Økning i volum på 1 år

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
fjelde

Økning i volum på 1 år

Legg innav fjelde » 19 mar 2020 10:25

Hei alle sammen

Jeg har søkt rundt omkring på nett, hørt med venner, og undersøkt selv, uten å komme frem til en fasit. Så kanskje noe andre i fremtiden kan dra nytte av denne tråden :D
Og det finnes nok ingen fasit på dette, men her inne er det mange med erfaring, og stor varisjon. Så da spør jeg dere:

Hvor stor økning i volum på antall km pr uke kan man forvente på 1 år?

Eksempel:
Med utgangspunkt i noen som aldri har trent på løping, eller som har løpt noe "back in the days".
Om vedkommende skal starte rolig, la oss si 5 km total i uke 1. Hvor langt kan vedkommende forvente å løpe i uke 52?

Skal man følge 10%-regelen blir det ca 750 km i uke 52 :lol:

Så, om man legger opp en plan hvor man tar pause hver 6 uke, legger inn ferier, og ikke starter rett på samme volum som hadde før ferien kommer jeg til at en som løper 5 km i uke 1 skal klare 47 km i uke 52.

Hva tenker dere? Det finnes jo andre scenarioer også. Typ de som allerede har litt volum, men ønsker å nå nye høyder. Hvordan skal de kunne øke på en forsvarlig måte uten å risikere skader?

Veteran

Re: Økning i volum på 1 år

Legg innav Veteran » 21 mar 2020 12:14

fjelde skrev:Hei alle sammen

Jeg har søkt rundt omkring på nett, hørt med venner, og undersøkt selv, uten å komme frem til en fasit. Så kanskje noe andre i fremtiden kan dra nytte av denne tråden :D
Og det finnes nok ingen fasit på dette, men her inne er det mange med erfaring, og stor varisjon. Så da spør jeg dere:

Hvor stor økning i volum på antall km pr uke kan man forvente på 1 år?

Eksempel:
Med utgangspunkt i noen som aldri har trent på løping, eller som har løpt noe "back in the days".
Om vedkommende skal starte rolig, la oss si 5 km total i uke 1. Hvor langt kan vedkommende forvente å løpe i uke 52?

Skal man følge 10%-regelen blir det ca 750 km i uke 52 :lol:

Så, om man legger opp en plan hvor man tar pause hver 6 uke, legger inn ferier, og ikke starter rett på samme volum som hadde før ferien kommer jeg til at en som løper 5 km i uke 1 skal klare 47 km i uke 52.

Hva tenker dere? Det finnes jo andre scenarioer også. Typ de som allerede har litt volum, men ønsker å nå nye høyder. Hvordan skal de kunne øke på en forsvarlig måte uten å risikere skader?

Hei! Glem aa se etter noen fasit, da er du solgt... Det er kun opptil deg selv hvor mange km. du vil loepe/dag/uke osv.
M.a.o. ingen skal/kan forvente noe. Du kan loepe akkurat saa mye du oensker,har tid og lyst til, uten aa bestemme
noe paa forhaand. De som legger opp et fast program laaser seg altfor mye, varier baade timer og km. ettersom du foeler
for det. Men aa starte med 5km/uke? Da kan du like godt laa vaere aa loepe hvis du ikke har mer lyst og interesse av
aa komme i god form. Din 10 % regel har jeg aldri hoert om,men saa har jeg jo bare loept noen hundre lange loep saa
jeg er vel ikke kvalifisert...haha.
For ordens skyld, du har neppe sett hva jeg har skrevet tidligere. Da jeg var 37 aar startet jeg i mitt foerste mosjons-
loep, og ble nest sist. Siden trente jeg hardt de faa gangene jeg hadde tid, kvalitet foran kvantitet. Startet med
ca. timen/15 km. i skogsterreng, 2 x i uka hvis mulig og konkurranse hver helg, gate/skog/terreng, det var nok av
loep aa velge mellom, akkurat som i dag. Og mitt beste tips til alle naa som foer: Itren mest mulig sammen med noen
som er litt bedre enn deg selv, og delta i alle mulige mosjonsloep. Det er 10 X bedre enn aa trene alene.

Vil du ha frangang, sett deg gjerne et lite maal, veldig forsiktig f.eks. 10 km. paa 40 min. skjoent det er ikke alltid
saa lurt aa bestemme seg for en tid. Tren og test deg selv sammen med andre, glem puls, soner og alt annet tull.
Loep og ha det moro, resultatene kommer av seg selv hvis du trener godt..
50 km. i uka i starten er ikke mye, men du behoever heller ikke mye mer enn det for aa bli veldig god, det er kvaliteten
som avgjoer. Jeg prater av andres og egen lange erfaring.
Oensker du etter 1-2 aar aa loepe maraton saa er det fullt mulig med 50-60 km/uka hvis det er kvalitet. Mange loeper
dobbelt saa mye men de sliter fortsatt med 3.00 paa maraton, da trener de helt feil.
Vi kan prates mer om du finner det av interesse. Lykke til med aa komme igang!
Er du helt fersk ta gjerne f.eks. 5-6 tusenmetere med maks. fart, og fortsett med en litt roligere 5 m. eller mer.
Det er en forsiktig start. 3 elelr 4 X i uka ettersom du har tid...

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 22 apr 2020 00:00

Veteran skrev:For ordens skyld, du har neppe sett hva jeg har skrevet tidligere. Da jeg var 37 aar startet jeg i mitt foerste mosjons-
loep, og ble nest sist. Siden trente jeg hardt de faa gangene jeg hadde tid, kvalitet foran kvantitet. Startet med
ca. timen/15 km. i skogsterreng

All respekt for deg og det du har oppnådd, Veteran, men her får jeg ikke opplysningene dine til å henge på greip.

Du deltok altså i ditt førte mosjonsløp som 37-åring og ble nest sist. Deretter startet du å trene i 4:00-tempo i skogsterreng!? Seriøst? Dette tilsvarer minst 3:30 på bane, kanskje bedre? Noe som sannsynligvis ville sendt deg inn i medaljekampen i veteran-NM.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 22 apr 2020 00:00

Johnny Puma skrev:
Veteran skrev:For ordens skyld, du har neppe sett hva jeg har skrevet tidligere. Da jeg var 37 aar startet jeg i mitt foerste mosjons-

All respekt for deg og det du har oppnådd, Veteran, men her får jeg ikke opplysningene dine til å henge på greip.

Du deltok altså i ditt førte mosjonsløp som 37-åring og ble nest sist. Deretter startet du å trene i 4:00-tempo i skogsterreng!? Seriøst? Dette tilsvarer minst 3:30 på bane, kanskje bedre? Noe som sannsynligvis ville sendt deg inn i medaljekampen i veteran-NM.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 22 apr 2020 00:01

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 22 apr 2020 00:02

Johnny Puma skrev:

Du deltok altså i ditt førte mosjonsløp som 37-åring og ble nest sist. Deretter startet du å trene i 4:00-tempo i skogsterreng!? Seriøst? Dette tilsvarer minst 3:30 på bane, kanskje bedre? Noe som sannsynligvis ville sendt deg rett inn i medaljekampen i veteran-NM.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 22 apr 2020 00:02

Du deltok altså i ditt førte mosjonsløp som 37-åring og ble nest sist. Deretter startet du å trene i 4:00-tempo i skogsterreng!? Seriøst? Dette tilsvarer minst 3:30 på bane, kanskje bedre? Noe som sannsynligvis ville sendt deg rett inn i medaljekampen i veteran-NM.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 22 apr 2020 00:03

Johnny Puma skrev:

Du deltok altså i ditt førte mosjonsløp som 37-åring og ble nest sist. Deretter startet du å trene i 4:00-tempo i skogsterreng!? Seriøst? Dette tilsvarer minst 3:30 på bane, kanskje nærmere 3:15. Noe som sannsynligvis ville sendt deg rett inn i medaljekampen i veteran-NM.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 22 apr 2020 00:04

Du deltok altså i ditt førte mosjonsløp som 37-åring og ble nest sist. Deretter startet du å trene i 4:00-tempo i skogsterreng!? Seriøst? Dette tilsvarer minst 3:30 på bane, kanskje nærmere 3:15. Noe som sannsynligvis ville sendt deg rett inn i medaljekampen i veteran-NM.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 22 apr 2020 00:06

Johnny Puma skrev:

Du deltok altså i ditt førte mosjonsløp som 37-åring og ble nest sist. Deretter startet du å trene i 4:00-tempo i skogsterreng!? Seriøst? Dette tilsvarer minst 3:30 på bane, kanskje nærmere 3:15. Noe som sannsynligvis ville sendt deg rett inn i medaljekampen i veteran-NM. Med mindre "mosjonsløpet" du snakker om er senior-NM blir dette for dumt.

Gå tilbake til «Trening»