Kombinasjon - Løp og Sykkel

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
AleksanderN
Innlegg: 1
Registrert: 21 jul 2020 12:43

Kombinasjon - Løp og Sykkel

Legg innav AleksanderN » 21 jul 2020 12:56

Kjære kondisvenner,

Jeg oppsøker dere for hjelp til å sette sammen en treningshverdag. I flere år har jeg slitt med småskader grunnet ivrig overtrening i gode perioder. Tenker hver gang at jeg skal være displinert og ta det rolig, men det ender ofte opp med for rask tilbakegang.

Denne gangen skal det være annerledes! Jeg tenker nemlig at jeg skal innordne treningen med innslag av sykkel. Jeg er vanligvis utelukkende til løping, men grunnmotivasjonen er egentlig god form, så bevegelsesform er egentlig ikke viktig.

Når jeg oppsøker artikler på nett så tar veldig mange utgangspunkt i toppidrettsutøveres hverdag og gir oss prosentsatser for hvor mange hardøkter man skal ha i en uke. Om jeg skulle fulgt disse prosentene ville jeg hatt svært få minutter med intervaller i uka og det tror jeg ikke på at er veien frem. I spørsmålspodcasten til I Det Lange Løp så virket panelet enige om at når man trener lite så skal man legge inn så mye kvalitet som mulig i første omgang og deretter fylle på med mengde i lav intensitet. Dette er en tilgang jeg har større tiltro til.

Så kommer vi i relaiteten til spørsmålet mitt: Hvordan skal jeg sette sammen treningen fremover?

I utgangspunktet er planen tre løpeøkter:
En terskelintervalløkt med mellom 6 og 10 1 km drag
En hurtigintervall med mellom 8 og 14 400 m drag
En vekselsvis moderat rask og vekselsvis moderat sakte langtur.

Jeg ønsker primært å supplere med en terskelintervalløkt på sykkel. Er dette fornuftig?

Veteran
Innlegg: 434
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Kombinasjon - Løp og Sykkel

Legg innav Veteran » 25 jul 2020 08:07

AleksanderN skrev:Kjære kondisvenner,

Jeg oppsøker dere for hjelp til å sette sammen en treningshverdag. I flere år har jeg slitt med småskader grunnet ivrig overtrening i gode perioder. Tenker hver gang at jeg skal være displinert og ta det rolig, men det ender ofte opp med for rask tilbakegang.

Denne gangen skal det være annerledes! Jeg tenker nemlig at jeg skal innordne treningen med innslag av sykkel. Jeg er vanligvis utelukkende til løping, men grunnmotivasjonen er egentlig god form, så bevegelsesform er egentlig ikke viktig.

Når jeg oppsøker artikler på nett så tar veldig mange utgangspunkt i toppidrettsutøveres hverdag og gir oss prosentsatser for hvor mange hardøkter man skal ha i en uke. Om jeg skulle fulgt disse prosentene ville jeg hatt svært få minutter med intervaller i uka og det tror jeg ikke på at er veien frem. I spørsmålspodcasten til I Det Lange Løp så virket panelet enige om at når man trener lite så skal man legge inn så mye kvalitet som mulig i første omgang og deretter fylle på med mengde i lav intensitet. Dette er en tilgang jeg har større tiltro til.

Så kommer vi i relaiteten til spørsmålet mitt: Hvordan skal jeg sette sammen treningen fremover?

I utgangspunktet er planen tre løpeøkter:
En terskelintervalløkt med mellom 6 og 10 1 km drag
En hurtigintervall med mellom 8 og 14 400 m drag
En vekselsvis moderat rask og vekselsvis moderat sakte langtur.

Jeg ønsker primært å supplere med en terskelintervalløkt på sykkel. Er dette fornuftig?


Hei Aleks! hvordan har du trent naar du har faatt skader pga overtrening? For meg er begge deler totalt ukjent,
men jeg har da trent endel loeping. Ikke mange timer og km. men kvalitet som har gitt gode resultater.
Har ogsaa trent mye ammen med andre, spesielt en noe bedre kamerat som sporret meg til innsats, og jeg pratet
endel med vaare aller beste maratonere paa 80-tallet. Steinalderen javel men da loep mange raskere enn
de fleste i dag.
Glem topputoevernes program etc. Derimot som du nevner i Det lange loep saa stemmer det bedre med hvordan
jeg/vi trente og jeg nevnte. Kvalitet framfor mengde og etterhvert litt mer mengde, men ikke kun i lunketempo.

3 oekter greit: du sier "terskelintervall" og hva betyr det for deg..?
6 -10 drag virker litt tilfeldig, det betyr at du kan hoppe av underveis og er ikke bra. Bestem deg for et visst antall og kjoer disse ordentlig det gir mening. max. 1,5 min. pause.
"hurtigintervall" - er det raskere enn terskel? Kjoer 10 ordentlige, ikke 8 eller fjorten. samme som ovenfor.
"Vekselvis" moderat rask osv. Hva betyr langtur i km?
Du nevner vel ikke om du satser paa 10 eller 42 km. og det betyr jo ganske mye. Men en liten langtur (15 km.)
og/eller en 20 - 30 km. boer du kjoere ukentlig for aa faa opp kondisen uansett hva du satser paa.

Sykkel: Jeg loep flere hundre lange loep paa all slags underlag i 10 aar uten en eneste skade av noe slag.
Sykling startet jeg med for 8 aar siden etter ca 23 aar helt uten trening p.g.a. div. skader etter ulykker.
Flere kjente var gode syklister den tiden og kombinerte fint med maraton, og jeg merker naa at det er en fin
kombinasjon. Loeping krever mer kondis og belaster alle ledd mye mer, sykling gjoer godt for alle ledd, og
min evigvarende prolaps hindrer meg ikke fra aa kappkjoere med ungguttene i motbakkene, saa sykling anbefales!

Mer detaljer etc. hvis det er av interesse. Ha en fin helg! mvh . veteran Fredrik.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester