Løpe staver.

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Øverby

Løpe staver.

Legg innav Øverby » 24 mar 2020 14:05

Jeg har planer og kjøpe inn løpe staver til å bruke dem i motbakke løp. Og det jeg har hørt skal det være en fin trening å bruke staver i motbakker. Og har noe tips åssen staver det lønner jeg å kjøpe inn? Og hvor finner jeg sånne trenings tips på nette?

håvard b.

Re: Løpe staver.

Legg innav håvard b. » 30 mar 2020 17:14

Mener du til elghufs, skigang med staver o.l.? Ikke til motbakkeløp i konkurranse vel, for da er det vel ikke lov med staver?

Hvis førstnevnte, så er/var det vanlig å gå litt ned fra stavlengden du bruker på ski. Jeg har ikke gjort det på en del år, men husker at jeg gikk ned 10 cm., dvs fra 152,5 til 142,5 cm. Det funket fint til både elghufs og skigang i virkelig bratte bakker. Jo brattere det var, jo lurere med litt kortere staver for lave skuldre og effekt. Tror andre typisk gikk ned 5 cm., gikk nok fint det også.

Satte rulleskipigger på stavene, ikke vanlige trinser/pigger til vinterbruk, og heller ikke "nordic walking"-løsningen.

Brukte skigang med staver/elghufs typisk til høyintensive drag fra 2-6 min. Litt avhengig av hva bakken tillot.

Øverby

Legg innav Øverby » 30 mar 2020 17:30

Takk for svaret. Jeg har tenkt å bruke dem i en slakt motbakke og på grus stier. Jeg klar over at det ikke er lov til å bruke under konkurranse med motbakke og vanlig asfalt løp. Jeg har planer å bruker litt staver. Og løpe uten staver noen ganger.

håvard b.

Legg innav håvard b. » 30 mar 2020 19:10

Da består svaret, tror jeg.
Rulleskipigger, kanskje 5 cm kortere enn klassiskstaver på ski. Trenger ikke dyre karbonstaver.

Øverby

Legg innav Øverby » 30 mar 2020 19:30

Nei jeg skal ikke kjøpe dyre staver. Det lille jeg skal bruker dem, så jeg bør ikke har dyre staver. Jeg sendt 2 forespørsel til sport butikker, der jeg mye på fjellet om sommeren. Så en av dem to hjelper meg å fine staver til å løpe med.

Gå tilbake til «Trening»