Bør en som løper lengre distanser også øve på å løpe fort?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Håvard

Re: Bør en som løper lengre distanser også øve på å løpe fort?

Legg innav Håvard » 17 feb 2020 12:41

Veteran skrev:Frasparket som skal gi kondis formisvinner, derfor har kun de
beste nytte av moella.
Som nevt er den falsk. Du tror at du kan loepe enkelt ute paa f.eks. under 4/km. fordi det er saa enkelt
paa moella. Men du klarar ALDRI aa holde samme hoeye frekvens ute, da setter du v-rekord !
Og "stigningen" er lik null.

Nei, jeg har så absolutt INGEN illusjoner om det. Igjen, du legger påstander i munnen på meg. :)

Men for å ta et eksempel da og kanskje legge denne diskusjonen død en gang for alle:

Om en løper som primært bruker mølle i løpet av et år vesentlig øker sine prestasjoner på nettopp mølle. La oss si at løperen etter ett år løper både betydelig raskere og betydelig lenger (mer utholdenhet). Har han da blitt i bedre form (les: utviklet VO2, hjertets kapasitet, muskulatur, osv.) eller ikke?

Det sier seg jo selv at skal man bli god på å løpe en spesifikk distanse utendørs, så bør man trene mye og mest utendørs. Skal man bli god i motbakkeløping, så hjelper det ikke å kun løpe på en flat mølle hele året og frem til en uke før et eventuelt motbakkeløp. Dette er noe jeg tror absolutt alle kan være enige i, så dette er ikke noe nytt.

Grunnen til at jeg trener mye på mølle er sammensatt. Ofte er det det enkleste rent praktisk. For meg som ikke løper sammen med andre er det også mer sosialt. Og jeg har som nevnt noen ganger ikke planer om å delta i noen konkurranser. Jeg løper for min egen del. Enkelt og greit.

Jeg oensker deg fortsatt lykke til, kommer til aa titte innom her i blant.

Takk for det! :) Hyggelig at du poster her. Så må du få ordnet den podkasten. Helt sikker på du vil finne den interessant. Første episode om Vebjørn Rodal og Sondre Moen handler nettopp om å løpe uten pulsklokke eller laktatmålinger, så den vil sikkert gå rett hjem hos deg.

Det Vebjørn Rodal imidlertid gjorde var å løpe ved å lytte til kroppen og det inkluderte rolige økter også.

Selv om han ikke brukte pulsklokke, så regulerte han allikevel intensiteten på øktene, så sluttresultatet er kanskje det samme, men ved ulik strategi.

Så vidt jeg har forstått bruker jo Ingebrigtsen-brødrene pulsklokke. I hvert fall ser det slik ut. Og Gjert er jo stadig vekk hissig på at de ikke skal ta seg for hardt ut. Regner med pulsklokke er ett av verktøyene de bruker utover laktatmålinger for å måle dette.

Men nå sporer vi kanskje litt av her. :)

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 17 apr 2020 12:11

Jeg tenker det er lite vits i å trene på høyere hastighet enn halvmaraton-fart dersom man trener til maraton, og på samme måte lite poeng i å trene på raskere hastighet enn 10k fart dersom man trener til halvmaraton. Ett lite unntak fra regelen er dog at det kan være gunstig å aktivere de raske muskelfibrene for å vedlikeholde dem, men da over svært korte perioder. Dette kan gjøres ved å kjøre fartsleker og kjøre korte, raske drag - på flata eller i bakkene. Grunnen til at man ikke skal kjøre for raskt over lengre perioder er fordi det er så hardt for kroppen at de neste treningsøktene (hvis man løper 5-7 ganger i uken) vil bli veldig tunge og at dette vil gå hardt utover motivasjonen og gleden med treningen.

Jeg vet ikke om dere husker det, men jeg spurte for en stund siden hvilken fart jeg bør ligge på når jeg kjører 1000 meters-intervaller. Jeg har kommet fram til at halvmaraton-fart er riktig for meg. Ja, jeg kan kjøre 10k-fart på intervallene, men da klarer jeg langt færre - og for meg er mengde viktigere enn maks fart. Jeg har ikke bruk for raske muskelfibre i en halv- eller helmaraton! For øvrig synes jeg halvmaraton-fart er ganske hardt i seg selv, og mine vanlig/ rolige løpeøkter (ca. 80 % av treningen min) er så å si aldri raskere enn maratonfart! Som regel kjører jeg øktene mine 45 sekunder langsommere enn maratonfart. (Her skal det legges til at i kvalitetsøktene mine kan jeg komme til å kjøre progressivt og avslutte i halvmaraton-fart (men dette inngår i de 20% resterende prosentene av treningsuka mi).

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 21 apr 2020 23:41

Runnur skrev:Jeg tenker det er lite vits i å trene på høyere hastighet enn halvmaraton-fart dersom man trener til maraton, og på samme måte lite poeng i å trene på raskere hastighet enn 10k fart dersom man trener til halvmaraton.

Helt enig i dette, løper man lengre enn 1500m trenger man praktisk talt ikke trene fart. Mo Farah løp ikke fra de andre på siste runde fordi han var raskere enn alle andre, men fordi han hadde bedre kondisjon og mer krefter igjen enn de andre i feltet etter 24 runder.

Jeg kunne holdt følge med Mo Farah i 100 meter i løpet av en 10000-meter, ergo har t.o.m. jeg nok fart.

Gå tilbake til «Trening»