3000 m går på selvtilliten løs

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Litaguru
Innlegg: 3
Registrert: 18 apr 2020 10:04

3000 m går på selvtilliten løs

Legg innav Litaguru » 18 apr 2020 10:09

Hei,

Selvtilliten når det kommer til løping er på bånn, noe som også er helt naturlig siden jeg ikke løper spesielt mye. Holder på med litt ballsport, men nå i innetidene blir det lite og dermed må jeg løpe.

Kort fortalt: 30 år, 78 kg, 180 høy.

Løpte i går 3000 m på løpsbane, og hadde den forferdelige tiden 17-et eller annet. Ble så forbanna og skuffet at jeg ikke gadd å registrere det skikkelig.
Problemet: Jeg er ikke spesielt sliten etterpå, fordi jeg rett og slett ikke jogger/løper så fort jeg kan, fordi jeg synes det er utrolig kjedelig.

Det første jeg lurer på er, burde det/hvorfor er det så viktig for meg å klare det fortere? Spiller det noen rolle? Jeg forstår ikke at en som har spilt fotball hele livet ikke klarer å gjennomføre f.eks 15 min lett som en plett. Hvem er det som sliter med 3000 m? Og hva burde man klare det på?

Hvordan kan jeg presse meg selv er vel hovedspørsmålet, men har dere flere tips så kjør på.

Mvh frustrert alt for voksen mann med en fornuftig livsstil som ikke skjønner en dritt.

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 125
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: 3000 m går på selvtilliten løs

Legg innav Runnur » 18 apr 2020 18:04

Nå ble jeg nysgjerrig. Fortell oss litt mer om løpet.
- Hvordan var oppvarmingen?
- Løp du like raskt hele tiden eller økte du på eller slakket av?
- Hva var forventningene?
- Hvordan var pulsen og puste din underveis?
- Hvordan kjentes beina ut mot slutten?

Litaguru
Innlegg: 3
Registrert: 18 apr 2020 10:04

Re: 3000 m går på selvtilliten løs

Legg innav Litaguru » 18 apr 2020 18:25

Runnur skrev:Nå ble jeg nysgjerrig. Fortell oss litt mer om løpet.
- Hvordan var oppvarmingen?
- Løp du like raskt hele tiden eller økte du på eller slakket av?
- Hva var forventningene?
- Hvordan var pulsen og puste din underveis?
- Hvordan kjentes beina ut mot slutten?


Varmet vel heller lite opp, gikk opp til løpsbanen som er en 10-15 minutt, men ikke noe høy puls.

Løp i tilfelle like sakte, men ja, stort sett. Gikk vel 10 steg og tenkte nei, du kan jogge, du er ikke så sliten.

Forventingene var 15 minutt. Når flere på kompani Lauritzen klarer det tenkte jeg at det skulle jeg også klare, men det gjorde jeg i alle fall ikke når jeg jogget alene.

Jeg var vel tidvis tungpustet, men da roer jeg dessverre litt ned.

Beina var egentlig grei, satt meg ned og var ikke spesielt svett eller tungpustet, bare skuffet.. Men jeg forstår jo at jeg ikke har løpt etter evne, men forstår heller ikke hvordan jeg skal presse meg. Tror vel mengdetrening er det uønskede svaret :D

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 125
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: 3000 m går på selvtilliten løs

Legg innav Runnur » 18 apr 2020 18:58

Du må etablere en vane. Sett deg et mål om f. eks å jogge 30 minutter rolig annen hver dag eller 3 ganger i uka. Du kan også variere mellom og gå og jogge dersom du blir tungpusta. Det kommer til å bli mye enklere når du har etablert vanen, men du må akseptere at det kommer til å føles som ork før du får etablert vanen. Løping blir enklere hele tiden og det er tøffest i starten! Hvis du synes det er kjedelig å løpe flatt, så kan du jo prøve å løpe i terrenget. Det er mer variert både for bein, kropp, øyne og øre :D

Litaguru
Innlegg: 3
Registrert: 18 apr 2020 10:04

Re: 3000 m går på selvtilliten løs

Legg innav Litaguru » 19 apr 2020 07:16

Runnur skrev:Du må etablere en vane. Sett deg et mål om f. eks å jogge 30 minutter rolig annen hver dag eller 3 ganger i uka. Du kan også variere mellom og gå og jogge dersom du blir tungpusta. Det kommer til å bli mye enklere når du har etablert vanen, men du må akseptere at det kommer til å føles som ork før du får etablert vanen. Løping blir enklere hele tiden og det er tøffest i starten! Hvis du synes det er kjedelig å løpe flatt, så kan du jo prøve å løpe i terrenget. Det er mer variert både for bein, kropp, øyne og øre :D


Ja, jeg må nok det. Må begynne å like det og føle mestring. Problemer er bare at jeg føler at alle andre har et utgangspunkt med så mye bedre form, eller at de får så mye bedre kondisjon på null innsats. Så jeg skal faktisk gi det en måneds tid og se om det utgjør noen forskjell over hodet.

Toffin
Innlegg: 23
Registrert: 17 apr 2019 02:42

Re: 3000 m går på selvtilliten løs

Legg innav Toffin » 21 apr 2020 01:03

Hvis du har vært aktiv med fotball hele livet så ser du nok 15-tallet snart på 3000-meteren. (holder du på med fotball enda?) Det gjelder bare å finne en fart du er komfortabel med som du klarer å holde i et par kilometer før du girer opp tempoet litt den siste kilometeren. Og den farten som du per dags dato føler deg komfortabel i - kommer stadig til å bli litt og litt raskere.

For meg hjelper det å løpe med musikk, men det er selvfølgelig smak og behag.

Brukeravatar
torolav
Innlegg: 144
Registrert: 08 jun 2012 10:44

Re: 3000 m går på selvtilliten løs

Legg innav torolav » 21 apr 2020 07:28

Hei Litaguru,

Synes Runnur har et godt poeng med å etablere en vane med treningen. Tre ganger i uka er fint. Da får man hviledager mellom løpeturene.
Generelt synes jeg det virker som mange trener mye "overdistanse" og litt "overfart" mot løpene de trener mot.

Overdistanse - det er bra om i alle fall to av de tre ukentlige øktene er over 3 km. Vet lite om hvor langt du løper nå, men forsiktig progresjon er bare for å unngå skader - samt utbrenthet. Mange bruker 10 %- regelen, om at hver enkelt løpetur økes med maksimalt 10 % hver uke, og at uketotalen økes med maksimalt 10 % hver uke.
Vet litt for lite om utgangpunktet ditt, men om du løpet tre ganger i uka og 5 km hver gang, så kan jo den ene turen økes med f.eks 1 km annenhver uke til du når 10 km. Deretter kan en av de andre øktene (en 5 km tur) økes på tilsvarende måte, ELLER du kan øke farten litt, mens den lengste holdes på 10 km.

Overfart - den tredje ukentlige øka kan brukes til å ta i LITT mer. Et prinsipp er å løpe 3000 m i intervaller. Da klarer du kanskje litt høyere fart enn på testløpet, alternativt samme fart uten å bli like sliten. Det kan gjøres med 6 x 500m intervaller (alternativt 6 x 3 min). Enten flatt (for å få farta) eller i slakk motbakke (bygger styrke også). Pausene kan være 2-3 minutter. Du kan jo begynne med 3 minutter, og så redusere pausen til 2 minutter når formen blir bedre.

Til slutt:
Sammenlign med deg selv! Du spør om hva man bør klare 3000 m på. Svar: Du kan prøve å bli litt raskere enn deg selv hver gang du tester ;)
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

gnagblemme
Innlegg: 33
Registrert: 12 apr 2018 14:01

Re: 3000 m går på selvtilliten løs

Legg innav gnagblemme » 21 apr 2020 09:10

Hei

Ut fra det du skriver virker det bare som om du er ukomfortabel med å presse deg. Hvis du ikke er sliten etter en 3000 m så kan du med fordel presse deg mer. Hodet må også trenes til å stå i ubehaget. Gjetter på at du løper betydelig fortere bare med å ta noen uker med 2-3 løpeturer i uken der du ikke er redd for at det skal gjøre vondt.
Blog: https://gnagblemme.wordpress.com/
Instagram: @gnagblemme

Johnny Puma
Innlegg: 348
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: 3000 m går på selvtilliten løs

Legg innav Johnny Puma » 21 apr 2020 23:28

gnagblemme skrev:Hei
Ut fra det du skriver virker det bare som om du er ukomfortabel med å presse deg. Hvis du ikke er sliten etter en 3000 m så kan du med fordel presse deg mer. Hodet må også trenes til å stå i ubehaget. Gjetter på at du løper betydelig fortere bare med å ta noen uker med 2-3 løpeturer i uken der du ikke er redd for at det skal gjøre vondt.

Utifra egen erfaring tror jeg at dette er nøkkelen. Jeg spilte også fotball til jeg var knapt 30, deretter 5 år uten annen trening enn styrke før jeg gradvis begynte å løpe igjen.

Det er litt spesielt å begynne å løpe lengre distanser når du ikke er vant til det. Du blir sliten på en udefinerbar måte, kroppen din maser på en måte konstant på deg at dette må du IKKE utsette deg for. Det tar en del tid å komme over dette, det viktigste i denne perioden er at du faktisk klarer å komme deg ut for å trene. Det spiller ingen rolle om øktene føles tunge og du må avbryte, du må bare akseptere at det blir en kamp mot ubehaget i en viss periode. Ett langsiktig og flere kortsiktige mål vil hjelpe med å gjennomføre. Lag en bruker i Strava e.l. så du enkelt får loggført treningen. Legg inn en målsetning om ukentlig distanse og meld deg på en 10km til høsten.

Etter en del års løping er jeg nå i andre enden av skalaen og sliter med å holde igjen. Komfortsonen min ligger rett under anaerob terskel, når jeg kjenner det blir tungt roer jeg litt ned, men etter et lite minutt bare må jeg sette opp tempoet igjen. Dette medfører mye sone 3/4-trening (noe som er definert som DON'T i nesten all treningsliteratur), men jeg har funnet ut at det beste for meg er å trene i det tempoet jeg faktisk liker.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester