Økning i volum på 1 år

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Johnny Puma

Re: Økning i volum på 1 år

Legg innav Johnny Puma » 22 apr 2020 00:07

Veteran skrev:For ordens skyld, du har neppe sett hva jeg har skrevet tidligere. Da jeg var 37 aar startet jeg i mitt foerste mosjons-
loep, og ble nest sist. Siden trente jeg hardt de faa gangene jeg hadde tid, kvalitet foran kvantitet. Startet med
ca. timen/15 km. i skogsterreng

All respekt for deg og det du har oppnådd, Veteran, men her får jeg ikke opplysningene dine til å henge på greip.

Du deltok altså i ditt førte mosjonsløp som 37-åring og ble nest sist. Deretter startet du å trene med 15km-økter i 4:00-tempo i skogsterreng!? Seriøst? :shock: Da hadde du sikkert klart 3:45 på en 10km i skogsterreng, tilsvarende noe rundt 3:15 på bane. Noe som sannsynligvis ville sendt deg rett inn i medaljekampen i veteran-NM. Med mindre "mosjonsløpet" du snakker om er senior-NM blir dette for dumt.

Veteran

Legg innav Veteran » 22 apr 2020 10:26

Johnny Puma skrev:
Veteran skrev:For ordens skyld, du har neppe sett hva jeg har skrevet tidligere. Da jeg var 37 aar startet jeg i mitt foerste mosjons-
loep, og ble nest sist. Siden trente jeg hardt de faa gangene jeg hadde tid, kvalitet foran kvantitet. Startet med
ca. timen/15 km. i skogsterreng

All respekt for deg og det du har oppnådd, Veteran, men her får jeg ikke opplysningene dine til å henge på greip.

Du deltok altså i ditt førte mosjonsløp som 37-åring og ble nest sist. Deretter startet du å trene med 15km-økter i 4:00-tempo i skogsterreng!? Seriøst? :shock: Da hadde du sikkert klart 3:45 på en 10km i skogsterreng, tilsvarende noe rundt 3:15 på bane. Noe som sannsynligvis ville sendt deg rett inn i medaljekampen i veteran-NM. Med mindre "mosjonsløpet" du snakker om er senior-NM blir dette for dumt.

Hei Puma! " et aerligt ord fordrar aerligt svar" sier svenskene, og her er mitt svar rett fra hjerte med feil, haha..
I Sept. 1976 fylte jeg 37 aar, kjoepte ny terrasseleilighet i Hoenefoss den mnd. og stilte opp i mitt foerste loep som gikk
like bortenfor. Mange av de beste juniorene i RFIK deltok samt maratonveteran Henning H. som senere ble min mentor i debyen,
og Per Lind som ble leder for norsk ultraloeping i mange aar. Per ble sist , jeg nr.2 bakfra og Henning nr.3.
Samme hoest ble det flere baneloep m. bedriftslaget, i maal paa 100 m. da vinnern kom ut fra dusjen, herlige tider haha.
men bedre paa 800 m.2.06 og 3000 m.paa 10.00 i foerste loep. siden 9.28. og rundetid 61 to ganger under et 5000 m.loep.
Vaaren 77 ble jeg skadet ved paakjoersel bakfra som laget trekkspillbelg av min varebil. Venstre kne maatte opereres da, og
prolapsen i ryggen sitter der ennaa etter endel inngrep etc. Hofte- operasjonen senere kom etter en annen ulykke og hadde ikke
noe aa gjoere med slitasje .el. Naar jeg tillegger at v.ben var 2 cm.kortere enn h. og jeg vraltet som ei gaas blir det komplett haha.
Min beste treningskamerat Karl var hakket yngre og sprekere men han ville ikke loepe paa asfalt, saa vi trente paa skogsstier o.l.
samt 1000 m, intervaller paa fast og fin jord-/grusvei. Disse loep vi paa 3.00-3.15 m.maks. 1 min. pause. Ellers var min trening som
ofte nevnt konkurranser, saa ofte som mulig, 2 hver helg og i midtuka ofte 3000-5000 m. paa bane eller skogsloep. Men pga jobb hendte
det iblant at uka gikk uten trening. Ja jeg vant allerede hoesten -78 KM i skogsloep og det ble mange slike etterhvert.
I 1979 deltok jeg i veteran-NM 25 km. som var standarddistanse den tiden. 3.plass paa 1.28 gir vel ca.3.30/km. og det gikk greit.
Resten kjenner dere til og det boer vaere en sporre til hard innsats for alle naar jeg i den aldern klarte det saapass bra.

