Sub 40 - HJELP!

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
s_egeland

Re: Sub 40 - HJELP!

Legg innav s_egeland » 25 aug 2015 10:06

MS Bøler skrev:Når det gjelder nivået i dag kontra 40 år siden så skal jeg bare legge til en liten faktaopplysning.... Selv om vi i dag har ekstremt gode utøvere som Ingebrigtsen og Grøvdal så er det tynt bak disse. Likevel drukner vi i råd om trening og tilbud om PT-timer.

Bredden er mindre fordi færre satser, de få som satser fullt og helt tar norgesrekorder an mas pga. økt treningskompetanse ift. tidligere utøvere.

Når gjelder trening på mosjonistnivå, 35 minutter på mila eller dårligere, så synes jeg for mange aktører gjør treningen for komplisert....

For komplisert, betyr i mitt hode som at man på mosjonistnivå ikke har nytte treningsprinsippene fra OLT mm. Det er jeg helt uenig i, ikke bare ut ifra egne erfaringer, men også drøss av bekjente mosjonister og folk her inne med gode resultater ift. treningsmengde.

I de siste årene har dette med terskeltrening blitt veldig populært. Men hvor mange har kontroll på sin egen terskelfart? Skal dette bli nøyaktig må en faktisk begynne å måle laktat...

Svært mange faktisk. Etter kun et drøyt år med litt målrettet (les: for komplisert ;) ) trening tok jeg en laktattest. Jeg har selv følt meg frem til terskelpuls og terskelfart som jeg har tatt utgangspunkt i, resultatet fra testen avviket med 2 pulsslag og under 0,5 km/t. Det er mindre enn min dagsform varierer i løpet av mnd og derfor mer enn nøyaktig nok for enhver mosjonist!

Er det ikke bedre å si at intervaller eller langturene skal løpes hardt...
Nei, det blir feil å si! Man har hurtig langkjøring og man har rolig langkjøring. Rolig langkjøring (RL), skal være nettopp det, rolig. At RL skal være rolig er bredt akseptert, kunne sendt masse linker til fagstoff fra utallige suksessfulle trenere, Canova, Waitz mm. #googleit

Klart det er mange mosjonister som misforstår teori, f.eks. tror at dem også skal trene 90% i sone 1 fordi de har lest at Bjørgen gjør det, eller legger for mye vekt i såkalt "sponsete" tester om alt fra sko til kompresjonstights, men man kan ikke klage på prinsipper når de ikke følges riktig.

Uansett. Høres ut som du presterer godt ut ifra treningsmengde og er mange veier til rom. Ingen som sier at man ikke kan løpe superraskt uten intervalltrening, pulsklokke og et optimalt løpesteg :-)

Helt enig i at man burde hatt flere uavhengige eksperter og tester! Bare se på 4x4-debatten, føler alle som uttaler seg om denne har en agenda.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

MS Bøler

Legg innav MS Bøler » 25 aug 2015 12:13

Morsomt å kunne diskutere ting et sted uten at det blir personangrep.
Når det gjelder antall som satser for fullt i dag kontra for 40 år siden så tror jeg faktisk det er minst like mange i dag. Forskjellen er at færre satser i idrettslag og mot offisielle mesterskap. Men ser man på birken, sentrumsløpet, diverse maraton og motbakkeløp så er det mange som satser mye tid, penger og svette. For mange av disse arrangementene er det vanskelig å sammenligne tidene fra år til år. Spesielt på maraton var det nok mange snaue løp for 40 år siden. Derfor ble baneløp målestokken her.
Har vært med på ulike fellestreninger rundt omkring gjennom årene og blir alltid like overrasket over hvor mye "mas" det blir om treningsmengder, intensitet, puls osv. Det jeg sitter igjen med etter mange år i idretten er at alt man kan lese om på Olympiatoppen først blir veldig viktig når man er toppidrettsutøver. For mosjonistene er det ikke så fryktelig nøye hvordan man fordeler treningen bare det blir trent. Jeg er redd fokus på alle faguttrykk og begrep kan ta pusten fra alle som har lyst til å prøve løping. Det er nemlig ikke så vanskelig. Og løper man jevnlig en stund så får man raskt helt greie resultater. Men skal man løpe 200 km i uka så bør en være litt påpasselig med fart og intensitet.
Har god erfaring med å løpe turer på rundt en time hvor jeg drar på litt mot slutten. For å løpe under 40 minutter på mila så holder det. Skal man under 35 minutter så hjelper det med intervaller, spesielt korte for å få litt fart i beina.

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 25 aug 2015 14:26

Nå er det ulike mål man kan ha; å løpe på en viss tid på 10km er bare ett av de. Skal man bli tilsvarende god på maraton er det ikke nødvendigvis kortintervall som er det nødvendige ekstra.

Jeg tror ikke det er like mange som på 70-80tallet som tror det går an å bli verdensmester eller komme til OL. Lista ligger høyere nå enn den gjorde da, og vi ser færre forbilder i vår del av verden som når den absolutte toppen. Den domineres av afrikanere. Men det er nok mange som har mosjonering som såpass mye hobby at de kan gjøre det brukbart i f.eks. Birken og andre mosjonsløp. Hos oss er det langrenn som er den store kondisjonsidretten som gjerne får mange av de største talentene i dag.

Jeg er litt enig og litt uenig i det med mas om soner etc; Ja, det kan bli litt mye mas om soner og sånt, og for en god del så bruker de nok "ufornuftig" mye tid og krefter på å prøve å finne ut hvordan de kan trene smartere, når de heller skulle brukt den timen de tenkte på å trene smart mer i tråd med nike-slagordet "just do it". Når mengden trening er knapp, f.eks. 4-6 timer pr uke, så har det ikke så mye for seg å bruke 2 timer pr uke på å finne ut hvordan en kan bruke disse timene best. Men på den annen side så er det en sosial side ved løping også, og vi liker å diskutere ting og ha ting å prate om. Og det trenger vel ikke være så gæærnt vel? :)

Og ja forresten, hvilket nivå man når med enkle midler på 10km tror jeg nok er individuelt. For meg så har det heldigvis vært ca så enkelt å komme under 40 som du beskriver, men har inntrykk av at det kan være nokså store forskjeller. Noen sliter med å komme seg under 50, for andre går det forholdsvis lett å komme under 35. Min pers på 34:09 synes jeg at jeg har slitt en god del for, selv om jeg nok fortsatt har noe forbedringspotensial.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

bemex
Sted: Trondheim

Legg innav bemex » 25 aug 2015 22:36

Om den nevnte løperen som blogger på runnersworld.no så er det utrolig at magasinet ikke beskytter vedkommende mot seg selv. Men men...

Støtter den...her for litt siden var jeg inne på http://www.runnersworld.no og da var nesten alle de siste innleggene fra denne personen.

s_egeland

Legg innav s_egeland » 26 aug 2015 07:08

Noen vil ha ting enkelt, andre vil ha det mer planlagt. Argumentet mitt her var bare litt mot Veteran og MS Bøler sine tanker om at OLTs treningsprinsipper om i-soner ikke har noe for seg, og dette kan man se fordi flere løp fort i Norge for 20 år siden enn i dag.
Sier på ingen måte at mosjonister bør kjenne til OLT sine teorier for å bli god, men om man liker å bygge opp litt kompetanse og kompleksitet i treningen er jo det bare bra!

Problemet blir hvis folk velger bort løping fordi dem synes det blir for vanskelig. Artikler som "Derfor skal du løpe på forfot", "Hun kom i superform kun med 4x4", "Les hvorfor kompresjon er best" og annet sponset svada fra folk med agenda ødelegger veldig tror jeg. (Nevnte blogger "tester" produkter for sponsorer som han skulle vært en uavhengig ekspert, ikke en betalt mosjonist. Sånt bør ikke komme i Kondis eller Runnersworld, uansett hvor mye klikk det skaper.)
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

MS Bøler

Legg innav MS Bøler » 26 aug 2015 09:35

trygvan skrev:Ja, det kan bli litt mye mas om soner og sånt, og for en god del så bruker de nok "ufornuftig" mye tid og krefter på å prøve å finne ut hvordan de kan trene smartere, når de heller skulle brukt den timen de tenkte på å trene smart mer i tråd med nike-slagordet "just do it". Når mengden trening er knapp, f.eks. 4-6 timer pr uke, så har det ikke så mye for seg å bruke 2 timer pr uke på å finne ut hvordan en kan bruke disse timene best.

Det er nettopp dette som er min kjepphest også. Ingenting feil med Olympiatoppens treningslære (har lest mye av det selv), men trener du 4-6 timer i uka så er lavt timeantall et større problem enn at man er i feil sone. Og jeg har løpt langturer med mange som på død og liv må gå i bakkene for å holde snittpulsen nede. Det blir bare for dumt.

Veteran

Legg innav Veteran » 26 aug 2015 10:45

MS Bøler skrev:
trygvan skrev:Ja, det kan bli litt mye mas om soner og sånt, og for en god del så bruker de nok "ufornuftig" mye tid og krefter på å prøve å finne ut hvordan de kan trene smartere, når de heller skulle brukt den timen de tenkte på å trene smart mer i tråd med nike-slagordet "just do it". Når mengden trening er knapp, f.eks. 4-6 timer pr uke, så har det ikke så mye for seg å bruke 2 timer pr uke på å finne ut hvordan en kan bruke disse timene best.

Det er nettopp dette som er min kjepphest også. Ingenting feil med Olympiatoppens treningslære (har lest mye av det selv), men trener du 4-6 timer i uka så er lavt timeantall et større problem enn at man er i feil sone. Og jeg har løpt langturer med mange som på død og liv må gå i bakkene for å holde snittpulsen nede. Det blir bare for dumt.

Hei! Moro aa se at du rir samme kjepphest som meg selv, og fint at trygvan er mye enig. Jeg har ikke finlest alle innlegg de siste par aar, men
har nevnt tidligere at trygvan er den som med mest pondus kan uttale seg, ettersom han har meget gode tider paa halv- og helmaraton.
Det er mange andre som opptrer som om de har all verdens erfaring, etter aa ha jogget gjennom 42 km. paa over 3,5 tim. Selv om jeg var steingammel da jeg debuterte, hadde jeg aldri giddet holde paa saa lenge men funnet en annen hobby.

De som lar puls, zoner etc. styre treningen, og maa gaa i bakkene, de har misforstaatt totalt. Det er i bakkene en bygge kondis raskest og laerer aa taale at det vsir i broestet. Da jeg begynte aa trene 1977 var jeg nesten 40 aar, hadde legeforbud pga et ustyrlig hjerte pga incomplett grenblokk som det sto i rapporten fra spesialisten. Hverken eliteloeperne som jeg kjente godt eller de andre mosjonistene hadde sjekket makspuls, det viktigste var aa kjoere hardest mulige oekter. Ikke minst pga at ingen var proffer men hadde full jobb og familie aa tenke paa, derfor maatte
treningen vaere effektiv. Ser vi paa resultatene i ettertid saa var den nok det, svaert faa er i naerheten av vaare tider idag, det gjelder alle klasser.

Saa det blir ikke bare dumt som du sier aa gaa i bakkene, det er helt hinsides all fornuft hvis en oensker aa bli en god loeper. Vil en fortsatt ligge paa absolutt mosjonsnivaa saa skader det ingen, men disse boer ikke fortelle oss veteraner at det er riktig trening. Vi var mange over 40 aar som loep
under 2.40 og ned mot 2.30 den gangen, det hadde vi neppe klart med aa gaa i bakkene paa trening, der var det raakjoer og oekt tempo som gjaldt. Lykke til, ikke tenk puls men tempo, og loepegleden bli ennaa sterkere naar en gir alt og bare faar lyst til aa loepe hver dag!

s_egeland

Legg innav s_egeland » 26 aug 2015 14:23

Føler Veteran ser tilbake på sin løperkarriere litt som min far ser på studietiden sin. Når det blir så lenge siden så husker man kun høydepunktene. Kun fest, fyll og interessante fag. Aldri slit, vanskelige eksamener eller dårlige forelesere => Kun hardøkter og råskap, ingen restitusjon, ingen periodisering, ingen rolige økter for å spare seg til de harde. Bare bånn gass 24/7 og alle hadde kone og barn, og full jobb, med overtid også! :lol:

Men ja, sikkert mange mosjonister som gjør ting altfor komplisert og trener feil, men ideen bak i-sonene til OLT er vel bare at man skal veksle på intensiteten på øktene. At man trener rolig for å trene opp løpsøkonomi. fettforbrenningsevne og restitusjon, semi-hardt for å få opp aerob kapasitet og prestasjon rundt terskel og hardt for å øke anaerob kapasitet, oksygenopptak, hurtighet og styrke. Alle er vel enige i at man bør bytte mellom disse uansett om man vil bli god på 3000 eller maraton og uansett om man løper 40 eller 200 km i uken??? Om man vil få mest mulig ut av treningen selvsagt.

Enig i at mengde er største suksessfaktor for enhver mosjonist, men selv med bare 50km/uke må man av og til restituere etter konkurranser og hardøkter, da er kort restitusjonsjogg det som anbefales og da skal pulsen være lav, ellers har dem ikke restituerende effekt, og da oppsøker man ikke lange bakker som gir høy puls. Det er nok Trygvan enig i også.

Det er mange andre som opptrer som om de har all verdens erfaring, etter aa ha jogget gjennom 42 km. paa over 3,5 tim. Selv om jeg var steingammel da jeg debuterte, hadde jeg aldri giddet holde paa saa lenge men funnet en annen hobby.
Vet ikke om denne var til meg, Veteran, men hvis du synes at jeg virker så erfaren så må jeg bare takke for det :)

PS: Veteran, hadde satt umåtelig pris på en link til et resultat du har hatt, ville vært et fint mål å jobbe mot! Enten en link til resultatliste eller bare referere til et løp og årstall. Mange resultatlister som er digitalisert p.t.

Veteran

Legg innav Veteran » 26 aug 2015 15:31

s_egeland skrev:Føler Veteran ser tilbake på sin løperkarriere litt som min far ser på studietiden sin. Når det blir så lenge siden så husker man kun høydepunktene. Kun fest, fyll og interessante fag. Aldri slit, vanskelige eksamener eller dårlige forelesere => Kun hardøkter og råskap, ingen restitusjon, ingen periodisering, ingen rolige økter for å spare seg til de harde. Bare bånn gass 24/7 og alle hadde kone og barn, og full jobb, med overtid også! :lol:

Men ja, sikkert mange mosjonister som gjør ting altfor komplisert og trener feil, men ideen bak i-sonene til OLT er vel bare at man skal veksle på intensiteten på øktene. At man trener rolig for å trene opp løpsøkonomi. fettforbrenningsevne og restitusjon, semi-hardt for å få opp aerob kapasitet og prestasjon rundt terskel og hardt for å øke anaerob kapasitet, oksygenopptak, hurtighet og styrke. Alle er vel enige i at man bør bytte mellom disse uansett om man vil bli god på 3000 eller maraton og uansett om man løper 40 eller 200 km i uken??? Om man vil få mest mulig ut av treningen selvsagt.

Enig i at mengde er største suksessfaktor for enhver mosjonist, men selv med bare 50km/uke må man av og til restituere etter konkurranser og hardøkter, da er kort restitusjonsjogg det som anbefales og da skal pulsen være lav, ellers har dem ikke restituerende effekt, og da oppsøker man ikke lange bakker som gir høy puls. Det er nok Trygvan enig i også.

Vet ikke om denne var til meg, Veteran, men hvis du synes at jeg virker så erfaren så må jeg bare takke for det :)

PS: Veteran, hadde satt umåtelig pris på en link til et resultat du har hatt, ville vært et fint mål å jobbe mot! Enten en link til resultatliste eller bare referere til et løp og årstall. Mange resultatlister som er digitalisert p.t.

Hei. Jeg proevde aa sitere kun foerste delen, men det funket ikke. NEI! jeg husker ikke fyll og fest ! Jeg har min foerste Oel/drink tilgode, og det
betydde for meg og betyr for alle kondisjonskrevende prestasjoner mye mer enn de fleste tror/vil innroemme!!!
Jeg husker slitet som ungdom da all vekst stoppet gelt opp pga altfor hard jobb for en spinkel gutt paa 17 aar, 157 cm og 45 kg, arbeid sammen med store sterke karer. De fleste ledd i kroppen fikk gjennomgaa, og ryggen ble aldri god. Jeg vokste etterhvert litt naar jeg ble student, uten fest og FYLL! Nei, husker ikke en daarlig fdrelesning fordi jeg sturderte for aa laere, ikke for aa feste og tulle som nage andre gjorde, og absolutt ingen vanskelige eksamener. Derfor hadde jeg jobb foer eksamen baade i Norge og Sverige, skolesjefene satte pris paa en student som oppfoerte seg "som folk" og fikset jobb til meg uten at jeg visste noe.
Jeg husker ogsaa altfor godt far og hans kompiser som drakk og sloss og oedela min barne- og ungdomstid, og hele mors liv. I mitt jobb som bestyrer i socialetaten i Stockholm og senere jobb blant unge misbrukere i Norge var min erfaring noe alle satte pris paa. Faktisk ikke minst de
jeg jevnlig besoekte i Oslo Kretsfengsel etter oppfordrin ledelsen der. Alle jeg har vaert i kontakt med i alle aar ogsaa etter at jeg maatte slutte jobben etter en ulykke, har satt meget stor pris paa min erfaring.
Faktisk ogsaa alle jeg trente i maratonskolen vi arrangerte. "Paa seg selvkjenner man andre" heter de,. og det virker som du tror at jeg levde et like utsvevende ungdomsliv som du selv tydeligvis gjorde.? Det er skammelig aa hentyde noe slikt til meg.

Jeg kan desverre ikke oppgi andre resultater enn de jeg har nevnt tidligere, jeg maa (desverre) vaere anonym og flere grunner. Du behoeber
ikke tro paa at jeg begynte aa jogge da jeg var 37 aar, kneoperert og laaghalt, v.ben 2 cm.for kort, og med legeforbud mot aa jogge pga hjertet.
Ikke behoeber du heller tro at jeg debuterte paa maran da jeg var 42 og loep paa 2.46 og siden 2.36 da jeg var 45.
Jeghusker ogsaa det fineste med treningen og konkurransene. At vi to-tre kamerater med hver vaar varebil tok familiene med paa tur, og deltok
i skogs-/fjelloep baade leordag og soendag. Bodde i bilene npe ikke minst barne satte stor pris paa, aldri hotel e.l. og all mat lagde vi selv.
Vi bygde et samhold og kameratskap som varer evig, selv om vi naa bor langt fra hverandre. Paa trening og i konkurranser presset vi hverandre
alt vi kunne, og derfor ble vi forholdsvi gode loepere, jeg tiltross for mange handicap.
Glem alt hva jeg har fortalt om trening etc. og fortsett med din jogging, det er helt greit, ikke ulovlig aa vaere en treg mosjonist som er
redd for aa presse seg bittelitt. Mitt hjerte har faktisk blitt mye mye stoerre pga all trening, og jeg har ALDRI hattr noe problem med det.
Jeg jogger fortsatt en god del, og sykler 3-4 x i uka 4-6 timer, i + 35 hele denne sommeren. MIn kondisjon er trolig fortsatt like god som den
mange av dere har, tiltross for min alder. " De hine haarde dager" var toeffe, ja, men veldig laererike, og naa som jeg har gaat flere aar
i livets harde skole, synes jeg ofte synd i dere som ikke vil laere av en med erfaring.
Lykke til paa din egen vei, ta godt vare paa familien, den er mye viktigere enn en god maratontid.

MS Bøler

Legg innav MS Bøler » 26 aug 2015 17:38

[quote="s_egeland"] Alle er vel enige i at man bør bytte mellom disse uansett om man vil bli god på 3000 eller maraton og uansett om man løper 40 eller 200 km i uken??? [/b] Om man vil få mest mulig ut av treningen selvsagt.

Her mener jeg s_egeland bommer litt. Løper en 50 km i uka fordelt på 4 økter så får man et snitt på 12,5 km. Det vil si ca. 4 timer trening. Om den rolige treninga da går i høy sone 2 og kanskje sone 3 i bakkene så går det helt fint.
For mengden er såpass moderat at det aldri vil være fare for overtrening/feiltrening/utbrenthet.
Løper man 200 km i uka og de rolige øktene hele tiden havner i høy sone 2 og kanskje sone 3 i bakkene så brenner man lyset i begge ender. Enda mer kritisk er dette i en idrett som sykkel der det fort blir mange timers langturer.
Med 4 timer trening i uka blir det godt med tid til hvile og restitusjon uansett.
Usikker på om veteran sin løsning med bare hardløping er rett medisin hvis man skal ha glede av idretten i mange år.
Men de fleste føler jo forskjell på rolig og hardt uten å måtte bruke masse hjelpemidler. Har brukt pulsklokke noen ganger og synes det bare forstyrrer treningsturen.

Gå tilbake til «Trening»