Forkjølet etter halv/hel-maraton

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
khun

Forkjølet etter halv/hel-maraton

Legg innav khun » 24 sep 2015 08:33

Hei!

Etter 3 av 4 løp de siste årene (2 halvmaraton, en halv Ironman og en maraton) har jeg blitt skikkelig forkjøla 3-4 dager etterpå. Merkelig nok (hvis det ikke bare er hukommelsen som undertrykker det) ikke etter den hardeste, nemlig den halve Ironman-en.

Dette ødelegger ganske kraftig både for egen motivasjon og for familiens aksept av at dette tullet er særlig lurt å holde på med :?

Dessuten føles det litt feil at det skal koste jobben 2-3 sykedager hver gang jeg skal teste egne grenser...

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde noe "på luringa" på forhånd noen av gangene, da hadde jeg heller stått over.

Det jeg synes er litt rart, at etter Oslo maraton nå sist, var jeg egentlig kondis-messig ikke så sliten. Jeg fikk nemlig aldri "tatt meg ut", fordi føttene sviktet etter 35Km og jeg måtte gå resten. Kanskje ikke så rart, når jeg aldri noengang har løpt mer enn halvmaraton-distanse sammenhengende. Allikevel sitter jeg her nå med en ganske dyp og vond tørrhoste på tredje dagen og får ikke gjort mye fornuftig.

Vet ikke om at jeg har hverken astma eller andre luftveisplager, men jeg har forsåvidt hele livet hatt et par-tre-fire runder med forkjølelse i løpet av året.

Noen som har tips til hva jeg skal gjøre, sånn foruten å gi opp slike løp? Blir så kjedelig å trene hvis man ikke har noe å se frem mot...

Hilsen

Knut

frodo_785

Re: Forkjølet etter halv/hel-maraton

Legg innav frodo_785 » 24 sep 2015 11:50

Hei,

Jeg har slitt med det samme. Fikk forkjølelse etter Knarvik Halvmaraton i fjor, og tapte en uke med trening før Berlin Maraton. Samme skjedde i år. Pluss at jeg fikk forkjølelse etter Fanamilen, nå sist søndag. Ikke en helt optimal oppladning til Berlin Marathon neste helg.

Jeg har vel kommet frem til at dette er en kombinasjon av 1: Trening gjør kroppen litt mer utsatt og 2: Høsten er da jeg løper flest løp, og samtidig med skolestart og barnehage gir det sykdom. Kanskje litt sammenfallende mao.
Personlig beste: 5 km: 20:30 (2014), 10 km: 41:16 (2014), Halvmaraton: 1:33:36 (2014), Maraton 3:32:08 (2014)

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 24 sep 2015 18:29

Jeg har en oppfatning basert på egen erfaring. Jeg opplever at immunforsvaret bare blir styrket av trening generelt, og det er kanskje en viss sammenheng mellom immunforsvarets styrke og formnivået ditt. Men akkurat i det du har tatt deg ut etter en tung trening / lite søvn / noen mangler i kostholdet, da er du mer utsatt enn du ville vært den dagen ved å bare hvile. I store løp, Oslo maraton inkludert, er du tidvis del av et folkehav, hvor det er lett for at bakterier kan vandre. Ikke så mye å få gjort med det, men tror det er viktig å ikke være for lenge i målområdet etter løpet, få i seg næring nokså raskt, og en varm dusj og få lagt seg nedpå etter en tung anstrengelse. Da tar immunforsvaret seg opp igjen.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 26 sep 2015 21:00

siden du har gått TOM for næring...Greier ikke kroppen DIN og bygge seg rask nok opp...Trenger å vite hva du spiser mest av etter løpet.Når du starter å bevege deg igjen...etter løpet

Gå tilbake til «Trening»