Sub 40 - HJELP!

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Sub 40 - HJELP!

Legg innav s_egeland » 27 aug 2015 07:54

Veteran: Flott historie! Hadde jo vært ironisk om du levde et liv på rømmen i Kina og så ble avslørt gjennom et kondisjonsforum :) Mente ikke at løperkarrieren din bestod av festing, men at det kun er høydepunkter man husker. Akkurat som noen ser tilbake på studietiden og ikke husker alt slitet, bare happy times. Poenget var at restitusjon og tunge bein gjerne glemmes ;)
Høres ut som du var svært lett da, bra for langdistanse. 2:36 er svært imponerende, og 45 er vel en fin alder for maratonløping. Føler meg ikke som en treg mosjonist med sub1:30 på BCM men må kanskje ta en realitycheck. Når jeg ikke perser ved hvert forsøk lenger lover jeg å komme med halen mellom beina og be om et hardt maratonprogram. Og da håper jeg du står klar med pisken! :) Ha en fortsatt fin dag!

MS Bøler: Bommer? Har ikke angitt noen soner her jeg, kun 1.rolig. 2.semi-hardt. 3.hardt. En kompis av meg ligger på ca 35-40 km i uken, startgropen. Hvis han skal klare mer enn 10km på en økt må den gå ganske rolig for seg. Og etter en 6x1000m (hardøkt) er beina hans helt kjøttdeig i 2 dager etterpå. Selv om det ikke er mer enn 4t i uken har ikke han mulighet til å kjøre 3 eller 4 hardøkter i uken.
Hvis han hadde fått beskjed om å kjøre hardere på RL og økt mengden ville jeg bare mistet en løpekompis. Men han vil få en progresjon og da tenkte jeg å anbefale han å øke lengden på RL og kanskje legge på en hardøkt til.
Men om jeg, som er vant til 60-70 km, går ned til 40 vil ikke jeg trenge særlig restitusjon og kan kjøre disse km hardt uten problem, det er slik jeg føler dere tenker, spesielt Veteran. For noen er 40 km mye, ikke bare mentalt, også muskulært! Men klart man skal pushe seg, enten man pusher seg på lengden (RL) eller på tempoet.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Veteran
Innlegg: 276
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Sub 40 - HJELP!

Legg innav Veteran » 27 aug 2015 10:49

s_egeland skrev:Veteran: Flott historie! Hadde jo vært ironisk om du levde et liv på rømmen i Kina og så ble avslørt gjennom et kondisjonsforum :) Mente ikke at løperkarrieren din bestod av festing, men at det kun er høydepunkter man husker. Akkurat som noen ser tilbake på studietiden og ikke husker alt slitet, bare happy times. Poenget var at restitusjon og tunge bein gjerne glemmes ;)
Høres ut som du var svært lett da, bra for langdistanse. 2:36 er svært imponerende, og 45 er vel en fin alder for maratonløping. Føler meg ikke som en treg mosjonist med sub1:30 på BCM men må kanskje ta en realitycheck. Når jeg ikke perser ved hvert forsøk lenger lover jeg å komme med halen mellom beina og be om et hardt maratonprogram. Og da håper jeg du står klar med pisken! :) Ha en fortsatt fin dag!

MS Bøler: Bommer? Har ikke angitt noen soner her jeg, kun 1.rolig. 2.semi-hardt. 3.hardt. En kompis av meg ligger på ca 35-40 km i uken, startgropen. Hvis han skal klare mer enn 10km på en økt må den gå ganske rolig for seg. Og etter en 6x1000m (hardøkt) er beina hans helt kjøttdeig i 2 dager etterpå. Selv om det ikke er mer enn 4t i uken har ikke han mulighet til å kjøre 3 eller 4 hardøkter i uken.
Hvis han hadde fått beskjed om å kjøre hardere på RL og økt mengden ville jeg bare mistet en løpekompis. Men han vil få en progresjon og da tenkte jeg å anbefale han å øke lengden på RL og kanskje legge på en hardøkt til.
Men om jeg, som er vant til 60-70 km, går ned til 40 vil ikke jeg trenge særlig restitusjon og kan kjøre disse km hardt uten problem, det er slik jeg føler dere tenker, spesielt Veteran. For noen er 40 km mye, ikke bare mentalt, også muskulært! Men klart man skal pushe seg, enten man pusher seg på lengden (RL) eller på tempoet.


Hei igjen! Jeg misforstod ikke det du skrev om festing og fyll, men du trodde at jeg ogsaa drakk som student slik de fleste desverre gjoer.
Og JA, jeg husker kun hoeydepunktene fra alle mine x-hundre harde konkurranser, fordi jeg aldri hadde en negativ opplevelse under/etetr loep!
En rettelse ettersom du tror at jeg var lettvekter. Du fikk ikke med det jeg skrev om at jeg vokste etterhvert jeg ogsaa, " me ska koma om inkje saa braatt".. Jeg var 181 cm og 83 kg da jeg debuterte paa 25 km (1.27) gikk ned kun ved hjelp av trening til 73 kg, (i dag 75 kg).

Du lykkes aldri hvis du prater og tenker pers. i hver loep, det funker nesten aldri. Ingen av oss pratet om annet enn aa gjoere det beste ut og la dagsformen bestemme, det er smaa marginer i maraton. Natta foer min foerste mara under 2.40 sov jeg nesten ikke pga braak paa hotellet, det
bare loesnet underveis og jeg tittet knapt paa klokka. Det hendte senere at jeg sjekket tiden omtrent paa armb.uret, ikke mer merkeligheter.
Jeg hadde heller aldri tunge bein e.l. problemer, aldri antydning til krampe som betyr for lite trening.

Har du noengang hatt hardt kroppsarbeid slik mange av datidens skiloepere og maratonere hadde? 10-15 tim. med gaards/skogsarbeid uansett
temp. hele aaret. Da blir det latterlig aa prate om restitusjon etter aa loepe 20 km.paa trening paa 1,5 tim. eller mer. Alle faar nok, de fleste nordmenn for mye restitusjon. Ser det desverre ogsaa paa mange tidl. loepere som lar magen ese ut, noe jeg ikke aksepterer, for helse er det
viktigste i livet, ved siden av familien. Dessuten, nevnte jeg det i gaar, et liv 100 % alkohol/risfritt har mye positiv betydning enn de fleste vil
innse, jeg har tjent paa det paa alle maater.

Glem tanken paa pers. hver gang, likesaa positiv split, det klokeste du kan gjoere er aa ta en ordentlig test enten i konkurranse eller alene helt
uten klokke. Trolig vil du bli positivt overrasket. F.eks. ca. 20 km. hvor du allerede etter en km. kjoerer saa hardt at du har kontroll men heller ikke taaler stort mer. Jeg fatter fortsatt ikke at ikke alle forstaar den store verdien av konkurranser som trening. Der moeter en noen paa alle nivaaer og kan f.eks. i perioder henge seg paa en som tydeligvis er endel bedre, det betyr enorm for utviklingen av utholdenheten. En behoever
ikke gaa paa en sprekk, det opplevde jeg aldri selv om jeg benyttet denne metoden, kunne henge paa lenge men roet det bitte lille som var noedvendig for aa unngaa sprekk. Det er kun snakk om selvdisiplin og viljestyrke.

Mitt bestetips til deg ogalle andre som vil ha framgang er : glem puls/terskel/puls/klokka og loep saa det svir i broestet . En fin test er aa loepe
en strekning/vei du ikke har loept tidligere, se paa klokka ved start og maal slik at du faar ca. tiden. Kjoer samme strekning rolig med bilen og du faar en god maalestokk paa ca. antall km. Loeper du f.eks. paa en Fv. staar det merker for hver 0,5 km. (de fleste vet visst ikke om dette fordi de alltid kjoerer saa fort forbi og aldri gaar veien, det har jeg oppdaget). Der faar du noeyaktig distanse, veldig fint til 1000 m- 3000 m intervaller.

Med dette lykke til med treningen, og glem helt positiv split, det betyr bare at du aldri tar ut maks. og det hjelper ikke aa perse. paa siste mila hvis du har jogget rolig de tre foerste, uansett hvor moro det er aa passere mange paa slutten,jeg vet hvordan det foeles ogsaa.

MS Bøler
Innlegg: 26
Registrert: 21 aug 2012 11:03

Re: Sub 40 - HJELP!

Legg innav MS Bøler » 27 aug 2015 11:18

Veteran skrev:MS Bøler: Bommer? Har ikke angitt noen soner her jeg, kun 1.rolig. 2.semi-hardt. 3.hardt. En kompis av meg ligger på ca 35-40 km i uken, startgropen. Hvis han skal klare mer enn 10km på en økt må den gå ganske rolig for seg. Og etter en 6x1000m (hardøkt) er beina hans helt kjøttdeig i 2 dager etterpå. Selv om det ikke er mer enn 4t i uken har ikke han mulighet til å kjøre 3 eller 4 hardøkter i uken.
Hvis han hadde fått beskjed om å kjøre hardere på RL og økt mengden ville jeg bare mistet en løpekompis. Men han vil få en progresjon og da tenkte jeg å anbefale han å øke lengden på RL og kanskje legge på en hardøkt til.
Men om jeg, som er vant til 60-70 km, går ned til 40 vil ikke jeg trenge særlig restitusjon og kan kjøre disse km hardt uten problem, det er slik jeg føler dere tenker, spesielt Veteran. For noen er 40 km mye, ikke bare mentalt, også muskulært! Men klart man skal pushe seg, enten man pusher seg på lengden (RL) eller på tempoet.

Hvor har jeg skrevet at man bare skal trene hardt? Min kjepphest er at folk er for opphengt i pulssoner, terkseltrening, O2-max og andre begrep. Trener man 4 ganger i uka så løp en hardøkt eller intervall (løp så du blir sliten og kjenner det når du synker ned i sofaen etterpå), løp to turer etter dagsform og en tur som det er litt lengde på. Om hardøkta går over eller under terskel spiller da ingen rolle så lenge man tar i skikkelig. Ifølge ekspertene er min terkselfart 4.15 min/km. Jeg har aldri vært i nærheten av å klare å holde den farten på trening, men blir likevel sliten. Men i løp har jeg ingen problemer med den farten. Er økta ødelagt da hvis jeg bare klarer 4.23 min/km?
På rolige langturer kan farten min variere fra 5.20 min/km til 4.30 min/km. Føler jeg meg pigg en dag så løper jeg raskt. Er jeg pudding så løper jeg i den farta jeg orker. Orker ikke å følge med på puls og fart underveis. Da ser jeg på blåbær, fugler, trær og andre ting i naturen. Underveis i turen kan det komme en bakfra og da kan jeg kvikne til å løpe en km på 4.09 min for at vedkommende ikke skal komme forbi.
Men nå trener jeg bare 2,5 gang i uka. Hadde jeg løpt 12-13 ganger i uka så måtte jeg styrt dette mye mer.
Derfor mener jeg at vanlige trimmere som oss ikke skal bruke så mye energi på alle fagutrykk og dingser som opprinnelig er ment for toppidrettsutøvere. Og løp gjerne 4x4 tre ganger i uka, så snakkes vi når du har gått dritt lei, altså innen utgangen av august :lol: :lol:

Veteran
Innlegg: 276
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Sub 40 - HJELP!

Legg innav Veteran » 27 aug 2015 11:50

MS Bøler skrev:
Veteran skrev:MS Bøler: Bommer? Har ikke angitt noen soner her jeg, kun 1.rolig. 2.semi-hardt. 3.hardt. En kompis av meg ligger på ca 35-40 km i uken, startgropen. Hvis han skal klare mer enn 10km på en økt må den gå ganske rolig for seg. Og etter en 6x1000m (hardøkt) er beina hans helt kjøttdeig i 2 dager etterpå. Selv om det ikke er mer enn 4t i uken har ikke han mulighet til å kjøre 3 eller 4 hardøkter i uken.
Hvis han hadde fått beskjed om å kjøre hardere på RL og økt mengden ville jeg bare mistet en løpekompis. Men han vil få en progresjon og da tenkte jeg å anbefale han å øke lengden på RL og kanskje legge på en hardøkt til.
Men om jeg, som er vant til 60-70 km, går ned til 40 vil ikke jeg trenge særlig restitusjon og kan kjøre disse km hardt uten problem, det er slik jeg føler dere tenker, spesielt Veteran. For noen er 40 km mye, ikke bare mentalt, også muskulært! Men klart man skal pushe seg, enten man pusher seg på lengden (RL) eller på tempoet.

Hvor har jeg skrevet at man bare skal trene hardt? Min kjepphest er at folk er for opphengt i pulssoner, terkseltrening, O2-max og andre begrep. Trener man 4 ganger i uka så løp en hardøkt eller intervall (løp så du blir sliten og kjenner det når du synker ned i sofaen etterpå), løp to turer etter dagsform og en tur som det er litt lengde på. Om hardøkta går over eller under terskel spiller da ingen rolle så lenge man tar i skikkelig. Ifølge ekspertene er min terkselfart 4.15 min/km. Jeg har aldri vært i nærheten av å klare å holde den farten på trening, men blir likevel sliten. Men i løp har jeg ingen problemer med den farten. Er økta ødelagt da hvis jeg bare klarer 4.23 min/km?
På rolige langturer kan farten min variere fra 5.20 min/km til 4.30 min/km. Føler jeg meg pigg en dag så løper jeg raskt. Er jeg pudding så løper jeg i den farta jeg orker. Orker ikke å følge med på puls og fart underveis. Da ser jeg på blåbær, fugler, trær og andre ting i naturen. Underveis i turen kan det komme en bakfra og da kan jeg kvikne til å løpe en km på 4.09 min for at vedkommende ikke skal komme forbi.
Men nå trener jeg bare 2,5 gang i uka. Hadde jeg løpt 12-13 ganger i uka så måtte jeg styrt dette mye mer.
Derfor mener jeg at vanlige trimmere som oss ikke skal bruke så mye energi på alle fagutrykk og dingser som opprinnelig er ment for toppidrettsutøvere. Og løp gjerne 4x4 tre ganger i uka, så snakkes vi når du har gått dritt lei, altså innen utgangen av august :lol: :lol:



Hei MS Boeler! jeg blir ikke klok paa denne siteringsfunksjonen. Jeg siterte egelands innlegg og her virker det som jeg skrev dette til deg,
det er beklagelig om det tolkes slik. Du er nok mye mer paa linje med hva jeg mener enn alle andre paa forumet,s[esielt som jeg nevnte i gaar
kjepphesten med alt tullet med puls, terskel o.l. Det ser du ogsaa av mitt siste svar til egeland.

Ikke bare er min maskin litt uregjerlig, men siteringen virker litt rotete og kan skape misforstaaelser oss imellom virker det som.

Fortsatt god trening til alle!

Brukeravatar
torolav
Innlegg: 141
Registrert: 08 jun 2012 10:44

Re: Sub 40 - HJELP!

Legg innav torolav » 27 aug 2015 12:13

Interessant diskusjon som er utviklet seg her, nå må vi bare klare å holde den saklig.

MS Bøler:
Og løp gjerne 4x4 tre ganger i uka, så snakkes vi når du har gått dritt lei, altså innen utgangen av august

Hvem var denne tiltenkt? S_Egeland nevnte jo denne formen som eksempel på misinformasjon i magasiner/blader spredd av noen med en annen agenda enn spredning av god informasjon.

Ifølge ekspertene er min terkselfart 4.15 min/km. Jeg har aldri vært i nærheten av å klare å holde den farten på trening, men blir likevel sliten. Men i løp har jeg ingen problemer med den farten. Er økta ødelagt da hvis jeg bare klarer 4.23 min/km

Absolutt ikke. Det er fortsatt relevant fart også i henhold til teori/trener-erfaringer (f.eks Canova) ;)

Men de fleste føler jo forskjell på rolig og hardt uten å måtte bruke masse hjelpemidler. Har brukt pulsklokke noen ganger og synes det bare forstyrrer treningsturen.

Helt enig. Ingen trenger det. Samtidig er det vel ett treningsprinsipp vi alle kan enes om er bra: kontinuitet
Om bruk av pulsklokke er et positivt innslag på treningsmotivasjonen, så er det flott - og det bidrar til kontinuitet
Er det bare forstyrrende - der er også flott - da dropper man den, og det bidrar til kontinuitet

Veteran:
Har du noengang hatt hardt kroppsarbeid slik mange av datidens skiloepere og maratonere hadde? 10-15 tim. med gaards/skogsarbeid uansett
temp. hele aaret. Da blir det latterlig aa prate om restitusjon etter aa loepe 20 km.paa trening paa 1,5 tim. eller mer.

Det er vel strengt tatt ikke musklene som trenger lang restitusjon, men områder med lav blodsirkulasjon - som f.eks sener. De tidligere tiders mer aktive dager (med gårdsarbeid etc) påvirket nok positivt på utvikling av sener etc, slik at det tålte mer av trening. Avhengig av utgangspunktet, som kanskje er mer "kontor-sener", så må jo de også trenes opp til å tåle belastningene.

S_Egeland:
En kompis av meg ligger på ca 35-40 km i uken, startgropen. Hvis han skal klare mer enn 10km på en økt må den gå ganske rolig for seg. Og etter en 6x1000m (hardøkt) er beina hans helt kjøttdeig i 2 dager etterpå. Selv om det ikke er mer enn 4t i uken har ikke han mulighet til å kjøre 3 eller 4 hardøkter i uken.

Dette illustrerer noe som noen ikke tar nok hensyn til i sine råd: Hva utgangspunktet for mosjonisten er. Mener å huske at Veteran løp mila på ca 40 min første gang han prøvde (etter å ha vært fotballspiller). Det er et fantastisk mye bedre utgangspunkt enn de som synes 10 km er langt å jogge, og som i beste fall løper den på 50 min.

Inndeling av soner og slikt, så ser jeg på flere (og meg selv) at man forenkler det med erfaring. S_Egeland, og Trygve også, deler vel grovt sett opp i tre soner (mener å huske Trygve kalte de "rolig", "kapasitet" og "fart"). Om man gir det slike logiske navn, eller henviser til "sone 1", "sone 3" spiller vel liten rolle. En evt. henvisning til OLT-sonene bidrar forsåvidt til at man snakker om det samme. Hva som f.eks ligger i "hardt" er jo ganske individuelt.
Det er "hardt" å løpe 800 i full fart, men det er også "hardt" å løpe 21 km i en fart rundt 1 min/km mer (saktere, altså) enn 800m-farten.

Om man liker å planlegge treningene, og "leke" toppidrettsutøver på det planet - så lenge det motiverer: Så er det flott!
Liker man å bare trene etter dagsform - så lenge det motiverer: Så er det flott.

Treningsforum:
Det er ingen. Vi gjentar: INGEN som har svaret på hva som er riktig trening


Så, veldig stas om folk deler av sine erfaringer. Litt mindre stas når folk fokuserer på hva som er galt med andres fremgangsmåter.
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

MS Bøler
Innlegg: 26
Registrert: 21 aug 2012 11:03

Re: Sub 40 - HJELP!

Legg innav MS Bøler » 27 aug 2015 12:36

torolav skrev:Hvem var denne tiltenkt? S_Egeland nevnte jo denne formen som eksempel på misinformasjon i magasiner/blader spredd av noen med en annen agenda enn spredning av god informasjon.

Det med 4x4 min var ikke ment som noe stikk til noen her inne. Mer et hjertesukk til alle artikler i diverse blader om at 4x4 min er løsningen av på alt innen trening. Ingen tvil om at den typen trening er effektiv, men den er nok like effektiv for å blitt kvitt all treningsglede.

For å følge opp Tor Olav sin oppfordring om å dele erfaringer:
Jeg har trimmet hele livet, deltatt i en del løp (mila på 35 min) og puslet med litt trenervirksomhet så kunne sikkert kalt meg PT :lol: :lol: :lol:
Til alle som nettopp har oppdaget gleden av å drive med idrett og spesielt løping. Løping er sammen med svømming verdens enkleste idrett når det gjelder utstyr, og la det forbli enkelt. For å løpe trenger du noen sko som du synes er gode, en shorts som ikke gnager i skrittet og en ulltrøye eller supertrøye som holder deg varme selv om det regner og er kaldt. Så er det bare å komme seg ut å løpe. Løp noen turer som er så lette at du kan veksle noen ord med folk du møter i marka/skogen. Andre dager kan du løpe så fort at du må hvile i grøfta et kvarter før du orker å finne sofaen. Bli med på løp i nærområdet uten å måtte spise 3 kg pasta i forkant.
Men her kommer mitt viktigste råd etter mange år og km med løping; Lytt til kroppen din, føl og finn ut av som fungerer for deg. Stol på den følelsen.

Brukeravatar
torolav
Innlegg: 141
Registrert: 08 jun 2012 10:44

Re: Sub 40 - HJELP!

Legg innav torolav » 27 aug 2015 12:50

Jeg har trimmet hele livet, deltatt i en del løp (mila på 35 min) og puslet med litt trenervirksomhet så kunne sikkert kalt meg PT

"Thanks for sharing" som de sier i USA :)
Motiverende, og en lettelse, å lese at det er mulig å løpe så bra som 35 min på mila med en så enkel filosofi.

Kommer med et oppfølgingsspm, for å danne meg et inntrykk av hva som kreves:
Hvor mye trente du for å komme på det nivået (km/uke)? (Du sier noe om 2,5 ganger i uka nå, men for å klare 35 min på mila trente du vel mer?)

T
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

MS Bøler
Innlegg: 26
Registrert: 21 aug 2012 11:03

Re: Sub 40 - HJELP!

Legg innav MS Bøler » 27 aug 2015 13:12

Nå løper jeg kanskje 2,5 ganger i uka i snitt og gjør mila på 38-39 minutter. Da jeg løp på 35 min løp jeg 4-5 ganger i uka.
Løp 2-3 turer på en times tid, ca. 12-13 km. Her bare løp jeg akkurat så raskt som jeg følte for. Løp jeg rundt et vann kunne jeg få øye noen som jeg bestemte meg for å ta igjen innen et visst punkt (da blir vel nesten fartslek). Den gangen hadde jeg ei hardøkt i uka. Det kunne være et løp, rask langkjøring eller intervaller. Har aldri klart/orket å løpe raskere enn 4.17 min/km alene på en langkjøring. Intervallene var enten 1000 metere eller 200 metere. Løp 8x1000 meter hvor jeg forsøkte å springe under 3.50 min. Kortintervaller var normalt 14-15x200 meter hvor jeg hele tiden prøvde å holde meg under 40 sekunder.
Langturen var 1,5-2 timer i skogen hvor jeg løp hele veien, men tok det rolig.
Min erfaring er at like viktig som trening er justering av: Coca Cola, skoleboller, kebab, McDonalds, antall posjoner middag, melkesjokolade og kaffe latte :lol: :lol: :lol: :lol:

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Sub 40 - HJELP!

Legg innav s_egeland » 27 aug 2015 13:49

Takk for sårt tiltrengt opprydding, Torolav! :D
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester