Rolig langkjøring.

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Lars-Christian
Innlegg: 2
Registrert: 09 apr 2021 20:41

Re: Rolig langkjøring.

Legg innav Lars-Christian » 09 apr 2021 20:59

Veldig enig med det veteran skriver her. I starten er det ikke hensiktsmessig å tenke på hverken puls eller fart.

Slik jeg ser det, handler de første månedene med løping kun om å få på plass en rutine og en grunnform. Da er det ikke poeng å snakke om hverken terskel, soner eller noe annet. Har du ikke vært idrettsaktiv tidligere, så kan det godt hende at formen er på et nivå hvor rask gange vil være en vesentlig del av treningen din de første månedene.

Og det er helt greit!

Etter min mening bør du kun operere med to intensitetsnivåer i starten:

- Rask gange
- Løping

Formen vil raskt bli bedre etter noen måneder hvor du trener tre ganger i uka med en hensiktsmessig miks av disse to. Har skrevet litt mer utfyllende om akkurat denne tematikken her. Og på nettsiden der finner du også noen planer (helt gratis) som passer bra til ditt nivå.

håvard b.
Innlegg: 170
Registrert: 24 jan 2010 22:51

Re: Rolig langkjøring.

Legg innav håvard b. » 10 apr 2021 19:09

Enig med Lars-Christian og Veteran. Oppsummert: i begynnelsen bare løp. Men ikke for hardt eller for mye.

Selv om det ikke er noe hovedpoeng: Spissformuleringen "4x4 er ubrukelig som kondisjonstrening" er - selv som en spissformulering - bare feil. Ikke at jeg mener det bør/skal/må prioriteres, men det er en av mange mulige intervallkonstellasjoner som åpenbart gir effekt på maksimalt oksygenopptak og dermed kondisjon.
Men anyhow: første avsnitt.

Inter
Innlegg: 3
Registrert: 24 apr 2020 07:48

Re: Rolig langkjøring.

Legg innav Inter » 22 mai 2021 10:05

Legg bort puls klokka, lett å bli for opphengt i puls. Finn en løype som ikke har så mange høydemeter og løp så rolig du kan i 2- 3 timer en gang i uka. Langturer skal gå mye roligere enn du tror, det skal være kos. Dette for å bygge form og overskudd til hardøkter. Det er i intervall øktene du skal ta i. Lykke til!


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester