Fart på intervaller

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Johnny Puma
Innlegg: 343
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Fart på intervaller

Legg innav Johnny Puma » 05 jul 2020 22:22

Runnur skrev:Er det noe poeng i å noen gang løpe i 10k-fart hvis man trener til halv- eller helmaraton? Gir denne treningen noen positive effekter spesifikt til disse lengre distansene? På den ene siden er det et mentalt aspekt hvor man psykisk forberedes å ha det hardt i konkurranse og på den måten vil man kunne forbedre løpsprestasjonen, men hva med rent fysisk? Er det styrketrening å løpe raskt (bygger vi spesifikke muskler?) Bakkeløp er en kjent form for spesifikk styrketrening for løping. Kan man ikke løpe i bakke for å få denne muskelbyggingseffekten? Bakkeløp er dessuten mer skånsomt for beina, og jeg tenker det er et viktig poeng med god treningsplanlegging at man er skånsomme med kroppen fordi kontuinitet er det som gir best resultat i lengden. Å løpe intervaller i lavere fart gir økt volum og er mer skånsomt, så i min verden er det lurest å trene i halv- eller helmaratonfart i intervallene. Og så kan man heller supplere med bakkedrag for hurtighet og muskelbygging.

Både enig og litt uenig her. Intervaller (på flatmark) bør vanligvis ligge i litt høyere tempo enn konkurransetempo. F.eks. ønsker man jo at 10k-tempoet etterhvert skal bli 21k-tempoet, og da må man legge noe av treningen i denne farta.

Om det er "styrketrening" å løpe raskt er diskutertbart, men generelt får du en endring i dominante muskler når fart økes. Ved rolig jogg vil quadriceps være dominant, mens hamstring, hofteleddsbøyere og setemuskler vil ta mer og mer over jo raskere du løper og jo mer du skyver fra. I et bakkeløp vil du ikke få denne effekten i like stor grad, selv om følt intensitet er like høy. Bakkeløp har derimot mange andre fordeler (Du får svært raskt opp pulsen, skånsomt for beina, utvikling av styrke, særlig for quadriceps). Derfor bør du variere mellom motbakker og flatmarksintervall.

For å få opp styrken i beina vil jeg anbefale at du som nevnt varierer intervallene mellom seige drag i bakker og raske drag på flatmark. I tillegg er det aldri feil å legge inn en ren styrkeøkt min. 1 gang i uka, der man som minimum bør ha med knebøy og 1 utfallsøvelse. Det er vanskelig å trene hamstring, sete og innside lår optimalt uten å jobbe adskillig dypere enn du gjør under løping.

EDIT: Hvis du løper mye må du være oppmerksom på totalbelastningen hvis du legger på styrketrening. Knebøy er en svært tung øvelse der nybegynnere bør starte veldig lett og øke veldig sakte.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester