Treningsmengde for HM

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
peaker
Innlegg: 1
Registrert: 18 jun 2015 12:48

Treningsmengde for HM

Legg innav peaker » 18 jun 2015 12:59

Vet at dette har blitt diskutert tidligere men:

For å si det på en fin måte så misliker jeg sterkt å løpe. Det føles totalt meningsløst mens jeg løper men må dessverre løpe 4-5 ganger i uken for å begrense mengden med medisin (IBD sykdom). Løper ikke på onsdag og lørdag ellers er det ca 40km i uken. Fordeler dette på turer fra 5 til 15km
Pga prøving og feiling på medisiner startet jeg løping i august 2014 (med fantastiske helsemessige resultater).

Løper 5km på 25min og 10km på 51:30 (nei jeg er ikke bygd for fart). Etter 90min så føles beina forsatt ganske friske men hode mitt streiker totalt. Klarer bare ikke å motivere meg og her kommer spørsmålet mitt inn: Er det realistisk å klare å løpe halv eller hel marathon i slutten av august? Grunnen til at jeg vurdere dette er for å se om det kan fungere som en motivasjon til å trene mer på langturer siden det er det som gir best resultat med tanke på sykdom.

Brukeravatar
knut42
Innlegg: 483
Registrert: 21 jan 2010 11:16

Re: Treningsmengde for HM

Legg innav knut42 » 18 jun 2015 14:20

Kanskje ta det roligere for å finne gleden? Du burde klare en halvmaraton på litt under to timer med de tidene du har på 10km nå. Ta f.eks alle turene dine over 15km såpass rolig at hodet henger med, dvs positive tanker, ikke hating, og legg på 5-10 prosent lengde i uka. Legg inn en noen intervaller dagen før en fridag fra løpingen hvor du løper nesten til utmattelse, så kan du hente deg inn dagen derpå.

Har selv en betennelsessykdom (bekhterevs) og andre skavanker som blir mye bedre av vekselsvis gåing og løping uten at pulsen går for mye opp. Har 25km i uka i snitt og 35km i uka når kroppen spiller på lag. Klarer en HM på 2:30 og da føles det bra hele veien. Begynte å løpe i 2005.

Skriv en trenings- og helsedagbok. Selv skriver jeg et regneark i Excel "R1, R2, og R3" for opplevd revmatisk smerte i kroppen. R1 er som grønt lys, R2 gult lys og R3 rødt lys. Er det R1 kan jeg gi full gass, er det R2 starter jeg rolig og ser an, men ofte slipper smerten etter en rolig start. Ved R3 tar jeg en hviledag, evntuelt noen kjerneøvelser for å bedre stabiliteten under løping. Legger også inn en del andre data som antall timer søvn, psykisk stress, kosthold og andre faktorer som kan påvirke lidelsen. Med alle disse data, er det lett å se hva som påvirker sykdomsaktivitet over tid.

Når jeg trener på hastighet, starter jeg med 3 min. gåing i 6km/t og 2 min. gåing i 4km/t, deretter økes farta på 3-minutteren med 1km/t til det føles vondt (ofte 15km/t), så tar jeg samme metode ned igjen. Da får jeg ut slaggstoffene og "R" er lav dagen derpå.

Når det gjelder løpetrening, får du nok bedre svar av andre her enn meg.

Lykke til :)

Oahoah
Innlegg: 43
Registrert: 16 apr 2015 19:14

Re: Treningsmengde for HM

Legg innav Oahoah » 19 jun 2015 21:09

Vil foreslå at du kan prøve turorientering - bor du i Oslo er det for eksempel Ola Dilt i Østmarka. Blir litt mer spennende å løpe da, samtidig som du lærer deg å komme litt ut på stiene og litt utenfor der alle andre løper.

Ellers kan det være lurt å løpe til eller fra jobben - da har løpeturen et reelt formål. Bor du for langt unna, så bare ta buss eller liknenede et stykke på veien, slik at turen blir overkommelig.

Tror det er lurt å melde deg på et løp, så du har et mål å løpe mot :-)

Johnny Puma
Innlegg: 235
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Treningsmengde for HM

Legg innav Johnny Puma » 22 jun 2015 14:27

peaker skrev:For å si det på en fin måte så misliker jeg sterkt å løpe. Det føles totalt meningsløst mens jeg løper men må dessverre løpe 4-5 ganger i uken for å begrense mengden med medisin (IBD sykdom). Løper ikke på onsdag og lørdag ellers er det ca 40km i uken. Fordeler dette på turer fra 5 til 15km
Pga prøving og feiling på medisiner startet jeg løping i august 2014 (med fantastiske helsemessige resultater).


Du bør absolutt melde deg på en HM for motivasjonens del. Andre ting å vurdere..:

- Vil sykling, evt. andre treningsformer som fotball, squash, ski, gi deg samme helsegevinst?
- Hvor løper du? Hvis du halser rundt på asfalt skjønner jeg godt at du blir lei. Begynn å løpe i skogen, og finn så mange ulike løyper du klarer!
- Skaff deg en turkamerat! F.eks. en fuglehund.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester