hvert fall det langt. Og jeg lurte derfor på om fartstrening kunne være gunstig for å få opp farten på disse lengre turene.

4. Hvorfor viser du null respekt for den som proever aa faa deg til aa forstaa at du ALDRI kan bli
en middels god mosjonsloeper hvis du "bor" paa moella og aldri loeper ute?


Slapp av og vennligst ikke tillegg meg påstander jeg aldri har kommet med. Jeg har aldri sagt noe i nærheten av dette. Om hovedmålet er å bli god til å løpe gateløp, så sier det seg selv at man bør løpe mye ute på nettopp gaten.

Men hvor har jeg sagt at dette er mitt mål?

Mitt hovedmål er ikke noe annet enn å øke generell kondisjon og farten min - noe jeg til nå har gjort. Om mitt hovedmål var å bli en best mulig løper hadde jeg måtte gjort ting annerledes. For eksempel burde jeg nok droppet alt av vekttrening. Men dette er altså ikke mitt hovedmål per dags dato.

5. Hvor mange "reelle hoeydemetere "tror du at du faar paa 1 km. med den stigningen du oppgir?


Det vet jeg ikke. Men forskjellen på 0 grader og 3 grader er mye større enn man skulle tro. I hvert fall for min del.

6. Hvilken tid klarer du paa 1000 m. paa moella ?
7. Hvis du klarer f.eks. 3.00 - hvor lang tid vil du da bruke utendoers?


Har ikke testet.

MEN - jeg logger alltid øktene mine og bruker til nå mine egne økter som pekepinn på fremgang.

Moro aa hoere om du har tenkt litt paa det jeg tidligere har fortalt, eller om du som et par andre
paa forumet fortsatt tror at du vet alt mye bedre enn meg og derfor ikke gidder foelge mine raad..

Kom deg ut og faa et naturlig loepesteg, mye loeping paa moella er Risikosport .


Jeg vet ikke noe bedre enn noen når det gjelder løping. Tvert i mot har jeg presisert at jeg kan svært lite om løping og teori i motsetning til vekttrening hvor jeg i årevis leste og grublet mye. Har ikke kommet så langt når det gjelder løpingen. Kanskje jeg skal lese meg opp litt etterhvert. Derfor synes jeg det er mer interessant å spørre her inne selv om det er ganske liten aktivitet her nå.

Når det gjelder mølletrening, så er det svært mange på elitenivå som bruker dette aktivt. Sondre Nordstad Moen og Ingebrigtsen brødrene for å nevne noen.

Selvsagt er det ingen av disse som bruker kun mølle, men tredemølle blir mye brukt i dag.

Veteran
Innlegg: 396
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Bør en som løper lengre distanser også øve på å løpe fort?

Legg innav Veteran » 17 feb 2020 05:40

Hei Haavard ! Rask respons, takk, det hjelper aa kjefte litt, haha..

1: 2 aar uten aa kunne ta en 3000 m test slik du lovet tyder paa liten interesse.

2: Du har inderiekte spurt om det samme tidligere..

3: Du skrev nylig at du trener 40-45 min iblant, greit, men det betyr ikke at du loeper langt, derfor.

4: Du har jo bevisst unngaatt aa foelge mine raad, m.a.o. du har oversett meg helt, respektloest.

5: Du har flere X sagt at det er toeft med stigning paa moella osv. At jeg skulle faaatt kjoert meg osv. Greit.
Men du har null peiling paa hvor mye 3 graders stigning betyr.
Tenk deg en lang veldig slak stigning paa 1 km. 3 graders stigning betyr 58 m. til toppen. Stigningsloep?
Dette er ved loep ute. Paa moella blir effekten, dvs. den reelle stigningen lik null fordi du faar km. gratis.
Jeg har testet flere X de siste dagene ettersom vi maa holde oss inne pga viruset som noen er redde for.
6 - 7: Ikke testet sier du? Hva med dine egne notater, hva sier de?

Jeg fortalte tidlig at mye styrketrening sinker farten, men litt skader ikke.
Du behoever like lite som meg aa lese deg opp paa trening. Altfor mange leser for mye og forstaar ikke at alle
slike tips er generelle. En maa bygge paa egen erfaring og deretter raad fra en med erfaring, som aldri har lest
et eneste treningstips, men har vaert mottagelig for tips fra de erfarne loeperne og fulgt disse.

Igjen: Slutt med aa blande inn eliten i dette. Du og jeg er mosjonister og blir aldri mestere. Det er heller ikke
det viktigste, men kjekt aa bruke hodet verd. treningsopplegg. Da kommer en langt uten aa ha lest seg til noe,
vi var mange som gjorde slik paa 70 - 80-tallet. Og det finns flere Masteroppgaver som forteller hvor mye bedre
vi ble med vaar type trening, selv om pulsklokke, soner, terskel osv. var fremmedord. Tenk litt paa det .

Vaare topploepere bruker moella kun i noedtilfelle kun for aa holde kroppen igang, ikke som trening.
Hvis moella var saa bra, hvorfor tilbringer de da det meste av aaret langt borte fra familie og venner?|

Liten aktvitet her forteller som alle mine kamerater hjemme sier, at ingen med erfaring, utenom dumme meg,
gidder aa gi raad til dere som har saa sterk overtro paa moella.
Lykke til med fornuftig trening, kom deg ut og ta en test der. Du vil bli overrakset over hvor mye lengre
tid du maa bruke paa km. der enn paa de n fa;lske moella. Jeg venter med spenning paa testrapport!

Håvard
Innlegg: 136
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Bør en som løper lengre distanser også øve på å løpe fort?

Legg innav Håvard » 17 feb 2020 10:56

Hei igjen, Veteran,

Får ta dine svar og spørsmål i tur i orden igjen. :)

Veteran skrev:1: 2 aar uten aa kunne ta en 3000 m test slik du lovet tyder paa liten interesse.


Vel mulig. :)

Så har jeg også forsøkt å fortelle noen ganger at jeg ikke har noen spesifikke ambisjoner om å hevde meg i gateløp eller de distansene du deltok i, men først og fremst er interessert i å generelt øke formen min.

Jeg startet opprinnelig å trene intervaller, 4 x 4, ettersom det er vitenskapelig dokumentert å ha god effekt på økning av VO2 opptak. Dette for å se om jeg kunne med det forbedre tiden min i et motbakkeløp. Vi kan unngå diskusjonen om 4x4 ettersom du har fått sagt hva du mener om det noen ganger, men det er i hvert fall ingen tvil om at 4x4 treningen gav meg en betydelig forbedring på tid også utendørs og i motbakke.

Siden har jeg bare fortsatt å løpe - riktignok mye på mølle - ettersom jeg liker å løpe og liker å bli bedre.

At jeg ikke har tatt disse testene reflekterer da kanskje at jeg ikke har hatt spesiell interesse av disse. Jeg har imidlertid alltid hatt stoppeklokken klar når jeg har testet diverse fjelløyper og motbakker for å se om jeg har forbedret meg her.

4: Du har jo bevisst unngaatt aa foelge mine raad, m.a.o. du har oversett meg helt, respektloest.


Så absolutt ikke. Da tror jeg våre definisjoner på 'respektløs' er ganske ulike.

Er det noe jeg har brent meg på tidligere i livet er det å ukritisk følge råd fra både ukjente og autoriteter. Det som er rett for andre trenger ikke nødvendigvis være rett for meg. Nå snakker jeg generelt.

Hva deg angår så vet jeg ikke annet enn det du selv har påstått om deg selv.

Men ja, jeg stoler faktisk på at du vet hva du snakker om. Tvil ikke på det! :)

Om jeg ikke har fulgt dine råd til punkt og prikke handler om ulike ting. Blant annet manglende tid til trening tidligere, samt at jeg som nevnt over ikke deler dine målsetninger. I tillegg kan det være andre faktorer. Handler ikke noe om å ikke vise respekt. Tvert i mot har jeg alltid takket for at du tar deg tid til å skrive og setter pris på dine synspunkt, så jeg synes faktisk jeg har vist deg bra med respekt. :)

5: Du har flere X sagt at det er toeft med stigning paa moella osv. At jeg skulle faaatt kjoert meg osv. Greit.
Men du har null peiling paa hvor mye 3 graders stigning betyr.
Tenk deg en lang veldig slak stigning paa 1 km. 3 graders stigning betyr 58 m. til toppen. Stigningsloep?
Dette er ved loep ute. Paa moella blir effekten, dvs. den reelle stigningen lik null fordi du faar km. gratis.
Jeg har testet flere X de siste dagene ettersom vi maa holde oss inne pga viruset som noen er redde for.


Føler egentlig ikke at dette er noe vits i å diskutere. Du kan selv teste å løpe på 0 graders stigning, 5 grader, 10 grader og 15 grader. Merker du forskjell eller løper du like uanstrengt i samme tempo på 0 og 15?

Forstår ikke helt hva du vil frem til.

Jeg løper bevisst på minst tre grader for å få litt motstand og ikke bare en følelse av å løfte beina.

Jeg fortalte tidlig at mye styrketrening sinker farten, men litt skader ikke.
Du behoever like lite som meg aa lese deg opp paa trening. Altfor mange leser for mye og forstaar ikke at alle
slike tips er generelle. En maa bygge paa egen erfaring og deretter raad fra en med erfaring, som aldri har lest
et eneste treningstips, men har vaert mottagelig for tips fra de erfarne loeperne og fulgt disse.

Igjen: Slutt med aa blande inn eliten i dette. Du og jeg er mosjonister og blir aldri mestere. Det er heller ikke
det viktigste, men kjekt aa bruke hodet verd. treningsopplegg. Da kommer en langt uten aa ha lest seg til noe,
vi var mange som gjorde slik paa 70 - 80-tallet. Og det finns flere Masteroppgaver som forteller hvor mye bedre
vi ble med vaar type trening, selv om pulsklokke, soner, terskel osv. var fremmedord. Tenk litt paa det .

Vaare topploepere bruker moella kun i noedtilfelle kun for aa holde kroppen igang, ikke som trening.
Hvis moella var saa bra, hvorfor tilbringer de da det meste av aaret langt borte fra familie og venner?|


Greit. Poenget mitt er at når de beste bruker mye tredemølle og til og med mener det kan ha fordeler over utetrening ved spesifikke økter, så er det nok ikke så ubrukelig som Veteran skal ha det til.

Testresultat kommer, men ikke ha høye forventninger. Blir overrasket om jeg greier noe bedre enn 45 minutt på 10 km. Kanskje ikke engang det. :D

Veteran
Innlegg: 396
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Bør en som løper lengre distanser også øve på å løpe fort?

Legg innav Veteran » 17 feb 2020 12:21

De beste bruker moella kun naar de ikke har anledning til aa trene i hall eller ute mens de er i landet,
og kun for aa holde maskina/intensiviteten i gang.
Du opplever jo det samme som meg paa moella, baandet gaar saa fort at du sliter med aa "henge med",
dvs. det blir farlig, risikoen for skade er stor. Frasparket som skal gi kondis formisvinner, derfor har kun de
beste nytte av moella.
Som nevt er den falsk. Du tror at du kan loepe enkelt ute paa f.eks. under 4/km. fordi det er saa enkelt
paa moella. Men du klarar ALDRI aa holde samme hoeye frekvens ute, da setter du v-rekord !
Og "stigningen" er lik null.

Fortsetter du aa foelge eliten saa klarer du aldri noe maal.Og naar du sier at du ikke vet om du klarer
mila paa 40 eller 45 saa betyr det i klartekst. Du har aldri brydd deg om mine raad derforhar du ingen
peiling paa egen form. Etter 2 aar og oertenhundre mail trodde jeg du hadde forstaatt litt, men Njet.

Podcasten faar jeg ikke ned pga at av lyden paa maskina ble borte, da servicen var her nylig, hahaha...
Men henger du deg opp i flere ulike tips uten aa ha proevd mine saa gjoer du deg sjoel er bjoernetjeneste!
Jeg oensker deg fortsatt lykke til, kommer til aa titte innom her i blant. Venter akkurat paa melding fra
han som loep maraton loerdag som ikke ville vente slik jeg sa til han. Vi faar se hvem som faar rett.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester