To spørsmål

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Zatopek
Innlegg: 23
Registrert: 01 mar 2016 21:16

To spørsmål

Legg innav Zatopek » 01 mar 2016 21:20

1) Når en skal loggføre treningen sin, og en trener intervaller med pauser mellom dragene, loggfører en da hele smæla eller kun faktisk, effektiv treningstid? Tilsvarende spørsmål gjelder for fotballspilling, skigåing og lignende.

2) Et sunt kosthold er alfa omega for kroppen. Men nøyaktig hva bør jeg som langdistanseløper i tillegg svelge nedpå sammen med kveldsmelka? Tran, c-vitamin og d-vitamin? Hjelp meg, takk. :)

Rune60
Innlegg: 71
Registrert: 22 sep 2015 16:11

Re: To spørsmål

Legg innav Rune60 » 02 mar 2016 09:51

1) Du bestemmer helt og holdent selv hva du vil loggføre. Men det kan jo lønne seg å gjøre det likt hver gang slik at du senere kan gå tilbake og sammenligne. Og da for en slik sammenligning kan det kanskje lønne seg å ha med så mange parametre som du gidder å bry deg med. Noen er svært detaljerte, andre kvinner(?) og menn av få ord. For eksempel kan det være interessant om et år å vite om disse pausene er like lange....

2) Tran Men om du plages av transmak etterpå, er det kanskje bedre å ta den til (eller før) frokost. Jeg forutsetter da at du har et godt og variert kosthold uten for mye tomme kalorier i form av slikt som siktet mel og sukker.
10 km: 39:45 for noen år siden.....

Løpegutten
Innlegg: 38
Registrert: 05 feb 2016 23:45

Re: To spørsmål

Legg innav Løpegutten » 02 mar 2016 13:21

Jeg vet lite om loggføring, men å ta tran er lurt- jeg fikk påvist stor D-vitaminmangel fra en blodprøve i en periode jeg følte meg mye sliten og hadde vondt i hodet ofte uten grunn, og det sier seg selv at løpsprestasjonene hadde også blitt deretter om jeg ikke fikk tilskudd(drev ikke med løping på den tiden). Hvis smaken er et problem anbefaler jeg Møllers flytende tran med sitronsmak, synes den smaker helt nøytralt faktisk. Nå er det også blitt forsket på om D-vitamin er bra for immunforsvaret (http://forskning.no/forebyggende-helse- ... virusvapen), og det kan være spesielt bra når kroppen utsettes for løpeturer i kaldt vær og du får potensielt mindre risiko for forkjølelse. Jeg har høyere terskel for å bli syk nå virker det som, etter 2 måneder med flytende tran nesten hver dag. Hodepinen er helt borte, og jeg har mye mer energi for tiden.

Jeg tror D-vitamin er et av vitaminene som er veldig viktig å ha nok av i kroppen! Tatt i betraktning at mange nordmenn lider av D-vitaminmangel er det ikke usannsynlig at du TS også har godt av tilskudd.


Ellers er det bra å spise minst 3 ganger daglig, der en god frokost og sunn middag hører med. Drikk også gjerne et par-tre glass vann til frokost hver morgen, da kroppen trenger å være hydrert for å fungere bra. Bare ikke gjør det om kvelden- da risikerer du bare å ødelegge nattesøvnen.

Zatopek
Innlegg: 23
Registrert: 01 mar 2016 21:16

Re: To spørsmål

Legg innav Zatopek » 02 mar 2016 19:13

Loggføring: Jeg bestemmer selv. Dermed kan jeg sammenligne egne treningsperioder med hverandre. Fair. Men hva gjør folk flest? Når Johnsrud Sundby sier 1100 timer i året, hva inkluderer dette? Effektiv treningtid eller total tid fra økt påbegynt til økt ferdig? Jeg vil gjerne sammenligne mine treningstimer ikke bare med egne forhenværende perioder, men også med andre utøvere, og spør derfor igjen hvordan folk flest loggfører treningen sin.

Tran med mer: Er tran det eneste man trenger ved siden av mat? Og er ikke trankapsler like bra som flytende tran? Jeg spør med ref. til deres snakk om smak.

Brukeravatar
knut42
Innlegg: 480
Registrert: 21 jan 2010 11:16

Re: To spørsmål

Legg innav knut42 » 03 mar 2016 06:11

Jeg loggfører alt i en suppe inkludert opp- og nedvarming. Skriver snitt- og makspuls, fart og tid. Fører også opp mat, medisiner, søvn, hvilepuls og noen andre ting som påvirker prestasjonen.

Prøver å få meg 40-50km i uka i år og sikter mot et 30km løp mot slutten av utesesongen. For min egen del tror jeg det er greit å vite hvordan pulsen utvikler seg over tid i en bestemt fart.

Har begynt å ta magnesium og mørke alkofrie ølsorter i tillegg til tran. Ellers får jeg det meste i meg gjennom et godt kosthold.

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: To spørsmål

Legg innav trygvan » 03 mar 2016 11:28

Kosthold: Magnesium og tran er nevnt. Husk også at langdistanseløpere ofte får litt lave jernverdier i blodet. Kjøtt stekt i jernpanne 1-2 ganger i uka gjør susen. Brokkoli, leverpostei etc har også jerninnhold, men det er laangt mer i jernpannestekt kjøtt. F.eks. kjøttdeig og spaghetti hvor du heller tomatsausen oppi kjøttdeigen i jernpanna. Et annet poeng ift jerninnhold i blodet er at du må ha nok C-vitamin for å ta det opp. For øvrig er det jo noen som liker å ta f.eks. sitronvann før frokost.

Loggføring: Etter å ha lest x antall kondisartikler, og en del bøker om hvordan ulike utøvere trener etc, så tror jeg at det å føre total distanse og tid på en økt er vanlig, også er det selvfølgelig også hva du gjorde på økta. For eksempel så kan en økt på 6x1000m være 15km og 1t20min tilsammen. Da er det tiden du er ute og i aktivitet som føres, pausene mellom intervallene kan inkluderes i totaltiden (og er kanskje noen meter distanse der også), men lengre stopp, dusjing, klesskift etc holdes utenfor.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

håvard b.
Innlegg: 164
Registrert: 24 jan 2010 22:51

Re: To spørsmål

Legg innav håvard b. » 03 mar 2016 17:11

Også kan det jo nevnes at Johnsrud Sundby neppe teller med uttøyning/stretching, mens det gjør turnere (som ikke egentlig teller "timer" på samme måte, men likevel). Alt kommer an på idrett, funksjon, struktur osv.

Enkelte utholdenhetsutøvere, som roere, padlere og enkelte langrennsløpere trener en del styrke. Da er hele økta i ett gjerne tatt med. Sett at styrkeøkta varer i 1 time, så føres 1 time trening. Da er jo pausene - gjerne flere minutter lange - inkludert, til tross for at man ofte ikke foretar seg noe helst under denne tida, i motsetning til rolig jogg mellom løpedragene for eksempel.

Zatopek
Innlegg: 23
Registrert: 01 mar 2016 21:16

Re: To spørsmål

Legg innav Zatopek » 03 mar 2016 19:47

Konklusjon kosthold: Hvis jeg kjøper trankapsler og spør etter magnesium på apoteket (?), så har jeg alt hva jeg trenger ved siden av hverdagskostholdet mitt, gitt at jeg er nogenlunde innenfor normalen?

Konklusjon loggføring: Det er nødt til å være ENORME forskjeller i folks antall timer avhengig av treningsformat, dersom en loggfører mer enn effektiv treningstid. Dersom Ingebrigtsen trener intervaller med fem minutter komplett pause mellom dragene, rent hypotetisk, vil alle disse femminutterne virkelig inngå i totaltiden etter endt år? Finnes det noen som loggfører kun effektiv treningstid? Her inne eller som dere har hørt om.

håvard b.
Innlegg: 164
Registrert: 24 jan 2010 22:51

Re: To spørsmål

Legg innav håvard b. » 03 mar 2016 20:09

Ikke kjøp magnesiumstilskudd fordi noen nevner det på et nettforum. Kjøp det kun hvis du har faktisk behov for det. Generelt: Det er ingen grunn til å ta kosttilskudd man ikke har bruk for. Om behovet er dekket gjennom ordinært matinntak, gir det ingen helsemessig tilleggseffekt å innta enda mer.

De fleste, og det gjelder også aktive mosjonister, trenger ikke tilskudd med magnesium.

Når det gjelder antall treningstimer og loggføring, så tror ikke jeg at variasjonene i føringen har de store praktiske implikasjonene for den jevne mosjonist. Neppe heller innenfor den enkelte idrett, da treningsmiljøene innenfor én enkelt idrett ofte deler en nedarvet tradisjon for fortolkning og fortelling. Derimot kan jeg være med på at det byr på utfordringer om man skal sammenlikne volum og belastning i treningsarbeid mellom idretter eller kanskje også på tvers av kulturer. Men det blir på et ganske annet nivå, som er av mer teoretisk enn praktisk interesse for de fleste mosjonister.

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: To spørsmål

Legg innav s_egeland » 04 mar 2016 09:16

Loggføring: Så vidt jeg har forstått er det blant mellom- og langdistanseløpere 3 måter å føre mengderegnskap på:
- Total tidsbruk på økt.
- Total lengde, km.
- Total lengde, km, ganget opp med en faktor for stigning.

Er pluss og minus ved alle disse, jeg fører på total lengde i km, i tillegg til hvilken type økt jeg har, som jeg mener man bør ha med. 10km på terskel er noe helt annet enn 10km i sone1. Har man med både tid og km som trygvan nevner får man med snittfart som er bra, men er ikke alltid den sier så mye om økten tenker jeg. Eksempel på min føring(excel):
Skjermbilde.JPG
Skjermbilde.JPG (17.4 kiB) Vist 4825 ganger

Så summeres lengden for øktene opp og gir et regnskap fordelt på mnd og uker. Har aldri hørt om noen som kun fører lengde/tid på dragene. Oppvarming, pauser og nedjogg er også trening og er MÅ med!

PS: Ingen langdistanseløpere har 5 minutter pause, det er i så fall en aktiv pause og skal med på lik linje som en RL!
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester