Oppnåelige langtidsmål?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Løpegutten

Oppnåelige langtidsmål?

Legg innav Løpegutten » 12 mar 2016 00:55

Jeg har en drøm om å klare 5 km på 14-tallet før jeg fyller 30, og 8:30 på 3 km samt under 30 minutter på 10 km. Er dette mulig å oppnå for den gjevne mann i gaten som trener riktig og konsekvent gjennom mange år, eller er dette mål som er utenfor det en kan forvente å oppnå?

Da tenker jeg at vedkommende løper 160 km i uken mange uker i året eller litt mer, stort sett to treningsøkter per dag og at man har et visst utgangspunkt (20 minutter på 5 km med lite trening f.eks.), og at man ikke bare har sittet på ræven i barne- og ungdomsårene.

For å ta et eksempel: En kompis av meg har trent jevnt og trutt i mange år med varierende antall km per uke, men har økt til rundt 80-100 km i snitt det siste året. 800-meter tiden hans er 2 minutter blank og 5 km tiden hans er vel rundt 16 minutter, så ganske gode tider, han tror også at han kan klare 5 km på under 15 med flere km per uke. Vi har også en bekjent av oss som løper på rett under 15 med 150 km per uke, en meget dedikert løper som har løpt seriøst i rundt 4 år. Jeg vil si at begge to har talent, men ikke noe som stikker seg ut mtp. på arbeidet som er lagt ned. Kompisen min mener jeg burde greie ned på 32-tallet om 3 års tid, jeg håper han har rett i det. :P

Jeg innser at slike drøftinger ikke nødvendigvis har noe for seg, men jeg kan ikke la være, dumme dumme løpegutten, haha :roll: Løpegleden bør vel være det viktigste.. Men uansett, jeg tror nok at det meste kan være mulig, og at kanskje noen får øynene opp og setter seg høyere mål? :D

Brukeravatar
trygvan

Re: Oppnåelige langtidsmål?

Legg innav trygvan » 14 mar 2016 23:52

Det finnes vel ikke annet svar på det enn at det bare er å prøve. Det er ambisiøse mål, men det er jo beviselig en del som får det til. Men jeg tror nok de tidene er forbeholdt de som har både en del talent og er dedikerte i tillegg ja, ikke alle som kan få til det der selv om de legger ned stor innsats.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Løpegutten

Legg innav Løpegutten » 15 mar 2016 01:14

Det er helt sant Trygvan. Nå i ettertid skjønner jeg ikke hvorfor jeg opprettet denne posten. Altså, enten så går det eller så går det ikke. Enklere blir det ikke. :P Sikkert bare sånn "jeg trenger bekreftelse for at det skal være mulig"- tankegang fra min side.

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 15 mar 2016 15:00

Heftige mål!

Samtidig er det viktig å fokusere på de nærmeste målene også - de du kan nå om 1/2 til 1 års tid. Det er heldigvis gjeve milepæler før man løper mila på 30 minutter....f.eks mila på under 40 minutter, 5 km på under 20, 3 km på under 10, halvmaraton under 1:30 osv osv...

Hva er nivået ditt nå? Du hadde vel en tråd på om 3000m også.
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Løpegutten

Legg innav Løpegutten » 16 mar 2016 00:18

torolav skrev:Heftige mål!

Samtidig er det viktig å fokusere på de nærmeste målene også - de du kan nå om 1/2 til 1 års tid. Det er heldigvis gjeve milepæler før man løper mila på 30 minutter....f.eks mila på under 40 minutter, 5 km på under 20, 3 km på under 10, halvmaraton under 1:30 osv osv...

Hva er nivået ditt nå? Du hadde vel en tråd på om 3000m også.

Jeg må bare understreke at dette er ikke mål som skjer i løpet av en 4-års periode en gang, antageligvis vil det nok ta 6-7 år. :)
Løper 5 km på 18:30 og 3 km har jeg ikke testet per dags dato. Når det gjelder delmål, så burde jeg vel sette 10:50 på 3 km og 18:00 på 5 km.

Jeg trekker tilbake det jeg sa om talent, klarer du 5 km under 15 minutter har du GODE gener for løping nesten uavhengig av hvilket arbeid som ligger bak den prestasjonen.

snberge

Legg innav snberge » 16 mar 2016 13:16

Det er gøy å ha drømmer og mål, men å begynne å regne sannsynlighet for måloppnåelse etc. har ikke mye godt for seg etter min mening.

Hvis noen fortalte deg at du kan klare de målene du har satt deg; Hva ville det gjort deg? Ville du blitt mer motivert eller jobbet hardere?
Hvis du fikk vite at det ikke er mulig; Ville du stoppet å løpe?

Det eneste vi kan gjøre er å prøve. Eller løper du kun for å nå en bestemt tid og ikke for løpingen i seg selv?

Mer kortsiktige mål er nok mer fornuftige. Mål som kan nås med hardt arbeid etter noen måneder til ett år. Men det er selvsagt ikke ulovlig å drømme litt stort.

Personlig har jeg i allefall opplevd at uansett om jeg når et mål som jeg tidligere ikke trodde ville være mulig, så begynner jeg bare å jakte nye mål. Det nåværende nivået vil aldri oppleves raskt. Du vil alltid ønske å være raskere. Så hvis du skulle klare å løpe på 14:59, ville du snart ha mål om 14:45 eller 14:30. Å nå mål om sub 18, 17 osv. er derfor like viktig på veien.

Sub 15 på 5k og spesielt sub 30 på 10k er nok ikke mulig for gjennomsnittsmannen. Men gjennomsnittsmannen trener ikke systematisk og målrettet over lang tid. Du vet ikke før du prøver og du har egentlig ikke noe annet valg om du vil finne det ut.

Løpegutten

Legg innav Løpegutten » 17 mar 2016 00:27

snberge skrev:Det er gøy å ha drømmer og mål, men å begynne å regne sannsynlighet for måloppnåelse etc. har ikke mye godt for seg etter min mening.

Hvis noen fortalte deg at du kan klare de målene du har satt deg; Hva ville det gjort deg? Ville du blitt mer motivert eller jobbet hardere?
Hvis du fikk vite at det ikke er mulig; Ville du stoppet å løpe?

Det eneste vi kan gjøre er å prøve. Eller løper du kun for å nå en bestemt tid og ikke for løpingen i seg selv?

Mer kortsiktige mål er nok mer fornuftige. Mål som kan nås med hardt arbeid etter noen måneder til ett år. Men det er selvsagt ikke ulovlig å drømme litt stort.

Personlig har jeg i allefall opplevd at uansett om jeg når et mål som jeg tidligere ikke trodde ville være mulig, så begynner jeg bare å jakte nye mål. Det nåværende nivået vil aldri oppleves raskt. Du vil alltid ønske å være raskere. Så hvis du skulle klare å løpe på 14:59, ville du snart ha mål om 14:45 eller 14:30. Å nå mål om sub 18, 17 osv. er derfor like viktig på veien.

Sub 15 på 5k og spesielt sub 30 på 10k er nok ikke mulig for gjennomsnittsmannen. Men gjennomsnittsmannen trener ikke systematisk og målrettet over lang tid. Du vet ikke før du prøver og du har egentlig ikke noe annet valg om du vil finne det ut.

Jeg kan ikke si annet enn at drøftingen din rundt emnet vitner om en sunn tankegang, og jeg har tenkt over alt det du nevner faktisk. Bedre å ta en dag av gangen og trene med andre for å få enda mer glede av løpingen. Jeg har lyst til å melde meg inn i idrettslaget igjen her jeg bor også, kanskje delta på fellestreninger og slikt. :)

wiggen

Legg innav wiggen » 17 mar 2016 11:02

Det nivået er mulig å oppnå uten stort talent også, men da med veldig mye trening og over flere år. Husk 30 år er ikke noe høy alder har det vist seg selv på topp elitenivå. Har du stort talent og trener mye løper du tross alt 10 K på under 27 minutter. Jeg er klar over at 30 på 10 km er fort, men tross alt, om du virkelig trener mye, du er fortsatt 3 minutter bak et toppnivå og da mener jeg at det er mulig for de fleste. Og jeg er altså ikke av de som mener talent ikke er så viktig; det er bare å trene mye. Jeg mener at 3 minutter på 10 km er enormt mye særlig når du begynner å løpe under 30. Det er rett og slett et hav (eller to hav) av tid. Mest fasinert er jeg at noen kan ha slike mål uten å være proffe.(om jeg har oppfattet korrekt her da). Men for all del jeg elsker løping og vi har alle våre ting.

Løpegutten

Legg innav Løpegutten » 17 mar 2016 15:12

wiggen skrev:Det nivået er mulig å oppnå uten stort talent også, men da med veldig mye trening og over flere år. Husk 30 år er ikke noe høy alder har det vist seg selv på topp elitenivå. Har du stort talent og trener mye løper du tross alt 10 K på under 27 minutter. Jeg er klar over at 30 på 10 km er fort, men tross alt, om du virkelig trener mye, du er fortsatt 3 minutter bak et toppnivå og da mener jeg at det er mulig for de fleste. Og jeg er altså ikke av de som mener talent ikke er så viktig; det er bare å trene mye. Jeg mener at 3 minutter på 10 km er enormt mye særlig når du begynner å løpe under 30. Det er rett og slett et hav (eller to hav) av tid. Mest fasinert er jeg at noen kan ha slike mål uten å være proffe.(om jeg har oppfattet korrekt her da). Men for all del jeg elsker løping og vi har alle våre ting.

Er enig. Å gå fra 30 minutter på 10 km til 27 er nok ikke noe å spøke med nei, ugh! :shock: Jeg tror 35 til 32 f.eks. kan være en real utfordring også.

s_egeland

Legg innav s_egeland » 18 mar 2016 09:53

Kult prosjekt! Tror delmål er viktig, ville lagd meg en milepæl på hver distanse for hver sesong, det har funket greit for meg (7min forbedring på 10km på 2,5 år. I år skal sub37 sprekkes). Hadde også vært gøy om du oppdaterte litt med hvordan du trener og hvordan fremgangen blir. Tror at genetikken her er en faktor. Vi har f.eks en langdistanseløper i Bergen som trener fulltid, ligger rundt 200-220 km i uken, han sliter med å kommer under 17 på 5km etter årevis med trening. Så km/uken er ikke alt tydeligvis ;) Kjør på! :twisted:
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Gå tilbake til «Trening»