Sub 40 - HJELP!

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Veteran

Re: Sub 40 - HJELP!

Legg innav Veteran » 24 jul 2015 12:34

hailegeraldo skrev:
Veteran skrev:Har du ennaa mer revolusjonerende aa kommer med? Det forundrer meg ikke, men da maa du ogsaa legge ved "bevis" i form av hvilke tider
du har oppnaadd med dette opplegget.

Sorry. Glemte å nevne bevis. Det har jo ikke så mye å si, for jeg kan jo ha en kropp som ikke er skapt for løping. Jeg har aldri satset 100%, men har gjennom mange år trent løping. Og jeg startet opp som 19-åring. De to første årene jeg "jogget" løp jeg den samme 8,5 km lange runden, og prøvde hver eneste gang i to år å perse på den. Etter det har jeg variert treningen mer og mer, men har aldri løpt mer enn 60 km/uke (med unntak av en håndfull "ekstremuker" på opp til 80 km).

Men kort fortalt: Med 5 økter per uke, snitt på 50-60 km i uka, fikk jeg:
800m: 2:06
1500m: 4:15
3000m: 9:18
5000m: 16:28
10 km: 34:00

Alle persene er satt i ulike år, men treningsopplegget var temmelig likt. Halvmaraton løp jeg aldri i denne perioden.
Om jeg hadde løpt bedre om jeg hadde trent 160 km/uke "the Kenyan style" vil jeg jo regne med, men det har jeg aldri prøvd.

Heisan, dette laater mye bedre ja! Dumt at du, trygvan og jeg ikke "levde paa samme tid", haha, fordi vaare tider paa disse kortere distansene
kun varierer med noen faa sek. Dere litt raskere paa de korteste men jeg har litt tilgode fra halvmara og oppover.
Dumt at du ikke proevde 21 naar du har saa god tid paa 10, du ville sikkert klart mine ca. 1.14.
Naa var jeg 38 da jeg loep de korte distansene i bedriftsloep, og
Jajamaalet var kun aa komme foerst uten tanke paa tid. Sjefen for H-stafetten
testet oss slik, og jeg deltok i slike stevner mest for det sosiale miljoet som var utrolig fint og viktig i hverdagen.

Vi gamlinger likte ikke 21 km, for 25 km hadde alltid vaert noekkelen til maraton. Der har jeg 1.27- 1.28 noen ganger, var paa pallen i foerste NM. da jeg var 40, begynte jo da jeg var 37 aa jogge litt etter kneoperasjon. Fotball er farlig vet mange, jeg ogsaa, haha.
Mine ryggproblemer slet jeg med hele tiden, prolaps av verste sort etter paakjoersel 1978, slik at jeg i perioder laa helt utslaatt.
Ganske utrolig at etter hofteopersajon i 2007 ble den altfor korte v.foten litt lengre enn beregnet men det hjalp faktisk endel paa prolapsen,
men da var min loepekarriere forlengst over etter ytterligere en ulykke.
Siden har jeg kun jogget litt paa bane og naa paa moella iblant, men jeg sykler3-6 timer flere ganger i uka hele aaret, naa med +33-35 og
til uka skal det bli deilige 39. Jeg blir aldri solbrent og med passe gammel stahet har jeg ingen problemer med saa mange timer og mil
saa ofte, og proever meg ogsaa paa fjellet iblant. Resultat hittil bare 1 sprengt krank i Mai mnd. (etter 3 aars sykling).

Jaja, veldig ulike utganspunkt, jeg vokste opp paa et lite sted der kun det aa sparke paa en ball var akseptert av noen, men min far truet
meg med juling hvis jeg drev med slikt tull, en guttunge paa 13-14 aar skulle bare jobbe, Basta!

Ok, det var moro aa faa vite litt mer, det blir mer meningsfullt aa diskutere naar en har en tid aa vise til. Alle mener jo bare godt med sine innlegg, men jeg synes nok at noen mener for mye jfr. med egne prestasjoner. Takk for praten, me raakas att.

håvard b.

Legg innav håvard b. » 24 jul 2015 13:35

Både progressive intervaller og progressiv langkjøring kan meget vel gjennomføres titt og ofte. Høyst relevant for 10 km-trening. Artig er det også. :-)

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 24 jul 2015 21:13

1. Terskeløkt hvor jeg løper ca 1,5 time på eller rett under terskelpuls (174). Avstand blir 20 km +. Målet med økta er å bygge utholdenhet, øve på å ligge lenge på terskelfart og å øke terskelfart. Jeg er helt i kjelleren etter økten så det er en tøff økt-

2. Intervall hvor jeg løper så fort at jeg akkurat klarer å fullføre 4x4. Prioriterer å løpe fort for å få en puls over 90 % av maks og dermed god o2 effekt. Dette er også en tøff økt.

Hei!
Artig og velkjent mål du har. Lykke til med det.
Mitt innspill er at begge de øktene kan gjøres mer spesifikke når du nærmer deg en konkurranse du vil prioritere. Vet ikke hvilken fart du har på øktene, men vil tro at
1) Øke farten (nærmere målfarten, mao) og heller løpe "ganske hardt" i 50-60 min (type 4:10 min/km for det, kanskje?)
2) Øke antall intervaller, og/eller øke lengden, og redusere farten littegrann (om du er på 3:40 min/km i dag, kan den økes til 3:50 min/km)
Intervallene må være såpass få eller korte at du klarer å holde overfart.

Jeg har ingen gode resultater å vise til selv, men tankene kommer fra Renato Canova - mulig han har vel så mye resultater å vise til som flere av de på forumet.
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

s_egeland

Legg innav s_egeland » 28 jul 2015 13:20

Er mye diskusjoner på detaljer og et såret ego eller to her i tråden, skal prøve å være saklig og kort :-)

Som andre har sagt, er bare et spørsmål om tid før du klarer sub40! Akkurat vært i samme situasjon selv, og har ikke vært sub40 i konkurranse enda. Ligger på ca 40-50km i uken og 3-4 løpeøkter slik som deg, virker det som. Det som hjalp meg under 40 var et opplegg som ligner på det du har, men der jeg har endret litt slik som Torolav og ipconfig råder deg til ovenfor.

1.økt: Bytt ut 4x4 med (6-8)x1000m, evt (4-5)x1500km. Pause=1,5-2,0 min. Kjør disse på et tempo ned mot 3:45 om du klarer.
2.økt: Løp fortere og kortere. 5-8 km rett over terskelfart. Kan gjerne gjøres i konk. slik det nevnes.
3.økt: Rolig langkjøring (RL) i sone 1 er fin avveksling, hjelper på løpsøkonomi, aerob kapasitet og kanskje for vekten din ;) Ikke vær redd for å kjøre denne i sone 2 også (<82%). Evt. kan du bruke en kort RL som restitusjonsøkt dagen etter en hardøkt.

Med disse små endringene fikser du dette! Trenger ikke mer mengde, styrketrening eller å kjøre deg hardere :) Om du vil gå ned 5kg i vekt så regner jeg med du fikser dette selv. Er ikke akkurat rakettforskning, vi garantert ha stor effekt.

Du spør også om du trenger å kjøre egne O2-økter når terskelen din er 90%. På det nivået du (og jeg) er på tror jeg ikke det er noe poeng å skille særlig på dette. I programmet ditt får du nok km på og over terskel for å klare dette.

Vanskelig å være kort gitt ;) Lykke til og hold oss for all del oppdatert :-) Husk flat konkurranse!!!!!
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

MS Bøler

Legg innav MS Bøler » 07 aug 2015 09:35

Veteran liker å provosere og spissformulerer seg. Men ser man forbi dette så har veteran uten tvil rett i mye av det han skriver.
Trener man 12-14 ganger i uka og løper nærmere 200 km så er puls, terskel, soner osv. viktig å holde litt orden på. Da trener man mye og får hele tiden litt for lite tid til hvile og påfyll av næring. Utøvere på dette nivået balanserer hele tiden på en knivsegg i forhold til hva msn tåler.
Dessverre sår ser man at mosjonister som lufter seg 4-5 ganger i uka har for stort fokus på disse tingene. Trener man 1,5 time om dagen får man rikelig tid til hvile og mat.
Løper man 5 ganger i uka så kan man helt fint løpe et par skikkelige hardøkter som svir i lungene. En litt lenger tur gjør også godt. De to siste øktene kan man ta litt etter dagsform. Regelmessig deltakelse i løp er også god trening, uten at det er nødvendig å spisse formen spesielt for disse løpene. Det viktigste er å komme seg ut så man blir svett på ryggen og rød i kinnene.
Unngår man hull i treningene, holder seg frisk og slank så vil et sånt opplegg sende de fleste godt under 40 min på mila.
Vi vet utrolig mye mer om trening i dag enn for 40 år siden. Vi drukner i hjelpemidler og eksperter på trening, mat, hvile. Paradoksalt er vi dagens løpere i nærheten av nivået på 70-tallet. I dag skriver jo folk blogg om at de trimmer litt og løper mila på 45 minutter. Og de får tilbakemeldinger fra venner om at de er helt dødsråe som klarer det.
Sist redigert av MS Bøler den 07 aug 2015 19:10, redigert 1 gang totalt.

Oahoah

Legg innav Oahoah » 07 aug 2015 10:51

Man vet nok mer om trening i dag enn man gjorde på 70-tallet. Mange vil hevde at "vi" er godt over nivået på 1970-tallet på de idrettene som "vi" fokuserer på i dag. I Norge er nivået høyt på for eksempel langrenn og sykling - tror dagens utøvere godt ville matche 70-tallets helter på begge disse feletene? Svømming - har vært noen lyspunkter der de siste årene også? Og sporadisk på løping, når man en sjelden gang ser en løper som "vier" livet sitt til dette - tenker vel her på Vebjørn Rodahl (ja, noen år siden nå) og nå Ingebritsen-familien.

Det er vel ingen i Norge som går rundt og drømmer om å bli best i verden på 10,000-meter bane eller maraton - og da uteblier følgelig resultatene i en idrett uten ambisiøse utøvere (med noen få unntak). Men kanskje Karoline Bjerkeli Grøvdal kan gi oss en positiv overraskelse her mht ambisjonsnivå og resultater - i hvert fall på Europeisk nivå?

Internasjonalt, så vil man vel kunne hevde at dagens 10,000-meter løpere og maratonløpere minst holder nivået på 1970-tallet...?

Det er flott at man engasjerer seg i hvordan man trener - og flott å ytre sine synspunkter på dette. Men man trenger ikke snakke ned andre for å fremme egne argumenter; gode argumenter står utmerket godt alene. Så selv ser jeg ikke nødvendigvis poenget med "spissformuleringer" eller poenget med å provosere på slike forum - grensen til "trolling" er grå...

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 07 aug 2015 11:49

Ser ut som Veteran trenger en påminnelse om beskrivelsen av dette underforumet på hovedsiden..:

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening

s_egeland

Legg innav s_egeland » 13 aug 2015 12:21

MS Bøler skrev: ... Løper man 5 ganger i uka så kan man helt fint løpe et par skikkelige hardøkter som svir i lungene. En litt lenger tur gjør også godt. De to siste øktene kan man ta litt etter dagsform. Regelmessig deltakelse i løp er også god trening, uten at det er nødvendig å spisse formen spesielt for disse løpene. Det viktigste er å komme seg ut så man blir svett på ryggen og rød i kinnene .... Paradoksalt er vi dagens løpere i nærheten av nivået på 70-tallet. I dag skriver jo folk blogg om at de trimmer litt og løper mila på 45 minutter. Og de får tilbakemeldinger fra venner om at de er helt dødsråe som klarer det.

Er vel ingen her som er uenig i at 2/5 økter i uken kan være hardøkter! Regelmessig konkurranser er heller ingen som sier seg imot. Er andre ting det diskuteres på. Ditt argument om at nivået er dårligere slår Oahoah beina under (igjen) over her, så lar den ligge ;)

At folk (PTer og "treningsartikler") leker eksperter og leverer egenerfaring som vedtatt sannhet er et problem, men blir feil å ta oppgjør med det her inne, her er det mer deling av egne erfaringer. Og om folk vil blogge og hylle 45min på 10km og bruker det som motivasjon til å komme i bedre form er vel det bare en positiv sak? Er en ultra-fyr på runnersworld.no som tror han er toppidrettsutøver med sponsor, intervjuer seg selv før løp osv. Leste han ble #11 av 13 startende på 75 km nettopp, så blir jo litt morsomt/rart. Men om det er det som driver han til bedre helse er jo det bare kult :-)
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 21 aug 2015 12:10

Nybegynner - har du startet treningen mot sub 40?

MS Bøler

Legg innav MS Bøler » 24 aug 2015 10:57

Når det gjelder nivået i dag kontra 40 år siden så skal jeg bare legge til en liten faktaopplysning. La oss ta 10.000 meter baneløping hvor NM-kravet er sub 32 min. I 1975 var det 54 norske menn som som løp under 32 minutter. I 2014 var det 26 norske menn som klarte å løpe under 32 minutter. Det forteller at bredden i toppen er mye mindre nå enn for 40 år siden. Selv om vi i dag har ekstremt gode utøvere som Ingebrigtsen og Grøvdal så er det tynt bak disse. Likevel drukner vi i råd om trening og tilbud om PT-timer.
Når gjelder trening på mosjonistnivå, 35 minutter på mila eller dårligere, så synes jeg for mange aktører gjør treningen for komplisert. Men leser man Kondis, Runners World, Birken, Aktiv Trening, DN Aktiv osv. litt nøye så ser man at det er noen få personer som står bak rådene. Ta bare skotester for eksempel. Løplabbet tester sko og kårer en vinner. Denne testen selger de til nevnte magasiner. Ergo er de samme produktene som vinner testene i alle blader. Mye av det samme ser man når det gjelder råd om trening, mat, drikke og hvile. Når rådgiveren er sponset av Garmin vil selvfølgelig han/hun anbefale at man holder seg innen for "riktig" pulssone.
I de siste årene har dette med terskeltrening blitt veldig populært. Men hvor mange har kontroll på sin egen terskelfart? Skal dette bli nøyaktig må en faktisk begynne å måle laktat. Da snakker vi om nåler, blod og søl. Litt voldsomt for å jogge mila på 39 minutter. Er det ikke bedre å si at intervaller eller langturene skal løpes hardt, men du skal samtidig løpe nokså ledig og avslappet.
Det viktigste er at man varierer fart og underlag, holder vekten nede (her er det mye tid å hente) og får trent kontinuerlig over flere år. Da vil framgangen komme. Så må alle føle seg fram på hva som fungerer for den enkelte. Jeg leser rett som det er om gode løpere som aldri trener intervaller, men løper noen harde langturer og konkurranser. Selv løper jeg kanskje 2-3 intervalløkter i året (har mål om ei økt i uka, men synes det er pyton), men kommer meg greit under 40 minutter på mila.

Om den nevnte løperen som blogger på runnersworld.no så er det utrolig at magasinet ikke beskytter vedkommende mot seg selv. Men men...

Gå tilbake til «Trening»