Ja beklager men jeg har hele tiden vaert aerlig, og erfart at som min kompis Karl sa, foroevrig NM-vinner paa ski for brannmenn<
vi kaster ikke bort tiden med aa jogge, vi trener for aa bli bedre og da maa vi taale litt smerte.
Greit hvis det virker dumt for noen, men et godt bevis paa at en ikke kjenner sin egen styrke og mulighet foer en virkelig har
proevd, saa det anbefales fortsatt aa trene hardt. Og - overtrening, skade e.l. var totalt ukjent for oss/meg. Lykke til alle!

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 22 apr 2020 10:45

Først vil jeg si at dette er det beste innlegget jeg har sett av deg, Veteran. Det kom noe ny info og jeg bet meg merke i at du nevnte skogsterreng. Du sier du trente skogsterreng fordi kompisen din ikke ville løpe på asfalt. Fortsatte du å gjøre mye av treningen din i terrenget? I så fall kan dette kanskje være en forklaring på hvordan du klarte å trene så hardt og samtidig være skadefri.

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 22 apr 2020 12:07

Det er imponerende tider av Veteran, ingen tvil om det.
Min trege hjerne leser best punkter, så det var:
[*] 800 m: 2:06 [2:38 min/km]
[*] 3000 m: 9:28 [3:10 min/km]
[*] 5000 m: ?
[*] 25 km: 1:28 [3:32 min/km)
[*] maraton: 2:37=? [3:44 min/km]
[*] Intervall 1000 metere (10 x 1000?) med 1 min pause på 3:00-3:15 min/km. Dvs. det ble kjørt totalt 10 km med intervaller i samme fart, eller raskere fart enn 3 km-persen?

Jeg får ikke tusenmetersintervallene til å henge helt sammen med løpsresultatene, men vi må jo stole på det Veteran sier. (Mulig jeg husker antallet feil)

Jeg mener også å huske at Veteran løp mila på 40 minutter, og altså 3 km på 10 minutter, før han begynte å trene.
(I følge kalkulatorer (Jack Daniels og McMillan)er 3km-tiden betydelig bedre enn mila på 40 minutter, men det er jo ingen regel at enkeltpersoner skal passe inn i kalkulatorer basert på statistikk fra tusenvis av løpere)

Uansett - det er liten tvil om at Veteran var i meget god form da han begynte å løpe. Det kommer IKKE av seg selv å løpe mila på 40 minutter, eller 3 km på 10 min.
Så - ved vurdering av trening og treningsbelastning så må man - innlysende nok - ta utgangspunkt i sin egen form.

Til slutt: Veldig fint om vi kan opptre respektfult mot hverandre. Å påstå at alle og enhver som løper maraton saktere enn 3 timer "jogger maraton" er ikke en respektfull måte å uttrykke seg på. Og ikke minst: Hvorfor skal man finne glede av å rakke ned på andre?

Veteran uttrykker, om jeg forstår han riktig, en filosofi om at vi må gjøre trening enkelt - og ikke komplisere. Helt enig der. Dette er også tema i første episode av podkasten "I det lange løp" med Jann Post og Kristian Ulriksen. De klarer også å formidle at trening kan gjøres veldig enkelt uten hjelpemidler som GPS-klokker etc. De klarer imidlertid å formidle dette budskapet helt uten å fornærme noen, eller prøve å såre andre.

Om Veteran også kunne prøve det, så vil hans budskap komme tydeligere frem. Nå drukner det litt i "du er kjempedårlig trent, du som løper mila på 41 minutter" og andre negative ytringer om andre.
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 23 apr 2020 21:13

Veteran skrev:Hei Puma! " et aerligt ord fordrar aerligt svar" sier svenskene, og her er mitt svar rett fra hjerte med feil, haha..
I Sept. 1976 fylte jeg 37 aar, kjoepte ny terrasseleilighet i Hoenefoss den mnd. og stilte opp i mitt foerste loep som gikk
like bortenfor. Mange av de beste juniorene i RFIK deltok samt maratonveteran Henning H. som senere ble min mentor i debyen,
og Per Lind som ble leder for norsk ultraloeping i mange aar. Per ble sist , jeg nr.2 bakfra og Henning nr.3.
Samme hoest ble det flere baneloep m. bedriftslaget, i maal paa 100 m. da vinnern kom ut fra dusjen, herlige tider haha.
men bedre paa 800 m.2.06 og 3000 m.paa 10.00 i foerste loep. siden 9.28. og rundetid 61 to ganger under et 5000 m.loep.

Takk for saklig svar! Jeg må dog si at jeg fortsatt er noe forvirret. Du debuterer som 37-åring med et "dårlig" mosjonsløp (hva var forresten distansen og tiden på dette løpet?), deretter er du umiddelbart, og som ved et trylleslag, i gang med treningsøkter på 15km i skog på 60 minutter og 3000m på 9.28.

3000m-tiden er f.eks. et godt stykke over høyeste score i cooper test for "erfarne idrettsutøvere" hvis man estimerer løpsdistanse over 12min i dette tempoet. Det er selvsagt ikke mulig å oppnå dette dersom man har trent i 1-2 måneder. Så enten er det noe feil med tallene du oppgir, ellers unnlater du å opplyse at du i forkant av "løpsdebuten" allerede var meget godt trent.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 23 apr 2020 21:31

torolav skrev:Jeg mener også å huske at Veteran løp mila på 40 minutter, og altså 3 km på 10 minutter, før han begynte å trene.
(I følge kalkulatorer (Jack Daniels og McMillan)er 3km-tiden betydelig bedre enn mila på 40 minutter, men det er jo ingen regel at enkeltpersoner skal passe inn i kalkulatorer basert på statistikk fra tusenvis av løpere)

Uansett - det er liten tvil om at Veteran var i meget god form da han begynte å løpe. Det kommer IKKE av seg selv å løpe mila på 40 minutter, eller 3 km på 10 min.
Så - ved vurdering av trening og treningsbelastning så må man - innlysende nok - ta utgangspunkt i sin egen form.

Til slutt: Veldig fint om vi kan opptre respektfult mot hverandre. Å påstå at alle og enhver som løper maraton saktere enn 3 timer "jogger maraton" er ikke en respektfull måte å uttrykke seg på. Og ikke minst: Hvorfor skal man finne glede av å rakke ned på andre?

Mila på 40 minutter var vel i skogsterreng, så det kan jo være forklaringen på forskjellen. Jeg finner heller ingen annen forklaring enn at vi snakker om en meget høy grunnform på det tidspunktet Veteran innvier oss i sin debut som 37-åring. Det er i praksis umulig for et menneske å løpe mila på 40 minutter i utrent tilstand. Når du ikke trener eller beveger deg er kroppen programmert til å sende deg inn i sparebluss for å spare energi. Dette medfører mindre muskelmasse, mindre oksygenopptak, lavere lungekapasitet, mindre hjertemuskel, etc. Dette er svært viktige egenskaper som vi har tilegnet oss for å sikre individets og artens overlevelse. Er du helt utrent som 37-åring vil jeg estimere at du trenger minst ett år med målrettet trening før du er i nærheten av 40min på mila.

Ellers er jeg helt enig i at respekt for hverandre er det viktigste vi formidler i et slikt forum. Man kan ha sterke meninger om hva som er riktig trening, men vi må samtidig respektere at ikke alle ønsker å trene på samme måte. På amatørnivå er det heller ikke særlig givende å opptre som dommer overfor andres resultater. Og hvis man ønsker å bruke egne resultater som bevis for sine påstander er det lurt å være presis, ellers mister man troverdighet. Skulle det vise seg at en debttant her inne har oppnådd overnaturlige resultater, er det forsåvidt heller ikke så veldig interessant for oss andre, annet enn som en kuriositet.

Veteran

Legg innav Veteran » 25 apr 2020 10:22

Endelig kom jeg inn paa Super-Forumet, ikke enkelt det.

TorOlav: beklager virkelig saa mye hvis du har oppfattet det som jeg har glede av aa "rakke ned paa‘ andre..
Hvis jeg ville det saa skrev jeg selvsagt at "dere vil aldri klare mine tider osv"..eller noe i den nedlatende stilen..
Naa har jeg hele tiden sagt at omtrent alle uten stoerre skavanker enn meg sjoel helt klart vil loepe minst like raskt -
hvis der trener riktig. Det staar jeg fortsatt for.
En ting de fleste av dere samt paa VGDforumet, som foroverig naa er omtrent doedt, har til felles er at dere hele tiden viser til
treningsopplegg etc. av personer som jeg aldri har hoert om tidligere. Du nevner Daniels og Mc.Millan jeg aner ikke hvem det er,
men har sett at ogsaa andre har nevnt disse. Da tillater jeg meg aa vaere kritisk, det samme som til ulike dingser etc. som du
visstnok ogsaa har forstaatt ikke er bare til det gode. Spoer du,n Oddvar, eller om du kunne Brenden, Kjersem, Groenningen, Stensheim m.m.fl. om hvilket reningsprogram de brukte saa ville de bare smile og le. Treningen bestod av knallhardt skogs-/gaardsarbeide, samt
noen faa timers loeping/ski paa kveldstid.
Flere her har ogsaa nevnt " Born to Run ". o.a. liknende skrifter. Greit det, men hva gir det lesern av erfaring? Ikke har jeg sett eller
lest denne boken , men ok.
Du viser til Daniels?mcMillan vedr. mine tider og en slags fasit. Beklager totalt avsporing/bortkastet tankevirksomhet ved aa jfr.Mine
tider slik. De to foerste hadde til hensikt kun aa holde foelge med ledern for kommunens H-stafettlag, 3.loep ogsaa bedrift.
Aa bruke disse tidene jfr. med lengre loep funker ikke. Som nevnt satset jeg helelr aldri paa best mulig tid i noe besetmt loep, jeg
var saa loepeglad at jeg svelget alt jeg kom over de ukene jeg hadde anledning.
Grunnkondisen til mitt foerste serioese loep tidl. nevnte 25 km. paa 1.28 (da Kaggestad "oppdaget meg" haha og ga meg billige sko)
den kondisen hadde jeg vel litt fra tidligere fotballspill sjoel om siste kamp var bedrift paa Aas 1973 da jeg flyttet hjem fra Sverige.
Jeg tar en pause naa fordi erfaringen tilsier at maskina snart gaar varm - men jeg kommer snart tilbake. Hasta pronto!

Veteran

Legg innav Veteran » 25 apr 2020 10:58

Hei igjen - torolav skriver du ja, greit.

Jeg beklager ennaa en gang hvis jeg har skrevet " du er veldig daarlig trent ".. har jeg det? husker at jeg har skrevet at du/dere
har trent feil hvis dere ikke f.eks. klarer 40 min.paa mila. Trolig nevnte jeg vel en gang at Kjersti Tyss P. "gikk" 10 km.paa litt over 41
og da mener jeg at alle voksen karer maa skjerpe seg, haha..
Naa vet jeg ikke torolav hvor mye yngre enn meg du er ? men om du dengang da kunne trent samme med meg saa vill du klart den
jobben med under 40 med glans, garantert. Jfr. med alle fra 18 til 65 aar som var med paa vaare maratonskoler de aarene, og hvilke
tider de oppnaadde, helt hinsides alle deres droemmer foer de begynte men realistiske for de fleste etter en eller to sesonger.ha
Ps. hovedaaren for opplegget.starten skal Fred Harald fra ILHolevaeringen ha, han som jeg tidl. nevnte som den toeffeste karen
som fullfoerte maraton etter hjerteoperasjon, samtidig Ringerike(Holekommunes) dyktigste politiker !

Har du/dere hoert om Thor Kojala? Med flere norske aldersrek. paa mellomdistansene og maraton paa 2.48 i en landskamk mot
Sverige, paa min bursdag 1965 . Han ble med oss og etter noen uker , ,etter at jeg hadde slaatt hans rekord sa ha n til meg:
"Naa forstaar jeg hvorfor du er saa bra . Saa hardt kjoerte vi/jeg aldri paa treningene. Han var forresten ikke glad i asfalt og en
forrykende rask kar i skauen, naermest uslaalig i landet i sin klasse, hele 7 aar eldre enn meg og alles forbilde. Han var tilskuer ved
" Sokna Rundt" ca. 18 km. vil jeg tro, da jeg hadde en rivende langspurt med en 13 aar yngre trivelig kar. Ingen av oss ville gi en cm.
saa det ble doedt loep. kar. Ingen av oss ville gi en cm.
saa det ble doedt loep. Da sa Kojala til meg. " Jeg ville aldri spurtet saa hardt naar det ikke gjaldt klasseseiern, aldri ".
Rune som jeg kjempet mot var en kjernekar og senere loep han maran paa ca. 2.32 var det vel, du finner Rune Nordal paa lista.

En sak til vedr. lektyre, og dette sier jeg ikke for aa mobbe, men glem alle disse "skrifter" og la din egen kropp fortelle hvor mye
du klarer/orker. Kutt ut og les i stedet for Born to Run heller: " Born Free " om loevinnen Elsa og Joy Adamson, saa faar du helt
andre og viktigere ting aa tenke paa enn maratonloep e.l.
De/den eneste jeg "mobber" f.t. er Regjeringen v. Erna, jeg er aktiv med et annet navn paa VGD o.a. fora
Min hovedinteresse har vaert og er Rusmiddelpolitikken. Det var der jeg ble kjent med Kondis-Olav noe han om han oensker
kan fortelle om, ja det var vel spesielt roeyking da Olav eller hur?
Ettrersom jeg sliter med innlogging her oppgir jeg min mailadr. saa kan den som vil skrive til meg: fred-ro-panda@hotmail.com

God helg fra meg i Kina!

Veteran

Legg innav Veteran » 25 apr 2020 11:50

Johnny Puma skrev:
Veteran skrev:Hei Puma! " et aerligt ord fordrar aerligt svar" sier svenskene, og her er mitt svar rett fra hjerte med feil, haha..

Takk for saklig svar! Jeg må dog si at jeg fortsatt er noe forvirret. Du debuterer som 37-åring med et "dårlig" mosjonsløp (hva var forresten distansen og tiden på dette løpet?), deretter er du umiddelbart, og som ved et trylleslag, i gang med treningsøkter på 15km i skog på 60 minutter og 3000m på 9.28.

3000m-tiden er f.eks. et godt stykke over høyeste score i cooper test for "erfarne idrettsutøvere" hvis man estimerer løpsdistanse over 12min i dette tempoet. Det er selvsagt ikke mulig å oppnå dette dersom man har trent i 1-2 måneder. Så enten er det noe feil med tallene du oppgir, ellers unnlater du å opplyse at du i forkant av "løpsdebuten" allerede var meget godt trent.

Hei, naa funket sitatlinken ogsaa, og jeg preover et kort svar:
Debyloepet var trolig paa ca. 10 km. "berg og dalbane" mest paa asfalt like utenfor stuedoera. Har noen vaert paa Rabba/Rundtom/
Hovsmarka/Haldenvn. i Hoenefoss saa vet de. Husker ikke tider bare de 3 siste, men RFIK hadde mange gode juniorer som var med。
Men 15 km. paa timen mest paa skogsstier gikk jeg rett paa sammen med Karl. 3000 m. paa 10.00 og 9.45 var nok aaret etter, og
9.28 ett aar senere igjen.
Nei, itteno fusk her, jeg spilte som nevnt litt fotball i Sverige og loep 1 gang 10 km. inn til Hedemora fra arb.plassen, og samme vei
hemattatt, samt en tur i skauen kanskje en time, kunne blitt min siste for jeg ble skutt i leggen av en revejeger, vi hadde lakse-reve-roede drakter i HusbyAIK der jeg spilte, men det gikk bra naar vi plukket ut alle hagl...
Min eneste "hemmlighet" var og er at jeg aldri har proevd en roeyk eller oel, og er blitt vennskapelig mobbet fordi jeg aldri spiste
noe etter kl.20.00 og alltid gikk/gaar tidlig til sengs, ogsaa somerstid bortsett fra de faa gangene jeg har vaert ute paa holmen,
da var fisket best om natta. Disse "lastene" har jeg ikke tenkt aa slutte med, og jeg sitter heller aldri foran TV e.l. hvis det ikke er
helt spesielle program. Jeg leser/studerer ulike saker hele tiden, blir naturlig troett og sover "gullegodt"..
Tillgger for moro skyld at en paa VGdebatt mente at jeg maatte se helt skrapa ut og ikke veien noenting. Jeg har ett bilde hvor det
motsatte vises fra loepet som jeg nevnte til torolav tidl.
Jeg har kun 1 resultat paa prent, fra Osloloept 1982 med alle res. i alle klasser. Alle mine bilder, utklipp etc. baade fra looep og
arb. plasser etc. intervju i forbindelse med ulike arr. osv. gikk paa soepla sammen med massevis av premier av alle salg - fordi
den dama som kjoepte mitt hus i Begna ikke goldt avtale. Da jeg kom for aa hente alt var det borte, bl.s. ogsaa gaver og en
treningsdress fra Politiet i Ecuador for min innsats der. God Helg! fred-ro-panda@hotmail.com

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 26 apr 2020 22:19

Hei Veteran,

Takk for stort engasjement, og tidsbruk på mosjonister. Vi lever i en tid hvor treningstips kommer fra alle kanter, både fra ufaglærte og faglærte, og mange ønsker/drømmer om en snarvei til god form med liten innsats. Er man uerfaren og søker etter tips, kan man bli svært forvirret av det man finner på nett. Andre retter fokus mot unødig kostbare treningsklokker (kjøper den dyreste, for sikkerhets skyld) og jeg har lest (på andre forumer) mosjonister med godt over 4 timer på maraton lure på hvor mye mange minutter de kan spare på å kjøpe de dyreste Nike-skoene.

Ingen tvil om at et forum med erfaringsutveksling er et bra innslag i dette. Og der hører din stemme hjemme, Veteran. Du er en sunn motvekt til utstyrshysteri og nitidig puls-sone-inndeling. Ingen tvil om at løping kan gjøres veldig enkelt med gode resultater - det viktigste er jo å komme seg ut døra, og gjøre det uke etter uke, måned etter måned, år etter år - så skal det jo godt gjøres å ikke få fremgang.

I så måte er gjerne kontinuitet det ene treningsprinsippet alle kan enes om.
Da må man finne en treningsform man holder ut med, både for hodet og kroppen. Noen er mer skadeutsatt enn andre, og vi bor i ulike deler av landet.
Eksempelvis: Er det håpløse løpeforhold utendørs, kan tredemøllen være et fint alternativ (Ingrid Kristiansen brukte tredemølle mye) som supplement til å løpe ute. Andre finner glede og motivasjon i å bruke gps-klokke, og dele øktene på apper som Strava.

Når man er aktiv her inne vil jeg tro det er for å hjelpe andre, eller be om råd/synspunkter. Da passer det egentlig aldri å skrive "dine resultater er ok, ikke mer" og lignende "nedsnakk". Om man mener at vedkommende som ber om råd kan få bedre fremgang ved å legge litt om på treningen sin, så er det fullt mulig å gjøre det på en positiv måte.

har til felles er at dere hele tiden viser til
treningsopplegg etc. av personer som jeg aldri har hoert om tidligere. Du nevner

Beklager. Det var feil av meg å skrive som alle kjente til disse.
* Jack Daniel sin bok Running Formula, utgitt i 1998 tror jeg, er en smått legendarisk bok. Jeg har ikke lest den.
Kjenner dog til at Simen Næss Berge (podcast "Breaking Maraton Limits" reduserte sin maratontid fra 3:55 til 3:03 på bare ett år ved å følge et program fra Jack Daniels til punkt og prikke (tar tallene litt på husken...mulig det var til 3:02 eller 3:05)
* Greg Mc Millan. Amerikansk løpetrener som er flink til å formidle. Baserer seg stort sett på prinsippene til Arthur Lydiard (som Kaggestad også gjorde)

Løpekalkulatorer gir ingen fasit, mens mange mener de treffer bra. Ikke på hele spekteret nødvendigvis, men fra 3000 til halvmaraton. Maratondistansen lever sitt eget liv, kan det virke som.

Veteran - løp du 3000 m på 9:28? (Og utviklingen 10:00 ett år, 9:45 året etter og 9:28 året etter det igjen?)
Først av alt - gratulerer med en sterk tid. Det er nok mange av de veldig spreke som har sub 10 min på 3000 m som et mål.

Tiden 9:28 gir 3:10 min/km.
Da løp du vel ikke samtidig intervaller 10 x 1000 m med bare 1 min pause i en fart mellom 3:00 min/km og 3:15 min/km?
Uavhengig av kalkulatorer etc - dette går bare ikke opp.
Jeg har hørt på podcasten "I det lange løp" at supermosjonisten Kristian Ulriksen løp den type intervaller i den farten (var vel ca 3:10-3:15 min/km). Han er ca god for 2:20 på maraton (3:20 min/km), 1:08 på halvmaraton (3:14 min/km), 10 km på 31 minuter (3:06 min/km) og 3000m på 8:48 (2:56 min/km). Følgelig løp han de intervallene på ca halvmaratonfart eller litt raskere.

Naa har jeg hele tiden sagt at omtrent alle uten stoerre skavanker enn meg sjoel helt klart vil loepe minst like raskt -
hvis der trener riktig. Det staar jeg fortsatt for.

Det var et positivt innslag. Dine tider står det respekt av, så det å gi andre troen på at de kan klare det samme - med riktig trening - er veldig hyggelig.

Håper du fortsetter å være aktivt her inne, Veteran. Du har mye å komme med. Bare husk det som står på forumets fremside: "Ingen. Vi gjentar, INGEN, har fasiten på hva som er riktig trening" :)

Samtidig er det bra å bli påminnet om at vi driver med verdens enkleste idrett, og at resultater ikke kommer av seg selv, eller kan kjøpes ved dyre klokker eller dyre sko: Det må trenes!
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Gå tilbake til «Trening»