Sub 40 - HJELP!

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Nybegynner1

Sub 40 - HJELP!

Legg innav Nybegynner1 » 23 jul 2015 01:23

Jeg ser at det er mange kunnskapsrike løpere her og jeg håper at noen av dere kan hjelpe meg med å kvalitetssikre treningsprogrammet mitt.

Korte fakta: Jeg har kun et mål og det er å løpe 10 km på under 40 min. Pt. løper jeg 5 km på 19.50 og bruker ca 41-42 min på 10 km. Jeg har tatt en laktattest og den viser en terskelfart på 14,4 km/t og en terskelpuls på 174. Makspuls er ca 194. Ift vekt har jeg ca 5 overflødige kilo.

Mitt nåværende treningsopplegg består av en hard løpeøkt ca annenhver dag og hvile eller alternativ trening den påfølgende dagen. Dette opplegget gjør at jeg får ca 3 gode økter hver uke og disse fordeler jeg slik: 1. 4x4 intervall hvor jeg forsøker å ha puls på 182+ (for å unngå "det sorte hullet") 2. Løp på eller rett under terskelpuls i 45 til 90 min. 3. Langkjøring med puls mellom 60 og 70 % av maks i 90 til 120 min.

Gir dette mening? Vet at jeg sikkert kunne variert mer, men er et rutinemenneske som liker faste økter. Noe av det jeg lurer på er om jeg trenger o2 intervallene når terskelpuls er ca 90 % av maks (gir ikke terskeltreningen da god o2 effekt?), og om det er fornuftig å bruke en av de tre gode øktene på å løpe lenge med puls på 60-70% av maks.

Veteran

Re: Sub 40 - HJELP!

Legg innav Veteran » 23 jul 2015 06:37

Nybegynner1 skrev:Jeg ser at det er mange kunnskapsrike løpere her og jeg håper at noen av dere kan hjelpe meg med å kvalitetssikre treningsprogrammet mitt.

Korte fakta: Jeg har kun et mål og det er å løpe 10 km på under 40 min. Pt. løper jeg 5 km på 19.50 og bruker ca 41-42 min på 10 km. Jeg har tatt en laktattest og den viser en terskelfart på 14,4 km/t og en terskelpuls på 174. Makspuls er ca 194. Ift vekt har jeg ca 5 overflødige kilo.

Mitt nåværende treningsopplegg består av en hard løpeøkt ca annenhver dag og hvile eller alternativ trening den påfølgende dagen. Dette opplegget gjør at jeg får ca 3 gode økter hver uke og disse fordeler jeg slik: 1. 4x4 intervall hvor jeg forsøker å ha puls på 182+ (for å unngå "det sorte hullet") 2. Løp på eller rett under terskelpuls i 45 til 90 min. 3. Langkjøring med puls mellom 60 og 70 % av maks i 90 til 120 min.

Gir dette mening? Vet at jeg sikkert kunne variert mer, men er et rutinemenneske som liker faste økter. Noe av det jeg lurer på er om jeg trenger o2 intervallene når terskelpuls er ca 90 % av maks (gir ikke terskeltreningen da god o2 effekt?), og om det er fornuftig å bruke en av de tre gode øktene på å løpe lenge med puls på 60-70% av maks.

Hei! Jeg faar mest lyst til aa grine naar jeg ser ennaa en nybegynner som har forlest seg paa villedende treningsopplegg hvor puls, terskel
o.l. er det viktigste. Jeg synes egentlig synd om dere som ikke begynner aa loepe fordi det er moro og selv finner ut hva som passer best
for en selv, men laaser seg i et rituale som ingen mening har, og i tillegg er det doedelig kjedelig og uten motivasjon.

Hvis ditt maal er under 40. saa boer du nok trene helt annerledes. 45-90 min. og 90-120 min. er en fin start hvis du vil satse paa maraton, har
sett mange her inne som knapt loeper saa langt paa trening men likeel tror det holder til maraton.
Under 40 klarer du enkelt om 2 uker hvis du trener 3 x i uka og starter med: (1) 10 x 1000 m. maks fart fra foerste dag/loep. Glem puls etc. og sats
100 %. Maks. 2 min. pause mellom hvert drag. Ingen tanke paa progresssiv fart, da har du tapt paa forhaand. Tren helst ammenn med en som er
bedre, det er alltid positivt, ingen klarer aa yte maks paa egentrening.
(2). om mulig delta i et bedrftsstevne paa 3000 eller 5000 m. Det er en super trening der du hele tiden faar inspirasjon ved aa henge deg paa
en presumptivt bedre , da faar blodpumpa kjoert seg og pulsen faar vaere hva den er. Andre konkurranser som korte gate-terringloep o.l. er
ogsaa veldig bra, og slike er det lett aa finen overalt.
(3). Loep 10 km med maks. innsats enten i konk. eller med treningskompis. Ikke noe halvhjertet med tid til aa titte paa klokka etc. til noed et
blikk paa arb.uret men legg gijen pulsklokka hjemme. Naar du har loept saa mange lange turer som du nevner er det bare litt fart du mangler,
langturene gjoer deg seigere men ikke raskere. Viljestyrke og evne til aa taale litt smerte i begynnelsen er viktigste ingrediens hvis en
vil komme noen vei med sin trening. Sub40 klarer du etter kun 2 uker hvis du kjoerer slik jeg sier, mange har i likhet med med god personlig erfaring med akkurat dette opplegget.

Hvis du aldri kjoerer for fullt paa trening vil du aldri oppnaa noen stor forbedring. Det er nok ikke "det sorte hullet" du maa unngaa, men det
aa tro paa at aa loepe etter puls gjoer deg til en bedre loeper. Jeg tenker med gru paa det en skrev her for noen mnd. siden, at h*n var redd
for aa loepe for fort paa trening ! Hvordan skal h*n da kunne loepe fort i konkurranse? "Goddag mann oekseskaft" sier naa jeg.

Kjoer som nevnt i kun 2 uker og Sub 40 er glemt, Lykke til!
Ps. vil du vite hvordan du tar av de kg. du mener du har for mye, vet jeg det ogsaa. Gikk ned ca. 10 kg. da jeg begynte aa trene for maraton
for et par hundre aar siden, og siden Mars i aar har jeg tatt av 5 kg. uten at det var noedvendig, (181 cm. 74 kg) og jeg trener kun for aa
holde meg frisk i en alder av 75 aar. ds.

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 23 jul 2015 22:04

Hei. Du har ikke langt igjen til å komme under 40 min.

Hvis du vil se et program var det en artikkelserie her på Kondis for et par år siden så ligger det her: http://www.kondis.no/treningsprogrammer ... 59719.html. Veteran vil kanskje få hjerteattak hvis han klikker på linken - så han bør holde seg langt unna.

Men når du trener 3 x i uken er jeg stort sett enig med Veteran.

Dag 1 - intervall (veteranen sier 10x1000m). Det er kanskje litt mye i starten men for å komme i mål under 40 min så må du løpe 10x1000m under 4min. Det er ikke uvanlig å kjøre økter med 6x1000m. Disse bør kanskje gå i 3:45min/km. Pause kanskje 1:30. Andre økter er f.eks. 8x800m/5 x 1200m/4x1600m.

Dag 2 - løp/tempo. Som veteran sier så er det svært god trening å bli med på løp. Er dette uaktuelt kan du begynne å kjøre tempo økter. Disse kan godt gå i 3:55 - 4:10 tempo men du bør ligge i tempoet i ca 25-35min . Så øker du lengden etterhvert.

Dag 3 - hurtig langtur - ca 75 - 100min. Alternativt kan du prøve en Kenyan Outback. Her løper du ganske rolig første halvdel og så på returen kjører du opp tempo slik at det går raskere og raskere. Side 2-3km går i farten du ønsker å komme i mål på eller raskere (3:59/km - for å komme under 40min på 10km).

Det er masse gode treningsprogrammer der ute. Har du tid til en økt ekstra (hjemme) så tren styrke. Her er noen tips:
http://www.nrk.no/livsstil/bli-veltrent ... 1.11426258
http://fido.nrk.no/3f8af1c2bbd11ec8b4c8 ... ri_mnd.pdf

Lykke til!

Veteran

Legg innav Veteran » 24 jul 2015 03:18

ipconfig skrev:Hei. Du har ikke langt igjen til å komme under 40 min.

Hvis du vil se et program var det en artikkelserie her på Kondis for et par år siden så ligger det her: http://www.kondis.no/treningsprogrammer ... 59719.html. Veteran vil kanskje få hjerteattak hvis han klikker på linken - så han bør holde seg langt unna.

Men når du trener 3 x i uken er jeg stort sett enig med Veteran.

Dag 1 - intervall (veteranen sier 10x1000m). Det er kanskje litt mye i starten men for å komme i mål under 40 min så må du løpe 10x1000m under 4min. Det er ikke uvanlig å kjøre økter med 6x1000m. Disse bør kanskje gå i 3:45min/km. Pause kanskje 1:30. Andre økter er f.eks. 8x800m/5 x 1200m/4x1600m.

Dag 2 - løp/tempo. Som veteran sier så er det svært god trening å bli med på løp. Er dette uaktuelt kan du begynne å kjøre tempo økter. Disse kan godt gå i 3:55 - 4:10 tempo men du bør ligge i tempoet i ca 25-35min . Så øker du lengden etterhvert.

Dag 3 - hurtig langtur - ca 75 - 100min. Alternativt kan du prøve en Kenyan Outback. Her løper du ganske rolig første halvdel og så på returen kjører du opp tempo slik at det går raskere og raskere. Side 2-3km går i farten du ønsker å komme i mål på eller raskere (3:59/km - for å komme under 40min på 10km).

Det er masse gode treningsprogrammer der ute. Har du tid til en økt ekstra (hjemme) så tren styrke. Her er noen tips:
http://www.nrk.no/livsstil/bli-veltrent ... 1.11426258
http://fido.nrk.no/3f8af1c2bbd11ec8b4c8 ... ri_mnd.pdf

Lykke til!

Hei! hva har skjedd med deg, hatt en daarlig droem, eller? ettersom du er litt enig meg meg paa et punkt.Jeg haaper du ikke faar flere
slike mardroemmer slik at du mister lysten til aa jogge/loepe...

Mener du at du har saa mye bedre erfaring enn meg at du maa rette paa det jeg forteller at han maa gjoere? Hvilken tid har du selv paa 10 km?
Orker en ikke 10 x 1000 m. i maks tempo, men starter med jogg som du foreslaar, hvordan skal en da klare aa fullfoere 10 km. under 40, uten
pauser? Slike progressive intervaller gjoer at en aldri gaar i kjellern, og resultatet blit deretter.
Hvis du selv vil laere og oensker aa bli bedre, maa du akseptere at de med lang fartstid har mer erfaring enn deg selv, og lytte til disse, naar
de beviselig har oppnaadd resultater som du ikke engang behoever aa droemme om uten aa leggeom totalt paa ditt program.

Selv hadde jeg aldri noe program, men kjenner nok mye bedre til baade de som har skrevet i tidl. Kondis osv. Baade Grete W . Johan K. og
flere topploepere saa at de ikke hadde noe laere bort til meg vedr. trening med de resultatene jeg vartet opp med i starten. Men det forstaar
jeg at du har.
Ser at det er mange som "droemmer" om Sub40 paa 10 km. Kjersti Tysse P. GIKK 10 KM. PAA 41.16 ! Hun er ikke akkurat langbein heller, noe
flere av dere er jfr.hoeyde paa 180-190 og mer. Da er det kun FEIL, dvs. for slapp trening som er hinderet, og hovedaarsaken til det er
manglende innsats, viljestyrke og selvdisiplin. Og - at dere leser for mye om trening og tror at hvis dere studerer mer" indremedisin" og
spesielt om PULS, TERSKEL etc. og blir totalt hjernevasket og tror at kun det hjelper. Det har stikk motsatt virkning.

Om noen av dere har levd saa lenge, for 30-40 aar sdien nevnte ingen disse faktorene. Alle loep fordi det var moro og naturlig, noen hinket seg fram som meg selv med v.ben 1,5 cm. kortere, en meget god eliteloeper saa ut som han holdt paa aa miste det ene benet i hvert loep.
Ingen pratet om forfotloeping Jeg fatter ikke at noen av oss klarte aa fullfoere maraton , vi manglet jo totalt all den medisinske kunnskap etc.
som alle dere har i dag. En skrev det paa et annet forum, vi har sa mye kunnskap om trening naa som ingen av dere hadde for 30-40 aar siden.
Selvsagt helt riktig det,derfor undrer jeg stort hvorfor klarer ingen mosjonist/veteran, eller yngre treningsspesialist, aakomme i naerheten av
de tidene som ble oppnaadd da?

Her paa forumet er det saavidt jeg har kunnet se kun en mann med respektabel tid som jeg har framhevet tidligere, det er trygvan, ellers er
det jevnt over elendig. De kostbare pulsklokkene etc. ser ikke ut til aa vaere noe vidunderniddel...

Sub40: Tidl. paa 80-tallet var det flere veteraner opptil 50 aar som loep maraton paa mellom 2.32 og 2.40, dvs. 4 raske 10 km. uten pause
+ en 2 km. spurt paa mellom 37 og 40 min./10 km. Vi trente ikke mer enn mange av dere gjoer, men vi trente hardt og riktig, saa er det
opptil hver enkelt som fortsatt tror paa puls-(jule)-nissen aa revurdere sitt eget opplegg. Lykke til, det er aldri for sent aa snu paa det som
helt klart ikke funker i dag.

hailegeraldo

Legg innav hailegeraldo » 24 jul 2015 08:46

Du trenger ikke mye hjelp til å komme under 40 på mila. Hvert av de to punktene under får deg 2 minutter ned:

-Gå ned de 5 kg du mener du har for mye.
-Tren på overfart i tillegg til det du gjør, evt i stedet for 4x4. Eks 20*200m med 30 sek pause i 3000-1500m-fart.

Og jeg vil gi deg et par tips som gjør det hele litt morsommere: Hvis du er et rutinemenneske, legg inn en rutine på å variere treningene mer ;)
Løp motbakkeintervaller. Du blir sterk og hurtig av det.

Og du - dette klarer du uten å fundere særlig. Finn deg en flat 10 km konkurranse. Sett av 4-6 uker der du fokuserer på å få det til akkurat dette løpet.

Veteran

Legg innav Veteran » 24 jul 2015 09:43

hailegeraldo skrev:Du trenger ikke mye hjelp til å komme under 40 på mila. Hvert av de to punktene under får deg 2 minutter ned:

-Gå ned de 5 kg du mener du har for mye.
-Tren på overfart i tillegg til det du gjør, evt i stedet for 4x4. Eks 20*200m med 30 sek pause i 3000-1500m-fart.

Og jeg vil gi deg et par tips som gjør det hele litt morsommere: Hvis du er et rutinemenneske, legg inn en rutine på å variere treningene mer ;)
Løp motbakkeintervaller. Du blir sterk og hurtig av det.

Og du - dette klarer du uten å fundere særlig. Finn deg en flat 10 km konkurranse. Sett av 4-6 uker der du fokuserer på å få det til akkurat dette løpet.

Hei! Virkelig en revolusjonerende oppskrift du kommer med. Tenk at ingen tidligere har tenkt paa motnakeintervaller e.l.. Du verden, hvordan har du klart aa finne ut alt dette?
1: gaa ned 5 kg og vips... saa du mener hvis han gaar ned 5 kg saa behoever han ikke trene mer, da gaar alt automatisk?. Nevnte jeg ikke at
jeg kan fortelle hvordan gaa ned 5 kg. uten aa slite?
2: overfart, hva er det? og hva er 3000-1500m-fart for deg? Jeg mistenker det vanlige subbetempoet som de fleste nevner.
Og hvofor 200-metere? Har du bedre erfaring med det enn jeg har med 1000 metere? Han skal ikke bli sprinter men vil gjerne bli litt
raskere paa 10 km. 10 x 1000 metere med korte pauser er da meget bra, pluss en hel 10 -15 km. i absolutt maksfart. Det skal svi.
3: hvorfor en flat konk.loeype? Aa trene langdrag i motbakke er dobbelt saa verdifullt sier all erfaring.
Aa fokusere paa akkurat et bestemt loep blir i 95 % totalt mislykket. Jfr, alle som satser paa pers. og trener kun med det for oeyet.
Laaser seg blindt til det loepet, prater om at naa skal det smelle, "som jeg ofte har lest her inne: Jeg trener til NY maran neste aar, da skal
persen sitte. Kronasje og all fritid brukes med det som maal. Men uff da, traff visst ikke helt med dagsformen gitt, leit da naar en har lagt
ned saa mye trening for akkurat det loepet. Til og med eliteloeperne brenner seg oftest paa dette, selv om pengepremiene er store.
Vaar utmerkede loeper Henriksen proevde nylig men ogsaa han bommet, desverre for han er en flott type. Han er ikke den foerste.

Det viktigste er aa gjoere det beste ut av situasjoen i hvert enkelt loep. En kanskje uventet dag loesner det ordentlig og persen ryker langt
ned i Persiabukta! Vi gamle tullingerpratet aldri om pers. men om at vi gledet oss til alle konk. og ville gjoere vaaert beste, saa fikk dagsformen
avgjoere. Ofte ble det mange positive overraskelser. Som da jeg debuterte paa maran mindr enn 40 timer etter en treningstur paa 30 km under
2 timer alene i en kupert loeype. Innstillingen var klar, komme rundt paa en verdig maate uten uhell, tid ble aldri nevnt men jeg visste at jeg
var godt trent og at under 3 tim. maatte vaere enkelt. Hadde jeg gjort som de fleste, annonsert tiden paa forhaand saa hadde jeg sikkert faatt
problemer. En laerer av ikke aa ta for hardt i paa forhaand, da er det saa mye morsommere naar en overrasker alle med en"supertid" i debyen

Saa kjoer som jeg skrev tidligere, ikke noe fiks-fakseri med 200 m og 3000-1500 m. tider hva naa er for tull.Tenk paa at Kjersti GIKK 10 KM paa 41.16 naar du loeper, ganske enkelt en skam for en voksen mann ikke aa loepe raskere.
Har du ennaa mer revolusjonerende aa kommer med? Det forundrer meg ikke, men da maa du ogsaa legge ved "bevis" i form av hvilke tider
du har oppnaadd med dette opplegget.

hailegeraldo

Legg innav hailegeraldo » 24 jul 2015 10:34

Haha, jeg må le. Du kan da ikke komme her og komme her, veteran. Anklage meg for ikke å komme med noe revolusjonerende? Du eier ikke skam. Du som forfekter det gamle gode. "Tren slik vi gjorde før. Alt nymotens er bare tull. Tren heller slik alle har trent før." Er du klar over at du angriper deg selv?

Hva 3000-1500m-fart er for meg betyr da ingenting for hva det er for andre. Når jeg anbefaler Nybegynner1 å løpe i 3000-1500m-fart er det jo ikke MIN 3000-1500m-fart jeg mener. Men det skjønner du vel.

Joda, veteran, du har oppskriften på suksess for mange du. Men du har også ganske mange motstandere. Er du ikke bare litt glad for at noen flere her på forumet ikke nevner pulssoner og nymotens trening da? :D

Men jeg kan gi deg et tips når jeg er godt i gang (kanskje heller ikke så revolusjonerende): Din trening passer ikke for alle. Ikke alle har samme forutsetninger. Trening må tilpasses den enkelte løper.

hailegeraldo

Legg innav hailegeraldo » 24 jul 2015 10:47

Veteran skrev:Har du ennaa mer revolusjonerende aa kommer med? Det forundrer meg ikke, men da maa du ogsaa legge ved "bevis" i form av hvilke tider
du har oppnaadd med dette opplegget.

Sorry. Glemte å nevne bevis. Det har jo ikke så mye å si, for jeg kan jo ha en kropp som ikke er skapt for løping. Jeg har aldri satset 100%, men har gjennom mange år trent løping. Og jeg startet opp som 19-åring. De to første årene jeg "jogget" løp jeg den samme 8,5 km lange runden, og prøvde hver eneste gang i to år å perse på den. Etter det har jeg variert treningen mer og mer, men har aldri løpt mer enn 60 km/uke (med unntak av en håndfull "ekstremuker" på opp til 80 km).

Men kort fortalt: Med 5 økter per uke, snitt på 50-60 km i uka, fikk jeg:
800m: 2:06
1500m: 4:15
3000m: 9:18
5000m: 16:28
10 km: 34:00

Alle persene er satt i ulike år, men treningsopplegget var temmelig likt. Halvmaraton løp jeg aldri i denne perioden.
Om jeg hadde løpt bedre om jeg hadde trent 160 km/uke "the Kenyan style" vil jeg jo regne med, men det har jeg aldri prøvd.

Nybegynner1

Legg innav Nybegynner1 » 24 jul 2015 11:44

Veteran skrev:Jeg tenker med gru paa det en skrev her for noen mnd. siden, at h*n var redd
for aa loepe for fort paa trening ! Hvordan skal h*n da kunne loepe fort i konkurranse? "Goddag mann oekseskaft" sier naa jeg.

Man må opplagt løpe fort, men kan man løpe fort hver gang? Basert på diverse treningsråd har jeg ressonnert meg frem til at jeg tåler ca to hardøkter hver uke. Disse har jeg da prioritert slik:

1. Terskeløkt hvor jeg løper ca 1,5 time på eller rett under terskelpuls (174). Avstand blir 20 km +. Målet med økta er å bygge utholdenhet, øve på å ligge lenge på terskelfart og å øke terskelfart. Jeg er helt i kjelleren etter økten så det er en tøff økt-

2. Intervall hvor jeg løper så fort at jeg akkurat klarer å fullføre 4x4. Prioriterer å løpe fort for å få en puls over 90 % av maks og dermed god o2 effekt. Dette er også en tøff økt.

Fordi jeg har antatt at jeg kun tåler disse to hardøktene ila en uka har jeg lagt opp til at den siste økten er rolig (60-70%) og lang (1,5 t +). Tanken er å få flere kilometer og ved det bygge "grunnlag". Jeg har forstått det slik at man trenger et "grunnlag" bestående av kilometer i rolig temp for å tåle hardtreningen. Et annet hensyn er at økten får fart på fettforbrenningen og sånn sett kan hjelpe meg med å kvitte meg med noen kilo.

Jeg forstår deg slik at du mener at jeg heller bør ha 3 økter opp mot makspuls. Mine spørsmål blir da:

1. Vil jeg tåle det?
2. Mister jeg noe ved at jeg da ikke vil få noen kilometer ved lavere intensitet? f.eks. rundt terskel?
3. Er ikke lengre tid rundt 90-95 % bedre enn kortere tid med 100 % intensitet?

Veteran

Legg innav Veteran » 24 jul 2015 12:09

Nybegynner1 skrev:
Veteran skrev:Jeg tenker med gru paa det en skrev her for noen mnd. siden, at h*n var redd

Man må opplagt løpe fort, men kan man løpe fort hver gang? Basert på diverse treningsråd har jeg ressonnert meg frem til at jeg tåler ca to hardøkter hver uke. Disse har jeg da prioritert slik:

1. Terskeløkt hvor jeg løper ca 1,5 time på eller rett under terskelpuls (174). Avstand blir 20 km +. Målet med økta er å bygge utholdenhet, øve på å ligge lenge på terskelfart og å øke terskelfart. Jeg er helt i kjelleren etter økten så det er en tøff økt-

2. Intervall hvor jeg løper så fort at jeg akkurat klarer å fullføre 4x4. Prioriterer å løpe fort for å få en puls over 90 % av maks og dermed god o2 effekt. Dette er også en tøff økt.

Fordi jeg har antatt at jeg kun tåler disse to hardøktene ila en uka har jeg lagt opp til at den siste økten er rolig (60-70%) og lang (1,5 t +). Tanken er å få flere kilometer og ved det bygge "grunnlag". Jeg har forstått det slik at man trenger et "grunnlag" bestående av kilometer i rolig temp for å tåle hardtreningen. Et annet hensyn er at økten får fart på fettforbrenningen og sånn sett kan hjelpe meg med å kvitte meg med noen kilo.

Jeg forstår deg slik at du mener at jeg heller bør ha 3 økter opp mot makspuls. Mine spørsmål blir da:

1. Vil jeg tåle det?
2. Mister jeg noe ved at jeg da ikke vil få noen kilometer ved lavere intensitet? f.eks. rundt terskel?
3. Er ikke lengre tid rundt 90-95 % bedre enn kortere tid med 100 % intensitet?

Hei igjen du! Jeg forstaar av det du sier at du kjoerer ganske hardt paa i alle fall to oekter, saa du skal selvsagt heller ikke drepe loepslysten
med for mye hardkjoer . Saa greit om du tar det noe roligere paa en langoekt, og joda bedre med litt lavere tempo og heller noen km mer.
Det virker som du er ganske bevisst paa det du gjoer, saa bare fortsett slik, resultatet vi bli bra.
Jeg skal se litt mer paa dette og gi deg ganske noeyaktig slutttid senere, hahaha. Lykke til for dette tror jeg paa!

Gå tilbake til «Trening»