Hvordan kontrollere/ styre formen?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
jorang

Hvordan kontrollere/ styre formen?

Legg innav jorang » 04 feb 2016 15:55

Hallo

Jeg er en hobbytrimmer som startet med regelmessig løping etter nyttår 2015. Utgangspunktet var et vektreduksjonsprosjekt, og jeg nærmer meg nå normalvekt etter -30kg. Skal ned enda 5kg før jeg kommer ned I normalområdet for BMI.
Men på veien har jeg blitt bitt av løpebassillen, og løper 3-4 økt ukentlig. Typisk 7-10km pr økt. Morgentrimming med start ca k 06:00 på morgenen.

Nå på vinteren blir det mye sone 1-2, men god trening stort sett på dårlig brøytete veier. I tillegg trener jeg 2-3 timer kettlebells for å styrke overkropp/ kjerne oftest 60min pr økt. Jeg sover ca 7 timer hver natt og er 55 år.

Det jeg observerer et at formen varierer VELDIG på morgenen. Noen ganger går det lett og andre ganger er det et sant slit. Jeg spiser lavkarbo etter et strengt program og middag er typisk det siste måltidet hver dag.
Har ikke konkurrert ennå, og innser at dette uansett blir en konkurranse med meg selv. Satser på en eller flere halvmaraton i år. Helmaraton venter jeg meg inntil videre.

Denne veldig varierende formen tenker jeg kan resultere I 'hvilket som helst' resultat I et løp. Har jeg en god dag blir det et relativt sett godt resultat. På en dårlig dag derimot....

Hvordan kontrollerer man formen gjennom året, og hvordan kjører man seg opp mot en event mon tro?
Sist redigert av jorang den 04 feb 2016 18:46, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kollis

Re: Hvordan kontrollere/ styre formen?

Legg innav kollis » 04 feb 2016 18:44

Du kan teste ut 2eller 3 dager med sone 1 -2 .
Men 1 og 2 sone tid over ca 1 1\2 time med noen intervall oppover på slutten ...
Kan være at det holder med 2 dager så får du res..

Problemet er hvor mye muskelmasse du har i kroppen ,siden alderen er 55 ,( mye muskel masse trenger varmt vær eller mye bevegelse pga kropp med mye muskler mister sirkulasjonen raskere, enn motsatte. ) mao høy sirkulasjon oppnår du best resultater...
Den 4 dagen kan ta et test løp for å se om kroppen responderer +- ops men den 3 dagen må du ha mer carbo i maten...
Men jeg vinkler dette ut i fra at jeg mener sirkulasjon er pri nr 1 noe av årsaken til at jeg svarer er at du trener sone 1 og 2 og lav carbo.

Har du for lav sirkulasjon får du mange skader...
Har du skjulte problemer i kroppen pga din overvekt før. Kan du få korte perioder der du er på max prestasjon .men jeg mener de blir lengre å lengre perioder etter 6månder og lengre etter 6 til Fordi høysirkulasjon inkl næring tilfører næring i områder som er perifere ....

MEN er du fortsatt varm i kroppen (er myk som seigmann om morgen) ,som er en fordel du kan ha siden du har vært korpulent...Kan du trene mer farts trening oftere .Har du mye halsbrann `? dette forhindrer et godt resultat ..

er du i form er du mer verbal enn vanlig og veldig god humør..men det er variasjoner som bare du selv kan erfare...
Det er i alle fall lettere å oppnå form max slik tror jeg..

Brukeravatar
jorang

Legg innav jorang » 05 feb 2016 10:53

Takk for utfyllende svar.

Jeg skal vel kanskje ikke skryte på meg at jeg er som en fole på morgenen lengre, men følelsen er som oftest fin. Jeg spiser ikke før løpeturen, og er ikke selv I stand til å føle formen før jeg kommer meg ut i løypa. Løper med endomondo som coach på øretelefonene, og må vel innrømme at jeg lar meg trigge av gode tilbakemeldinger fra 'coachen'...

Jeg er 175, veier 84kg. Bruker ei Withings vekt som forteller meg at jeg har fett% på 22-23. Det skulle vel gi en muskelmasse rundt 65kg.
Har en mistanke om at slike vekter er noe enkle på analysen. Tror feks ikke det spiller noen rolle om man er dehydrert/ hydrert etc. Har ikke så mye å si for meg I det daglige ettersom jeg er på jakt etter trend og ikke eksakte tall.

Kler meg veldig godt når jeg er ute. Også på sommeren faktisk. Spesielt opptatt av å holde ankler og knær varme I tillegg til hode/hals.

Utfordringen med trening om morgenen er selvfølgelig at det setter begrensning på lengden på øktene. Med start kl 6 så bør jeg være inne til 7 for å komme meg på jobb I tide. Det blir kanskje for korte økter det da...
Typisk ingen mat/ drikke før øktene. Dette setter også en begrensing på øktene lengde I tid, men ser at man I sykkelmiljøene bevist kjører langøkter på tom mage for å øke energi'opptaket' fra kroppsfettet.

Spennende å høre om dette tilfører informasjon til dine råd over
Sist redigert av jorang den 05 feb 2016 13:13, redigert 2 ganger totalt.

MS Bøler

Legg innav MS Bøler » 05 feb 2016 11:33

Min erfaring er at gode og dårlige dager henger sammen med grunnform. Når du får flere år med trening i banken vil du merke at det går stadig lenger tid mellom de tunge dagene og at man orker mer selv på dårlige dager. Norge har to skiløpere som heter Martin og Therese. De er så gjennomtrente at selv på svarte dager er de med i verdenstoppen. Mens løpere med dårligere grunnlag kan levere fantomløp enkelte dager og knapt kommer seg til mål dagen etter (les; Finn Hågen).
Fortsett den gode treningen så vil dette gå seg til.

Brukeravatar
jorang

Legg innav jorang » 05 feb 2016 13:22

@MS Bøler
Du har sikkert rett I at det er arbeid og tolmodighet som er nøkkelen.

Men hvis jeg (med mitt utgangspunkt) skal forsøke å øke/toppe formen inn mot mitt første løp så hadde det vært interessant å vite sånn overordnet hvordan dette foregår.
Ser det ligger mange treningsprogrammer for oppkjøring ute på nett og feks I treningskalenderen til Kondis. Er det gradvis økning I lengde og intensitet opp mot løpet, og deretter hvile/karborik kost etc de siste 2-3 dagene som er hovedlinjene?

MS Bøler

Legg innav MS Bøler » 05 feb 2016 16:06

Tja, det spørs hvilken distanse du sikter deg inn på og sluttiden. Jeg tenker at på 5 og 10 km er ikke distansen noe problem, men å bli vant til farten. Klarer du å løpe 1000 metere i den ønskede farten, vil den oppleves ganske behagelig på løpsdagen. Når man får på startnummer og det er mye folk rundt en så skjer det noe i hodet som frigjør mye energi. På såpass korte løp trenger man ikke styre så mye næringsinntak.
På halvmaraton begynner distansen å bli litt mer utfordrende. Her må en disponere kreftene mer og holde igjen i starten. Når løpstiden blir over 90 minutter klarer man ikke å kamuflere treningsgrunnlaget og det er vanskelig å booste formen med noen hardøkter. Men klarer du få noen harde langturer på over timen så vil du herdes bra til halvmaraton. Disse kan du også bruke til å finne ut hva og hvor mye næring du trenger. Det er mye hysteri rundt dette med drikke og gel så du bør finne ut hva som funker for deg. Litt sportsdrikke eller noe hjemmelaget bør holde lenge. En blanding av cola og bris (hvor man har fått ut kullsyra) funker bra for min del og er ikke så seigt som sportsdrikke.

Brukeravatar
jorang

Legg innav jorang » 05 feb 2016 18:09

Gode tips igjen. Tusen takk!

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 05 feb 2016 22:47

Syklister på topp nivå har jeg forstått kjører mye sone 1-2 etter løp...
Du får uansett fett forbrenning ,mener jeg.Men når du løper over 1 time er som regel det du har spist oppbrukt...
Problemet jeg er redd for er løping gir større belastning på kroppen enn sykling og dermed er redd for å gå tom .Som skader kroppen ...

Viktig å spise når du er varm i kroppen særlig når ute temp er lav...Selvfølgelig er de fleste for kald om morgene.Da kan du ta som meg noe etter 25min..ut i treninga.
Vist du leste hva NORTHUG Har trent i det siste er det lange turer .Forb til 5mila i morgen..Tror det har vært en god del sone 1-2 for han som er 3-4 eller 5 for oss..+ at han var i syden etter T ski..og formen hans løsnet...Og hvordan han beskriver sprinten er likt med det som jeg ga tips om..ble ikke varm før i finalen..

om du trener 1 time om morgene kan du ta denne 1 g til samme dag evt ta fri andre dager mao 2 økter som gir bedre res fordi kroppen er varm lengre tid i et døgn...noe jeg mener er 1 prio..

Brukeravatar
jorang

Legg innav jorang » 07 feb 2016 16:19

Takk for gode råd. Verdifullt for en amatør å få tilgang til erfaring

Brukeravatar
jorang

Legg innav jorang » 09 feb 2016 11:39

MS Bøler skrev:En blanding av cola og bris (hvor man har fått ut kullsyra) funker bra for min del og er ikke så seigt som sportsdrikke.

Spørsmål:
- noen spesiell grunn til at du bruker Bris og ikke vanlig springvann når kullsyra uansett skal ristes ut?
- hvilket blandingsforhold bruker du? 50/50?

Gå tilbake til «Trening»