s_egeland skrev:Så lenge forbruket er høyere enn inntaket går du ned. Bruk en kalkulator på nett eller app (Lifesum eller lignende), legg inn alle måltider på en "typisk" dag og du får totalt inntak i kcal. Dette sammenligner du med hva du forbrenner på en vanlig dag. Om du vil gå ned i fettprosent trenger du å huske at 1 gram fett = 9 kcal.
Om du har pulsklokke eller treningsapp får du estimert et antall kcal forbrent på øktene dine, dette tilsvarer ca. 1 kcal/kg/km, altså om du løper 10 kilometer forbrenner du (1*72*10) 720 kcal. Om du ligger på 70-80 km/uke i dag så er dette ganske mye, da vil små endringer i inntaket gjøre susen.
Det skal sies at 24 i BMI ikke er høyt, 14,5 % fett ikke er høyt, vektnedgangen må tas gradvis for å ikke miste muskelmasse, 0,5 kg i uken har jeg lest at Olympiatoppen anbefaler. Gudd løkk!
Takker for svar! 24 i BMI med 14,5 % i fettprosent er ikke alarmerende tall nei, for all del

Jeg løper ikke 70-80 km per dags dato, løper nok nærmere 40 i dag, men skal bygge meg opp til det slik at jeg løper så mange km i midten av mars og holde meg der en stund. Begynte å løpe igjen i november etter mange år uten noen form for spesifikk kondisjonstrening. Har dessuten lest at mengdetrening som hovedsakelig aerob gjør at fettforbrenningen øker- at kroppen lærer seg å bruke fettlagrene som energi i stedet for glykogenlagrene.