Treningsprogram fram mot Halvmaraton og "periodisering" av trening

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Løpetid
Innlegg: 2
Registrert: 15 jul 2015 20:19

Treningsprogram fram mot Halvmaraton og "periodisering" av trening

Legg innav Løpetid » 15 jul 2015 20:32

Hei!

Min bakgrunn: Løpt regelmessig siste 2 år, Sentrumsløpet på 39:40 i år. Ikke løpt lengre løp. Har til nå ikke fulgt noe fast treningsprogram, men stort sett hatt følgende ukeplan (med vekt på plan da det hender livet kommer i veien): 1-2 middels til harde økter på antatt terskel/terskel+, 2 lette turer rundt 1 mil og 1 rolig langtur rundt 20 km. Veksler mellom å løpe i marka og på asfalt.

Jeg har nå meldt meg på Trondheim og Oslo Halvmaraton, som går med 14 dagers mellomrom. Burde jeg nøyd med med ett løp, eller skal det gå greit så lenge jeg holder kontinuiteten fram til september?

Jeg lurer også på om dere synes det vil være nyttig å "periodisere" treningen mer, f.eks. ved å kun kjøre rolig mengde 1 mnd, for deretter å øke tempo. Vil gjerne ha innspill på dette konkrete tilfellet, men også høre hvordan dere vanligvis gjør dette gjennom året/løpssesongen.

Takknemlig for alle innspill!

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Treningsprogram fram mot Halvmaraton og "periodisering" av trening

Legg innav trygvan » 15 jul 2015 22:48

Hvis du har lyst til å prøve begge, så er det bare å kjøre på.

Synes det treningsopplegget du har nå høres noenlunde fornuftig ut. Tror ikke du vil ha så veldig stort utbytte av å periodisere nå, det er tross alt nokså kort tid fram til konkurransene. Men om du føler for å ta det litt lettere en periode, så er det bedre at du gjør det nå enn å starte med det om en måned. Så det er litt sånn tja, det må du føle deg fram til selv.

Jeg pleier å periodisere litt gjennom året, men mest knyttet opp til ulike konkurransemål jeg ser meg ut. En oppkjøring begynner gjerne med å øke mengden, før det blir gradvis mer terskel og så litt fartsøkter og til slutt en nedroingsfase før den konkurransen jeg satser mot. Nå er det Frankfurt maraton som står for døra, og denne gang tenker jeg å ta litt fart og terskel gjennom større deler av opptreningsperioden.

ps; en klassiker-økt for gode halvmartoner for min del i alle fall har vært terskeløkter av typen 4x10min.
Lykke til.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Løpetid
Innlegg: 2
Registrert: 15 jul 2015 20:19

Re: Treningsprogram fram mot Halvmaraton og "periodisering" av trening

Legg innav Løpetid » 16 jul 2015 20:25

Takk for fyldig og godt svar. 4x10 er i rotasjonen ja :-)

Oahoah
Innlegg: 43
Registrert: 16 apr 2015 19:14

Re: Treningsprogram fram mot Halvmaraton og "periodisering" av trening

Legg innav Oahoah » 06 aug 2015 20:19

Variasjon er vel mitt beste råd - og så kanskje la øktene gradvis tilpasse seg mer og mer målfarten på årets "hovedmål".

Hvis HM var målet mitt, så ville jeg typisk kjøre mer intervaller i type 6x1km, 6x1.6km (miles), 5x2km, 4x3km og til slutt kanskje 3x4km, der farten er HM-farten på dragene. Samtidig så kan det kanskje være greit å kjøre opp farten på siste 15min på 2-timers turen, så øke farten siste 30min på 2-timers turen, evt legge inn et par 1-2km drag i HM fart midt i økta?

Formtopping er noe jeg har sluttet med - har stort sett resultert med noen flotte og harde økter 2-3 uker før konkurransen og så deretter sykdom når immunforsvaret er blitt kjørt ned (har små barn). I stedet så har jeg funnet ut at hvile siste uke ikke er så dumt...

Med to HM på 2 uker, så ville jeg kanskje enten brukte den første som oppkjøring til den andre (og da kanskje tatt første halvdel av løpet litt rolig og så økt på hardt siste halvdel - fin måte å øve på negativ splitt på), evt klint til på første løp for å få pers da (og da være vel vitende om at ny sjanse er der om 2 uker hvis dagsformen ikke er på plass under løpet og man "dropper forsøket").


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester