Halvmaraton siste 8 uker

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Kondisjag

Halvmaraton siste 8 uker

Legg innav Kondisjag » 16 aug 2020 21:00

Hei!

Jeg skal løpe halvmaraton 7.november er planene. Har vært på et halvmaratonprogram fra Strava i seks uker nå, og har fire uker igjen. Det vil si at jeg har åtte uker igjen til halvmaraton etter programmet jeg er på nå. Hvordan tenker dere at jeg bør legge opp de siste åtte ukene? Bør jeg bare begynne rett på et 8-ukers program, eller bør jeg bare plukke litt økter som har vært på det programmet jeg er på nå?

Ligger vel an til å ha gjennomført tre økter på over halvmaratonlengde etter programmet og sikkert åtte turer på 1 time og 40 minutter eller mer. Sub 1t40 er målet mitt - et litt hårete mål kanskje.

Andre tips tas også mot med takk :)

boas

Re: Halvmaraton siste 8 uker

Legg innav boas » 17 aug 2020 12:19

Det programmet du følger er nok lagt opp til å kulminere i konkurransen med en oppladningsperiode. Derfor ville jeg heller strukket ut programmet i de kommende ukene framfor å fullføre, starte et nytt og få konkurransen midt i. Om du vil følge et fastsatt program kan du f.eks. kjøre noen uker dobbelt, men annenhver gang for variasjon og restitusjon, eksempelvis uke 7-8-9-10-9-10-11...

Lykke til!

Veteran

Legg innav Veteran » 18 aug 2020 02:32

Kondisjag skrev:Hei!

Jeg skal løpe halvmaraton 7.november er planene. Har vært på et halvmaratonprogram fra Strava i seks uker nå, og har fire uker igjen. Det vil si at jeg har åtte uker igjen til halvmaraton etter programmet jeg er på nå. Hvordan tenker dere at jeg bør legge opp de siste åtte ukene? Bør jeg bare begynne rett på et 8-ukers program, eller bør jeg bare plukke litt økter som har vært på det programmet jeg er på nå?

Ligger vel an til å ha gjennomført tre økter på over halvmaratonlengde etter programmet og sikkert åtte turer på 1 time og 40 minutter eller mer. Sub 1t40 er målet mitt - et litt hårete mål kanskje.

Andre tips tas også mot med takk :)

Hei ! Hvis oppgir alder/vekt, og om du har en tid fra tidligere paa en viss distanse, saa skal du faa et godt raad.
Det du forteller sier absolutt ingenting , Strava er for meg ukjent, haha.
Hvor mange oekter i uka kan du trene? Maal 1.40 haarete?? mener du det er hardt, Eller?
Er du normalt ung & frisk uten handicap er sub1.30 et mer normalt maal for deg, og det klarer du greit.
Fortell litt mer saa faar du superoppskrifta som gir deg loepelyst & glede framover. hilsen maratonveteran.

Kondisjag

Legg innav Kondisjag » 26 aug 2020 09:10

Veteran skrev:Hei ! Hvis oppgir alder/vekt, og om du har en tid fra tidligere paa en viss distanse, saa skal du faa et godt raad.
Det du forteller sier absolutt ingenting , Strava er for meg ukjent, haha.
Hvor mange oekter i uka kan du trene? Maal 1.40 haarete?? mener du det er hardt, Eller?
Er du normalt ung & frisk uten handicap er sub1.30 et mer normalt maal for deg, og det klarer du greit.
Fortell litt mer saa faar du superoppskrifta som gir deg loepelyst & glede framover. hilsen maratonveteran.

Hei Veteran!
Jeg startet med løping i oktober i fjor når vekta var 122kg. Alderen min er 34 år, og vekta ligger nå rundt 95-96 kg. Har aldri løpt halvmaraton i konkurranse før, men under trening(rolig tur) har jeg vel rundt 2 timer. Jeg trener nå fem økter i uka og programmet mitt legger opp til 1-2 intervalløkter i uka. Kjører i tillegg langturer hver søndag som ligger alt fra 15-21 km. Jeg har hatt god forbedring også på 10km og hadde siste test i mai hvor jeg klarte 44.55. Det vil tilsi at jeg ikke skal være så langt unna 1.40, men samtidig så kjenner jeg i øktene at det å holde 4.44 tempo på km er tøft, og at det føles for tøft til å holde i 21km. Likevel er denne følelsen basert på når jeg er midt i et tungt program og ikke med friske bein.

Som sagt er løpet jeg skal delta på i starten av november og som boas er inne på så er jo programmet lagt opp med en løpsdag på slutten hvor bein og kropp skal være klar for løp. Jeg tror jeg legger opp til å fortsette på programmet som boas sier, og tar noen uker om igjen, men er åpen for innspill.

Hvis jeg har fem økter i uken Veteran, hvor mange av disse ville du kjørt som "nøkkeløkter"? Og hva vil du si er de viktigste øktene å ta med?

Brukeravatar
KrampeGammeln
Sted: Vormsund
Kontakt:

Legg innav KrampeGammeln » 26 aug 2020 09:29

Hei Kondisjag
Jeg må nesten blande meg inn her - mest for å si at med den fantastiske vektutviklingen din er 1:40 et veldig ambisiøst mål. At du på sikt kan peile deg inn på 1:30 som veteran skriver om er greit, siden du fortsatt er ung. Men, klarer du 1:40 nå er det fantastisk. Jeg mener boas sitt forslag er en god idé
Dersom du ikke klarer 1:40, ikke bli så veldig skuffet; det er stor forskjell på å løpe fort i 21 km kontra 10 km - og nøkkelen for deg vil være å ikke åpne for fort - ikke raskere enn snittfarten du håper å holde.
Testløpet er en god indikator - og heldigvis er det lettere å løpe fort i konkurranse enn på test alene. 45 minx2+10 min virker fornuftig.

Lykke til, jeg er veldig imponert over de som klarer å jobbe så bra med vekta og komme i så god form på ett år. Dette er noe ganske annet enn utfordringen ville vært for en slank nybegynner i 20-årene.

Veteran

Legg innav Veteran » 27 aug 2020 01:59

Hei kondisjag - o.a. andre!

Hadde jeg visst din vekt da jeg svarte, saa ville jeg nok ogsaa ment at ditt maal om 1.40 var bra.
Naa vet jeg og synes som Krampe-Gammeln (som slett ikke er gammel jfr. med meg, haha)
at du har gjort en flott jobb paa saa kort tid, og boer fortsette som foer men gjerne med litt mer
variasjon. Saa lenge du synes det er morsomt aa trene, for det boer det vaere, og antallet kg.
gaar ned saa har du allerede vunnet.

Har du mulighet til aa henge deg paa i et hvilket som helst mosjonsloep de foerste ukene saa er
det bare positivt. Da skal du ikke tenke saa mye paa tid men bare finne en god rytme som gjoer
at du foeler at du har kontroll, saa vil det hele gi god effekt uten at du maa slite og du blir en
konkurranseerfaring rikere.

Enig med de tips du allerede har faatt, og mtp dine forutsetninger er det godt jobbet hvis du klarer 1.40.
Lykke til og hold kontakten her saa vi faar hoere hvordan det gaar framover.

Kondisjag

Legg innav Kondisjag » 27 aug 2020 10:59

Takk for svar både Krampe-Gammeln og Veteran!

Jeg er kjempefornøyd med egen utvikling til nå, både vektreduksjon og fremgang i løpingen. Hovedmålet har egentlig ikke vært vektnedgang, men å komme i bedre form og da vet jeg jo at nedgangen i vekt er en positiv konsekvens av dette. Når jeg startet med løping for snart et år siden så ble etter hvert målet å klare halvmaraton på under 2 timer. Det forsto jeg etter hvert at var fullt oppnåelig og jeg justerte det da ned til 1.40 etter testløpet på 10 km. Dette er nok pr nå et drømmemål og hvis jeg ikke klarer å nå målet så vil jeg ikke gå i kjelleren, men jobbe videre ned mot dette delmålet. Hovedfokuset er uansett å holde seg skadefri og fortsette kontinuiteten med 5 økter i uka.

Dere skal få oppdatering etter løp ;)

Gå tilbake til «Trening»