Tredemølle hjemme - anbefalinger?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
RunForLife
Innlegg: 1
Registrert: 11 aug 2021 12:47

Tredemølle hjemme - anbefalinger?

Legg innav RunForLife » 11 aug 2021 13:04

Hei :)

Jeg lurer på erfaringer rundt, og anbefalinger for, tredemølle hjemme?

Ingen toppidrettsutøver her. Men mosjonist i den såkalte tidsklemma som ønsker muligheten til mer kontinuitet på løpingen mellom all logistikk i hverdagen med små barn og en del reising på partner. Ønsker å kunne få tatt de løpeturene på kveld/morgen de ukene som gressenke. Har ikke eget treningsrom, så må bruke gang (stor), stue el. Ønsker derfor at den er mulig å sette opp mot vegg når ikke i bruk. Løper helst intervaller i motbakke pga plages med knær/legger. Krav er derfor stigning og noe demping. Har sett litt på WalkingPad K15, men ser at det finnes jo mange i samme prisklasse som kan slås sammen og har flere funksjoner. Nå trengs ikke så mange funksjoner akkurat, men blir smågal av å lese spesifikasjoner og tester. Vi er jo så forskjellige.

Blir veldig glad om noen har erfaringer å dele til en litt tung løper som elsker intervaller :)

Veteran
Innlegg: 439
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Tredemølle hjemme - anbefalinger?

Legg innav Veteran » 14 aug 2021 10:52

RunForLife skrev:Hei :)

Jeg lurer på erfaringer rundt, og anbefalinger for, tredemølle hjemme?

Ingen toppidrettsutøver her. Men mosjonist i den såkalte tidsklemma som ønsker muligheten til mer kontinuitet på løpingen mellom all logistikk i hverdagen med små barn og en del reising på partner. Ønsker å kunne få tatt de løpeturene på kveld/morgen de ukene som gressenke. Har ikke eget treningsrom, så må bruke gang (stor), stue el. Ønsker derfor at den er mulig å sette opp mot vegg når ikke i bruk. Løper helst intervaller i motbakke pga plages med knær/legger. Krav er derfor stigning og noe demping. Har sett litt på WalkingPad K15, men ser at det finnes jo mange i samme prisklasse som kan slås sammen og har flere funksjoner. Nå trengs ikke så mange funksjoner akkurat, men blir smågal av å lese spesifikasjoner og tester. Vi er jo så forskjellige.

Blir veldig glad om noen har erfaringer å dele til en litt tung løper som elsker intervaller :)


Hei! Bestefar har endel synspunkter/erfaringer som du boer lytte til:
Naar du i likhet med mange andre nevner "logistikk" o.l. saa synes jeg synd om deg/dere. Forstaa meg rett.
Du er ikke aktiv utoever men vil gjerne opprettholde trening og kondisjon. Det er veldig positivt, men tenk mer
paa det mentale for alle parter enn eventuell framgang/resultater.
Jeg har pratet med flere i samme situasjon, bl.a. min datter. Foerst, det forundrer meg at ikke noen av
"moelle-diggerne" har kommet paa banen. Men vaer sikker, naa dukker de nok opp. Fordi de vet at jeg er meget
skeptisk til moella, at den kun er et greit hjelpemiddel for eliteloepere, men et falskt og ofte direkte skadelig
redskap for mosjonister som jeg haaper i utgangspunktet loeper av ren glede og mtp egen helse.

Du nevner "motbakke", da mener du vel stigning paa moella? Det var en kar her i fjor som drev med dette
uten aa ha peiling paa hvor lite stigning det er mulig aa oppnaa. Men det viktigste tenkte han ikke paa:
Stigningen er ikkie bare minimal, men likevel skadelig. Tenk deg motbakke med glatte ski, det har alle opplevd.
Strekkskader i fot/ben og legg som forplanter seg i hele kroppen. Slik funker ogsaa moella.
Baandet suser og gaar og du har fullt kjoer med aa holde deg oppreist selv i 10-12 km/t. Nytten/utbyttet blir null
eller helst minus.
Aa bruke flere tusen og kunne bruke moella noen korte stunder hjemme blir bortkastede penger.
Proev som min datter hadde succe med, faa tak i ei paalitelig jente/to venninner som kan passe barna en time
弄嗯X/uke。 Saa kan du nyte naturen, loepe alene eller med venninne(r), slippe helt aa tenke paa barna o.a. ting
akkurat da. Faa det mentale paa plass, ingen stress, da faar du xtra energi ogsaa for lengre turer som er mye
viktigere enn intervaller som egner seg best for trening til konkurranser.
Obs. plages du med knaer/legger saa er ikke motbakke noe for deg ennaa. Finn en naturlig myk maate aa loepe
paa uten aa tenke paa hverken teknikkk eller fart Bare nyt km. - ute ! Du faar aldri samme glede av aa loepe paa
moella. Til og med IK og S.Buraas er enig med meg der - jeg har forresten adskillig fler loep i beina enn dem -
men at moella tvinger oss til en unormal og paa sikt skadelig loepestil er vi helt enige om.

Proev aa finn en mye bedre loesning slik at du kan trene ute. 2 x 1 time i uka ute er mye bedre enn 10 korte
turer paa moella inne,der du gjerne desverre maa avbryte for smaating osv. Jeg vet hvordan mange har opplevd
dette problemet. Moella dreper loepegleden , gir minimalt nytte/utbytte trenigsmessig.
Jeg kjenner ogsaa flere som har gitt opp moella etter meget kort tid, men de vil helst ikke innroemme at jeg
hadde rett da jeg advarte og foreslo det samme som til deg.
For din egen - og ikke minst familiens beste - naar du ikke satser paa OL: Gjoer alt du kan for aa unngaa
"moelle-tabben". Den kan bli kostbar og svaert irriterende. Jeg oensker deg lykke til med alt ! hilsen veteran

Johnny Puma
Innlegg: 348
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Tredemølle hjemme - anbefalinger?

Legg innav Johnny Puma » 20 aug 2021 10:03

Jeg er enig med Veteran i det meste han skriver her. Prioriter alltid å komme deg ut i terrenget når du løper. Bedre for helsa, bedre for hodet, bedre for beina.

Jeg har snakket med mange som påstår at tidsklemma er årsaken til at de trener lite eller ikke trener i det hele tatt. Samtidig kan vedkommende legge ut på Facebook at h*n har sett ferdig samtlige sesonger av 10 serier på Netflix og lurer på om noen har forslag til andre serier. Hvis timeplanen er så full 24/7 at 3 økter á 1 time i uka ikke er mulig å gjennomføre så MÅ man rydde opp, ellers møter man snart veggen.

Når det er sagt har jeg også en langt mer pragmatisk tilnærming til tredemøller; hvor god du blir i langløp er nesten utelukkende et resultat av hvor mange kilometer du klarer å legge bak deg pr. uke, omtrent uavhengig av hastighet. Hvis man har ambisjoner om 70-80km eller mer så vil tidsklemma kunne bli relevant for de fleste. Man må heller ikke glemme at vi bor i et land der 3-4 måneder i året er lite innbydende mtp. utendørs løping.

Ved f.eks. å legge inn en halvtime i moderat tempo hver morgen er man fort oppe i 30-40km i uka som basis og kan ta de siste 20-30km i terreng. Praktisk talt alle gode løpere i Norge de siste årene har brukt tredemølle som supplement, Rodal, Ingebrigtsens og ikke minst Ingrid Kristiansen.

Johnny Puma
Innlegg: 348
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Tredemølle hjemme - anbefalinger?

Legg innav Johnny Puma » 20 aug 2021 11:29

Jeg er enig med Veteran i det meste han skriver her. Prioriter alltid å komme deg ut i terrenget når du løper. Bedre for helsa, bedre for hodet, bedre for beina.

Jeg har snakket med mange som påstår at tidsklemma er årsaken til at de trener lite eller ikke trener i det hele tatt. Samtidig kan vedkommende legge ut på Facebook at h*n har sett ferdig samtlige sesonger av 10 serier på Netflix og lurer på om noen har forslag til flere. Hvis timeplanen er så full 24/7 at 3 økter á 1 time i uka ikke er mulig å gjennomføre så MÅ man rydde opp, ellers møter man snart veggen.

Når det er sagt har jeg også en langt mer pragmatisk tilnærming til tredemøller; hvor god du blir i langløp er nesten utelukkende et resultat av hvor mange kilometer du klarer å legge bak deg pr. uke, omtrent uavhengig av hastighet. Hvis man har ambisjoner om 70-80km eller mer så vil tidsklemma kunne bli relevant for de fleste. Man må heller ikke glemme at vi bor i et land der 3-4 måneder i året er lite innbydende mtp. utendørs løping.

Ved f.eks. å legge inn en halvtime i moderat tempo hver morgen er man fort oppe i 30-40km i uka som basis og kan ta de siste 20-30km i terreng. Praktisk talt alle gode løpere i Norge de siste årene har brukt tredemølle som supplement, Rodal, Ingebrigtsens og ikke minst Ingrid Kristiansen.

nehiha
Innlegg: 2
Registrert: 23 okt 2021 21:05

Re: Tredemølle hjemme - anbefalinger?

Legg innav nehiha » 23 okt 2021 21:11

Styr unna walkingpad. Dette er ikke kvalitet!


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester