Oppnåelige langtidsmål?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Løpegutten
Innlegg: 42
Registrert: 05 feb 2016 23:45

Re: Oppnåelige langtidsmål?

Legg innav Løpegutten » 18 mar 2016 11:40

Wow, han trener jo like mye som de i verdensklasse! Det var lite utbytte for innsatsen. :o Jeg har løpt 55 km så langt denne uken ekskludert i dag så det var fordelt på 4 dager, kjenner at det tar på, men reiser vekk nå i helgen så derfor kompenserer jeg tidligere i uken med mer trening. Tror jeg venter litt med 100 km i uken for å si det sånn. Jeg løper for det meste i sone 1 og 2, nesten ingen intervalltrening.

Løpegutten
Innlegg: 42
Registrert: 05 feb 2016 23:45

Re: Oppnåelige langtidsmål?

Legg innav Løpegutten » 30 mar 2016 23:13

DETTE budskapet kan enkelt overføres til løping ---> https://www.youtube.com/watch?v=T7yE9fOjsZk

Klok mann!

Løpegutten
Innlegg: 42
Registrert: 05 feb 2016 23:45

Re: Oppnåelige langtidsmål?

Legg innav Løpegutten » 21 apr 2016 01:00

En liten update:

Det er tydelig at jeg har fått bygget en sterkere base. Oksygenopptaket mitt er godt nok for en solid pers på 5 km, men beina henger fremdeles litt etter. Vekten står stille. Jeg har ikke trent like jevnt som før, men med mer fokus på hardere økter- tempoøkter og 4 x4 intervaller. Sorry hvis dette ble en smule vagt, jeg husker ikke alt da jeg ikke fører treningsdagbok.

Løpegutten
Innlegg: 42
Registrert: 05 feb 2016 23:45

Re: Oppnåelige langtidsmål?

Legg innav Løpegutten » 03 jun 2016 00:03

Jeg skriver en update til jeg..

Jeg har nå en pers på 17:15 på 5 km, så dette går veien :D

Løpegutten
Innlegg: 42
Registrert: 05 feb 2016 23:45

Re: Oppnåelige langtidsmål?

Legg innav Løpegutten » 07 des 2020 00:08

Har nylig startet å løpe igjen

Tror jeg justerer ned målet mitt med et par hakk. Sikter på sub 17 på 5000 meter innen jeg er 30. Det er nesten to år fra nå.

Jeg postet et innlegg ang. en tid på 17:15 i 2016 etter relativt kort tid, men jeg har ikke løperkropp lengre (veier 87 kg på 177 cm) og kunne hypotetisk sett gått ned til rundt 65 eller til og med 60 kg, men tiden vil vise hvordan vekten min er fremover. Det er i hovedsak to problemer med vekten min:

1. Vekten i seg selv gir meg mye dårligere tider
2. Pga. ekstra belastning pga. økt vekt kan jeg ikke ta sjansen på å løpe like mange km i uken. Jeg skulle gjerne løpt to økter dagen, men dette blir vanskelig hvis kroppen ikke tillater det.

Veteran
Innlegg: 434
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Oppnåelige langtidsmål?

Legg innav Veteran » 09 des 2020 05:25

Løpegutten skrev:Har nylig startet å løpe igjen

Tror jeg justerer ned målet mitt med et par hakk. Sikter på sub 17 på 5000 meter innen jeg er 30. Det er nesten to år fra nå.

Jeg postet et innlegg ang. en tid på 17:15 i 2016 etter relativt kort tid, men jeg har ikke løperkropp lengre (veier 87 kg på 177 cm) og kunne hypotetisk sett gått ned til rundt 65 eller til og med 60 kg, men tiden vil vise hvordan vekten min er fremover. Det er i hovedsak to problemer med vekten min:

1. Vekten i seg selv gir meg mye dårligere tider
2. Pga. ekstra belastning pga. økt vekt kan jeg ikke ta sjansen på å løpe like mange km i uken. Jeg skulle gjerne løpt to økter dagen, men dette blir vanskelig hvis kroppen ikke tillater det.


Hei Loepegutten! deg har jeg faktisk ikke hilst paa tidligere ser det ut for, men aldri for sent, og du er jo fortsatt
bare guttungen jfr. med oss som begynte aa loepe som 40-aaringer.
Noen kg. for mye i dag, men naturligvis kan du trene 2 oekter/uke. Ta det i et tempo som du kjenner at du blir passe
andpusten men ikke saa hardt at du sprekker og f.eks. maa gaa, bortsett fra i bratte bakker.. En liten time i greit
tempo er bedre enn 15 min. hardt og bli stiv og miste all treningslyst. 87 kg. bare 3 kg. mer enn jeg hadde aa dra paa
da jeg startet, no problem , men jeg var noen smaa cm.hoeyere. Fornuftig trening i noen mnd. Du taaler godt 3 i uka.

Vektnedgangen er lettest aa fikse med kosten. Med kun trening er det ikke mulig. 1 kg.= 7000 kcal. og en meget god
mosjonsloeper forbrenner ikke under 1000 kcal./time med max. innsats hele tiden. En klokere kosthold gir synlig og
ikke minst foelbar vektnedgang i loepet av faa dager. Jeg vet hva jeg prater om for jeg var ogsaa overvektig, og mange
av mine kamerater har samme gode erfaring med et oftest enklere men faktisk bedre kosthold.
Og det var aldri snakk om "sultekur" e.l. Spise like mye med sunnere/lettere mat uten f.eks.fett og sukker, og samtidig
helt unngaa alkohol. Oel og vin er rene kaloribombene som vi klarer oss best helt uten.
Kan tillegge i all beskjedenhet, hahaha, at jeg veide 74 kg. i 80-aarene da jeg konkurrerte, i dag veier jeg 75 kg.

Om 2 aar vil du selv le av din beskjedne maalsetting, men du gjoer klokt i det og da blir gleden stoerre senere.
Oensker du oppskrift paa riktig kosthold som gir idealvekt som holder livet ut - ja da har jeg den. Lykke til!

Løpegutten
Innlegg: 42
Registrert: 05 feb 2016 23:45

Re: Oppnåelige langtidsmål?

Legg innav Løpegutten » 09 des 2020 15:26

Veteran skrev:
Hei Loepegutten! deg har jeg faktisk ikke hilst paa tidligere ser det ut for, men aldri for sent, og du er jo fortsatt
bare guttungen jfr. med oss som begynte aa loepe som 40-aaringer.
Noen kg. for mye i dag, men naturligvis kan du trene 2 oekter/uke. Ta det i et tempo som du kjenner at du blir passe
andpusten men ikke saa hardt at du sprekker og f.eks. maa gaa, bortsett fra i bratte bakker.. En liten time i greit
tempo er bedre enn 15 min. hardt og bli stiv og miste all treningslyst. 87 kg. bare 3 kg. mer enn jeg hadde aa dra paa
da jeg startet, no problem , men jeg var noen smaa cm.hoeyere. Fornuftig trening i noen mnd. Du taaler godt 3 i uka.

Vektnedgangen er lettest aa fikse med kosten. Med kun trening er det ikke mulig. 1 kg.= 7000 kcal. og en meget god
mosjonsloeper forbrenner ikke under 1000 kcal./time med max. innsats hele tiden. En klokere kosthold gir synlig og
ikke minst foelbar vektnedgang i loepet av faa dager. Jeg vet hva jeg prater om for jeg var ogsaa overvektig, og mange
av mine kamerater har samme gode erfaring med et oftest enklere men faktisk bedre kosthold.
Og det var aldri snakk om "sultekur" e.l. Spise like mye med sunnere/lettere mat uten f.eks.fett og sukker, og samtidig
helt unngaa alkohol. Oel og vin er rene kaloribombene som vi klarer oss best helt uten.
Kan tillegge i all beskjedenhet, hahaha, at jeg veide 74 kg. i 80-aarene da jeg konkurrerte, i dag veier jeg 75 kg.

Om 2 aar vil du selv le av din beskjedne maalsetting, men du gjoer klokt i det og da blir gleden stoerre senere.
Oensker du oppskrift paa riktig kosthold som gir idealvekt som holder livet ut - ja da har jeg den. Lykke til!


Takk for et fint innlegg med gode innspill Veteran.

Jeg ble overrasket over mitt innlegg der jeg skrev at den nye persen min var 17:15 i 2016, og det var jo ikke lang tid etter jeg skrev hovedinnlegget, så med tanke på det, skal jeg ha på minne at jeg kanskje hadde en litt beskjeden målsetning som du sier, og kanskje kan jeg løpe nærmere 16-tallet også. En smule optimistisk kanskje, men vet ikke før man prøver i hvert fall :) Men da MÅ jeg ned i 65 kg-ish tror jeg..

Løpegutten
Innlegg: 42
Registrert: 05 feb 2016 23:45

Re: Oppnåelige langtidsmål?

Legg innav Løpegutten » 09 des 2020 15:38

Veteran skrev:
Hei Loepegutten! deg har jeg faktisk ikke hilst paa tidligere ser det ut for, men aldri for sent, og du er jo fortsatt
bare guttungen jfr. med oss som begynte aa loepe som 40-aaringer.
Noen kg. for mye i dag, men naturligvis kan du trene 2 oekter/uke. Ta det i et tempo som du kjenner at du blir passe
andpusten men ikke saa hardt at du sprekker og f.eks. maa gaa, bortsett fra i bratte bakker.. En liten time i greit
tempo er bedre enn 15 min. hardt og bli stiv og miste all treningslyst. 87 kg. bare 3 kg. mer enn jeg hadde aa dra paa
da jeg startet, no problem , men jeg var noen smaa cm.hoeyere. Fornuftig trening i noen mnd. Du taaler godt 3 i uka.

Vektnedgangen er lettest aa fikse med kosten. Med kun trening er det ikke mulig. 1 kg.= 7000 kcal. og en meget god
mosjonsloeper forbrenner ikke under 1000 kcal./time med max. innsats hele tiden. En klokere kosthold gir synlig og
ikke minst foelbar vektnedgang i loepet av faa dager. Jeg vet hva jeg prater om for jeg var ogsaa overvektig, og mange
av mine kamerater har samme gode erfaring med et oftest enklere men faktisk bedre kosthold.
Og det var aldri snakk om "sultekur" e.l. Spise like mye med sunnere/lettere mat uten f.eks.fett og sukker, og samtidig
helt unngaa alkohol. Oel og vin er rene kaloribombene som vi klarer oss best helt uten.
Kan tillegge i all beskjedenhet, hahaha, at jeg veide 74 kg. i 80-aarene da jeg konkurrerte, i dag veier jeg 75 kg.

Om 2 aar vil du selv le av din beskjedne maalsetting, men du gjoer klokt i det og da blir gleden stoerre senere.
Oensker du oppskrift paa riktig kosthold som gir idealvekt som holder livet ut - ja da har jeg den. Lykke til!


Takk for et fint innlegg med gode innspill Veteran.

Jeg ble overrasket over mitt innlegg der jeg skrev at den nye persen min var 17:15 i 2016, og det var jo ikke lang tid etter jeg skrev hovedinnlegget, så med tanke på det, skal jeg ha på minne at jeg kanskje hadde en litt beskjeden målsetning som du sier, og kanskje kan jeg løpe nærmere 16-tallet også. En smule optimistisk kanskje, men vet ikke før man prøver i hvert fall :) Men da MÅ jeg ned i 65 kg-ish tror jeg..

Det viktigste for meg er å få følelsen av å kunne løpe fort over en lengre distanse uten å bli for fort andpusten. I den forbindelse er det et eller annet med 17-tallet som gjør at jeg føler jeg kan nesten sprinte over en lengre distanse. Hehe


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester