Økning i volum på 1 år

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Veteran

Re: Økning i volum på 1 år

Legg innav Veteran » 27 apr 2020 09:51

Hei torolav! en lang epistel forsvant saa jeg proever med noen kortere.
Du har som kanskje den eneste paa forumet forstaatt min tanke bak pratet om hardkjoer etc. og at en aldri blir en bedre loeper|om en har pulsklokke og GPS og alt annet med paa reisen.

Greit at IK brukte moella iblant men det har ikke noe med oss mosjonister aa gjoere. Elitegutta den tiden var like lite paa moella
som jeg var, de hadde jo en paa idrettshoeyskolen som ble brukt kun til tester.
Jeg har tidl. nevnt at de beste i dag bruker den kun til vedlikehold nar de ikke kan trene ute og er redde for skade. Hvis moella var
det vidunderet som mange tror kan en jo spoerre hvorfor Gjertene oppholder seg i ukesvis i varmen, Moen likesaa.

Men ok hvis noen vil bruke penger saa slikt saa skader det ikke meg. Som Kaggestad sa i et kaaseri, ( i Fredrikstad?) Mange av de
eldre Birkebeinerne satser slike store beloep paa seg sjoel at det er et superopplegg for skilsmisse, dvs.noe i den duren.

Du skal ikke beklage, men jeg burde vel, for jeg hadde jo sett disse navnene du oppga men aldri lest noe av dem. Nara en ser hvor
mange s.k.eksperter o.l. som tjener store pen ger paa aa skrive om igjen det samme, kanskje med en liten forandring men med samme
mas om at tirsdag maa du trene slik, onsdag slik osv. og mange foelger dette slavisk, men sjelden oppnaar det store. Da er det god
grunn til aa reagere, og det gjoer jeg.
Senest i dag i vaart kjaere Kondis, " slik blir du klar for maratondistansen". Aldeles galskap, trene i 5-10 mnd. og med et program
som ikke krever noenting. Og - det aller viktigste er utelatt, som hos alle andre trenere: Delta i KONKURRANSER ! jeg vil mase om
det til alle forstaar at det er baade det beste og ikke minst det viktigste og mest SOCIALE aspektet hvie en loeper av glede og ikke
fordi en har ingaat et veddemaal e.l. som var saa vanlig en tid.

Jeg tar en pause og haaper at dette kommer fram. Hasta pronto! hilsen Veteran.

Veteran

Legg innav Veteran » 27 apr 2020 10:36

Ok, det gikk bra saa vi proever litt til.
Du nevner Berges tid fra 3.55 til 3.03 paa ett aar. Han er vel en ung mann og kunna neppe ha trent mye inne han loep
paa 3.55 saa den forbedringen mener en boer forvente paa ett aars tid. Tiden er jo fortsatt bare en grei mosjonisttid hvis
vi ser paa de siste aars resultater.

Vedr. kalkulator-tider og mine 3000 m. som nevnt 10.00 og 9.45 kom med bare et par ukers mellomrom foerste aaret,
9.28 aaret etterpaa og siden proevde jeg ikke 3000 m. mer. Kunne sikkert forbedret den tiden men brydde meg lite om slikt.
En kjent loeper fra en ski-/loeprfam. paa Hadeland sa til megb at jeg kunne bli best paa baade 10 og 20 km. om jeg satset
noe jeg adlri gjorde. Heller ikke paa maran, loep utrolig mange loep uten tidsplaner, bare hadde det moro sammen med gode kamerater
og harde rivaler. Gikk det fort saa var det jo moro og et godt bevis paa at det vi gjorde paa trening var riktig.

Du nevnte ogsaa kamerat Kaggestad. Jeg fikk forresten mail fra han for to-tre uker siden vedr. oppladning foran maraton. og der skar|det seg litt fordi han kun refererte til elitens oppladning som jeg jo kjente godt til.
Men vedr. sammenheng mellom f.eks. 10.000 m. og maraton. Johan hadde ca. 3,5 min. bedre tid paa 10ern, men jeg kjoerte heller
aldri 10 i ordentlig konk. "Bislett-mila" var det vel, et aapent mosjonsloep med mange ogsaa av de beste. Jeg ble tilfeldigvis loepende
ved siden av Jack W. som ble sekundert av Grete , og jeg fulgte han hele tiden uten asa gjoere noe forseok paa aa loepe raskere,
og noen tid husker ikke jeg.
Men Johan som ogsaa hadde en meget god tid paa 3000 m. (8.19 om jeg husker rett?) han var bare 2 min. bedre paa maraton, og jeg
loep ogsaa paa 2.41 da jeg var 48 aar, og etter Veterantabellene er min tid bedre enn Johans, han var ogsaa 4 aar yngre da han loep
paa 2.35. Dog uten at dette betyr noe som helst for meg , jeg har jo ikke truffet Johan paa saa mange aar naa at det er en skam,
men vi har levd i ulike verdener siden den gang - men har naa mailkontakt .

Ellers leser jeg i dag i vaart kjaere Kondis: " Slik blir du klar for maratondistansen " - og jeg beklager aa maatte si at det opplegget
er helt hinsides. Trene 5-10 mnd. mot et maratonlep, og med et opplegg/program som ikke engang kan skremme en katt -
og neppe gi en mosjonist mye loepeglede.
Og - "Om du velger aa loepe halvmaraton foerst eller gaa direkte paa 42,2 km. betyr mindre " !! Du verden, skal dette vaere fra
treningseksperter? Det viktigste er som vanlig ikke navnt - KONKURRANSER - ingen av disse trenerne som tar seg godt betalt
for tildels udugelige tips nevner noe om det viktigste , morsomste og desidert mest SOSIALE - fellestrening og konkurranser !

Greit, jeg skal kontakte Andreas Grossner og gi han noen tips. Vi hoeres her igjen om linken funker -
ellers har dere min mailadresse og kan gjerne skrive, spesielt hvis dere ikke faar svar her pga problemer...
Med oenske om en forrykende mandagskveld - jeg har kun kjoert 2 timers bike idag - bare + 33 sier TV-vaeret, greit det.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 27 apr 2020 10:49

Veteran skrev:Hei, naa funket sitatlinken ogsaa, og jeg preover et kort svar:
Debyloepet var trolig paa ca. 10 km. "berg og dalbane" mest paa asfalt like utenfor stuedoera. Har noen vaert paa Rabba/Rundtom/
Hovsmarka/Haldenvn. i Hoenefoss saa vet de. Husker ikke tider bare de 3 siste, men RFIK hadde mange gode juniorer som var med。
Men 15 km. paa timen mest paa skogsstier gikk jeg rett paa sammen med Karl. 3000 m. paa 10.00 og 9.45 var nok aaret etter, og
9.28 ett aar senere igjen.

Hei, Som nevnt, 15km i 4:00-fart på skogsstier tilsvarer minst 32-33 min på 10k. En 37-åring kommer ikke dit med fravær av røyking som treningsgrunnlag. Ferdig snakka.

Og som et apropos; vinneren av 10km, Bergen skogsmaraton 2019 løp på 40:25...
Sist redigert av Johnny Puma den 12 mai 2020 22:31, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 28 apr 2020 16:00

Om en skal svare trådstarter ut i fra hva som gir mest frem gang for han eller for en som starter å bevege seg nå en er over 30år,må vell bli noen få forskjeller......DET som er naturlig er å lage en grundig støtte mur.Dvs AT SENER OG LEDD får 1prio tidlig i karrieren (har man overvekt i barndommen som eks fredrik får du en kraftigere ledd og ligament de få turene de er opp å går)De av oss som ikke fikk all vekt treninga må kompansere for dette med mere grunntrening først.
Ellers så stopper det opp kanske fort ,fordi belastningene på ledd er høyere enn det nivået kroppen ligger på.Dette merker man at løpsteget blir mindre og mindre smidig.Da kan man velge å drite i det å håpe på flaksen ,dvs straffen kommer ca10 år frem i tid....avhengig av alder ,mat ,sirkulasjonsnivå,ph verdier i kroppen.
Forsatt er det ingen som legger vekt på at bevegelsesmønsteret er veldig mye lavere enn de som blir født etter 1970.Bare denne krever at dagens barn bør trene mye mer sirkulasjonstrening for å få kraftigere sene og brusk kap.

Passer en på dette og phverdien i kroppen (ph verdien styrer energi produkjonen i kroppen,dvs den lammer den om du kan anatomi og setter sammen reaksjonmønsterert etter ph verdien er sur...Er du sur i kroppen løper du ikke hardere.Du retter den opp.....
DIN FREMGANG KAN BLI ENORM OM EN PASSER PÅ DE FÅ TINGENE HER , men det er en god start... å bruke motivasjons verktøy under løpe turen blir + for dem som forstår dem og ikke for dem som har en så lavt nivå at det å komme seg inn på enkle sider krever mye og poster det samme noen ganger extra...DA forstår enn hvor landet ligger....

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 28 apr 2020 16:09

om man tenker på de som har fått i seg for mye corona...Er spørsmålet har en men mye grunntrening større mulighter enn en som bare trener fart....Hvem får den største hangoveren....

for de som leser aviser....En studie fra en aktivitetsmålerprodusent (fitbit) har sammenlignet data fra sine brukere for mars 2019 og mars 2020. Resultatet viste en nedgang på 14 prosent i antall skritt blant de norske brukerne.
https://www.aftenposten.no/viten/i/0ndQ ... DiIuiFblzM

ut i fra dette bør de fleste forstå hvorfor hard trening får mye mer oppmerksomhet ,fordi konskvensen av lite aktivitet gir en rask fremgang når en trener hardt . MEN uten den gamle grunntreningen blir det skadelig på lang sikt da 70% av befolkningen ikke har herdet kroppen overhode....

Gå tilbake til «Trening»