Trening etter puls

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Owee87
Innlegg: 2
Registrert: 12 mai 2015 20:57

Trening etter puls

Legg innav Owee87 » 12 mai 2015 20:58

hei,
jeg følger for tiden et fem-ukers treningsprogram som har en gradvis nedgang i lengde på intervaller og dertil økning på antall (rettet mot fotball). Startet perioden med 5-minuttersdrag x3 med puls på 85% av maks i første økt til 1-minuttersdrag x 15 med puls på 95% av maks, som ble gjennomført i dag.
Jeg er glad i å ha målrettet og konkret trening med puls som indikator på intensitet.
Utfordringen er å i størst mulig grad trene på planlagt puls. Da særlig ved korte intervaller. I og med at det logisk nok tar tid å komme seg opp i riktig puls når intensiteten er så høy (95%), så er jeg gjerne ikke på riktig puls før godt ut i draget. Jeg kan selvsagt bruke større delene av pausene til å bygge meg opp til riktig puls, men da igjen blir jo forholdet mellom arbeid og hvile ikke helt som planlagt.

Hvordan løser dere dette når dere skal trene etter puls? Det er i utgangspunktet ikke så fryktelig nøye om planen ikke blir fulgt slavisk, men synes det er interessant å høre noen tanker om denne problemstillingen.

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Trening etter puls

Legg innav s_egeland » 13 mai 2015 09:42

Hei,

Generelt med intervaller så vet man ca. hvilken fart man skal kjøre draget på og pulsen vil etter hvert legge seg riktig. På en 1000m f.eks tar det gjerne ett minutt før pulsen er i riktig område. Det man ikke bør gjøre er å starte ekstra hardt for å få pulsen raskt opp og så roe ned tempo for å stabilisere, intensitetsnivået/farten bør være lik på hvert drag.

På korte intervaller med rolig pauser rekker ikke pulsen å stige høyt nok. F.eks ved fartsøkt på bane, 15x200m, da kjøres dragene i ca 95% intensitet men snittpulsen på et drag kan være så lav som 75% av makspuls, og man har gjerne ikke kommet over 85% ved slutten på draget. Da må man tenke at det er 95% av maksimal intensitet man skal ha.

Kjør en 15x1min med lik fart på hvert drag, føler du etterpå at du kunne tatt 2-3 drag til er farten for lav, om farten synker på de siste dragene er farten for høy. Det samme gjelder for alle slike intervaller egentlig, kan fint trenes uten pulsklokke. Viktig å lære seg til å kjenne flere indikatorer på intensitet enn bare puls. Puls kan variere litt etter dagsform.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Owee87
Innlegg: 2
Registrert: 12 mai 2015 20:57

Re: Trening etter puls

Legg innav Owee87 » 13 mai 2015 19:49

Takk for svar s_egeland. Er enig i dine betraktninger. Så vel heller ikke for meg andre betraktninger enn det du kom med; på korte intervaller så nytter det ikke å komme seg direkte opp til en slik høy puls. Da får en heller jobbe seg opp mot arbeidspuls ut i intervallen og fokusere på tempo / hastighet i forhold til den intensiteten man ønsker å opprettholde, i stedenfor å bli for opptatt av puls.

Angående hastighet på intervallene så prøvde jeg å kjøre samme hastighet gjennom hele økten. La meg på 18km/t som føltes ganske riktig i og med at jeg klarte å opprettholde likt tempo i alle intervallene, men kanskje litt for høyt på bakgrunn av at jeg måtte ligge strak på bakken i lang tid etter fullført økt :) Som du ser bevegde pulsen seg fra 171 på første intervall til 190 i siste.

som link er oversikt over puls på hver av etappene. Kan informere om at min makspuls var sist jeg målte på 200.

https://www.evernote.com/l/AIIY_OUn9jVH ... 9iFKKpS7fk

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Trening etter puls

Legg innav s_egeland » 02 jun 2015 15:42

Owee87 skrev:...Angående hastighet på intervallene så prøvde jeg å kjøre samme hastighet gjennom hele økten. La meg på 18km/t som føltes ganske riktig i og med at jeg klarte å opprettholde likt tempo i alle intervallene, men kanskje litt for høyt på bakgrunn av at jeg måtte ligge strak på bakken i lang tid etter fullført økt :) Som du ser bevegde pulsen seg fra 171 på første intervall til 190 i siste.


Dette er jo en fartsøkt hovedsakelig for styrke og eksplosivitet (eller?). Om du ønsker å forbedre anaerob kapasitet bør intervallene være slik at du er lenger i anaerob sone.

Når gjennomsnittpulsen din stiger så mye for hvert drag tyder det på følgende:
- for lite oppvarming, 10 min er litt lite før en fartsøkt, kjør også noen drag på slutten av oppvarmingen.
- for korte pauser, du rekker ikke å komme ned igjen i puls før du starter ny intervall.

Så prøv neste gang med hardere, lenger oppvarming og legg på et 30-60 sek på pausen. Sånn økten er nå så trener du først aerob kapasitet og styrke, og går over på helt anaerobt på de siste dragene. Ikke rart du ligger langflat mao. ;)

Dette blir vel sånn ca 300m per drag? Når jeg kjører 15x200m har jeg 2min gange mellom dragene på 30 sek for å komme ned igjen i puls og kvitt syren.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Authon
Innlegg: 132
Registrert: 21 jan 2010 21:01

Re: Trening etter puls

Legg innav Authon » 03 jun 2015 21:12

Ble det skrevet rett i det forige innlegget?

#Dette er jo en fartsøkt hovedsakelig for styrke og eksplosivitet (eller?). Om du ønsker å forbedre anaerob kapasitet bør intervallene være slik at du er lenger i anaerob sone.#

Mener du ikke omvendt? Forbedre kapasiteten bør han ligge i Aerob sone. Ikke anaerob.

Aerob er vel uten mye syre. Nok oksygen.
Anaerob er syretrening. Får for lite oksygen.

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Trening etter puls

Legg innav s_egeland » 04 jun 2015 07:42

Authon skrev:Ble det skrevet rett i det forige innlegget?
#Dette er jo en fartsøkt hovedsakelig for styrke og eksplosivitet (eller?). Om du ønsker å forbedre anaerob kapasitet bør intervallene være slik at du er lenger i anaerob sone.#
Mener du ikke omvendt? Forbedre kapasiteten bør han ligge i Aerob sone. Ikke anaerob.
....


Nei, er ment sånn som det står. Man har aerob kapasitet óg anaerob kapasitet. Viktig å ha begge deler i fotball. Denne økten er anaerob, derfor har jeg ikke blandet inn kapasitet under laktatterskel (LT).
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Authon
Innlegg: 132
Registrert: 21 jan 2010 21:01

Re: Trening etter puls

Legg innav Authon » 04 jun 2015 16:58

Ok. Mulig jeg misforstod. Men vi er enig i at Anaerob er typisk syretrening. Og aerob er mere sone 3+4 intervall?

Så det ikke blir noe misforståelser:)

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Trening etter puls

Legg innav s_egeland » 04 jun 2015 21:27

Ja, skillet er terskelpuls som de fleste har mellom 85 og 90% av HRmax. Det er høy sone 3 eller lav 4.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Johnny Puma
Innlegg: 235
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Trening etter puls

Legg innav Johnny Puma » 05 jun 2015 09:21

Owee87 skrev:Angående hastighet på intervallene så prøvde jeg å kjøre samme hastighet gjennom hele økten. La meg på 18km/t som føltes ganske riktig i og med at jeg klarte å opprettholde likt tempo i alle intervallene, men kanskje litt for høyt på bakgrunn av at jeg måtte ligge strak på bakken i lang tid etter fullført økt :) Som du ser bevegde pulsen seg fra 171 på første intervall til 190 i siste.


Under en slik økt rekker du ikke å justere farten ut ifra pulsmålingene. Så selve økta må du gjennomføre med å kjøre 95% av maksfarten på distansen, glem pulsen. Den kan du evt. bruke til å analysere økta i ettertid.

(Jeg antar at du hadde for korte pauser på denne økta, noe som gjorde 18km/t særdeles anstrengende mot slutten, og med store mengder syre.)

Som i alle intervalltreninger skal du være skikkelig sliten, men du skal IKKE gå i kjelleren. Jo høyere tempo du kjører, jo lengre pauser må du ta.

Skrggdpol
Innlegg: 9
Registrert: 08 jun 2015 00:44

Re: Trening etter puls

Legg innav Skrggdpol » 08 jun 2015 12:41

I think that this information is the best.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester