Stiv leggmuskulatur når jeg løper ute.

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
boas

Re: Stiv leggmuskulatur når jeg løper ute.

Legg innav boas » 22 mar 2016 20:58

Etter hva jeg har hørt/lest (har ikke referanse her) bruker man leggmuskulaturen i veldig mye mindre grad på tredemølle fordi underlaget beveger seg. Fyll på med tåhev og hoppetau i møllesesongen.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 23 mar 2016 23:39

Når jeg trener prioterer jeg muskelens påfyllings grad...slik at muskelen tåler alle typer belastning under max grense....
Dette oppleves som ,eks. når du tar en intervall drag .Hvor raskt kroppen kan gjenta prestasjonen...men i mindre målestokk..
mao du har flere gir å løpe med under løpet..

Men de fleste ser jeg mener at en bevegelse som er uvant skaper problemet...og mener da påfyllings grad er uvesentlig(konstant)
Så her er vi uenige... :P

Roger

Legg innav Roger » 25 mar 2016 17:26

@boas: Du finner nok ingen gode referanser på det... ;)

Det er i prinsippet ingen forskjell på hva som beveger seg. Om det er kroppen eller underlaget som står stille. Dette handler litt om referansesystemer. Men mølla har ofte litt svikt eller "spenst" som gjør at fotisett, støtte-, og frasparkfasen blir litt annerledes.

MRTee

Legg innav MRTee » 29 mar 2016 10:53

Her var det mange gode svar og tips. Mye av det har jeg forsåvidt startet med allerede.
Stegfrekvensen min ligger i overkant av 180 i snitt på hver eneste løpetur jeg gjennomfører, så jeg lander godt på foten. Kan virke som dette har noe med en lang periode uten jevnlig løpetrening å gjøre, som nevnt i en av kommentarene.
Stivheten er fortsatt der ved løping utendørs, men har funnet ut at når jeg har blitt skikkelig varm forsvinner stivheten. Hadde min første langtur på skjærtorsdag, og da forsvant stivheten etter 6 - 7 km. Før det løsner, er det så stivt og vondt at jeg er nødt til å roe kraftig ned, eller stoppe opp for å strekke. Jeg skal fortsette å jobbe mye med balansebrett daglig, samt jobbe mye med bevegeligheten ved å strekke godt ut etter hver løpetur. Da tror jeg nok det vil gå over av seg selv. Skal komme tilbake med oppdatering etterhvert som sesongen kommer skikkelig i gang.

Takk for alle tips og innspill! :)

Areom

Legg innav Areom » 18 mai 2016 09:40

Har du hatt problemer med akillessenene? Eller løfter du hælen når du løper? Se om noe forandrer seg hvis du tenker at hælen skal være nedi bakken iløpet av hele steget, til det er umulig. Anklene skal være løse. Ellers er massasje av leggene hver dag bra. Har ikke lest tråden, men håper jeg ikke kommer med gamle forslag.

Gå tilbake til «Trening»