Stiv leggmuskulatur når jeg løper ute.

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
MRTee
Innlegg: 3
Registrert: 31 jan 2013 19:17

Stiv leggmuskulatur når jeg løper ute.

Legg innav MRTee » 14 mar 2016 11:35

Jeg er en mann på 39år som har trent jevnt og trutt de siste 3 - 4 årene. Har gjennomført et par maraton, noen terrengløp og diverse andre løp i denne perioden. Treningen har vært variert, men med hovedfokus på løpetrening.
Etter siste maraton i fjor høst mistet jeg totalt motivasjonen og det ble dårlig med trening. I januar startet jeg så smått å trene meg opp igjen, da ved hjelp av klassisk langrenn, løping på tredemølle og treningsstudio. Har også hatt noen runder ute med piggsko på beina, men er ikke noe glad i å løpe på glatta. For en par uker siden la jeg merke til at den ene runden jeg bruker løpe var tilnærmet isfri. Da solen skinte fra lyseblå himmel ble jeg litt inspirert og tredde skoene på beina og la ut på en rolig tur. Jeg kom ikke lenger enn 200 meter før baksiden av leggene mine var pinnestiv. Jeg klarte en runde på 2.6km før jeg måtte gi opp. Dagen etter tok jeg en tur på mølla. Tok Intervalltrening (4 minutter arbeid - 2 minutter hvile) med incline på 4. Bena fungerte utmerket i alle 6 dragene og hadde ingen stivhet i leggene. Ved godt mot tredde jeg skoene på beina dagen etter, og la ut på nok en rolig løpetur. Samme greia; pinnestive legger etter 200 meter. Dette har nå gjentatt seg noen ganger. Løper jeg ute, blir baksiden av leggene pinne stive, mens jeg ikke merker noe som helst til dette ved løping på mølle. :oops:

Noen som har tips til hva som forårsaker dette? Noe jeg bør tenke på teknisk? Noe man gjør/ikke gjør ute eller på mølla? Alle seriøse tips og forslag mottas med takk! ;)

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 691
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Stiv leggmuskulatur når jeg løper ute.

Legg innav kollis » 14 mar 2016 18:37

Dette høres rart ut men...
Jeg hadde valgt å prøvd å bruke Linnex (har den på xxl)varmesalve under treningsturen....bakpå leggene....kraftigste jeg vet om
Eller test ut om jeg ble stiv etter mølle treninga...kjørt ei økt etterpå ute.Bare for å se om en ble stiv da...
Løser problemet seg da er årsaken innlysende....

Brukeravatar
knut42
Innlegg: 491
Registrert: 21 jan 2010 11:16

Re: Stiv leggmuskulatur når jeg løper ute.

Legg innav knut42 » 14 mar 2016 19:54

Kanskje roe ned litt når underlaget er nytt for i år? Ellers balansebrett ti minutter hver dag, tåhev til tannpussen og skumrulle på leggene etter løpingsen hjelper mine legger. Skumrulleøvelser: http://fullfartlingsom.no/2014/03/09/vi ... -foamroll/

Løpegutten
Innlegg: 38
Registrert: 05 feb 2016 23:45

Re: Stiv leggmuskulatur når jeg løper ute.

Legg innav Løpegutten » 15 mar 2016 01:25

Tar forbehold om at jeg muligens tar skivebom her, men kan det ha noe med steglengde å gjøre, og dermed også stegfrekvens? Husk 180 eller flere skritt i minuttet. Dersom du driver med mer forfotløping ute vil dette belaste leggene mer enn på tredemøllen, hvis du tenderer mer mot å lande på hælen på tredemøllen. Men i og med at du har stigning på 4 % vil ikke dette bidra til at du lander på hælen, snarere tvert imot.

Håper du finner ut av det, det der høres kjipt ut!

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 691
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Stiv leggmuskulatur når jeg løper ute.

Legg innav kollis » 15 mar 2016 13:23

løpegutten...det synes jeg høres enda rare ut...gå fra lang steglengde til kortere steglende ---mao da skal muskelen tåle alle bevegelser under max.... :o

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Stiv leggmuskulatur når jeg løper ute.

Legg innav s_egeland » 17 mar 2016 09:16

kollis og Løpegutten: Lang steglengde => større krefter virker på ankelleddet => større påkjenning på legger. Enkel fysikk! 180/min er ingen gylden regel uansett fart og benlengde, men er godt mulig en høyere stegfrekvens også vil hjelpe her.

TS: Som knut42 sier: Det er så enkelt som for lite grunnlag. Løping ute og flatt tar annerledes på legger enn løping på 4% på møllen, så må man trappe rolig opp med uteløping. Tåhev og restitusjon med skumrulle vil hjelpe med å raskere kunne trappe opp. I tillegg vil jeg anbefale å løpe en del på 0% på møllen innimellom også. Fire punkter: 1.Rolig opptrapping - 2.Gjøre tåhev - 3. Skumrulle - 4. Mølleløping uten stigning. Lykke til!
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Roger
Innlegg: 138
Registrert: 19 jan 2010 09:14

Re: Stiv leggmuskulatur når jeg løper ute.

Legg innav Roger » 17 mar 2016 14:24

For å svare med samme mynt :D

S_egeland: Større steglengde gir større stem og dermed større ankeltrykk, men sett nå ikke noe likehtstegn mellom større ankeltrykk og større belastning på leggmuskler/ankelstrekkere.

Langt steg fører som oftest til landing på hæl (dermed større ankeltrykk), men landing på hæl avlaster faktisk akilles da den slipper å jobbe plyometrisk, som ofte er årsaken til stølhet og stive legger.

Et kort steg derimot, fører ofte til at man lander noe mer over tyngdepunktet og følgelig noe mer på midtfoten, som raskere aktiverer muskulatur tilknyttet akillessena (soleus og gastrocnemius) som jobber eksentrisk i landingsfasen, og konsentrisk i frasparket. Altså en strikkeffekt (plyometrisk). Konsentrisk muskelarbeid gir som kjent mer omfattende muskelfiberskade (les:stølhet).

Nough said. :ugeek:

Angående tredemølle så bruker de fleste å løpe mer "riktig" der enn ute. Overkroppen er ofte litt mer foroverlent, fotisettet nærmere loddlinjen og landing litt mer på midtfot. Så slikt sett er det normalt å løpe litt mer "bakpå" ute kontra på mølle.

En annen ting som fort kan føre til stive legger ved overgang fra mølle til uteløping er friksjonen i landingen. Asfalt har høy friksjon og gir momentant feste under fotisettet. Hvis møllebåndet er av den mer stive typen så gir den ofte en ørliten "sklifase" akkurat i fotisettet og gjør dermed fotisettet litt mer skånsomt. Dette er en litt wild guess fra min side, men kan være en av flere årsaksfaktorer.

________________________________________________
Med freske fraspark

Land-distanseløperen
http://www.rogervestrum.blogspot.no

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Stiv leggmuskulatur når jeg løper ute.

Legg innav s_egeland » 18 mar 2016 09:43

roger: Ja, løpesettet er selvfølgelig styrende for belastningen. En riktig (men kanskje ikke viktig? ;) ) presisering. Jeg støtter fremdeles oppunder rådet fra Løpegutten, aldri hørt om noen som har ikke har merket mindre til stølhet ved å øke frekvensen, gitt at dem da ikke har lagt helt om løpesettet. Er ikke snakk om 140 til 180/min liksom :)

Gitt et tilsvarende løpesett vil lavere frekvens gi større belastning, men selvfølgelig om man avlaster ved å dunke ned (den stakkars) hælen blir leggbelastningen mindre i landingsfasen. (Ikke helt med på at frasparket gir mer stølhet enn landingsfasen. Ettersom landingsfasen er det man endrer når man går fra hælløping til mellom- og forfot- er det også det som fører til legghelvete når man oppgraderer løpesettet slik, tenker jeg. Men dette blir litt detaljer, poenget var vel hva TS burde gjøre fremover? Jeg regner med du ikke vil råde han å gampe på hælen fremover?)
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Roger
Innlegg: 138
Registrert: 19 jan 2010 09:14

Re: Stiv leggmuskulatur når jeg løper ute.

Legg innav Roger » 18 mar 2016 13:15

Enig i at dette kanskje er å stjele tråden litt :-)

Jeg mener selvfølgelig at det er landingsfasen som gir strekkskader i legg ved forfot-(midtfotsløping. Jeg mener også det er det som står skrevet, men da under begrepet fotisett (noe jeg mener er et uttrykk for når foten settes i bakken).

Kombinasjonen lav frekvens og forfotløping: Da ser jeg enten for meg kasper, jesper og jonatan listende vekk fra noe røverier, eller Sotomajor midt i tilløpet :-)

Brukeravatar
torolav
Innlegg: 141
Registrert: 08 jun 2012 10:44

Re: Stiv leggmuskulatur når jeg løper ute.

Legg innav torolav » 18 mar 2016 20:59

Hei MrTee

Ikke lett å forklare med sikkerhet hvorfor forskjellen er så stor på løping inne og ute. På flatt underlag er det kanskje likevel naturlig at leggen må jobbe mer for å bremse kroppsvekten?

Jeg hadde selv tilsvarende problem med leggene for noen år tilbake. Typisk på våren, etter lite løping på vinteren Den gang tenkte jeg at det var fordi jeg startet løpeturen for raskt.
Måten å "fikse" det på når det først oppstod var å tøye littegrann. Det ble vanlig prosedyre. Jogge ca 10 minutter - få stinne legger - tøye litt - og så gikk det helt fint.

Håper det løser seg!
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester